Miksi H-D tai miksi ei?

Sanovat että kottikärryjä ei voi työntää yhdellä kädellä. Voi olla että vertaus on huono mutta se mulle tulee mieleen kuitenkin niistä jotka eivät moikkaa.

Edit: useimmat HD (tai custom) kuskit kyllä moikkaa mutta useimmiten se joka ei moikkaa on juuri HD (tai custom).

Mulla HD:lla kurvaillessa on kokemus, että jostain syystä melkoinen osa BMW matkaenduro kuskeista ei moikkaa. Suurin osa kyllä moikkaa pyörästä riippumatta muuten. Toinen ryhmä on ollut GoldWing kuskit, mutta voihan se olla, että en vain näe räpylää sen katteen takaa :D

Sinänsä ainakin omalla HD:llä ajaa vaikka ilman käsiä, ilman että laite vatkaa itsensä tieltä.

Mie en jaksa kyllä liikoja herpaantua, jos GS kuski tai joku muu ei moikkaa. Mulla on kyllä lapa pystyssä kaikille, jotka moottoripyörällä liikkuu.
 
Mä hankin ensipyöräksi 2012 883 sportster Ironin. Ajoin sillä yhden kauden aikana 10 000 kilometriä. Ei mitään vikoja. Ei täristänyt, ja aloittelevalle motoristille tuolloin tehotkin riitti kun 120 kmh oli se kattoraja, ja se 0-100 km/h kiihtyvyys ihan bueno.

Ironilla oli mukava köllötellä menemään ja ajella sellaisia muutaman tunnin fiilistelyitä. En koskaan valinnut moottoriteitä ellei ollut ihan pakko. Maisemien möllöttäminen ja soundeista nauttiminen oli freesiä hommaa.
Tuossa yksilössä ehkä jäi kaipaamaan pelkääjän penkkiä ja sitten suurempaa tankkia.
Eli nyt jos miettisin fillarin hankintaa niin pitäisi olla tilavampi, ja suurempi tankki. Soundit plussaa.
Victoryn pyörät kiinnostavat myös, mutta ovat varsin tyyriitä.

Kyllä mä ainakin sen HD:n vielä hankin kun on rahaa riittävästi kasassa. Siihen saakka voi ajella ihan mukavasti japskilla. Intikka vois toimia hyvänä välivaiheen siirtymänä.
 
Vannoutuneena kyykkymiehenä mulla ei oo HD:tä vastaan mitään, onhan osa tosi coolin näköisiä ja kuuloisia.

Esim. NightRod - tosi Badass!
https://www.nettimoto.com/harley-davidson/vrsc/2552352

Hyvin mahtuisi talliin. Koskaan ei oo tosin tullut ajettua niin voihan se olla että into joko nousis tai hiipuis.:kääk:

Oon muuten pannut merkille että moikkauksiin customeista vastataan nykyään paremmin, yhtä paljon alkaa olla isojen advejen kuskeja jotka ei vastaa.
 
Sportsterissa on sama ongelma ja ne ovat yläpainoisia. Painavampi Softail tai Dyna on keveämpi ajaa. Sportstereissa on yleensä kyllä tosi hyvä ääni, mutta minusta ne ei ole hyviä ajaa.

Millainen pyörä on "hyvä ajaa"? Kuvaile moottoripyörän optimaalista ajokäytöstä.

Itse olen ajanut kahta HD:tä. Fatboy jollain virikoneella ja uusi pienin 750. Kummallakaan ei voinut ajaa kunnolla mutkassa, koska astinlaudat ja tapit raapivat hyvin varhain. Vaihteiston ja kaasun tuntuma hyvin etäinen etenkin pienemmässä. Ohjautuminen hidasta ja epätarkkaa. Jousitus huonosti vaimennettu ja etenkin pienemmässä hyvin heppoisen ja halvan oloinen.
Pyörä vaappuu puolelta toisella letkeän rauhallisesti eikä tunnu kovin halukkaalta syöksymään sisään mutkiin - sama kaikissa kokeilemissani "customeissa".
Jarrutuntuma puinen kummassakin.
Fatboyn kone tuntui tehoalueellaan ihan vahvalta, vaikka olikin hitaampi kuin 400kawa. Suorilla putkilla ääni oli tunnelissa täyskaasulla aivan loistava!
 
Itselle HD brändinä edustaa juuri sitä mihin en halua samaistua.
He itse ovat luoneet tietoisesti mielikuvaa että "tosimiehet ajavat harlikalla".
Tuo vastakkainasettelu me vs muut on juuri sitä mitä en kaipaa.
Vielä kun merkin omistajat näyttävät tätä "tosimies" mantraa tehokkaasti toteuttavan niin en halua assosioitua siihen brändiin.
Pyörän tekninen taso kovaäänisesti lätkyttävine pakoputkineen jaksaa toki ihmetyttää edelleen.

Tietysti nykyaikana pitäisi olla että "sukupuolineutraalit ajavat harlikalla"
Vaaranahan on syrjintä, jota pitää välttää varsinkin moottoripyöristä keskusteltaessa.
 
Millainen pyörä on "hyvä ajaa"? Kuvaile moottoripyörän optimaalista ajokäytöstä.

Itse olen ajanut kahta HD:tä. Fatboy jollain virikoneella ja uusi pienin 750. Kummallakaan ei voinut ajaa kunnolla mutkassa, koska astinlaudat ja tapit raapivat hyvin varhain. Vaihteiston ja kaasun tuntuma hyvin etäinen etenkin pienemmässä. Ohjautuminen hidasta ja epätarkkaa. Jousitus huonosti vaimennettu ja etenkin pienemmässä hyvin heppoisen ja halvan oloinen.
Pyörä vaappuu puolelta toisella letkeän rauhallisesti eikä tunnu kovin halukkaalta syöksymään sisään mutkiin - sama kaikissa kokeilemissani "customeissa".
Jarrutuntuma puinen kummassakin.
Fatboyn kone tuntui tehoalueellaan ihan vahvalta, vaikka olikin hitaampi kuin 400kawa. Suorilla putkilla ääni oli tunnelissa täyskaasulla aivan loistava!
Aika lailla selostit millainen on hyvä ajaa. Runko ei notku, painonjakauma, iskunvaimennus ja jousitus, ohjaustuntuma, jarrut, kallistusvarat, moottorin vaste kaasuun, kytkimen ja vaihteiston toiminta. Lisäksi tunnelmaan vaikuttaa pakoäänet, mekaaniset äänet, pleksin tai katteen toiminta, jne. Kaikki nuo on henkilökohtaisia mieltymyksiä millainen pyörän haluaisi olevan ja mikä taso riittää. Harrikoissa uudemmat Softailit ovat minusta suhteellisen hyviä ajaa ja ihmettelen, jos jonkun mielestä eivät ole. Minun FXDR:ssä 240 takarengas pilaa paljon. Ducati Diavelissa se ei häiritse ainakaan niin paljon. Vaikka niissä on tehoa melkein saman verran ja Ducati on kevyempi ei tarvinnut miettiä niiden välillä. Ovat kuitenkin lähes samaan segmenttiin. Kumpikaan ei ole kovin urheilullisia eikä edes cruisereita.
 
Toisaalta minusta paras mp:n moottori on uudessa Kawa ZH2:ssa. Siinä häiritsee liian ohuet kahvat ja takaiskari, muuten täydellinen prätkä. H-D:tä vaan tekee mieli enemmän päästä ajamaan.


Ehkä tuossa taitaa jotenkin kiteytyä se HD:n juttu monelle HD:n omistajalle.

Mua on alkanut kiinnostamaan joku rennon letkeä puksutin ja nämä HD:n uudemmat mallit ovat alkaneet kummitella mielessä aina silloin tällöin mutta vielä en ole onnistunut ostamaan. En ole koskaan isoa customia ajanut ja kaikenlaisia “kauhutarinoita” lukenut, joten ehkä tuommoista ei nyt koeajamatta parane ostaa. Mutta en odotakaan että HD:llä mutkaominaisuudet olisi jotenkin nykyisten sport-genre pyörien tasolla vaikka HD:ssa joku sport sana olisikin.

Viime vuonna kävin jollain HD päivillä aikomuksenani koeajaa yhtä mallia ja pyytää tarjousta mutta se paikka oli täynnä sen näköistä karjua että taisin pahasti hukkua sinne joukkoon liian taviksena. En ollut varmaankaan tarpeeksi “prospect” -ostajakandidaatin näköinen siinä joukossa. Tyhjin käsin tuli lähdettyä. Silloin mietin että seuraavan kerran kun menen sinne, niin taidan laittaa vanhan yksiosaisen rata-asuni selkäkyttyrällä päälle ja ratasaappaat jalkaan. Nahkaliiviä kun en omista, niin joku v-aukkoinen puuvilla -liivi siihen vielä koristeeksi, niin ehkä ne sitten voisi ajatella että koitetaan äkkiä ottaa rahat pois tuolta hullulta…

Tänä vuonna tuli käytyä lumien alkaessa sulaa rauhalliseen aikaan ihan taviksena taas paikan päällä mutta myyjää ei ollut paikan päällä. Tosi avulias kaveri siellä kuitenkin esitteli pyörää ja siitä jäi hyvä fiilis. Hän lupasi että varsinainen myyjä on yhteyksissä hyvän tarjouksen kera mutta sitä tässä vielä odotellaan. No, jos HD kuume olisi noussut tarpeeksi kovaksi, niin enköhän mä olisi pingannut myyntipistettä uudelleen eli turhaa rutinaa tuolta osin. Ehkä se myyjä ajatteli että jos se sitä pyörää oikeasti haluaa, niin kyllä se uudelleen tulee kontaktoimaan.

Mutta kun tuon oman pyörän sai ajoon, niin vähän unohtunut koko asia.

Varmaan kaikki noi HD:t menee suht helposti kaupaksi mitä tänne Suomeen vuosittain saadaan.
 
Ehkä tuossa taitaa jotenkin kiteytyä se HD:n juttu monelle HD:n omistajalle.

Mua on alkanut kiinnostamaan joku rennon letkeä puksutin ja nämä HD:n uudemmat mallit ovat alkaneet kummitella mielessä aina silloin tällöin mutta vielä en ole onnistunut ostamaan. En ole koskaan isoa customia ajanut ja kaikenlaisia “kauhutarinoita” lukenut, joten ehkä tuommoista ei nyt koeajamatta parane ostaa. Mutta en odotakaan että HD:llä mutkaominaisuudet olisi jotenkin nykyisten sport-genre pyörien tasolla vaikka HD:ssa joku sport sana olisikin.

Viime vuonna kävin jollain HD päivillä aikomuksenani koeajaa yhtä mallia ja pyytää tarjousta mutta se paikka oli täynnä sen näköistä karjua että taisin pahasti hukkua sinne joukkoon liian taviksena. En ollut varmaankaan tarpeeksi “prospect” -ostajakandidaatin näköinen siinä joukossa. Tyhjin käsin tuli lähdettyä. Silloin mietin että seuraavan kerran kun menen sinne, niin taidan laittaa vanhan yksiosaisen rata-asuni selkäkyttyrällä päälle ja ratasaappaat jalkaan. Nahkaliiviä kun en omista, niin joku v-aukkoinen puuvilla -liivi siihen vielä koristeeksi, niin ehkä ne sitten voisi ajatella että koitetaan äkkiä ottaa rahat pois tuolta hullulta…

Tänä vuonna tuli käytyä lumien alkaessa sulaa rauhalliseen aikaan ihan taviksena taas paikan päällä mutta myyjää ei ollut paikan päällä. Tosi avulias kaveri siellä kuitenkin esitteli pyörää ja siitä jäi hyvä fiilis. Hän lupasi että varsinainen myyjä on yhteyksissä hyvän tarjouksen kera mutta sitä tässä vielä odotellaan. No, jos HD kuume olisi noussut tarpeeksi kovaksi, niin enköhän mä olisi pingannut myyntipistettä uudelleen eli turhaa rutinaa tuolta osin. Ehkä se myyjä ajatteli että jos se sitä pyörää oikeasti haluaa, niin kyllä se uudelleen tulee kontaktoimaan.
.

Sitä voi mennä jollekin henkilökunnan jäsentä muistuttavalle kehumaan että kivan näköistä laitetta täällä ja sattuisiko tietämään yhtään hyvää liikettä missä näitä on myytävänä.
 
Mitä enemmän lukee tätä ketjua, alkaa vaan enemmän tehdä mieli sitä spora cafe raceria. Ei mitään ylimääräsiä osia ja ajo-ominaisuudet on mitä on ja teho on mitä on. Miksikö? Koska mä voin. Ihan kylillä cruisailuun vain. Avopotta päähän ja ne ysärinahkat, jotka mahtuvat vieläkin päälle. Spitfire-lasit pitää hommata.

Noista moikkaamisista, niin HD-kuskeista moikkaa varmasti yli puolet. Joskus ajoin Ducatilla vastaan Intruder-kokoontumisesta tulossa olevaa tosi isoa lössiä ja yksikään ei moikannut takaisin. Se on ennätys omalla kohdalla.

Siitä twinin sykkeestä niin tuollainen korkeapuristeinen Ducati hakkaa mielestäni seksikkäimmin ta-tam-ta-tam... HD tulee kakkosena.
 
Mitä enemmän lukee tätä ketjua, alkaa vaan enemmän tehdä mieli sitä spora cafe raceria. Ei mitään ylimääräsiä osia ja ajo-ominaisuudet on mitä on ja teho on mitä on. Miksikö? Koska mä voin. Ihan kylillä cruisailuun vain. Avopotta päähän ja ne ysärinahkat, jotka mahtuvat vieläkin päälle. Spitfire-lasit pitää hommata.

Noista moikkaamisista, niin HD-kuskeista moikkaa varmasti yli puolet. Joskus ajoin Ducatilla vastaan Intruder-kokoontumisesta tulossa olevaa tosi isoa lössiä ja yksikään ei moikannut takaisin. Se on ennätys omalla kohdalla.

Siitä twinin sykkeestä niin tuollainen korkeapuristeinen Ducati hakkaa mielestäni seksikkäimmin ta-tam-ta-tam... HD tulee kakkosena.

Ducateista minusta parhaat äänet on ilmajäähdytteisissä esim. Hypermotardissa. 999 oli tosi hieno käynti (Sen myynti kaduttaa) ja myös 1098. En vain tykkää siitä kuivakytkimen kilinästä eli en ole oikea Ducatista. Mulla oli myös Multistrada 1200 ja en koskaan oppinut tykkäämään sen äänestä.
Tänään penkitin toisen Harrikkani Streetgliden ja siinä oli lähes samanlainen dynokäyrä kuin FXDR:ssä, jossa oli enemmän puristusta, isompi imusarja, portatut kannet ja paljon kireämpi nokka. Vähempi on melkein parempi. Nyt oli 125 hv ja 188 Nm renkaalta. 170 Nm oli 1600 kierroksella eli kyllä sitä vääntöä Harrikassa on saatavilla. Tämä on Milwaukee 8, jossa on 128 kitti pytyt ja männät, nokka, injektorit, ilmanputsari ja pakoputkisto vaihdettu. Itse vaihdoin palikat alle 15 tuntiin.
 
Joskus HD on tullut koeajetuksi, ei se huono ollut. Varmaan se on luotettavuudeltaankin ihan ok. Siitä huolimatta, eikös nimenomaan moottoripyöräilyn pidä olla enempi tunneasia. Siispä, ikinä moinen ei tule talliani asuttamaan, paska mikä paska. Enkä väheksy mitenkään heitä, jotka ovat ko. katiskan hankkineet. Samalla tavalla morjestelen ja kulutan aikaani ko. kuskien kanssa, kuin vaikka gessukuskien, jotka sinänsä ovat aivan yhtä outoja.
Jos oikein pinnistelee ja olisi pakko valita jokin custom. Ilman kidutusta ei mitään, mutta ehkä vesikidutuksen jälkeen voisi mutista Indian.
 
Yksi HD ollut joka miltei lopetti koko harrastuksen, hetkeksi sen tekikin... Sittemmin taas muutaman normivermeen omistaneena on takaraivossa kummitellut ajatus jostain HD:n kaltaisesta kakkos-, kolmos- tai nelospyörästä. Sen olen jo itsestäni tajunnut, että mulle prätkän pitää olla pelottavan tehokas mielummin kaikilta ominaisuuksiltaan. HD ei sellainen ehdottomasti ole, ellei nyt lähdetä ihan tuonne kiihdytysvermeisiin... Ne nyt ainakin lähtee. :grin:

Mutta toisinaan on päiviä jolloin tekisi mieleni vain ns. puksutella menemään. Ja sellaisiin päiviin joku lepponen HD voisi olla ihan kova juttu? Ilmajäähy Ducatikin olisi tässä kategoriassa nannaa. Saa nähdä minne elämä kuljettelee taas näiden lelujen kanssa. :D
 
Moottoripyöräily on fiilislaji. Tällä toteamalla kaikki moottoripyörät ovat parhaita omalle ajajalleen.

HD:n yksi hienous voisi olla aito vauhdin hurma nopeusrajoitusten puitteissa. Tämä tosin pätee moneen muuhunkin kulkineeseen.
 
Eilen ajoin elämäni ekan kerran H-D:ta (softail) , muilla vehkeillä ajellut 25v. Täytyy sanoa, että oli hieno kokemus.
Luultavasti olisi tullut kaupatkin jos myyjä olisi viitsinyt avata varaosa katalogin ja etsiä sieltä äänenvaimentajan. Ehkä oli tärkeämpää pitää myyntitilan lattia täynnä.
Järjettömän metelin lisäksi oikeastaan ainoa toinen moite oli puiset jarrut.
Ajo-ominaisuudet oli suunniteltuun käyttötarkoitukseen riittävät ja ajotuntuma miellyttävä.
Pata tuntui yllättävänkin voimakkaalta, vaikka mittaikset eivät sitä välttämättä tukisikaan.
Hieno peli, nyt pitäisi vielä löytää yhdistelmä, jossa olisi sopiva peli myynnissä ja sellainen myyjä joka haluaa myydä.
 
Ei HD:ssä voi häävit ajo-ominaisuudet olla.
Viime kesänä oli Himoksella HD Super Rally. Satuin ajelemaan silloin etelään päin Jämsästä, kun ralli alkoi. HD:ta tuli vastaan yhtenä letkana, ja kaikille moikkasin. Yhdelläkään ei evä rävähtänytkään. Ilmeisesti tangosta on jatkuvasti pidettävä kaksin käsin kiinni, muuten lähtee lapasesta heti.

Kyllä suomalaiset HD-kuskit yleensä moikkaavat. Nuo vastaantulijat oli varmaan lähes kaikki ulkomailta tulleita, ja joukkoon eksyneet suomalaisetkaan eivät ryhmäpaineen alla lapaansa heilauttaneet.
Joitain HD:n omistajia voi kuitenkin jyrkkyydessään verrata lestadiolaisiin. Vaimon velipoika kajahti tähän uskontoon joskus 90-luvun alussa ja jyrkästi tuomitsi ikuiseen kadotukseen kaikki muut. Sitä kesti muutaman vuoden, kunnes uskonkiihko laantui. Sitten kelpasi Ducati, BMW, Triumph ja jopa Honda.
 
Tuo voisi olla se perimmäinen syy noihin edellä esitettyihin paikoitellen varsin katkeriinkin kommentteihin.
 
Back
Ylös