• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Miksi valitsit BMW:n

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja C-A-D
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

C-A-D

New member
Itse olen monesti miettinyt miksi valitsin Bemarin monen Jaappanilaisen jälkeen... Sehän on oikeasti..

- aika ruma (kauneus on kai katsojan silmässä...?) Eli varsinkin naku-R on kuin robotin rakentama...
- tehoton kun vertaa näihin japseihin
- väritön
- äänet on konserttihanurista
- vaihteisto on mitä on (varsinkin japanilaisen jälkeen)
- kallis (paitsi nykyään Germaaniasta tuotuna...)
- ruisku ja kuiva kytkin tekee ajamisesta varsinkin hiljaisessa vauhdissa keskittymistä vaativaa
- perinteinen "surging" lisää R-mallin "viehätystä"

Mikä tuossa kombinaatiossa siis vetää...?
confused_orig.gif
?

- Itse tykästyin R-mallin "työkalumaisuuteen". Ei helise muovit, Ei huku kahva heti ajohanskan ryppyyn.

- kone luo kuulamoottorimaisen luotettavan olon

- Se on niin pirun helppo huoltaa (siis öljypää-R)

- KAIKKI MUUT PITÄVÄT SITÄ NIIN RUMANA!

- kaiken kaikkiaan luotettava ja hyvä peruspyörä, jota ei tarvitse olla paapomassa ja paijaamassa - TEHTY AJOON, eikä kahvilan edessä seisoskelemaan.

Miksikäs muut moiseen sorruitte?

Seppo @ R850R

Minulla on R1150R jonka valitsin siksi että:

- piti saada twini
- bemaria mahtuu pitkäkin mies ajamaan
- laatu ratkaisee
- ulkonäkö  
inlove.gif
kattokaa vaikka
- ei ketjujen kanssa puljaamista
- luotettavuus(22tkm takana eikä missää ol mittää ikinä ollu)
- suunniteltu ja tehty ajettavaksi
- ja kyllä, se keulii myös, kaasulla
- kyllä kone pitää mopossa olla esillä
- ja ne jarrut.. PYSÄHTYY

Äänet ja tehot oli kyllä vakiona ihan surkeita mutta onneks
maailmalta löytyi lääkkeet näihinkin.

Vaihteisto ja ruisku näissä uudemmissa R malleissa kyllä mun mielestä
toimii kuin unelma, enkä tuota surging-mörköä ole koskaan
vielä tavannut  
eek.gif

Ai miksi BMW?

Halusin Honda CX:n jälkeen kunnon matkapyörän.
Kardaaniveto, hyvä pysty ajoasento, kunnon kate, luotettavuus jne.

Vaihtoehtoina pyöri mielessä Kawasaki GTR, Honda European ja BMW K-sarjalaiset.

BMW K1100LT koska siinä oli paras ajoasento, loistava kate, sähköinen plexi, kardaaniveto.

BMW:ssa houkuttelee eniten LUOTETTAVUUS. Ei nimittäin kiinnosta yhtään pyörien rassaaminen (ketjujen kiristäminen jne.)
Jos ostaa Saksasta pyörän. Ei voi olla koskaan varma onko kilometrit todellisia.
Mittarilukema on esim.60tkm, todellisuudessahan se voi olla 120tkm, mutta en ole kilometrien määrästä huolissani.
Mutta jos olisin hankkimassa japsi pyörää, niin kilometrimäärä pitäisi pystyä absoluuttisesti todistamaan, että on oikein.

Kyllähän BMW:ssa on myös monia fiksuja teknisiä yksityiskohtia. (K1100LT pyörän ominaisuuksia) esim. automaattinen vilkun palautus, vuonna 1992 on ollut jo sähköinen plexi, yksi avain kaikkiin lukkoihin, yksikertainen öljyn tarkastus, vaihteen ilmaisin, pyörä ei käynnisty sivuseisonta jalan ollessa alhaalla jne.

BMW K-sarjalaisten moottorista en kyllä keksi moittimista.
Vääntää hyvin pikkukkierroksista lähtien.

Huonoja puolia??? Nooo, äänet ei ole kyllä kovin herkulliset.
Fiksumpia sivulaukkujakin löytyy. Parempia vaihteistojakin löytyy.

Saa nähdä?...kolaroin Bemarin poron kanssa ja saattaa mennä lunastukseen.
Nythän voisi taas vaihtaa merkkiä...mutta kyllä uusi pyöräkin on BMW (K1100LT tai R1100RT)

Vanhempaa Honda Europeania voisin harkita, mutta miten joku voi ajaa katteella, joka ei ole säädettävissä (budjetti 11000 euroa)

... Pyörä meni lunastukseen, uusi pyörä on BMW K1100LT Special edition -95!!! Hyvää ei kannata vaihtaa!

Minulla on itselläni R1100RT ja pyörään olen ihan tyytyväinen, mitään vikoja ei ole ollut. Omanlaisensahan tuo pyörä on moneen japanilaiseen verrattuna mutta ehkä siinä on osa sen viehätystäkin.

Plussia

- keppiveto, ketjujen rasvaus ei innosta saatikka ratas/ketjusettien ostaminen
-ABS-jarrut.....pyörässä on todella hyvät jarrut
- boxerimoottorikonstruktio alkaa olla jo suht pomminvarma rakennelma
- moottoriiin on tosi helppoa tehdä itse nuo perusjutu; öljynvaihto, venttiiliensäätö, tulppienvaihto ja öljymäärän tarkistuskin on näppärä
- ajoasento on eurooppalaisellekin ihan hyvä, pitkääkin matkaa jaksaa taivaltaa pahemmin väsymättä. Koskee myös takanaistujaa
-sähköinen pleksi, loistava kapistus
-hyvä pitämään hintansa
-pidän myös tuon pyörän ulkonäöstä, ainakin mun mielestä
smile_org.gif
)

Miinusta

- hiljaiset pakoäänet, tämähän on tietenkin makuasia ja asia on korjattavissa
- kytkin voisi ottaa pehmeämmin, tähänkin tottuu ajan kanssa
- Corbinin satulat voisi asentaa jo tehdas
biggrin.gif

Miksi Bemari ? Omalta osaltani valinta oli hyvin luonnollisen kehityksen tulos. Olen ajanut vuosia Uralilla, jossa on ollut erilaisia säätöä vaativia häiriöitä ihan riittävästi. Uralilla ajoon liittyy sellaisia jännitysmomentteja joita ei varmaan ihan jokaisesta pyörästä löydy. Uralistina pyörän tekninen kestokyky tuppasi rajoittamaan matkustelua ja niin tuli mieleen hankkia pyörä jota ei tarvitse joka reissussa ruuvata.

Luotettavuus oli siis ihka ensimmäinen valintakriteeri, ajomukavuus toinen. Mamman kanssa kun olemme lomilla useamman viikon reissussa joka vuosi, arvostamme pyörän mukavuutta ja luotettavuutta varmaan kaikkia muita asioita enemmän. Tehoja tai räjähtävää kiihtyvyyttä ei tällainen +50 pariskunta kaipaa.

Meille Bemari ( R1150RS ) on se käyttöpyörä jolla pääsee mukavasti ja varmasti perille. Uralilla ajellaan kun elämään kaivataan ylimääräistä jännitystä.

Mukavuussyistä. Ja rahakin ratkaisi.
Minulla on v. -85 K100RT ja saksalaisen insinöörin hyvin pitämä. Ts. n. 20tkm ajokokemuksella voin sanoa, että hyvin toimii ja aina.
Ei läpätä lahkeet eikä kastu sateella. Se on mukava asia tässä 50+ kerhossa.
Maksoi 2850e + verot. Virheettömästä, täysin varustellusta, 1000 kuutioisesta se on vähän.
Ja, edellä olevat kommentit ajoasennosta jne allekirjoitan myös
smile_org.gif

BMW on ainoa matkapyörä, johon voi luottaa alle 8.000 €:n hintaluokassa. Eikä sitten tarvi heti olla vaihtamassa uudempaan, koska sillä voi päristellä maailman laitaan, ellei tule vahinkoa.

Itse olen monesti miettinyt miksi valitsin Bemarin monen Jaappanilaisen jälkeen... Sehän on oikeasti..

- aika ruma (kauneus on kai katsojan silmässä...?) Eli varsinkin naku-R on kuin robotin rakentama...
- tehoton kun vertaa näihin japseihin
- väritön
- äänet on konserttihanurista
- vaihteisto on mitä on (varsinkin japanilaisen jälkeen)
- kallis (paitsi nykyään Germaaniasta tuotuna...)
- ruisku ja kuiva kytkin tekee ajamisesta varsinkin hiljaisessa vauhdissa keskittymistä vaativaa
- perinteinen "surging" lisää R-mallin "viehätystä"

Mikä tuossa kombinaatiossa siis vetää...?
confused_orig.gif
?
Jaa.. 500 metriä K 1200 RS koeajoa ja tunne: Tämä se on  
062802jumpie_prv.gif

- kaunein näkemäni pyörä
- 130 kaakkia, tehoton  
confused_orig.gif

- värillinen, upea väritys
- sivistyneet äänet, toki nätimmin voisi käydä tyhjäkäynnillä
- voiko paremmin toimivaa vaihteistoa olla?
- halvempi kuin "vastaava" japsi
- en koe ongelmalliseksi ruiskua tai kytkintä hitaassakaan ajossa
- ??

Minä tykästyin kokonaisuuteen; Viimeistelyyn, laatuun, ulkonäköön, tehoihin ja ajettavuuteen. Voiko toivoa parempia jarruja kuin Bemuissa on nykyään? Voi, LT:n jalkajarru vaikuttaa myös etupyörään ja se ei mene mulla jakeluun. Onneksi näin ei ole RS:ssä.

Jaa.. 500 metriä K 1200 RS koeajoa ja tunne: Tämä se on  
062802jumpie_prv.gif

- kaunein näkemäni pyörä
- 130 kaakkia, tehoton  
confused_orig.gif

- värillinen, upea väritys
- sivistyneet äänet, toki nätimmin voisi käydä tyhjäkäynnillä
- voiko paremmin toimivaa vaihteistoa olla?
- halvempi kuin "vastaava" japsi
- en koe ongelmalliseksi ruiskua tai kytkintä hitaassakaan ajossa
- ??

Minä tykästyin kokonaisuuteen; Viimeistelyyn, laatuun, ulkonäköön, tehoihin ja ajettavuuteen. Voiko toivoa parempia jarruja kuin Bemuissa on nykyään? Voi, LT:n jalkajarru vaikuttaa myös etupyörään ja se ei mene mulla jakeluun. Onneksi näin ei ole RS:ssä.
Omat alkuperäiset kommenttini perustuivatkin huomattavasti "vaatimattomampaan" naku-R kuljettimeen, mutta kommentin kommenttia:

- värillinen, upea väritys - tarkoitin värittömyydellä lähinnä **nattomuutta
- 130 kaakkia - taatusti tehoa, mutta tehopainosuhteeltaan silti alle monien. Oman naku-R:n tehoja en viitsi edes mainita - riittävät kuitenkin minulle. R-moottorihan on muutenkin täysin vertailukelvoton K-malliin.
- sivistyneet äänet = täysin olemattomat
- paremmin toimiva vaihteisto on jokaisessa tuntemassani japsissa. Tämä lausunto siis edelliseen K75 ja nykyiseen R-nakun pohjalta. Uudessa K-mallissa ollee kyllä eri lodju)
- halvempi kuin vastaava japsi ? Mikä on mielestäsi K-sarjaa vastaava japsi..?
- en minäkään koe tuota ruiskua tai kytkintä ongelmalliseksi, mutta absoluuttisesti ajateltuna ne vaativat enemmän huomiota kuin märkä kytkin ja monen japsin ruisku - saati kaasutinkone, joka toki tietenkin on luonteeltaan aivan erilainen

MUTTA - HYVÄ PYÖRÄHÄN TUO ON ja siksi minäkin moiseen olen päätynyt - onneksi makuja on niin monia, että jokainen voi pitää omaansa juuri oikeana itselleen.

Kun aikanaan bemarin itelleni laitoin, oli hinta todella edullinen japseihin verrattuna (varusteluun nähden). Lisäksi luotettavuus merkitsi suurta osaa päätöksessä. Nyt takaisin japinilaisessa merkissä, suurenpi piti saada ja nyt bemari on liian kallis.
sad_orig.gif
Kohtalon ivaa?!?

Sain kyllä selitellä, kun ostin muutama vuosi takaperin RT:n, ikää oli tuolloin reipas 20v. Harkinnassa oli kyllä muitakin pyöriä aina HD:sta Blackbirdiin!
062802moto_prv.gif

BMW vei voiton, kun loppuun asti mietittyäni halusin luotettavan matkapyörän, jonka kanssa voi taittaa pitempääkin matkaa. Eli halusin pleksin taakse istuma-asentoon, sopivasti tavaratilaa ja ketteryyttä.
Lopulta tuntui, että vaihtoehtoja ei montaa jäänyt. Katua ei ole tarvinnut, joskin kytkin tuntui pitkään oudolta japsien jälkeen.

-Hanski-

Onko mielestäsi hinta laatusuhde Bmv.kohdalla oikein,kun kyseessä olisi matkapyörä.??

Olen kuullut että HD ei olisi luotettava matkapyörä??

Mulla oli joskus k100rs ja pyörä oli todella ilo ja helppo ajaa mutkateillä.Ajoasento on erinomainen ainakin >180cm pitkälle.

Itse ihastuin muutamia vuosia sitten ensisijassa ulkonäköön / tyyliin (R1200C). Moderni ja erilainen custom/cruiser-konsepti.

Bemarin maine "laatupyöränä" ei toki mitenkään valintaa haitannut. Huoltovapaus, luotettavuus ja turvallisuustekijät painoivat paljon (kardaaniveto, ABS ym.) Vääntävä bokseri sopii hyvin rauhallisen ajeluun, mikäs kiire sitä pyörällä olisikaan... Viime talvena sitten löysin sopivan yksilön ja vaihdoin japsikustomin Bemariin.

Yksi kausi takana - eikä ole vielä tarvinnut valintaa katua.

t. hermit

Oli rakkautta ensi silmäyksellä, moottoripyöräily on hauska harrastus. Erittäin paljon merkkaa jälkimarkkinointi, eli se kuinka saa pyörän huollettua ja millaista palvelua huollossa on. Huoltopalvelu on ollut erinomaista, että jos pyörä vaihtuu, niin merkki ei todennäköisesti vaihdu.

Ajaminen on ainakin hauskaa säällä kuin säällä ja tien suhteen ei tartte miettiä, mihin menis seuraavaksi.

Pojat kyselee, että miksi sulla on tollanen pyörä...ajatko jotain enduroa vai...  
biggrin.gif

BEEMARI F 650 GS

Back