Millä liimata?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja TunturiTT
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Saako udella, että minkälaista muottia ja mihin käyttöön pyörässä?

Mitä materiaaleja olet ajatellut käyttää muottiin ja mistä varsinainen kappale?

Ajattelin nääs, jos voisin asiaa konsultoida, koska allekirjoittaneella sattuu olemaan kokemusta lenstikan muoteista ja valmistamisesta. Ei tarttis hakata päätä kiveen niin kauhian paljon.

033102beer_1_prv.gif
 
Saako udella, että minkälaista muottia ja mihin käyttöön pyörässä?

Mitä materiaaleja olet ajatellut käyttää muottiin ja mistä varsinainen kappale?

Ajattelin nääs, jos voisin asiaa konsultoida, koska allekirjoittaneella sattuu olemaan kokemusta lenstikan muoteista ja valmistamisesta. Ei tarttis hakata päätä kiveen niin kauhian paljon.

033102beer_1_prv.gif
Katteita tuosta syntyy. Kunhan saan nuo mallineet valmiiksi, maalaan ne ja vahaan. Siihen Gelcoat ja lasikuitua, niin että jäykkyys riittää. Tämän jälkeen poistan (=tuhoan) mallineen muotin sisältä ja puhdistan sekä vahailen muotin, jonka jälkeen sen pitäisi olla valmis Gelcoatin, hartsin ja kuidun kanssa läträämiseen.

Onko hyviä vinkkejä irroitusaineeksi ja vahaksi? Viime keväänä vahasin seitsemän/kahdeksan kertaa kovalla venevahalla ja muotti oli kappaleessa kiinni kuin tauti!! Sain taltata palaset irti. Onneksi oli kipsirunkoinen kopiomuotti. Mikä (edullinen) aine toimii parhaiten Gelcoatin kanssa?
 
Katteita tuosta syntyy. Kunhan saan nuo mallineet valmiiksi, maalaan ne ja vahaan. Siihen Gelcoat ja lasikuitua, niin että jäykkyys riittää. Tämän jälkeen poistan (=tuhoan) mallineen muotin sisältä ja puhdistan sekä vahailen muotin, jonka jälkeen sen pitäisi olla valmis Gelcoatin, hartsin ja kuidun kanssa läträämiseen.

Onko hyviä vinkkejä irroitusaineeksi ja vahaksi? Viime keväänä vahasin seitsemän/kahdeksan kertaa kovalla venevahalla ja muotti oli kappaleessa kiinni kuin tauti!! Sain taltata palaset irti. Onneksi oli kipsirunkoinen kopiomuotti. Mikä (edullinen) aine toimii parhaiten Gelcoatin kanssa?
Epoksi vai polyesteri? Esim. kevrasta saa muistaakseni "mold release" kovavahaa. Sillä on lähtenyt _aina_ irti hienosti, polyesteri nyt irtoaa helposti vaikka vahaisi vain kerran muotin.

Frekote irroitusaine on kanssa hyvä, mutta ei toimi vissiin kaikilla pinnoilla, monta muottia tuhoutunut sen takia. Välillä taas osa lähtenyt irti melkein kääntämällä vaan muotti ympäri! Riippuu aika paljon pinnasta, jos muottiin vedetty hiontaväri, niin en käyttäisi frekotea, ainakaan sitä spray versiota. Paras tulee kun vetää ensin frekoten ja sitten 2 kertaa varmistukseksi ton vahan.

Frekote tais olla 20 ja vaha 20.

Oot siis tekemässä katteita ja muottina lasikuitu muotti? Alipaineella vai käsin? Fotoja? Eipä näy pal enään noita projekteja, missä itse duunataan katteet. Tusinakama virityksiä ihan liikaa
sad_orig.gif
 
uretaani eristyslevy kestää paremmin noita liukkareita. Eli jos vielä mahdollista niin vaihda materiaali siihen. Tuon styroksin kanssa tulee ongelmia kun yrität saada hyvän pinnan... Ensin paljon lateksi maalia sitten vasta voit alkaa paklaamaan ja sitten maalit pintaan ja vahaus. Uretaani kestää suoraan hartsia ja voit kätevästi hartsilla tehdä pinnan kovetuksen ja sitten pakkeloinnin, hionnan ja maalauksen, eikä missään vaihessa tarvii murehtia jotta tuleeko pohja kestämään styreenin.. Itselläni alkaa projektin kuituosien suunittelu tammikuussa ja itse aion käyttää uretaani levyä...
 
Motskarin osat kannattaa tehdä epoxi-hartsisysteemilla. Se kestää paremin iskuja ja ei ala ajanmittaan haurastumaan, kuten polyesteri-tyyppiset hartsit. Sen korjattavuus on myös helpompaa. Tällä samalla epoxihartsilla voi valmistaa niin lasi- kuin hiili- sekä aramidikuituiset osat. Hillen kanssa vaan käsilaminointi ei tuota rakenteellisesti niin nyvää jälkeä, kuin lasilla. Hiilen kanssa tarvitsee lähes aina käyttää painemuottia (ali- tai ylipaine), jotta ilmahuokoset saadaan pois kudoksien risteyksestä. Hiilellä on sellaine perkeleellinen ominaisuus "juoda" enemän hartsia, kuin mitä on tarvis. Lasilla taasen saavutetaan käsinlaminoiden se optimi suhde, jolla laminaatista saadaan pitkäikäisin. Esim. lentokonekäytössä se suhde tilavuudessa on 60 % liimaa ja 40 % lasikuitua.

Muotin irroiusaineena kannattaa käyttää esim. juuri Kevrasta saatavaa tarkoituksen mukaista muottivahaa ja sen päälle kalvo polyvinyylialkoholia. Muottivahaa tehdään 5-7 kerrosta, jokaisen vahauksen välille 1 päivä kuivumiseen. Vuorokauden jälkeen kiilloitus ja uusi kerros...

Polyvinyylialkoholi on vesiohenteinen kirkas neste. Se laimennetaan veteen (1/5) + 5...10 % isoprapanolia. Tällä käsittelyllä, ihan vaan puhtaalla kankaalla levittämällä saadaan kirkas kalvo, jonka päälle voi jopa maalata tulevan kappaleen pintavärin ja kuviot.

Olen usein maalannut valmiiksi vahatun ja Polyvinyylialkohli-käsitellyn muotin ihan tavallisella akryyliautomaalilla. Sen maalaamisen kanssa pitää noudattaa hyvin ohuita kerroksia. Lopuksi se maalipinta vedetään ruiskulla törkeän appelsiinipinnaksi, jossa on suorastaan kuivaa maalisumua. Laminointi tarttuu siihen pintaa kuin tauti, eikä sitä välttämättä tarvitse maalata enää uudelleen. Epoxihartsin joukkoon kannattaa lurauttaa muutama pisara samaa väripastaa, jolla aikoo tehdä perusvärin katteeseen. Tikkurilan maaleja myyvät kaupat myyvät ihan sitä samaa sävytysainetta, jolla esim. sisämaalit sävytetään ihan pieneen omaan purkkiin. Itselläni on monenlaisia värejä "pilttipurkeissa"

Jos tekee ison muotin siinä kannattaa optimoida kustannuksia. Epoxi on niin kallista, että liimana kannattaa käyttää vinyyliesterihartsia. Sillä on lähes epoxin kaltaiset ominaisuudet, mutta ei maksa niin paljon. Muotin pinta kannatta, kuten jo mainitsitkin, käsitellä aluksi Gelcotella. Sillä saadaan kankaalle etäisyyttä pintaan sekä poistettua pintakuplat. Sen knassa kannattaa vaan olla varovainen, ettei sitä tökötä liikaa jyrkkiin mutkiin muotissa. Se kun ei ole se aine, joka lujittaa muotin.

Tuikkaa mulle YV:nä viestiä, jos kiinnostaa saada jeesinkiä homman kuntooonsaamisessa.

033102beer_1_prv.gif
 
Ai niin, unohtu sanoa pari varoituksen sanaa Frekote-tuotenilellä myytävästä irroitusaineesta. Se on helvetin myrkkyä ihmiselle. Sille altistuminen alkaa ekaksi särkeä päätä ja sitten tulee ne muut oireet... Parempi pysyä erossa siitä aineesta, ainakin minun mielestäni.

Lisäksi se tuhoaa muottivahan sen alapuolelta, eikä sen päällekään voi tai kannata vahata. Sen ensimmäisen kerran kun kokeilin laittaa Frekotea kopioitavaan muottiin, tein itselleni tupla työn, kun kappale ei irronnut hajottamatta muotista.

Siis Frekote ja vaha ei ole hyvä yhdistelmä.

033102beer_1_prv.gif
 
No, en usko että lasikuiturakenteen haurastuminen pääsisi yllättämään, sillä on ollut tapana tehdä joka keväälle joka tapauksessa uudet osat
biggrin.gif

Kyllä se edelleen tulee olemaan käsinlaminoitua lasia ja polyesterihartsia. Noilla on yksinkertaisesti niin hyvä saatavuus ja niiden kanssa pelaaminen on jo tuttua. Painon kannalta on ihan sama mitä ainetta taka- ja sivukatteet ovat, jo pelkkä pyöräni pannu painaa 60-70 kiloa, joten parin sadan gramman laihdutukset kuorimuoveissa eivät tunnu missään.

Vaan mistä saan sopivia myrkkyjä täältä Keskeisestä Suomesta? Ei ole oikein käyntiä etelässä..
Eli edelleen peräänkuulutan vähintään yhtä hyvin toimivia budjettiratkaisuja.
Mistä tuota polyvinyylialkoholia saa? Kuulostaa juuri hyvältä ainekselta.
 
Muotin irroiusaineena kannattaa käyttää esim. juuri Kevrasta saatavaa tarkoituksen mukaista muottivahaa ja sen päälle kalvo polyvinyylialkoholia. Muottivahaa tehdään 5-7 kerrosta, jokaisen vahauksen välille 1 päivä kuivumiseen. Vuorokauden jälkeen kiilloitus ja uusi kerros...

Polyvinyylialkoholi on vesiohenteinen kirkas neste. Se laimennetaan veteen (1/5) + 5...10 % isoprapanolia. Tällä käsittelyllä, ihan vaan puhtaalla kankaalla levittämällä saadaan kirkas kalvo, jonka päälle voi jopa maalata tulevan kappaleen pintavärin ja kuviot.
Melko hidasta hommaa, jos venailet päivän joka vahauksen välissä
biggrin.gif
Ite oon aina vahannut 4 kertaa ja kaikki putkeen.. aina on lähtenyt hienosti irti. Tosta polyvinyylialkoholista en oo kuullutkaan, täytyykin kokeilla seuraavaksi, kun saa inspikset taas näihin hommiin.

En tosiaan itsekään suosittele tota Frekotea, vittumaista kun saa aina jännittää, että irtookohan se nyt vai ei. Jos ottaa muotin esim. polyeteeni katteista tai metallista, niin sillon toi frekote ainakin pelaa hienosti. Kyllä sen frekoten pinnan pystyy kevran mukaan korjaamaan vahalla ja itse oon kanssa korjaillut / varmistanut vahalla monta kertaa. Gelcoat ja maalatuille pinnoille vetäisin kyllä pelkästään vahan 4 kertaa.. irtoaa varmasti.

Eikös pyöräkaista käyttänyt pelkästään frekotea? Lukeekohan vielä tätä foorumia..

Voihan sieltä kevrasta tilata sitä vahaa, samalla pari pönttöä niin riittää aika moneen osaan.
www.kevra.fi
 
Tuota Polyvinyylialkoholia kannattaa kysyä Reichold Oy:sta Espoosta. Ne toimii tukkurina kaikille suomen myyjille, kuka myy polyesteri-pohjaisia zydeemeja. Olen itsekin sieltä tiedustellut kaikkea...

Joo, kyllä mä myönnän. lentokonelaatua vaativalle on sitten ne omat aineet. Yritin vain kertoa, miten ja mitä materiaaleja käytetään, kun tehdään kestävää ja laadukasta laminaattia.

PS. se hartsiin sekoitettava pigmentti toimii myös polyesteripohjaisissa hartseissa.

PSS. Sitä polyesterihartsia ei ole ainakaan pääkaupunkiseudulla tarvis käyttää muuhun, kuin veneen tekoon. Se Vinyyliesteri on nykyään melkein kaikkien kunnollisten hartsi-mönjäliikkeiden valikoimissa. Se ei maksa juurikaan enempää, kuin polyesteri, mutta sillä saa aikaan parempaa laminaattia. Niitä liikkeitä, jotka myy Vinyyliesteriä on sitten googlen mukaan jo aika monta.

tekemisen iloa toivotellen,

033102beer_1_prv.gif
 
Tuota Polyvinyylialkoholia kannattaa kysyä Reichold Oy:sta Espoosta. Ne toimii tukkurina kaikille suomen myyjille, kuka myy polyesteri-pohjaisia zydeemeja. Olen itsekin sieltä tiedustellut kaikkea...

Joo, kyllä mä myönnän. lentokonelaatua vaativalle on sitten ne omat aineet. Yritin vain kertoa, miten ja mitä materiaaleja käytetään, kun tehdään kestävää ja laadukasta laminaattia.

PS. se hartsiin sekoitettava pigmentti toimii myös polyesteripohjaisissa hartseissa.

PSS. Sitä polyesterihartsia ei ole ainakaan pääkaupunkiseudulla tarvis käyttää muuhun, kuin veneen tekoon. Se Vinyyliesteri on nykyään melkein kaikkien kunnollisten hartsi-mönjäliikkeiden valikoimissa. Se ei maksa juurikaan enempää, kuin polyesteri, mutta sillä saa aikaan parempaa laminaattia. Niitä liikkeitä, jotka myy Vinyyliesteriä on sitten googlen mukaan jo aika monta.
Täytyykin kysästä tuolta, myykö siis ihan yksityisille pienissä erissä?

Itse käytän epoksia, polyesteri kelpaa ainoastaan muotteihin.

Sorry offtopic..

Sain jostain inspikset hetkeksi ja kävin ottamassa hussen magneetonkopasta lasikuitu muotin (metallia). Kerran vahasin SIMONIZ carnabau autovahalla, kun kevran vaha oli loppu ja irtosi erittäin hienosti, aikaa meni about tunti + kuivumisajat.

Nyt sitten tuttu hiilikuitu + Kirkas epoxi gelcoat + SP115 epoksi + alipaine. Jos löydän vielä inspikset itse osan tekemiseen. Tähän onkin nyt hyvä testata tota polyvinyylialkoholia..

Minkäs verran 600g hiiltä piti laittaa, että saa 3mm paksuuden? Ei muista enää..

EDIT: Frekotea näyttää olevan tehty erikseen gelcoat pinnoille, eli Frekote FRP.. sitä voisikin testata kanssa.
 
Minkäs verran 600g hiiltä piti laittaa, että saa 3mm paksuuden? Ei muista enää..
Tuon hiilen tiheys on 60 % kuitua ja 40 % epoxia -suhteella noin 1770 kg/m^3.

=> 3 mm kerroksen paino = 1770 [kg/m^3] * 0,003 [m] = 5,31 kg / m^2

Näyttäisi Elon laskuopin perusteella olevan 5 kerrosta 3 mm laminaattiin (1 kerros: 600 g kuitua ja 400 g epoxia = 1 kg / m^2).

Nythän täytyypi huomioida, että tuollasta liimasuhdetta ei saa mulla, kuin alipaine-menetelmällä. Käsin laminoiden laminaatista tulee sellainen, että siinä on 40 % kuitua ja loput liimaa (epoxia).

Mutta miksi ihmeessä hiilikuitua....? Hillen hyvyys ja paremuus tulee esille suljetuissa muodoissa, mutta välttämättä levyrakenteessa (vrt. prätkän katteet) ei saavuteta kuin korkea valmistushinta. Esim. nykyisissä kilpakäyttöön tehdyissä purjekoneessa hiiltä ei käytetä, kuin siipisaloissa. Lopussa koneessa käytetään lasia, koska näin saavutetaan huomattavasti halvempi lopputulos, joka ei ole kuin prosentin verran painavampi, kuin vastaava kokonaan hiililkuidusta tehty. Hiilen käyttö kerroslevyrakenteessa on perusteltua vain, jos sen kanssa käytetään levytäytettä (esim. honey comb).

Minä suosin lasin ja epoxin yhdistelmää, koska sillä saadaan sellainen laminaatti, joka on helpommin korjattavissa. En sen takia, että olen tumpelo, vaan sen takia ettei hiilen vikoja näe välttämättä silmallä katsottuna. Hiili saattaa olla ihan ehjän näköistä, mutta se saattaa olla ihan sökö. Lasin vauriot näkee suoraan pinnalta sellaisena valkoisena juonteena.

033102beer_1_prv.gif
 
Noniin.. duunasin sen posken hiilikuidusta, 2 eri epoksista ja alipaineella (0.85bar), 5 kerrosta laitoin ja suunnilleen 3mm paksuinen tuli. Mutta sehän meni tietenkin perseelleen koko osa. Kaikissa terävissä kulmissa matto oikaisi = epoksia 5mm kerros kulmissa, muuten olis kyllä ollut erittäin hieno, pintakuvio 100% suora, seokset hyvät, ei pinholeja, ym.

Ainakin Simoniz autovahalla irtosi epoksikin 1 kerran vahattuna hienosti, ei tosiaan jaksanut/kiinnostanut enempää. Vittumaista hommaa jälkeenpäin kelattuna. Saa hessumobiilista 10e / purkki. En jaksanut alkaa ettimään tota polyvinyyliä, mahdollisiin seuraaviin testeihin sitten.. jos sellasia tulee.

Tais tulla vähän liian vähän imuhuopaa kun täyttyi vähän liikaa.. saatana. Onneks loppu pää-epoksikin (sp115) sopivasti ja hiilarit
shaun.gif
Paskaa, sotkuista ja kallista hommaa..

Näissä TSI mopo-osissahan hiilariahan käytetään puhtaasti sen näon takia.
wink.gif
On se kyllä hieman jäykempää kuin lasikuitu, eli hyvä koneen koppiin ym. pokattuihin rakenteisiin. Katteissa ei tosiaan oikein mitään käytännön eroa, eli ne kandeekin tehdä silleen ,että pinnalle pari kerrosta hiiltä ja loput kunnon lasimattoa. Se kunnon mattokin on halpaa, muistaakseni 4e / neliö. En mä kyllä näistä mitään tii'ä.. mutta testailtu on suht paljon ja jokunen osa onnistunutkin. Onnistumis prosentti ehkä 5
biggrin.gif
Pakkelilla kun ei voi peittää virheitä, niin pitää onnistua 100%.
 
EDELLEEN hakusessa irrotusaine!!

Polyvinyylialkoholia en ole onnistunut löytämään täältä päin. Siis Jyväskylän seutuvilta. Kuka toimittaisi sitä tänne päin??

Onko muita vinkkejä irrotusaineeksi?? Mallineet jo kuumottavat tallissa maalattuina ja pinta valmiina. HJÄLP!!
Toimivat budjettiratkaisutkin hyväksytään. Kuiduttamaan tahdon jo.
wink.gif
 
Moro,

Mulla ei nyt tule mieleen muita firmoja, joista lähteä kysymään kuin; Reichold Espoossa, Flinkenberg ja Band & Bonsomer. Kaikki ovat aineiden maahantuojia, joiden kautta kyllä saa selville niiden edustukset. Siis pari puhelinsoittoa ja avot...
biggrin.gif


Mitä tulee kunnolliseen irroitukseen, kannattaa muotit vahata joko karnauba-tyyppisellä vahalla tai ihan vartavasten tehdyillä muottivahoilla joitakin kertoja. Sen päälle Polyvinyylialkoholia, jossa on 10 % isopropanolia tasaisen levittymisen takia. Lopullinen PVA seos on 30 % PVA, 10 % isopropanoli ja loput vettä.

Edit: Tuli vielä varoituksen sana mieleen. Jos päädyt käyttämään Kevra Oy:n kautta saatavaa Frekote-tuotenimellä olevaa irroitusainetta, älä käytä sitä vahan kanssa yhdessä. Lisäksi se on enemän myrkyllistä, kuin jo muutenkin vaaralliset epoxit. Se aiheuttaa ihokosketuksen yhteydessä, ainakin allekirjoittaneelle, helvetillisen päänsäryn. Kokeiltu muutamia kertoja, joten on tietoa. Se frekote toimii yksistään hyvin, mutta on vaarallista!
crazy.gif


->
033102beer_1_prv.gif
 
EDELLEEN hakusessa irrotusaine!!

Polyvinyylialkoholia en ole onnistunut löytämään täältä päin. Siis Jyväskylän seutuvilta. Kuka toimittaisi sitä tänne päin??

Onko muita vinkkejä irrotusaineeksi?? Mallineet jo kuumottavat tallissa maalattuina ja pinta valmiina. HJÄLP!!
Toimivat budjettiratkaisutkin hyväksytään. Kuiduttamaan tahdon jo.  
wink.gif
hommaa nyt sitä muotti vahaa ja vahaat sillä. Ei tarvii leikkiä ja rikkoa mallinteita. Itse pääsen ensi viikolla ottamaan muotteja omasta projektista. Tilasin turusta vinyyliesteri hartsia 3 kilon pöntön.
 
Tuossa yhdessä aikaisemmassa kirjoituksessa (kwak750)sanottiin, ettei alipaine-pussituksella kuidut taipunut nurkkiin...

Ne taipuu oikein hyvin, vaikka sinulla olisi se ilmoittamasi paine (ilmeisesti alipaine 850 mbar ja absoluuttinen paina n. 150 mbar ?). Epäilen, että pussisi vuotaa juuri niiltä alueilta, ja ei saa tiputettua painetta tarpeeksi, jotta painemuovaus tapahtuisi. Lisäksi, jos käytettävä pussi on liian jäykkää tai kireällä, tulos on sama.

Lisäksi et kertonut, miten olet järjestänyt imukankaan ja välikerroksen, jotta alipainemuovaus olisi ylipäätään mahdollista. Onko käytässäsi fliideri (ensimmäinen reijitetty vuotava kerros), sen päällä imukerros ja viimeiseksi eristekerros?

Yleensä epoxihartseja ei tarvitse imeä suuremmalla alipaineella, kuin 400 mbar (absoluuttinen paine n. 600 mbar). Suuremmalla alipaineella huonelämmössä hartsit alkaa kiehumaan ja aiheuttaa rakkuloita liiman joukkoon.

033102beer_1_prv.gif
 
Juu, ongelma ei ole puhelinsoittelo. Tuntuu vaan olevan mahdotonta saada toimitusta aineille tännepäin. Siis tuolle polyvinyylimällille. Keskeisestä Suomesta ei ole vielä löytynyt paikkaa josta sitä saisi. Itselläni ei ole liiemmin käyntiä pääkapunkiseudulla, joten en pääse sitä sieltä ostamaan.
Veneveistämöitä en täällä tiedä (=irroitusvahaa ei tunnu kukaan kuivalla maalla tuntevan..). Yhtään sellaista en ole löytänyt. Joten vahaan mallineen ilmeisesti tuhtilla carnaubavahalla, mutta mitä sen päälle irtoamisen varmistamiseksi? Muut materiaalit täältä saanee.
Olisiko ainetta käyttäneillä kiinnostusta lähettää minulle myrkkyä? En tosin ole saanut mitään järkevää hintatietoakaan, kun en edusta mitään liiketointa harrastavaa yritystä
nixweiss.gif

Voiko noita hommata jotenkin postitse? Netitse tilaamalla?
 
Terpol Turussa toimittaa matkahuollossa tavaran kun tavaran ja nopeilla toimituksilla. Suosittelen lämpimästi. Mutta edeleen sitä normaalia irroitus / muottivahaa suosittelen. 4 - 5 kerrosta vahaa ja hyvä tulee.
Toinen jos haluaa kikkailla niin parafiini tai mehiläisvaha.
 
Nyt kun ajattelee asiaa eteenpäin, niin taisi olla että ao. veikkonen rakentaa katteita korkeintaan muutamia kappaleita. Ilmeisesti oli myöskin tarkoitus, että kappaleet maalataan jälkeenpäin, eikä muottiin. Jos näin on, niin pelkkä vaha riittää tässä hommassa oikein hyvin.

Jos käytetään pinnotteita (lue luodaan ennen laminointia mutottiin maalipinnaksi haluttuun kappaleeseen), jonka päälle laminoidaan ja jonka haluaa saada toistuvasti irti muotista, kannattaa käyttää vahan (lue ei mikä tahansa vaha, vaan muottivaha) lisäksi Polyvinyylialkoholi-käsittelyä. Se mahdollistaa sen, ettei vahausta tarvitse tehdä joka kerta uudelleen ja johon voi maalata kaikkea muuta, kuin vesiohenteisia maaleja.

sport05.gif
 
Back
Ylös