Mikä ensimmäiseksi ratapyöräksi?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Temezkii
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Joku jo ilmeisesti menossa hakemaan kusiaista :O Täytyy toivoa ettei kauppoja synny :grin:

Mä olin käyny kattelee sitä jo aikasemmin. Kypsyttelin ajatusta tässä ku harkitsin tuon ja jonkun rata-kelpoisen katupyörän välillä. Siinä kohtaa ku näin nää pohdinnat tässä ni mikro sano *bling* ja sovin haun :D
 
Mä olin käyny kattelee sitä jo aikasemmin. Kypsyttelin ajatusta tässä ku harkitsin tuon ja jonkun rata-kelpoisen katupyörän välillä. Siinä kohtaa ku näin nää pohdinnat tässä ni mikro sano *bling* ja sovin haun :D

Aijjai :grin: Ois pitäny vaan hissukseen hakee pois yön pimeinä tunteina :)- No eikai tässä muu auta kun hakea tuo hesan Gixxeri pois tuolta nettimotosta pyörimästä :WAZAAP:

Edit: Harvoin ratkeaa ongelma näin nopeesti foorumeilla, enää ei tarvi miettiä kumman ostaa :jippikaijee:
 
Aijjai :grin: Ois pitäny vaan hissukseen hakee pois yön pimeinä tunteina :)- No eikai tässä muu auta kun hakea tuo hesan Gixxeri pois tuolta nettimotosta pyörimästä :WAZAAP:
Joo tuskin tässä kumpikaan menee valinnan kanssa metsään. Ei tässä Kaarinan pyörässäkää tainnu historia olla mitenkään kovin selkeestä tiedossa mitä muistelen. Nähdään keväällä/kesällä alastarossa ja lainataan toistemme ni voidaa verrata :D
 
Noista kahdesta ehdottomasti toi kusiainen. Varmasti menevä peli ku Korpiahon alla ollut.

Sekin kannattaa ottaa huomioon noissa vanhoissa kilpureissa että vaikka se onki vuonna nakki ja muusi ollu jonkun tekijämiehen(tai naisen) pyörä niin ei kerro sen tämän hetkisestä kunnosta.

Kaikista paras olis jos sais tommosen ratapyörän laittaa palasiksi ja tutkia missä kunnossa on ennenkuin tekee ostopäätöstä. :D
 
Sekin kannattaa ottaa huomioon noissa vanhoissa kilpureissa että vaikka se onki vuonna nakki ja muusi ollu jonkun tekijämiehen(tai naisen) pyörä niin ei kerro sen tämän hetkisestä kunnosta.

Kaikista paras olis jos sais tommosen ratapyörän laittaa palasiksi ja tutkia missä kunnossa on ennenkuin tekee ostopäätöstä. :D

Kaikissa käytetyissä se on vähä nii ja näin, täytyy vaan luottaa omien pakaroiden kutinaan vehkeestä ja myyjästä :grin:

Ite käyny yhtä kattomassa ja myyjä tuntui asialliselta juttuineen ja pyörä vaikutti hyvältä. Hetki siinä rupateltiin niitänäitä yleisesti ja kaupan kohteesta.
Tarvis koeajaa vajaan kolmen viikon päästä ja jos tuntuu edelleen hyvältä ni kaupathan siitä syntyy.
Vaiks siinä olis ja varmasti onkin jotain laittoa mistä myyjäkään edes tiedä niin ainoa varma keino on ostaa uusi ja tehdä siitä. Mut halvemmaksi sekään ei tuu.

Eli komppaan tota kännissä tekemistä. Ite tein kaljapäissäni päätöksen fiilispohjalta että ratapyörä tulee erikseen ja päätin summan minkä olen valmis maksamaan. Ostopäätös tuli siis tehtyä, spesifiä kohdetta vaan ei ollut vielä :jpstyle::thumbup::p
 
Kaikissa käytetyissä se on vähä nii ja näin, täytyy vaan luottaa omien pakaroiden kutinaan vehkeestä ja myyjästä :grin:

Ite käyny yhtä kattomassa ja myyjä tuntui asialliselta juttuineen ja pyörä vaikutti hyvältä. Hetki siinä rupateltiin niitänäitä yleisesti ja kaupan kohteesta.
Tarvis koeajaa vajaan kolmen viikon päästä ja jos tuntuu edelleen hyvältä ni kaupathan siitä syntyy.
Vaiks siinä olis ja varmasti onkin jotain laittoa mistä myyjäkään edes tiedä niin ainoa varma keino on ostaa uusi ja tehdä siitä. Mut halvemmaksi sekään ei tuu.

Eli komppaan tota kännissä tekemistä. Ite tein kaljapäissäni päätöksen fiilispohjalta että ratapyörä tulee erikseen ja päätin summan minkä olen valmis maksamaan. Ostopäätös tuli siis tehtyä, spesifiä kohdetta vaan ei ollut vielä :jpstyle::thumbup::p

Täytyy siis vetää viikonloppuna perseet :smoking: Onneks alkaa olee ajot ajeltu, on koko talvi aikaa käydä pyörää läpi.
 
Sama itsellä, vaikka sinänsä harmittaa ettei kyseisessä
yksilössä ole juurikaan paranneltavaa mistä hyötyisi oikeasti mitään, niin saa sentää purkaa osiksi ja hipistellä kaiken puhtaaksi ja huoltaa kaikki laakerit ym ym.
Lohtua tuo varakone jonka saa levittää ja alkaa tekemään hyväksi.
Siihen sit voi purkaa henkisiä ja likviditeettillisiä paineitaan:WAZAAP:
 
Sit viikonloppuna Alastarolle ajelemaan?
Itse olen siellä 3 päivää oppimassa ratapyörään :jippikaijee:
 
Pistetään vähän tarinaa sen käytetyn ratalelun kanssa elämisestä, eli mitä voi olla vastassa.

Eli ostin sen aprilian, maalasin katteet ja kävin perusasiat läpi.
Nestetasot, jarrunesteiden vaihto, keulan pikku putsi ja öljyjen vaihto, pultit kireällä, keulan linjaus jne.
Keulaa tehdessä tuli ihmeteltyä hieman osien järjestystä ja etsittyä 3h toisen putken reboundin neulaa
siistiltä :grin: tallin lattialta.
En löytänyt juuri sanottavaa, joten kaikki kasaan ja Alastarolle jokkiksen päätösviikonloppuun 3 päiväksi ajamaan.

Perjantaina oli alkuunsa totuttelua uuteen pyörään, hallintalaitteiden säätelyä itselle ja kaikkea pientä säätöä
mitä nyt voi ehdä. Kun luottoa pyörään alkoi vähääkään tulemaan aloin ihmettelemään todella kummallista käytöstä ja laitoin sen erilaisuuden piikkiin mikä olikin virhe vauhdin noustessa.
Keula pohjasi ja kiristin esijännitystä (kuski 105kg ja 10.5 jouset) sekä tiukkasin comppia ja löysäsin riparia.
Edelleen vaan pohjaa ja ripari nollilla keula nousee tahmeasti, tämän huomasi mutkissa keulan jäädessä todella alas.
Tämä johti keulan pakkaamiseen, keulan luistoihin ja täydelliseen luottamuspulaan pyörään.

Illalla miettisin asiaa hivenen mustin mielin ja mieleen tuli aiemmin mietityttänyt keulan osajärjestys.
Netistä löytyikin öhlinsin manuaali osien järjestykselle, reboundin neula ja sen jousi oli VÄÄRINPÄIN!!!
Eli neula jonka jousta vasten pitäisi säädettäessä toimia, olikin nyt jousen painamana aina täysin kiinni!
Unille, aikaisin radalle ja ennen kuljetajakokousta olikin pyörä kasassa osat oikeinpäin paikallaan :jippikaijee:

Nyt alkoi ajo maistua ja alustan säädöt ja toiminta toimimaan, niiden pelailua rannetuntumalla oikeaksi
ja nautiskelua sekä vanhojen muistelua rata-ajon lainalaisuuksista 2 päivää. Takarenkaan kuluma jäi ihmetyttämään, oli kuvan mukaista vaikka perän riparia, comppia ja paineita pelasi mihin.
Kuvaan toki pääsi hieman liian alhaisilla paineilla sulatettu kumi.

AM-JKLWyJoNkQu9DYC79SMIO_Kaa2X1bwzPJPh-rtAGKNWmupqnwftsQ2INYFVfBfg0HRnAwuSWOXqg_my7FZ4_DJv8J80ZTGzjK4mnbKnvB7YBexISqmZ7R0xHdjfTPw1RrPKLXm9p32dZoh_B4mZ4IoGVvfQ=w822-h1095-no


Joulun välipäivillä aloin pyörää purkamaan, tutkimaan ja huoltamaan. Ei isoja ole löytynyt.
Alusta ja ohjausiskari lähtee juurikin ammattilaiselle huoltoon, letkujen kiristimiä menee muutama uusiksi viimeisenpäälle hyvillä kiristimillä, pikakaasun vaijerikiinnitysten fiksaus ja kaikkien pulttien löysäys ja kiristys momenttiin sekä nesteiden vaihto. Pakosarjasta fiksailin yhden murtuman alun tigillä pois.
Takarenkaan kuluma kuitenkin ihmetytti edelleen ja kun otin takarenkaan pois sekä nitkuttelin taka-akselin kohdilta swingiä, niin löytyi semmoinen ~4mm klappi akselin kohtaa. Yksi linkun laakereista alkaa olemaan vainaa ja laitoin uudet tilaukseen. Samoin taka-iskarin reboundissa on n.45 kliksua kun säätövaran pitäisi olla jokseenkin puolet siitä... Saa siis huolto-ukko varmistaa koko alustan osat oikeaan järjestykseen sekä kasata asiallisesti. Uskoisin että linkuston ja alustan huollon jälkeen alkaa takarengas näyttämään melko erilaiselta :right:

Pyörä nyt tuossa kunnossa, kasaanpäin alkaa menemään kun osat saapuu :jpstyle:

AM-JKLW71g-aCilxFOWdrso2GAiHdKlyMRbHX8ysZOSG5fSHLf88jihg7Wo9d6P4AmCD9RsH3CIdw08LEUg4PhadBKghpT8vkthh9j5yCEr2TVvLtTbXs9Y1d-cFTNxOVkuXFDaYdCLfpirWbsP84iuBNPuz2A=w1460-h1095-no
 
Back
Ylös