joo taitaa olla, että 690 on paras valinta silti, vaikka sekin on ihan huono.
koneita yms on kai hajonnut paljon, mutta ne taisi olla enemmän nokkalaakeri yms vikoja, eikä niinkään ktm 525 tyyppisiä kampuraongelmia, joten sinänsä parempi.
Eipä 690:ssä juurikaan konevikoja ole ollut muuten kun nokan seuraajien kanssa, kaikki toki saa rikki pienilläkin kilsoilla mutta järkevällä käytöllä ja huolloilla kestää isoja kilsoja. Nettimoton tarjontaa kun katsoo niin siellä ei ole yhtään paljon ajettua 690:stä ja koneen puolesta niillä kyllä ajaa. Kisaenskan koneen kestoon 690:stä ei kannata verrata koska toinen on tehty kisakäyttöön ja toinen kadulle.
SMC:n ja Enduron toisovälityksessä on eroja, kuten takarenkaan koossa ja SMC:ssä on pykälän harvempi toisiovälitys. Vaihteiston välitys on sama ja Enduroa vaivaa myös pitkä ykkönen hitaassa ajossa, mutta jos ajaminen on etenevää ja ykkönen pelkästään liikkeellelähtöä varten niin sillä tulee hyvin toimeen. Muuten laatikon välitykset on aika makeat varsinkin nopeaan ajoon ja "ralliin", siinä 690 on muutenkin omiaan ja hauskaa riittää aina kun rannetta vääntää.
Kisaenskan osto on aina jonkinlainen riski kun ei tarkkaan tiedä mitä sille on tehty ja miten, vai onko tehty yhtään mitään. Jos huonompi yksilö sattuu kohdalleen niin koneen avaus voi tarkoittaa 1500-2500€ lisäkustannuksia mutta sitten sillä ajaa aika pitkään.
Husqvarna TE 610 ja 630 on myös hauska pyörä joka yleensä jää vähemmälle huomiolle, ei ihan 690 mutta ei huono vaihtoehto sekään sekalaiseen ajoon. Varaosia joutuu melkein tilaamaan ulkomailta mutta niitä saa vielä ihan hyvin, ja sama kone on käytössä SWM:ssä joka on edesmenneen Italian Husqvarnan jatkaja joten koneeseen saa palikkaa tulevaisuudessakin.
Husqvarna Terra ja Strada on sitten Bemarin 650 koneella, ei huono sekään mutta on enemmän luonteeltaan XT660R:än oloinen seikkailu enska.
Yamaha XT660R/Z on jo mainittu joten niistä ei sen enempää, samoin BMW Xchallenge.
Budjetti 600 enskoista kannattaa katsella Yamaha 600 TT eri versioita ja Suzuki 600-650 DR jota löytyy enskana ja katettuna advena.
Pienemmissä enskoissa on sitten 250cc kokoluokka jota leikkisästi sanotaan "leikkienskoiksi" mutta on maailmalla suuremmassa suosiossa kun täällä kotimassa. Yamaha WR250R on edelleen omassa kastissa tässä kokoluokassa moottorin ja alustan osalta ja lähimpänä kisaenskaa vaikka se on täysin eri pyörä. Kawasaki KLX250L on astetta "halvempi" versio ja uusimpana Honda CRF250L mistä löytyy myös Rally versio. CRFL on ihan jees mutta alusta on tehty kevyille kuskeille ja se kyykähtää aika nopeasti painavammalla kuskilla mettäpoluilla, muuten on ihan kiva pyörä. 250 kokoluokka ei tehoilla kukkoile mutta se juttu niiden kanssa löytyy jostain muualta ja näille on oma paikkansa seikkailupyörien joukossa, tehoa aika maltillisesti mutta noillakin on tullut ajettu naama virneessä pienemmillä teillä ja poluilla. Kestäviä pirulaisia joiden kanssa ei tarvii olla ropaamassa joka reissun jälkeen, 50tkm menee ihan helposti ja noita löytyy jopa 100tkm ajettuja pyöriä missä on kone avaamatta.
Kuten huomataan, vaihtoehtoja on aika paljon muitakin kun KTM 690 kilsoja kestävien katuenskojen joukossa, kisapyörät on sitten asia erikseen. Jokaiselle jotakin lompakon ja mielihalujen mukaan.