Mitä tallissa tapahtuu?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja mico
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
KTM-toukok-s.jpg

700cc Kotarille ekat startit ja koeajot....Pikku suutinjumppaa vielä niin kyllähän siitä hauska laite saadaan...
 
Mitä helvettiä? Oliko näitä kaksi rakenteilla, vai oliko tää se sama, mistä aiemmin talvella luin.

Huikeeta. Keuliikohan se kaasusta?
 
Fiiattia kasataan vaihteeks. Oikein reipas jos oon, niin tänään starttivalmiiks huomiselle.
 
ZX6R:ssä oli vähän jäykkä takapää. Tää on varmaan 150 N/mm jousi!! Huhhuh mikä vieteri.

90:nen kiinni seuraavaksi. Josko sit ois sopivampi.
 

Liitetiedostot

  • 20200513_191817-01.jpg
    20200513_191817-01.jpg
    22,7 KB · Katselut: 94
Kehutaan taas tätä Bilteman sovitinsarjaa, jonka avulla pääsee lenkkiavaimella vääntämään hylsyä.

https://www.biltema.fi/tyokalut/kas...ut/hylsyadapterit/sovittimet-3-kpl-2000016680

Kuraenskassani on pari sellaista linkuston pulttia, jotka pitäisi saada kireälle mutta jotka ovat mukavasti runkoputken peittämiä. Hylsyn saa kyllä paikalleen, mutta räikkä, jatkovarsi tai niveljatko eivät hylsyn perään mahdu. Pultit ovat lisäksi matalakantaisia, joten niitä haluaisi vääntää 6-kulmaisella vääntötyökalulla.

Sovittimen avulla homma onnistuu, ja 6-kulmahylsyllä saa väännettyä pultin tiukkaan kantaa vaurioittamatta. Sovittimen ulompi pää on levennetty, joten lenkkiavain ei pääse siitä luiskahtamaan pois. Levennys toisaalta tekee sen, että sovitin on ensi työnnettävä lenkkiavaimeen ja sen jälkeen vasta hylsyn vääntiöön.
 
Kehutaan taas tätä Bilteman sovitinsarjaa, jonka avulla pääsee lenkkiavaimella vääntämään hylsyä.

https://www.biltema.fi/tyokalut/kas...ut/hylsyadapterit/sovittimet-3-kpl-2000016680

Kuraenskassani on pari sellaista linkuston pulttia, jotka pitäisi saada kireälle mutta jotka ovat mukavasti runkoputken peittämiä. Hylsyn saa kyllä paikalleen, mutta räikkä, jatkovarsi tai niveljatko eivät hylsyn perään mahdu. Pultit ovat lisäksi matalakantaisia, joten niitä haluaisi vääntää 6-kulmaisella vääntötyökalulla.

Sovittimen avulla homma onnistuu, ja 6-kulmahylsyllä saa väännettyä pultin tiukkaan kantaa vaurioittamatta. Sovittimen ulompi pää on levennetty, joten lenkkiavain ei pääse siitä luiskahtamaan pois. Levennys toisaalta tekee sen, että sovitin on ensi työnnettävä lenkkiavaimeen ja sen jälkeen vasta hylsyn vääntiöön.

Toi on hyvä setti. Ostin joskus yli 10v. sitten.
Tosin.. Minunkin sovittimissa on ulompi pää levitetty. Jouduin hiomaan 19mm avaimen lenkkiä hieman matalammaksi, koska oli ilmeisesti standardia korkeampi, jolloin sain tuon ½ tuuman sovittimen uppoamaan riittävän syvälle. Tuon Biltemalinkin kuvassa tuota kannan levitystä ei näy. Olisiko setti uudistunut epälevitetyksi? Lisäksi minun settini on 4 osainen. 1/4", 3/8", 1/2" sekä ruuvaribittisovitin.
 
436655ec0010608c74.jpg


436655ec0010614b7b.jpg


436655ec001061c914.jpg


Palopeitteistä askartelin tommoset kipinäverhot pajaan, saa hiukkasen turvallisemmin mielin askarrella. Tonne verhojen väliin tulee vielä 8mm alumiinilaatta joka maadoitetaan TIGille.
 
Lasikuidusta muottia väsäilen.
Kävin etsimässä puolinaamaria vaihdettavalla suodattimella, mutta ne oli kuulemma ostettu ekana...

No, nyt on sitten vedetty höyryssä pelkän kattotuulettimen (12V veneen moottoritilan tuuletin) kanssa
 
Lasikuidusta muottia väsäilen.
Kävin etsimässä puolinaamaria vaihdettavalla suodattimella, mutta ne oli kuulemma ostettu ekana...

No, nyt on sitten vedetty höyryssä pelkän kattotuulettimen (12V veneen moottoritilan tuuletin) kanssa

Kaasunaamari. Ei kirvele silmiä ja suodattaa varmasti höyryt. Vähän raskas se on hengittää, jos pitkään touhuaa, mutta pakkoko se on tuntikausia turota. Niitä saa jopa korona-aikana (supernova, varusteleka, tori ym). Jos ostaa itämaisen mallin 60 mm suodattimella, niin adapterilla senkin saa toimimaan uusien 40 mm suotimien kanssa.
 
Lasikuidusta muottia väsäilen.
Kävin etsimässä puolinaamaria vaihdettavalla suodattimella, mutta ne oli kuulemma ostettu ekana...

No, nyt on sitten vedetty höyryssä pelkän kattotuulettimen (12V veneen moottoritilan tuuletin) kanssa
Noissahan on se hauska juttu, että sopivasti sattuessa, voi herkistyä kemikaaleille, ja pahimmassa tapauksessa vähän kaikille kemikaaleille. Että mielummin jättäisin vaikka tekemättä, jos ei ole sopivaa nassea saatavilla.

Tai sit joku kunnon flekti, joka imee jonkun muutaman kuution minuutissa siitä työskentelyalueen päältä, jolloin teoriassa selän takaa tuleva korvausilma on puhdasta.
 
Noissahan on se hauska juttu, että sopivasti sattuessa, voi herkistyä kemikaaleille, ja pahimmassa tapauksessa vähän kaikille kemikaaleille. Että mielummin jättäisin vaikka tekemättä, jos ei ole sopivaa nassea saatavilla.

Tai sit joku kunnon flekti, joka imee jonkun muutaman kuution minuutissa siitä työskentelyalueen päältä, jolloin teoriassa selän takaa tuleva korvausilma on puhdasta.

Just viikolla joku aliurakoitsija maalas hallin lattiaa epoksilla, luultavasti. Vaikka välissä oli ovi niin käry oli hirveä. Eikä mitään suojaimia. Sama meininki oli lasikuitumiehillä aikoinaan kun tekivät kuidulla muotoa risteilijän piippuun. Sanotaankin ettei vanhoja lasikuitu ammattilaisia ole, syykin on selvä.

Omia askarteluja tänään, kärry tuunattu niin että aisapaino on 40-50kg mopolla lastattuna. Aim kytketty ECUun. Hommassa ei ollut muuta vaikeaa kuin liittimen pinnit. Sai tehdä monelaista kikkailua ennen kuin pinnit suostui naksahtamaan liittimeen. 2 meni kun vähän veti pihdeillä vastapuolelta 2 muuta oli niin jämptejä että rutistelemalla vähän sieltä sun täältä lopulta lukkiintuivat. Näyttää tosiaan lataavan, tosin myös kun virrat poissa, mikä ei sinänsä ole ongelma. Videopätkä, laitoin testimielessä näkymään rpm ja tpc että toimiiko. Toimihan se. https://youtu.be/ZJXbM_n6HyM
 
Tuo miun kattoropeli siirtää ilmaa 230 CFM
Joka on suomeksi cubic meter per minute (m³/min) 6.513

Ropelli sijaitsee n. metrin päässä ja reilun kahden metrin korkeudessa työpisteestä.

Oli halvin ja yksinkertaisin ratkaisu autotallin tuuletukseen.
Motoristilla on akkuja ihan riittävästi.
Katolle menevä putki oli halkaisijaltaan juuri passeli ropellille, joten askarteluksi jä silloin aikoinaan piuhan, katkaisijan ja akkutelineen teko.

Jos olisi ollut 240V ropelli, niin duunia olisi ollut paljon enemmän.
 
Tuo miun kattoropeli siirtää ilmaa 230 CFM
Joka on suomeksi cubic meter per minute (m³/min) 6.513

Ropelli sijaitsee n. metrin päässä ja reilun kahden metrin korkeudessa työpisteestä.
Pistä siihen semmonen jatko, että se imuputken pää on abaut leuan korkeudella.
 
Just viikolla joku aliurakoitsija maalas hallin lattiaa epoksilla, luultavasti. Vaikka välissä oli ovi niin käry oli hirveä. Eikä mitään suojaimia.

Epoksi ei haise juuri millekään, jos sen ohentaa alkoholilla. Jos laittaa ksyleeniä ohenteeksi, katku on kauhea ja loputkin aivosolut tuhoutuvat.

Vasta maalattiin tuhat neliötä meidän pajalla ja ei minkäänlaista hajuhaittaa tullut.
 
436655ec03c13ecfbd.jpg


Pajan parantelu jatkuu, tuokaan pitäny tehdä kun muutamia vuosia, hyllyn osatkin ollu olemassa jo iät ajat. Sit pitäs viel siivota toi vitummoinen kaaos tuolta tallin puolelta...
 
Epoksi ei haise juuri millekään, jos sen ohentaa alkoholilla. Jos laittaa ksyleeniä ohenteeksi, katku on kauhea ja loputkin aivosolut tuhoutuvat.

Vasta maalattiin tuhat neliötä meidän pajalla ja ei minkäänlaista hajuhaittaa tullut.

Lähti vähän sivuraiteille. Ilmeisesti jotkut on immuuneja tuolle katkulle. Olen paikkamaalannut epoksilla, (kaksikomponenttimaali) siltä varalta että sotken nimikkeet. Eikä sitä ole silloin ohennettu, ruisku on toinen juttu. Samoin hionut lamellilla ja jopa kuivuneena ärsyttää silmiä ja nenää jos ei kunnon suojaimia. Ehkäpä nuokaan maalarit ei haistaneet, telalla levittivät, tarviiko silloin ohentaa en tiedä.
 
Back
Ylös