• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Millaisilla varusteilla ajelet?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Ankka
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Kaikki ajovarusteet on aina päällä, oli sää tai matka mikä tahansa. Käytän umpipottaa vaikka customilla pärräilen, tilastojen mukaan kolareissa noin 70% päähän tulevista iskuista kohdistuu naamaan. Sairaalassa on sukua töissä ja olen kuullut esim. shortsien käyttäjästä, jolta kaatuessa lähti lihat reisistä. Sen jälkeen ajellaan erilaisella kakspyöräisellä, eikä enää kävellä.

Jep, kaikki varusteet aina päällä... Dainessen suojashortsit, irralliset polvisuojat, pitkät ajosaappaat sekä takkien mukana kaikki suojat.

En ymmärrä lenkkari tai lyhytvartisiakaan ajokenkiä, kovin helposti se sääriluukin napsahtaa, ja hanskat aina ja kunnolliset, monet näyttää vetelen ilman hanskojakin... niillähän ensimmäiseksi vaistomaisesti otetaan vastaan.

Kai sitä iän myötä on alkanut arvostaa enempi terveyttään  
biggrin.gif

No onhan noita ruhjeita ja arpia armottomilta nuoruusvuosilta kyllä kertynyt...silloin sitä ei niin ajatellut seurauksia, mutta on ollut onnea matkassa aika lailla.

Aina päällä kaikki varusteet. Joko gorea tai nahkaa. Helteellä kaupunkiajossa kevlarfarkut ja nahkainen ajotakki. Ajosaappaat aina jalassa. On kyllä tosi tuo että iän myötä varovaisuus kasvaa. Nuorempana tuli ajettua jos minkälaisissa varusteissa. Yleensä farkuissa ja buutseissa ja jokin takinrepale päällä.

Mulle on ihan sama millä varustuksella porukka ajelee.

Eilen ajelin naismotoristin takana jolla stringit vilkkui farkkujen alta mukavasti
biggrin.gif

MUTTA yhtä asiaa en ymmärrä. Miksi pukea kunnon ajokengät, 700e kypärä, goretakki suojilla, kunnon ajohousut, selkäsuoja, neck brace yms yms..

Mutta sitten ajella ilman hanskoja paljain käsin WTF?

Itselläni varustus ajopuvun osalta melko kokelma tarjouksia. Kalvopuku joku 4 vuotta sitten syys alennuksesta ostettu Trufitin moottoripyörä ajo asu takki+housut, ostin silloin mönkijä käyttöön ja maksoi koko puku jotain 130€  
biggrin.gif

No sitten ajoin pyöräkortin ja siiryin mopoilun maailmaan niin sama puku palvellut niissäkin hommissa jo kaksi kesää, tosin viimetalven MP-messuilta jäi ale kojusta käteen Berikin nahkatakki.

Eli tällä hetkellä Shoei Xr-1000 Kypärä, Rukka tai Hanx kauluri kelistä riippuen, Berik nahkatakki, trufitin kalvohousut, TCX kengät, Richa Race hanskat + Magmat helteille..  
062802moto_prv.gif

Joskus vois tuon ajo asun yhtenäistää kokonaan nahkaksi tai kunnon kalvopukuun muttä tällä sekasikiöllä nyt mennään...
lookaround_orig.gif

Huvi ajelulle tulee laitettua näin kesäsäällä nahkatakki, kevlar farkut, hankat ja saappaat (samat kamat kaupungilla kuin mutkateillä).

Sit kun tulee vähän kylmempi ja kosteampi aika niin sit goretex-asu housut, hanskat ja takki.

Eilen ajelin naismotoristin takana jolla stringit vilkkui farkkujen alta mukavasti
biggrin.gif

MUTTA yhtä asiaa en ymmärrä. Miksi pukea kunnon ajokengät, 700e kypärä, goretakki suojilla, kunnon ajohousut, selkäsuoja, neck brace yms yms..

Saman olen itse pannut merkille tänä kesänä. Ei voi millään ymmärtää miksi pitää kalliita varusteita eikä ollenkaan hanskoja.
033102ass_1_prv.gif
033102ass_1_prv.gif

Mulla on goretex-takki ja -housut sekä kevlarfarkut ja nahkatakki. Niitä sään ja ajotarkoituksen mukaan vaihdellen. Jalassa aina ajosaappaat ja käsissä hanskat. Kypärästä nyt puhumattakaan. Ei tulisi mieleenikään lähteä t-paitasilla tai sortseilla ajelemaan!

biggrin.gif

Samaan kiinnittänyt huomiota jo useamman kesän. Ja juuri tuli vastaan kotiin tullessa kyttyränahkat, racing-kengät yms mutta EI HANSKOJA. Ei ymmärrä. Noissa varusteissa kun kaatuu parkkiksella 20kmh niin on kädet paketissa ja mopokesä ohi.
thumbs-up.gif
Hianoa.

Sitäpaitsi hanskoilla on mukavampi ajaakin.  
nixweiss.gif

Hanskat ja kypara aina. Muut vaihtelee.

Naista "kaikki aina paalla" vastauksista paattelisin etta siella ei kayteta bikea niinkaan kulkuvalineena vaan ajellaan sitten kerralla tuhannen mutkan kautta hupia.

Tasta kun lahtee kaymaan kioskilla parin kmn paassa niin ei ihan heti tule mieleen pistaa taytta haarniskaa niskaan, etenkin jos +30. Kavellen olisi nopeampi kuin kaikkine vaatesulkeisineen.

Kerran on tullut kontattua normivaatteilla ja sairasloma oli sen verran pitkä että ajokamat on aina päällä tai sitten mennään jollain muulla vehkeellä. Kuumahan siinä kesällä tulee ja suihku on tarpeen mutta kuitenkin pienempi paha...
wink.gif

Itse pukeudun pitkään ja hartaasti oli matka sitten lyhyt tai pitkä - sitten kun olen saanut kypärähupun ja kypärän päähän sekä hanskat käteen niin huomaan että perhana .... tulpat unohtuivat korvista ... ja taas uudestaan  
crazy.gif

Aina päällä on kypärä (tietty?), nahkatakki suojineen ja hanskat. Kerran lähin ajoon ilman hanskoja niin tuli pyörä stumpattua liian moniin liikennevaloihin.. jotenkin vaan se tuntuma kytkimeen on huono ilman hanskoja.
Mutkapätkälle tai muuhun huvikruisailuun päälle sitten ajohousut suojineen, muutoin kauppareissulle shortsit/farkut. Noita nilkan peittäviä ajokenkiä ei kehtaa shortsien kanssa laittaa, muuten kyllä aina jalassa...
Aina sitä shortsien/farkkujen kanssa tulee liikkeelle lähtiessä mietittyä että nyt kun pannutan niin huonosti tulee käymään mut tuleepa ajeltua sitten paljon rauhallisemmin kuin muuten. Ja vaikka ajattelee mahdollista kaatumista niin eihän sitä opi kuitenkaan viisaampien ja kokeneempien puheista vaan itsepähän se on ensin kaaduttava ja koettava parit ihonsiirrot..

Tulee pidettyä täyttä settiä päällä aina kun lähtee ajoon; nahkatakki, tekstiilihousut, kypärä, nilkkapituinen kenkä, hanskat, kypärä. Ei siinä pukemisessa mikään muu vie aikaa kuin kengät nauhat, joten sillä perusteella ei ole pystynyt perustelemaan kevyempää varustusta. Mikäli kaupungin läpi joutuu ajamaan, niin toki vähän lämmin meinaa tulla, mutta pyrinkin pysyttelemään tuolla keskustan ulkopuolella silloin kun lähden ajamaan. Kioskille, kauppaan ja kaupungille pääsee kävellen, ja töihin on sen verran matkaa että kehtaa pukea koko setin päälle.

Koko varustesetti tulee kiskottua niskaan, kun prätkän kanssa lähden ajoon. Eli kypärä, nahkatakki ja -housut suojilla, selkäsuoja, hanskat ja ajosaappaat. Sadesäällä sitten vielä sadevaatteet nahkojen päälle.

Esquadin ajofarkut löytyy myös, mutta eipä niitä ole paljon tullut käytettyä, sillä nahkahousut ovat kyllä paljon paremmat ajossa suojaavuutensa ja tuulenpitävyytensä vuoksi. Jos kaupungilla joutuu kävelemään ajokamoissa tai menee jonnekin kaverille yms. niin silloin nuo ajofarkut on ihan kätevät.

Rukan goret on hankinnassa syksyksi, niin voi sitten käyttää niitä kylmillä ilmoilla tai jos sataa oikein kunnolla eikä jaksa nahat + sadeasurumbaa.

Kieltämättä välillä tulee ylipukeutunut olo, kun katselee noita t-paitamotoristeja, mutta itse haluan käyttää kunnon varusteita, kun koskaan ei tiedä mitä liikenteessä sattuu. Ja minun puolestani muut saa ajatella minusta mitä haluavat, se ei vaikuta pukeutumiseeni. Samoin myös muut voivat ajella millaisissa varusteissa haluavat.

Arain kypärä,2-osainen berikin nahkapuku,sidin saappaat!
Ajelkoot muut millä lystää!
itselleni en kaipaa asfallti ihottumaa senttiäkään!
Olen nähnyt livenä mitä asfaltti ihottuma aiheuttaa avokypärä ja shortsit jalassa kaaduttaessa!
Ajelkoot mun puolesta batman varuseissa,mut sit on turha itkeä täällä jos leukaan sattuu!

Radalla 1-osainen nahkapuku sekä täysi sotisopa....
Kadulla/soralla Krossisaappaat kunnon polvi/suojahousut, nahkatakki.... sekä uimahousut että voi kastautua halutessaan yleisellä uimarannalla.

Kyllä ne ajokamat on päällä aina pyörällä liikkeelle lähtiessä. Jos on liian kuuma niin sitten lähden autolla.

Rev-it nahkatakki, Dainese hanskat hiilikuitu suojilla, Alpinestar saappaat ja Hugo Boss farkut on minun ajovarusteeni.

Tänä kesänä kävi niin, että yksiosainen rei'itetty nahkapuku nousi suosikkiajovarusteeksi. Alle tekninen alusasu, sub4-selkäsuoja ja astarsin suojashortsit. Ajossa hengittävä ja mukavan tukeva paketti, patsastellessa tietty hitusen lämmin mutta yleensä keskityn ajamiseen... Jalkaan vorticet, käteen held titanit, päähän shoei xr1000.

Back