• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Mitä tallissa tapahtuu?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja mico
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Enempi ehkä rauhotti hiukka levotonta ajoa. Hankala sanoa pelkän aamuväsypalellun työmatkan perusteella. Hatuttaa etten oo aikasemmin kattonu tota linkustoa oikeen ajatuksella kun tohon kakspuol versioon tosiaan ei saa madallussarjaa. Siel on kaks sellasta Y:n muotoista koiranluuta joita pidentämällä ois päässy samaan mut aloin pohtia et miksenmä vaan lyhennä sitä kinttua kerta siinä tavaraa ja tilaa on vaikka kuinka. Tuli vähän sellanen olo et oikeesti siinäkse oli? Kaks vuotta harmitellu kun toi perä on mulle liian korkea ja huolto-ohjekirjan takapään iskarin säätöjä koskevan kappaleen koko sisältö on "älä koske".

Enempi ehkä rauhotti hiukka levotonta ajoa. ... Kaks vuotta harmitellu kun toi perä on mulle liian korkea ja huolto-ohjekirjan takapään iskarin säätöjä koskevan kappaleen koko sisältö on "älä koske".

Hah! :grin: Kyllä mä sanon, että koske vaan jokaikiseen nappulaan, mitä siitä iskarista löytyy. Alkuun on vaan yksi tärkeä juttu muistettava. Laita kaikki nykyisen asetuksen naksut paperille ylös. Eli laske, montako naksua kuuluu, kun ruuvaat ruuvin kiinni. Lisäksi tsekkaa, että painaumat ovat ok. Itse suosin suositusohjeen löysintä vaihtoehtoa...

Tuo perän madallus tosiaan rauhoittaa paljonkin ajoa, mutta miinuksena tosiaan se, että ei käänny enää niin herkästi mutkaan. Mutta kuski tietää parhaiten, missä kohtaa menee hyvä balanssi ja mikä ominaisuus on itselle tärkeämpi. Niin se yleensä on, että niitä koiranluita pitää ostaa pidempiä, että saa mopoa matalemmaksi. Ja tuossa sun mallissa ne ei oo kovinkaan yksinkertaisia valmistaa, joten ovat näin myös arvokkaita.

PS. Nyt muuten alkaa mun mielestä parhaat ajokelit. Pikkusen ruskaa ilmassa ja teiden vierillä sänkipeltomaisemat :)

Näin kuormurikuskina kun on nämä pari ammattitautia eli ranteet paskana ja aina hartiat lukossa niin ei haittaa yhtään vaikka tuo ohjaus siitä hiukan oisi rauhottunutkin, luulen ma että hiukan pystympi ajoasento ja sitä kautta painon siirtyminen pois käsiltä ainoastaan auttaa tässä vaiheessa. En ainakaan töihin tänään ajellessa huomannut että pyörän käyttäytyminen olisi mitenkään merkittävästi muuttunut suuntaan tahi toiseen, korkeintaan pikkasen mukavampi kun ennen mut sen verran vilutti aamusella et ei pysty sanoon varmaks. Työmatkakin kohtalaisen suoraa tietä pääosin. Tarvii kaivaa tixitakki kaapista ja panna siihin vuorit kiinni. Joo oon vilukissa...

Kerran olen kokeillut tehtaan jäljiltä kaverin 955i Daytonaa, ensimmäinen ajatus oli eijjumaliste kuinka kukaan pystyy ajamaan tälläsessä asennossa maantiellä, mulla oli koko ajan sellanen olo et ei perse tää vehje kaatuu justiin... todella epävakaan tai enempi yliherkän tuntunen kokemus, ensin ei käänny mutkaan ja sitten sisäkurvi tuleekin jo silmille.

Tarvii räplätä noita asetuksia ehkäpä lisääkin. Jousen esikiristystä avasin ensin kolme kierrosta kokeillakseni laskisko perä sillä. Ei laskenut mutta pehmensi kivikovaa takapäätä kyllä. Kattelin sitä iskaria siinä ruuvipenkissä, siinä jousen alapäässä siinä alajalassa näyttäs olevan ruuvi jossa on S->H samoin kuin siinä lisäsäiliössä on kans ruuvi, toinen lienee kompressio- ja toinen paluuvaimennuksen säätö. Vielä kun tietäs kunpi on kampi kun tuo ohjekira tosiaan sanoo että Triumph ei suosittele kajottavaksi asetuksiin niin eivät myöskään kerro mitä ne tekee. Siinä iskarin alajalassa on myös kolmas ruuvi vasemmalla puolella missä ei lue mitään mutta saman näköinen kuin vastapuolella oleva säätöruuvi. Tekeeköhän se jotain vai onko esim tyhjennystulppa tjsp.

Mystinen mutka-Max ilmestyi pihalle mystisine työkaluineen, ja nyt myös Fiat 3.0 lataa kunnolla. Jotain sähkömiehen papanoita se jätti tallin lattialle... ja joi kaljat.

Kaljan juontia, pientä kesän jälkeistä siivousta, raivausta, järjestelyä ja tulevan talvikauden armotonta suunnittelua.
Niin kuin meillä Savossa sanotaan "alottamatta vaile valamis"...

No nyt on vaihtunut alapallonivel ja jarrumännät+tiivisteet+suojakumit, ja takajarrujen työsylinterit.

Vuosi vai kaksiko siinä meni, mutta on laite katsastettu!

Tulipa ostettua viime syksynä toinenkin 4T Vespa AVK:lta ja nyt sekin olis täysin läpikäytynä. Ei puuttuis enää kuin uusi takarengas ja muutaman merkin kiinnitys.

Pitäis vaan löytää samankuvioinen takarengas kun on edessä... tyttölapset on turhan tarkkoja. :p

Jotain uuttahan sitä pitäisi talveksi keksiä...

Herättelin talviauton henkiin... Viimeksi katsastettu 2002 ja ajettu puuhakilvillä 2009. Lähti käyntiin 15 minuutin tekohengityksellä... :wanna:

Liitetiedostot

• MBW108vedest.jpg
    MBW108vedest.jpg
    72,1 KB · Katselut: 92
Teräspunosjarruletkut eteen, kaikki jarrupalat uusiksi (ihan lopussa kaikki, liekö orggikset ?), jarru ja kytkinnesteiden vaihto. Etenkin kytkimeltä tuli vallan mustaa kuraa ilmausnipasta.

Tankki.jpg

Böödin huoltopurku ja kartoitus menossa, jotta tietää tilailla osia talven mittaan.
Samalla saa tuon edellisen omistajan rakentaman virran ulos-ottoon liittyvän miinan purettua pois.

Itselle uus mopo kun kyseessä, niin melkein joka toisessa hommassa joutuu juosta tietokoneelle kattoo manuaalia tai jututtamaan nettiä :p

ybQJ.jpg

Tallin siivoilua ennen seuraavan projektin aloittamista. Ei tullu vielä valmiiks kun päikkärit vähän venähti mut sentäs mahtuu jo sisälle ja pöydän pinta näkyy ainakin pääosin. Toi takahuone se pahempi kaaos oikeestaan onkin...

Nojaaks sulla tonne takaseinään ns.banaani? :grin: hyi hitto et tuli kylmät väreet, mulla oli nassikkana tollanen, meni kun viitapiru mut olihan se koko ajan jostain kohtaa rikki.

bird.jpg
vifferi.jpg

Tässä on kyllä käyny japanin insinööreillä paha suunnittelupummi :kääk:
Pöödin kytkimen työntötappi kulkee suoraan rataskotelon lävitse ja ui jatkuvasti siinä kaikessa skeidassa mitä tuossa tilassa ikinä vaan voi olla.

Sen sijaan vifferissä oli asia paremmin hallittu jo aikaisemmin. Miksi piti muuttaa hyvä konstruktio?

Firebladen 24tkm huolto. Kolmen vuoden ajot on tehneet etupään stefoista selvän eli samalla myös niiden vaihto. Ensi kauteen on vielä aikaa niin ei ole kiire :thumbup:
Huolto1.jpgHuolto2.jpg

Uutta perää vanhukselle aloin tekee. Vanha oli ok, mutta lasikuodussa halkeamia ja ei ollut ihan synmetrinen. Ja irrottaessa huomasin että ilmeisesti umpiraudasta tehty teline :blink:
Pitää punnita, mutta lähemmäksi 10kg! Uusi tulee painaa ainakin puolet vähemmän.

_img1280.jpg

Tankkia muutama sentti takaa alemmaks + penkin asennon haku sen mukaan.
(Penkin niitit tulee poistumaan/vaihtamaan väriä)
Takakumi kyllä pitää seuraavaksi laittaa pykälää matalempi. Melko massiivinen sivuprofiilista :D

_img1280.jpg

5min. Kuvanoton jälkeen tuli sitten melkein 10cm lunta :hanuria:

Nätti. Takakumin sivuprifiili ei korostuisi kokomustalla vanteella. Ainoa mikä mun silmää häiritsee, on änkkärin asento. Se on pystyssä kuin faitterissa, eikä sovi silmääni tossa mopossa.

Volvoon vaihdoin piikkarit alle sen verran sutjakasti että tais tulla jonkinlainen henkilökohtainen ennätys. Kauheesti ton nopeempaa tuskin isoon viispulttiseen farkkuun vaihtuu hallitunkin ja käsityökalujen kanssa yksin paljoo keltään. Vitutus on voimavara :grin:

Nätti. Takakumin sivuprifiili ei korostuisi kokomustalla vanteella. Ainoa mikä mun silmää häiritsee, on änkkärin asento. Se on pystyssä kuin faitterissa, eikä sovi silmääni tossa mopossa.

Olet aivan oikeassa. :thumbup:
Lisätään että vanne on pitänytkin mustata että mätsää etuseen. Myös äänenvaimennin on työlistalla. Harkinnut lyhyitä vaimentimia moottorin alle että saa kliinimmän sivuprofiilista. Sivujalka pitää asennella talven aikana ja sitten katsella jättääkö keskijalan ja jos jättää, niin miten onnistuisi tuollaiset alla olevien vaimentimien kanssa.

Taitaa vaan tämä talvi olla aika kiireinen niin pitää vähän miettiä mitä kaikkea tekee tuolle. Esim. alunperin mietin sähköjen tekoa Motogadgetin boxilla, mutta en nyt ala pilkkomaan toimivia sähköjä. Tehdään "tärkeämpiä" muutoksia ensin (perä, rungon maalaus, moottorin putsaus/maalaus?, sivujalka, takajarrupolkimen liikeradan lyhennys, pakoputki..) :thumbup:

Talvikausi 2016-2017 on virallisesti avattu.
Jatketaan sähköjen asentamista siitä, mihin homma keväällä jäi.
sähköä.jpg

Back