Mikä pyörä, vaikeita valintoja

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Crankcase
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Oikeastaan tähän mennessä ehdotetuista aika kova kompromissi on toi Yamahan FZ-1. Menee kyytiläinen, menee radalla, ei paina kahta tonnia, motti on OK....

Siitä alustaa säätämällä/ modaamalla plus ajoasentoa modaamalla (stonga & jalkatapit) tulee kova rassi. Vakionakin menee ihan varmasti.

Nämä modaukset joutus tekemään muihinkin pyöriin näin niin kuin käytännössä

Mulla oli aikanaan FZS1000 ja kun sen seuraajaksi tuo FZ-1, niin eipä kiinnostanut. Miksi? Vanha oli tilavampi matkustajalle ja moottori veti myös alhaalta. FZ-1 tehtiin kierroskoneeksi, jonkinlainen nuorisopyörä. Tuossa kategoriassa (kokoluokka) on pätevämpiäkin. Katselisin vaikka Aprillin suuntaan. Yhtä ahdas, mutta herkkua löytyy ja erityisesti radalle, Tuono ärrä 2014... Mutta itse en kelpuuta, koska matkustajan paikka ei miellytä ja on siinä pari muutakin juttua.

Kaasua löysättäessä kardaani nykäisee, ja vastaavasti mennessä vedon puolelle, kardaani taas nykäisee. Ei paljoa ajatellen maantiekäyttöä, mutta radalla esim. mutkissa, oikeaoppisesti, jos ei osaa takuuvarmasti pitää tasaista vetoa päällä koko ajan vaan on löysättävä niin nykäisy on epämiellyttävää.
Voihan se olla, että liian löysällä oleva ketjukin nykäisee, siitä ei minulla ole kokemusta.
Edit, Summasummarum, tarkoitukseni on toppuutella, ettei kardaani mitenkään ylivertainen ole, ja se nyt tästä aiheesta sitten.

Vai olisiko kysymyksessä sittenkin polttoaineensyötön/moottorinohjauksen ominaisuus. Aikoinaan GS:n kardaadaani lakkasi nykimästä, kun laittoi pytyt synkkaan ja Commanderin. Todennäköisesti puhumme samasta asiasta eli siitä, että kardaanissa ei ole "löysiä".

En väitä kardaania mitenkään ylivertaiseksi. Toisaalta en sellaisessa koskaan ole mitään olennaista vikaakaan havainnut. Ihan sama, sänky vaiko seslonki, kokeillut kumpaakin.

Tuli käytyä koeajamassa uusi Busa. Voima ja vääntö vei mennessään ja tuli kaupat välittömästi :bisseä: Radalle vähän painava, mutta satunnaisessa ratailussakin varmasti toimii. Positiivisesti yllätyin myös vaihteiden sujuvasta toiminnasta.

Back