Motskarin osat kannattaa tehdä epoxi-hartsisysteemilla. Se kestää paremin iskuja ja ei ala ajanmittaan haurastumaan, kuten polyesteri-tyyppiset hartsit. Sen korjattavuus on myös helpompaa. Tällä samalla epoxihartsilla voi valmistaa niin lasi- kuin hiili- sekä aramidikuituiset osat. Hillen kanssa vaan käsilaminointi ei tuota rakenteellisesti niin nyvää jälkeä, kuin lasilla. Hiilen kanssa tarvitsee lähes aina käyttää painemuottia (ali- tai ylipaine), jotta ilmahuokoset saadaan pois kudoksien risteyksestä. Hiilellä on sellaine perkeleellinen ominaisuus "juoda" enemän hartsia, kuin mitä on tarvis. Lasilla taasen saavutetaan käsinlaminoiden se optimi suhde, jolla laminaatista saadaan pitkäikäisin. Esim. lentokonekäytössä se suhde tilavuudessa on 60 % liimaa ja 40 % lasikuitua.
Muotin irroiusaineena kannattaa käyttää esim. juuri Kevrasta saatavaa tarkoituksen mukaista muottivahaa ja sen päälle kalvo polyvinyylialkoholia. Muottivahaa tehdään 5-7 kerrosta, jokaisen vahauksen välille 1 päivä kuivumiseen. Vuorokauden jälkeen kiilloitus ja uusi kerros...
Polyvinyylialkoholi on vesiohenteinen kirkas neste. Se laimennetaan veteen (1/5) + 5...10 % isoprapanolia. Tällä käsittelyllä, ihan vaan puhtaalla kankaalla levittämällä saadaan kirkas kalvo, jonka päälle voi jopa maalata tulevan kappaleen pintavärin ja kuviot.
Olen usein maalannut valmiiksi vahatun ja Polyvinyylialkohli-käsitellyn muotin ihan tavallisella akryyliautomaalilla. Sen maalaamisen kanssa pitää noudattaa hyvin ohuita kerroksia. Lopuksi se maalipinta vedetään ruiskulla törkeän appelsiinipinnaksi, jossa on suorastaan kuivaa maalisumua. Laminointi tarttuu siihen pintaa kuin tauti, eikä sitä välttämättä tarvitse maalata enää uudelleen. Epoxihartsin joukkoon kannattaa lurauttaa muutama pisara samaa väripastaa, jolla aikoo tehdä perusvärin katteeseen. Tikkurilan maaleja myyvät kaupat myyvät ihan sitä samaa sävytysainetta, jolla esim. sisämaalit sävytetään ihan pieneen omaan purkkiin. Itselläni on monenlaisia värejä "pilttipurkeissa"
Jos tekee ison muotin siinä kannattaa optimoida kustannuksia. Epoxi on niin kallista, että liimana kannattaa käyttää vinyyliesterihartsia. Sillä on lähes epoxin kaltaiset ominaisuudet, mutta ei maksa niin paljon. Muotin pinta kannatta, kuten jo mainitsitkin, käsitellä aluksi Gelcotella. Sillä saadaan kankaalle etäisyyttä pintaan sekä poistettua pintakuplat. Sen knassa kannattaa vaan olla varovainen, ettei sitä tökötä liikaa jyrkkiin mutkiin muotissa. Se kun ei ole se aine, joka lujittaa muotin.
Tuikkaa mulle YV:nä viestiä, jos kiinnostaa saada jeesinkiä homman kuntooonsaamisessa.