• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Mitä mieltä olet?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja kava10
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Se, että moni vanhan kortin ostaja hommaa suoraan "monen vuoden jälkeen" jonkun supersportin ei pakosti tee asiasta järkevää.

Nykyajan piikissä taitaa olla se 11kw...kawasakissa sit kaiketi joku 100kw ja enempi.

Ongelmana ei tuossa ole se onko järkeä päässä normaalissa tilanteissa. Mitä jos tapahtuu jotain odottamatonta ja pyörä ei käyttäydykkään miten pitäisi, tai vahingossa tempaiseekin kaasua vanhasta tottumuksesta jne.

Harvoin kukaan mopoa ns.normaali tilanteesta ojaan ajaa.

mutta ihan miten vaan, sinähän asian päätät ja jos luotat poikaasi ja olet sitä mieltä, että hän osaa ajaa niin siitä sitten vaan.

Toisaalta muista, että kyseessä oma poikasi ja hänenlaista ei ole toista.

Voisittehan käydä aluksi jossain radalla treenaamassa, siellä on kuitenkin vähän turvallisempaa kuin kadulla. Näin molemmat näkisi onko asiassa järkeä.

veikkaisin et poika ottaa mallia isänsä ajotavasta ja liikennekäyttäytymisestä ja voi olla hyväkin et on tehoo niin ei tarvii kavereille näyttä kun ne uskoo muutenkin kenellä kovin tykki ja jos oot poikaan kipinän iskeny ni hoidettava se on

jos mun eka iso pyörä kevarin(täysteho) olisi ollut pyörä joka keulii 200km/h:ssa, niin olisin autuaammilla metsästysmailla.

eloonjääminen olisi ollut 50/60

kevari opettaa lähinnä vetämään täyskaasun aina kun mahdollisuus siihen löytyy.

myy se 10r ja vaihda joku 600:nen sille. mielellään enska. Ihan oikeasti se oppii ajamaan paljon paremmin ja nopeammin sillä. iso pyörä on taidon kehittymiseen huono. opetuskäyrä on jyrkkä ja ei salli virheitä. lisäksi supertehokkaalla ei opi ajamaan, kun kaiken paikkaa teholla, ei tarvitse edes vaihtaa osata, kun vaan vääntää.

JakeT

En mä kyllä yhtään tajua. Ostat itsellesi ZZR 1400:n. Siinä samassahan sä todellakin vaihdat sen kympin vähän sopivampaan vehkeeseen pojalle. Vai onko kyseessä joku näytönpaikka. Meillä on fillarit viimesen päälle.

miten olis yhteinen rata päivä kauden alkajaisiksi.
wink.gif

vai viekö katu-uskottavuuden mennä isukin kans radalle
tounge.gif
Jos yhteisellä ratapäivällä tai vastaavalla muka katoaisi liiaksi uskottavuutta tms., ei kyseessä ole kaveri, jolle kannattaisi antaa edes 50 ksm koneeista vehjettä.

Kokemus piikistä on varmasti hyvä juttu ja luultavasti on antanut pelisilmää liikenteeseen. Ison pyörän hallintaa voinee olla järkevä kokeilla jossain ensin liikenteen ulkopuolella. Lisäksi mainittu idea yhteisestä ratapäivästä ja yhdessä ajelusta muuten vain vaikuttaa hyvältä. Lähtökohtaisesti kun lapsia ei kannata suojella kaikelta mahdolliselta, eikä siihen edes pystyisi.

Itse päästäisin lapseni kokeilemaan ja ajamaankin, joskaan en välttämättä heti keväällä enkä harjoittelutta. Ts. Vanhemman on mahdollista asettaa rajoja, mutta asettamalla liian tiukat rajat, niitä rikotaan varmasti.

Olisikos tuohon Kawaan saanut 25 kW:n tehorajoituksen kohtuuvaivalla? Silloinhan peli olisi ollut mainio harjoittelupeli: kevyt käsitellä, helposti ohjaava, alhaalta riittävän hyvin vetävä, mutta tehoa ei kuitenkaan niin paljoa että yllätyksiä tulisi.

En mä kyllä yhtään tajua. Ostat itsellesi ZZR 1400:n. Siinä samassahan sä todellakin vaihdat sen kympin vähän sopivampaan vehkeeseen pojalle.
Samaa mieltä. Tai sitten voit ajaa itse kympillä ja osta pojalle joku kesympi menopeli täksi kesäksi. Ensi kesänä voisit sitten antaa kympin pojalle ja ostaa itselle sen ison Zetorin.

..aikamoista arpa peliä kyllä tuo olis.
confused_orig.gif
en ainakaan suosittelis moista..se o liian tykki pojalle jolla ei muuta ajokokemusta isommilla vai oliko?kusiainen olis sopiva aluks,vaikka kyllä silläkin hengestä pääsee,mut ehkä pikkasen paremmin pysyis kuitenkin käsis.
sport05.gif

Ja toki mä vähän siinä ohessa sitten vallattomana mietin, onks ZZR:n putket sopivan näköiset.

Tuolla ZZR:n sivuilla oli kyllä aikas hyvän näköiset putket. Mä vaan haluisin, että ne olisivat 4 yhteen. Ja vähän pystyssä.
Hienon pyörän ittelles hommaat, mutta 4-1 putki tekee siitä kyllä toispuoleisen näköisen. Mitä tohon varsinaiseen topikin aiheeseen tulee niin kaikki jossain vaiheessa kokeilee kuitenkin kuinka mopo lähtee. Siinä ei kysytä lupaa iskältä, äiskältä tai vaimolta.

nimimerkillä kokeilija kuudenkympin ja kuoleman väliltä.
biggrin.gif

Jos on niitä helvetin kukkahattuja, niin on kyllä vitusti näitä turhanpäiväsiä moralisointimestareitakin, voi PERSE.  
veryangry.gif

Turha siitä, millä kukakin alussa pärjää, on mitään yleistää.
Ittehän jokainen sitä kapulaa kääntää, lujaa se osuu sillä 600:llakin.  
033102bebe_1_prv.gif

Hyvän päätöksen teit ja poikakin on varmasti tyytyväinen iskäänsä.
Tuskin täällä mitään olisit edes kyselly, saati pojalle lupaillu, jos et uskoisi että se sillä 10r:llä varmasti pärjää.

Samalla tavalla nykyaikainen 600cc selättää idiootin.. Samoin 50-heppainen supermoto. Itse asiassa bussi ei keuli läheskään yhtä helposti kun edellinen alle 60 heppainen mopo.

Ihan subjektiivisesti: Itse olen huomannut, että ajotapa muuttuu vaarallisemmaksi mitä tehottomampi peli on alla. Piikkisellä DT:llä kun tuli pari vuotta sitten kikkailtua, niin oli vaikea suhtautua vakavasti sellaiseen fillarilta tuntuvaan pöristimeen.

Kannattaa kuitenkin muistuttaa, että ylinopeudesta kortti lähtee helposti 1-6kk ajaksi
wink.gif

Jos on niitä helvetin kukkahattuja, niin on kyllä vitusti näitä turhanpäiväsiä moralisointimestareitakin, voi PERSE.  
Jos ei halua kuulla erilaisia mielipiteitä, oli sitten moralisointia tai kukkahattua niin ei kannattaisia tänne laittaa kyssäriä.

On niitä näköjään kaikenmaailman moralisoijien morisoijiakin tana
wink.gif

Jokainen päättää itse asioistaan ja tekee (pyrkii ainakin) varmasti oikean ratkaisun omaa lastaan koskevissa asioissa.

Eiköhän jokainen motoristi joudu miettimään joskus antaako lapsen ajaa pyörällään vai ei...vai ajaa pyörällä ollenkaan.

Mitä nuorempi niin sitä paremmin ehkä vielä kokeneen ääntä kuuntelee.
Joten anna pojan ajaa. Luottamus isän ja pojan kesken on tärkeintä. Ainakin sinä osoitat sitä tuolloin, tee se pojalle selväksi!

062802moto_prv.gif

booris: tässä kysyttiin mielipidettä. ei mitään joo joo mies vastauksia.

Kannattaa lukea bomber magazinen zx-10r koeajo, se ehkä kertoo jotain, kun kokenut kuskikin pitää pyörää erittäin epäsopivana aloittelijapyöränä. teho tulee yllättäen, pyörä vetää tank slapperiä herkästi ja keulii parissa sadassa selälleen.

vaikka kaikilla pyörillä varmaan tulee toimeen, niin ei ole sattumaa, että määrätyistä pyöristä tulee ns widow maker pyöriä. ja niille yhteistä on kovat tehot ja hätäinen kaasu.

Tehokas pyörä vaatii hyvät arviointikyvyt jarruttaa kovista vauhdeista, muuten menee mutkat pitkäksi. Ja rata-ajo on lähes välttämätön, koska sitä vain ei opi ilman.

Armahin Kava10,

Myy 10R pois ja osta pojalle soppelimpi peli tästä. Tuskin kirjottelisin tätä mikäli olisin saanut 10R:n tapaisen tykin suoraan alle... Itsekin hinkusin heti suoraan isompaa pyörää alle, mutta onneksi isäni hillitsi intoa ja osti vastalauseista huolimatta cebarin. Hän kertoi miten oli menettänyt pari hyvää ystäväänsä moottoripyöräonnettomuuksissa eikä halunnut saada yöllistä soittoa poliisilta joka kertoo että oma poika on loukkaantunut/kuollut onnettomuudessa...

Se iso pyörä on kuitenkin sellanen laite millä on pakko näyttää kavereille että näin tää kulkee, jne... Myönnän että itsekin olen kohkannut kerran, jos toisenkin cebarilla mutta onneksi kuinkaan ei oo käynyt... Ainakaan vielä! *kop kop kop*

Dodiin. Itse asiassa asia on jo päätetty. On tää aika helppoo.
Kava10R sai uuden käskijän. Ja iskä menee mopokauppaan ostamaan sen pappatunturin, ZZR 1400:n. Kiitos pojat avusta!
smile_org.gif
Jos asia on jo päätetty/pojalle luvattu niin taitaa olla myöhäistä vaihtaa 10R toiseen. Joku 600 olisi varmaa parempi vaihtoehto kaikin puolin..

No turvallisia ja nautinnollisia yhteisiä kilometrejä kuitenkin, oli pyörät mitä tahansa.

Noniin...asiahan sai sitten ihan OK ratkaisun. Jos juniori on päästään vähän viallinen niin henki saattaa lähtee, mut niimpä se lähtis ihan samalla tavalla jollain kusiaisellakin sitten. Hyvä vaan että saa heti kättelyssä alleen kunnon pyörän, tarvi heti olla varmaan isompaan vaihtamassa jne.  
thumbs-up.gif

Minusta ihme saarnaamista tuommonen, osta ensin piikki, sitte 250cc, sit 500cc, sit voitkin jo vaikka vuokrata seiskapuokin jne jne. Miksei samalla heti sellasta johon on varaa, tai johon on kertakaikkiaan mieltynyt? Sehän se pääasia on... Moni on kuollut ihan polkupyörälläkin.  
wink.gif

En mä kyllä yhtään tajua. Ostat itsellesi ZZR 1400:n. Siinä samassahan sä todellakin vaihdat sen kympin vähän sopivampaan vehkeeseen pojalle. Vai onko kyseessä joku näytönpaikka. Meillä on fillarit viimesen päälle.
Ei ole kysymys tästä. Ne, jotka mut tuntee, tietävät. Olen vanha kaveri, ja haluan tuoda tänne sellaisia asioita keskusteluun, että mikä sopii kenellekin. Sinä saat tekemällä töitä jonain päivänä ihanteesi pyörän. Haluan kannustaa Sinua.
062802jumpie_prv.gif
062802jumpie_prv.gif
062802jumpie_prv.gif

Tehkää niinkuin haluatte, jos mietitte prätkän luovuttamista jälkeläisten ajoon.....

Mutta tehkää kuskille elinten luovutus testamentti,
niin joku aina tulee onnelliseksi kävi sitten hyvin tai huonosti
biggrin.gif

Nuorilla elimillä on kysyntää
biggrin.gif

Reiska_SB

Back