Mission R sähköpyörä

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja pertt-UP-
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

pertt-UP-

New member
Mission-r-tail-left-600x600.jpg


Pitkän aikaa olen seuraillut sähkömoottoripyörien kehitystä ja hyvältä näyttää, varsinkin Mission Motorsin ensi vuoden malli. Linkki

Ja kun sähköpyörästä on kyse, niin 156Nm vääntö on läpi kierrosalueen, huipputehon ollessa 141hv. Huippunopeudeksi ilmoitetaan 160+mph, eli reilut kaksi ja puolisataa. 247kg paino on tietysti bensavehkeitä suurempi, eikä se laske "tankin" tyhjennyttyä. Lisäksi vielä Marchesinin vanteet, Brembon jarrut ja Öhlinsin jousitus.

Ajaisitko?
 
Vähän reilu 100 kW... Noilla kilowateilla jos 14.4 kWH akut on, niin ei kauheesti juhlita
biggrin.gif
 
Tuosta jutusta on jäänyt yksi oleellinen asia mainitsematta, eli kuinka pitkälle yhdellä latauksella voi ajaa.
 
Akkutekniikkahan se näitä pyöriä hidastaa. Vertailun vuoksi kesällä käydyssä TT Zero kilpailussa Man saarilla MotoCzysz-tiimi saavutti 154.5 km/h keskinopeuden tuon 60km lenkin ympäri ja akkuihin jäi vielä vähän virtaa jäljelle. Tuossa pyörässä oli 12,5kWh akusto.
 
Mikäs tämä Bike lehdessä testattu Mission one E sitten on.. 136hv/156Nm voimaa 261km/h nopeutta ja toimintasäde 110-250km latauksen mukaan...
 
Tämä R on Mission Motorsin uudempi malli. Todennäköisesti perustuu aika pitkälti tuohon Mission Oneen.
 
Kyllähän tommonen ois mielenkiintonen kokeiltavaks
Reilu 250km/h huiput on kyl suht vähän tehoihin nähden. tosin oisko toi lukema vaan suuntaa antava/vähintään.
 
Noissa kun olisi joku vaihtoakkustandardi siten, että huoltiksella vaihdat akun täyteen femmalla ja taas mennään, niin luulisi kaupan käyvän. Tuntikausia tepselin kanssa odotellessa voi se 165. kahvikuppi jo alkaa närästää.
 
^senhän se vaatis. mut onneks edes autoille ei o jaksettu kehittää tota ni ei tarvii ootella et pyöriin tulis tän vuosisadan puolella
 
Pyörän speckseistä voimalähteen kohdilla lukee "Swappable architecture", eli varmaan jonkinlaista akun vaihto rakennetta tässäkin pyörässä on, kuten MotoCzysz:säkin. Akunvaihto verkostoa saa kyllä varmasti oottaa pitkään, saa nähdä ehditäänkö tuo ajomatka pulma ratkaista sitä ennen jollain toisella tapaa.

Kalliitakin tahtovat nuo akut olla. Suomessa esimerkiksi Zero S ja Quantya Strada molemmat maksavat >10 000€, kun "vastaavan" bensavehkeen saa puolet halvemmalla.
 
saisivat keksiä jonkun pikalaturi™:n tuohon etujarruihin, joka sitten lataa konkat, jotka vuorostaan purkavat ittensä moottorille mutkan avauduttua tuoden väliaikasesti 100kW lisää tehoo. tänks  
tounge.gif
 
oispa äänet prum prummm ja hajutkin nuuh nuuh sitten aidot akunkeston 500 km siivu lisäksi, niin mikä ettei
 
Kyykkypyöräksi liian painava, mutta jonkun sportti-custom-diavel hässäkän tosta vois saada.
 
Ei stana. Ettäkö talliin pitäs mennä kuunteleen talvi-iltoina sähkösingerin hurinaa..??
Kyllä taidan pysyä noissa vanahan koulun vehkeissä niin kauan ku rahulit riittää pensan ostoon, ajakoon tulevaisuuden paikkerit noilla hyssyttimillä. Kun eivät tiedä paremmastakaan.

Mekaaniset saundit, suoravetoisten korina, pakoäänet, Kawabatan jo mainitsemat tuoksahdukset, tärinät ja ihan vaan koneen ropailu antaa fiilikset johon ei sähkömopoilla pysty eikä kykene.

Onhan johonkin prätkämalliin (en muista kenen) saatavissa ihan äänentoistolaitteella semmoset äänet ku haluaa... että siitä vaan napit korviin, volumi kybälle ja mutkatielle.



062802moto_prv.gif
biggrin.gif
 
Hauskaa miten keskustelu sähkömoottoripyöristä aina kääntyy pakoääniin.. Onhan se tietysti iso osa kokonaisuutta ja itsekin tykkään moottoreita kuunnella, mutta itselläni eivät nuo pakoäänet sentään ole mikään harrastusa ylläpitävä voima.

Kesällä testasin Quantyaa, ja tuo hiljaisuus on aika mielenkiintoinen kokemus. Jonkinlainen ääni tietysti helpottaa ajamista, sillä voi korvakuulolla huomata nopeuden muutokset. Tarviiko sen silti olla polttomoottorin pörinää? Mielestäni ei.

smile_org.gif
 
Hauskaa miten keskustelu sähkömoottoripyöristä aina kääntyy pakoääniin.. Onhan se tietysti iso osa kokonaisuutta ja itsekin tykkään moottoreita kuunnella, mutta itselläni eivät nuo pakoäänet sentään ole mikään harrastusa ylläpitävä voima.

Kesällä testasin Quantyaa, ja tuo hiljaisuus on aika mielenkiintoinen kokemus. Jonkinlainen ääni tietysti helpottaa ajamista, sillä voi korvakuulolla huomata nopeuden muutokset. Tarviiko sen silti olla polttomoottorin pörinää? Mielestäni ei.

smile_org.gif
Oltiin kesäkuussa manilla kisoja katsomassa, ja oli itsellä aika vähän odotuksia noiden sähköpyörien suhteen. Mutta täytyy sanoa että kyllä ne kärkipään patterimopot poistui horisonttiin bravehillissä ihan vauhdikkaan oloisesti. Osa niistä oli sitten vähempi hitec laitetta.( 1 skootteriin pohjautuvakin suihki joukossa)
Äänimaailma toi meille mieleen jotain tieteiselokuvaa, surinaa, vihellystä ja sen semmoista. Ja nehän on vasta kehityskaarensa alkupäässä..
Suurimman valaistumisen tunteen aiheuttivat kuitenkin vielä tällä kertaa perinteiset kisakampeet ja niiden normaalijärjen vastainen vauhti kiviaitojen välissä...
 
Back
Ylös