Mikä kakkospyöräksi?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja B12
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

B12

New member
Mikä kakkospyöräksi?

Tuo sigun Ducati on kiva räppäilylelu, mutta monikäyttöiseksi sitä ei voi kehua. Kaupunkiajossa suorastaan perseestä ja syvältä.

Nyt kun vakuutusjututkin ovat aika järkeviä ja kaikkiin saa suoraan täydet bonukset, on alkanut herätä ajatus toisen pyörän hankkimisesta. Penskana ajelin piikkienduroilla mökillä/mummolassa ja enskalla myös piikkiajan. Isona pyöränä ollut aina katupeli ja nakuilla menty viimeiset kohta 20v. Jossain välissä oli vanha reuhka 250 RM leikkikaluna ja kiinalainen crossimallin maantiemönkkäri, mistä itse asiassa tykkäsin kovasti, mutta maantieajoon se ei ole tarkoitettu. Muuten todella kiva laite jos olisi vielä ollut vähän ruudikkaampi ja parempi alustaltaan.

Tältä pohjalta mikä mahtaisi olla oikea laite? Sorateitä ja vastaavia riittää täälläpäin. Maantielläkin pitäisi jotenkin päästä, samoin kaupungissa/taajamassa. Voimaa jonkin verran, eikä mikään 250kg matkamöhkö. Ei ikivanha ruoska, eikä pommitekniikalla. Budjetista vaikea sanoa, mutta ei nyt kymmeniä tuhansia kuitenkaan. Kavereilla oli muinoin jotain 80-90-luvun DR600 ja vastaavia ja siihen aikaan ne olivat ihan meneviä vehkeitä.
 
Katselin tuossa ktm sähköenskaa ja alko kyl kiinnostaa... Tuohan olis ihan eliittipeli käydä vähän illasta rällääs.
 
Sama ongelma täällä! Olen täs kuukauden verran kattonut sopivaa kakkos pärrää ja mielessä on hankkia joku +200 kuutioinen enduro jolla sais ajella huoletomasti tietä pitkin, ja talvella ehkä jäällä. Ongelma onkin enemmän rahassa..:( Mutta yritän löytää tähän jonkinlaisen budjetti ratkaisun.

Harmi kun AVK oli just GASGAS myynnissä, mistä olis järki hinnalla voinut saada soivan pelin, mutta se meni!
 
400 EXC RFS koneella eli -07 vanhempi. Kestävä ja nöyrä moottori jolla on helppo ajaa maastossa mutta onnistuu myös viikonlopun makkara reissut.
 
Itse haaveilen hånda XR400R rätkästä.

Ei liian iso, mutta ei liian pienikään.
Siin on (melkein) alusta.
Ei liian HC, että pitää mäntä vaihtaa viikon välein.
 
500 kotari.... ,harmittaa kuin menin aikonaan luopumaan sellaisesta...,mahtava pyörä myöskin supermotona.....
 
Itse haaveilen hånda XR400R rätkästä.
Olen kyttäilyt XR400 mallia useamman vuoden. Noita on jäätävän vähän tarjolla, ja niitä harvoja joita olen nähnyt ovat olleet karseassa kunnossa. Ei noita oikein ole edes Saksassa tarjolla.
 
Olen kyttäilyt XR400 mallia useamman vuoden. Noita on jäätävän vähän tarjolla, ja niitä harvoja joita olen nähnyt ovat olleet karseassa kunnossa. Ei noita oikein ole edes Saksassa tarjolla.

Samaan päätelmään on täälläkin päädytty.
Sen takia olen myös syrjäsilmällä vilkuillut DRZ susukia, mutta taitaa olla niin, että ehkä sittenkin 660 jamaha...
 
sehä noissa näppärän kokoisis on se vika että jutauksella kun muilla kahvipaussi niin ite vaihtaa mäntää....
eli huolto on pikkasen taajassa.......noi missä huotovälit on tunteja
 
Ei se nyt noin vakavaa ole. Männänvaihtotuntimäärät on kovaa käyttöä ajatellen tehty, humppakuski kurittaa konetta niin lujaa korkeintaan sängellä.
Moni ajaa isommilla enskanelareilla öljyjä ja filsuja vaihdellen kunnes koneesta kuulee että on rempan aika. Se on helposti kymmeniä tuhansia kilsoja. Mitä se yksi suhari oli juuri uudella 500EXC:llä vetänyt?
 
ittellä kun on drz-sukisuki, nimenomaan kakkopyöränä duksulle, niin kyllä sitä voi suositella... kurapyörien suzuki bandit. voimakkaaseen räppäilyyn ominaisuudet ehkä vähän puutteelliset mutta on kuitenkin kiva kierrellä lähiseudun sorateitä ja monen päivän reissutkin onnistuu pienellä lisävarustuksella ja oikealla asenteella. tekniikkaongelmia ei luonnollisestikkaan ole.

monet vanhemmat n 600 cc ilmajäähy japsipelit ajaa samaa asiaa mut drz on kuiteski jo hivenen modenimpi, esim nestejäähy ja sähköstartti
taasen modernimmat 600 pelit esim bemarilta ja yamahalta ovat raskaampia

kevyempää päin mennessä yamalla on wr-mallisto

sithän on tietysti kotkat ja husset eli valinnanvaraa aiheessa on

tuosta opiskelemaan http://www.matkaendurot.net/forum/viewforum.php?f=5&sid=84168d432c2518fd4b68d1f093607538
 
Onko nuo kotarit mistään kotoisin? Minulle jäänyt KTM:stä vähän sellainen kuva (80-luvulta lähtien), että tarvikeosista kyhätty laite, joka kestää kestää tai sitten hajoaa. Noita 690 malleja saisi aika edullisestikin. KTM taitaa olla nykysuomessa hittimerkki. Onhan ne olleet kevyitä ja tehokkaita kautta aikojen, ei siinä mitään.

referenssinä oli se RM250 ehkä 50hv tmv ja sen alle ei hupilaitetta ehkä haluaisi.

Joskus junnuna aikoinaan katselin suurella mielenkiinnolla tekniikan maailmasta testejä DR600 ja XL600 ym 45hv laitteista. Niillä olen joskus kokeillut ja sanotaan että50hv on aika minimi ja yli on extraa hauskuuskertoimeen.
 
Onko nuo kotarit mistään kotoisin? Minulle jäänyt KTM:stä vähän sellainen kuva (80-luvulta lähtien), että tarvikeosista kyhätty laite, joka kestää kestää tai sitten hajoaa. Noita 690 malleja saisi aika edullisestikin. KTM taitaa olla nykysuomessa hittimerkki. Onhan ne olleet kevyitä ja tehokkaita kautta aikojen, ei siinä mitään.

referenssinä oli se RM250 ehkä 50hv tmv ja sen alle ei hupilaitetta ehkä haluaisi.

Joskus junnuna aikoinaan katselin suurella mielenkiinnolla tekniikan maailmasta testejä DR600 ja XL600 ym 45hv laitteista. Niillä olen joskus kokeillut ja sanotaan että50hv on aika minimi ja yli on extraa hauskuuskertoimeen.

On tuo kottaraisen laatu nykysin vähän eri maailmasta kuin 80-90 lukujen taitteessa. Loistavia ja helppohuoltoisia pelejä. 690 kottaraista olisin sun alkuperäseen tarpeeseen ehdottanut, tarkemmin vielä 690 enduroo ja siihen kylkeen motovanteet niin on aika monikäyttönen peli. Jos voimanpuute alkaa uhkaamaan niin lyö nokan ja täysrännin niin tönää taas ihan eri tavalla.
 
Just tallilla juttelin aiheesta ja on kuulema muuten kiva, mutta akkujen kapasiteetti on vain vielä liian pieni.
Varmaan onkin joo vähänkää vakavampaan harrasteluun.

Eikös tuosta vaan tullu uus generaatio just ainakin mainostelun perusteella, eli 40% lisää kapaa?
 
Hansiksella käy yksi kaveri sähköKotarilla, Muistelen kuulleeni että vajaan pari kiekkaa ajaa ennen kuin alkaa rajoittaa tehoa. Samoin mitä itse kävin Electric Arenalla taannoin niitä koittamassa, loppuu vehkeestä virta kauan ennenkuin harrastelijakuskilta kunto.
 
Itse haaveilen hånda XR400R rätkästä.

Ei liian iso, mutta ei liian pienikään.
Siin on (melkein) alusta.
Ei liian HC, että pitää mäntä vaihtaa viikon välein.
Alkavat vaan olla vähän liian vanhaa tekniikkaa, parempaa samalla kestolla tullut jo. Joskus 5 vuotta takaperin yhden syksyn ja talven työnsin xr600r:lla metsäteitä. Ihan helkkarin hauskaa hommaahan se oli. Metsään se oli liian korkee ja painava.

Hauska muuten että tollasen 600cc yksisylinterisen sai ekalla polkasulla käyntiin vaikka mistä pakkasesta, jos vaan oli säädöissä venat. Jos ei ollu, niin ei tyylii ikinä.
 
690 kottaraista olisin sun alkuperäseen tarpeeseen ehdottanut, tarkemmin vielä 690 enduroo ja siihen kylkeen motovanteet niin on aika monikäyttönen peli. Jos voimanpuute alkaa uhkaamaan niin lyö nokan ja täysrännin niin tönää taas ihan eri tavalla.

Tuolta pohjalta taitaa pittää lähteä asiaa tuumailemaan ja opiskelemaan. Koluamattomia sorateitä on täälläpäin loputtomasti ja asfalttitiet on koluttu moneen kertaan. Tuo 690 enduro on vielä aika kevytkin speksien mukaan. Mihinkään suohon ei ole tarkoitus lähteä punnertamaan pyörää silmäkkeestä.
 
Myös XT660R sopii hyvin tuohon tarkoitukseen, on vähän painavampi, laiskempi ja huonommalla alustalla mutta vastapainoksi tulee käsittämätön kestävyys ja luotettavuus. Itellä tuollainen on ja helkatin tyytyväinen pyörään, kaksi 690 Enduroa on ollut eikä ole oranssikuume noussut ja tuskin nousee vaikka välillä on tullut ajettua 690 ja 701:stä. XTR on myynnissä vain siksi että tarvitsen enemmän isoille teille enkä saa tuosta tehtyä mieleistä siihen käyttöön.

600 kokoluokassa myös BMW G 650 X-Challenge on verteenotettava vaihtoehto.

Vaikka KTM on nostanut laatua huimasti vuosien varrella niin siitä huolimatta 690:ssä ei osata tehdä ongelmattomia sähköjä, eikä monessa muussakaan mallissa. Suojaamattomia ja väärin reititettyjä johtoja jotka ajan kanssa hiertyy kuparille ja sitten ihmetellään mikä on vikana. Ruiskusuuttimen puhdistukseen ja nokan seuraajien vaihtoon kannattaa orientoitua, samoin tankin kiinnityspuslien vaihtoon. Muuten 690 on parasta mitä tuossa kokoluokassa on tarjolla ja kestävällä tekniikalla.

Jos on tarkoitus ajaa myös maastossa niin suosittelen suoraan kisaenskaa. Edellä mainitut pyörät kyllä sopii sinnekkin mutta ainakin 690 ja XTR:ssä on niin pitkä ykkönen että hankalimmat paikat on tuskaa eikä ylipaino helpota tilannetta. Kisaenskalla esim EXC alkaa ajamisen hauskuus hahmottua ja on myös törkeen hienoja ajaa sorateillä. Mitä kestävyyteen tulee niin siitä on yhtä monta mielipidettä kun on omistajaa, järkevällä käytöllä ja huollolla 400-500 moottoreilla ajaa helposti +400h avaamatta konetta, jopa 600-700h lukemiin on päästy reissukäytössä ja sen jälkeen vaihdettu pelkästään mäntä. Sekakäytössä rasitukset on ihan eri kun tehdaskuskin kisakäytössä joten ei kannata tuijottaa 45-90h koneremontin suosituksia. Asiaa voi verrata myös toisinpäin, isot katupyörien koneet kestää joku 200-300tkm mutta kun mopo viedään radalle niin kone voi olla jopa yllättävän lyhytikäinen.
 
Back
Ylös