Mitä tallissa tapahtuu?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja mico
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Pientä päivitystä (ja toivottavasti parannustakin) keulapamppuihin suunnitteilla. Mukavampi taas kaatuilla tulevana kesänä.
 

Liitetiedostot

  • IMG-20180401-WA0000.jpg
    IMG-20180401-WA0000.jpg
    20,9 KB · Katselut: 158
Takahaarukan ja oheislinkkujen irroitus.

Miksi ihmeessä siihen hommaan tarvitaan 15 16 17 18 19 hylsy ja 8 10 12 kuusiokoavain:rant:
Luulisi, että vähän vähemmällä tulisi toimeen.
Nosturin jalka on täynnä työkaluja...
 
*kele, kun veinasi olla tiukassa.

Alumiininen takahaarukka ja ketjusuojan pultti.
Se ketjusuojan pultti katkesi irroitusvaiheessa.
Onneksi jäi nysä, johon tarrata.
Kiersin siihen mutterin ja hitsasin. Mutteri irtosi.
Toistin vaiheen vielä kaksi kertaa.
Sen jälkeen hioin mutterin matalaksi, että se katkenneen pultin pää on mutterin kanssa samalla tasalla.
Hitaus ja mutteri irtosi:rant: *tana, neljäs kerta...
Eikun uudestaan ja reilusti lämpöä. Viidennellä kerralla tuli niin paljon lämpöä (mikkilankaa), että avain ei sopinut enää mutteriin, mutta onhan meillä lukkopihdit.
Pikkuhiljaa nitkuttamalla katkennut pultti irtosi.
Ei ole vielä miun elon taipaleella ollut pultti noin tiukassa alumiinikappaleessa.
 
Talviunilla2.jpg
Talviunet jatkuvat mutta nyt alkaa pikkuhiljaa olla kevään merkkejä havaittavissa :paikallatuulee:
Ainakin akut tulee ladattua:thumbup:
virtaa akkuihin.jpg
 
Kawa tuli heräteltyä talviunilta pääsiäisenä ja siinä sivussa soodapuhalsin kotarin tulevat talvivanteet kun oli edellinen omistaja maalannut mustalla kilikalimaalilla. Ja sitten vielä korjasin kotarin takahaarukasta ketjunkiristimen kierteet helicoililla.
 
Vesi valtaa lattiatonta "autotallia", ja maa vissiin jäässä alla... perkele piti mennä tekemään samoja hommia kuin kymmenvuotiaana. No, nyt mopoa lähennellyt vesi alkoi vetäytyä ja valunee rinteeseen.
 
Pientä kremppaa Suitsan keulassa.

IMG_20180406_210803519.jpg

IMG_20180406_210836527.jpg

Kyllä siitä vielä kuin uusi tulee tai jos ei, niin toivottavasti ei ainakaan vuoda kuin seula enää.
 
Kotariin väänsin kesäkumit piikkien tilalle. On michelin anakee wildissa todellakin järjettömän jäykkä runko. Muutenkin kuin olisi puoli tuumaa liian pieni vanteelle. Kumpikaan rengas ei meinannut nousta vanteelle edes neljällä barilla. En tiedä mitä järkeä tuollaisessa koppurassa on. Eihän tuollainen tarvitse edes ilmaa sisälle.

No työvoitto kuitenkin tuli ja vanhasta auton vanteesta tehty renkaanvaihtopukki toimi hienosti. Samalla laitoin kiinalaiset piraattipazzot oranssina. Heittämällä menivät ja työnlaatu totutusti huippuluokkaa. Oikeat pazzot ovat karumpaa jälkeä.

Piti se koeajokin tehdä kurapaskassa.
 
Menin sitten pesemään takavanteen.
Melkein joka toisessa pinnanreiässä...
katso liitettä 15884


Mitä on ORGin raati mieltä halkeamista.
Mistä johtuu?
Kannattaako edes yrittää korjausta?
Kovaa ajoa?

Huomenna irroitan renkaan, jotta pääsen näkemään sisäpuolelta ongelman.

Sen verran, että etuvanteessa ei ole yhtään halkeamaa.
 
En ole pinnavanneasiantuntija, mutta kommentoin silti :)

Löysät pinnat saattvat särkeä sitä sun tätä. Onko tuossa hajonnessa pinnat tiukalla?
 
Pinnat "soi" oikein kauniisti.

Mietin vaan, että milloin vanteeseen tulee ulospäin suuntautuvaa voimaa, joka murtaisi pinnan reiän?
Noita murtumia on tasaisesti ympäri vannetta.
Voisiko esim. pitkä siivu alipaineisella / tyhjällä renkaalla saada tuon aikaan.
Koska kyseessä ei ole yksittäinen isku tai vaurio.

Vai onko vanne vaan niin huonoa tavaraa, että paska mikä paska.
 
väsymismurtumalta tuo selvästi näyttää, ei yksittäisestä iskusta tulleelta.
 
Joskus nuo väsyy noin, ei mee kertapaukulla. Tuolla jossain päin Pirkanmaata on minun vanha Elefantin ylijäämäosakasa, siinä on myös ehjä kehä ja saattoi pinnasarjakin olla, omaani kun pinnasin Kotarin motokehän. Olen yhä oletuksessa että napa on sama, kehän leveydessä saattoi olla eroa. Jos on tarvista moisille, kaivelen yhteystiedot.
 
Joskus nuo väsyy noin, ei mee kertapaukulla. Tuolla jossain päin Pirkanmaata on minun vanha Elefantin ylijäämäosakasa, siinä on myös ehjä kehä ja saattoi pinnasarjakin olla, omaani kun pinnasin Kotarin motokehän. Olen yhä oletuksessa että napa on sama, kehän leveydessä saattoi olla eroa. Jos on tarvista moisille, kaivelen yhteystiedot.

Pakkohan se on varauta uuden käytetyn takavanteen ostamisen varalle.
 
Kulkineen abs-valon sammutusta kokeilin antureiden putsauksella ja kesäkummien vaihto.
Jotain sentään piti mopoonkin hommata eli uusi akku löysi tiensä tallille samaan reissuun.
 
Vasta vaihdettu jakohihnat...:rant:
*kele on se vaan niin, että käytettynä ostettu rätkä pitää purkaa palasiksi ennen käyttöönottoa.
DSCN019a9.jpg

Takajousituksen linkun pultti puolittain puhdistettuna.
DSCN006w4 (2).jpg

Vaikka kyseessä olisi "tunnettu myyjä"...:vi**ttaa:
 
Ducatissa oli myös vastikään vaihdettu hihnat ihan maahantuojalla, kun sen ostin. Toinen hihna oli löysällä ja toinen tosi löysällä. En epäile, etteivätkö osaisi kiristää, mutta löystyykö ne sitten ajossa heti uutuuttaan? Nyt vaihdoin syksyllä uudet ja kiristin ohjearvoihin. Pitää ajaa vähän ja tsekata tilanne esim 1000km päästä. Noissahan on uudelle ja käytetylle hihnalle eri kireysarvo, mutta missään ei sanota että pitäisi tarkastaa tai jälkikiristää.

Tuo jousitus/ohjauslaakeri on kanssa yksi sellainen kohta, minkä otan auki oli pyörä uusi tai käytetty minulle tullessa. Rasvaa täyteen ja momenttiin. Liikkeessä määräaikaishuollettaessa noita ei kai ikinä käydä läpi ja maksaisi maltaita jos käytäisiin.
 
Back
Ylös