Mitä tallissa tapahtuu?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja mico
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Aikoinaan kun aloitin näitten Italian ihmeiden kanssa ottelemisen, en meinannut millään uskoa miten löysällä remmit kuuluu olla. Kuvasta päätellen ihan inan löysällä, mutta ei paljoa. tuossahan kevyellä sormivoimalla painetaan remmiä ja 5mm kuusiokolo kuuluu kulkea rullan ja remmin välistä.
 
Nuo repeilee kun ne hapettuu jumiin ja sitten koitat avata. Siinä mainitsemassani osakasassa on varmaan noitakin.
 
Mun ja Markon mopo oli rullilla. Noi ylimääräiset 240 kuutiota jotenkin erottuu :D

RLMZFLv.png
 
Pientä kremppaa Suitsan keulassa.

katso liitettä 15879

katso liitettä 15880

Kyllä siitä vielä kuin uusi tulee tai jos ei, niin toivottavasti ei ainakaan vuoda kuin seula enää.

Tulihan se kuntoon ja ainakin tuli parempi, kuin on mulla ollessa ollut tuo etupää.

IMG_20180407_133215975.jpg

Kasassa ja ajokunnossa:

IMG_20180407_154952065.jpg

Tää on Harrikalle sukua tää kyseinen Suitsa, kun vielä pitää jaksaessa korjata itsepintainen öljyvuoto jostain kannen kantturoilta. Vuotaa vaan niin vähän, ettei käyttöä haittaa eli sitten kun kerkeää... Muuten :cruising:
 
Viikonlopun aikana tapahtuikin pitkästä aikaa. Shifteri tuli asennettua ja toimiikin jopa odotetulla tavalla :D
Takavannekin meni vaihtoon kun se ameriikanpojan syksyllä lähettämä vanne sen verran vemputti että oikaistavaksi sekin on laitettava. Juniorien minimotollekin tein keväthuollon
 
Vanne putsattu myös sisäpuolelta.

Esimerkki ulkopuolelta.
DSCN0206l.jpg

Sama reikä sisäpuolelta.
DSCN02101.jpg

Kun ulkopuolella näkyy halkeamia n. puolessa pinnareikiä, niin sisäpuolella neljässä reiässä.

Päätös:
Kovaa ajoa kohti auringonlaskua.
Se kestää tai särkyy.
 
Armotonta keulan jynssäystä useamman viikonlopun ajan. Hapettunutta alumiinia ja työstöjälkiä suostuteltu kohti peilimäistä pintaa. Samalla tuli vaihdettua iskareiden kuluvat osat ja jouset progressiivisiin.

20180303_143714.jpg
 
Takapihalla tapahtuu. Otin kytkimen auki ja mittasin osat. Jouset ovat 0,41mm alle valmistajan service limitin, että ei ihme jos vähän lipsuu joskus hana pohjassa. Lyhistyneet kasaan 2,41mm.
Uusi jousi 46,7mm, service limit 44,7mm, omat 44,29mm.
Uudet EBC-jouset ovat uuden mitoissa ja valmistajan mukaan 15% jäykemmät. Pitäisi pitää paremmin.

Levyt ovat 3,83-3,87mm. Käsittääkseni vielä service limitin yläpuolella, itse asiassa netistä löytämieni mittojen mukaan aika hyvät vielä. Öljyt vaihdoin pois, jos siinä on ollut jotain semisynteettisiä huttuja niin sekin on voinut vaikuttaa. Hondan orggis suodatin kiinni.
 

Liitetiedostot

  • IMG0875A.jpg
    IMG0875A.jpg
    95,9 KB · Katselut: 108
  • IMG0876A.jpg
    IMG0876A.jpg
    94,7 KB · Katselut: 107
  • IMG0878A.jpg
    IMG0878A.jpg
    95 KB · Katselut: 103
Se tunne, kun tarkastat rätkää kohta kohdalta ja taas kerran sattuu DIY-miehen iloinen ylläri.
Se tarkoittaa sitä, että minuutin homma venyy ihan reilusti...:rant:
Eipä miula ollutkaan tänä iltana tarkoitusta muuta tehdäkkään.

Starttireleen kytkentä.
DSCNz0211.jpg
 
Se tunne, kun tarkastat rätkää kohta kohdalta ja taas kerran sattuu DIY-miehen iloinen ylläri.
Se tarkoittaa sitä, että minuutin homma venyy ihan reilusti...:rant:
Eipä miula ollutkaan tänä iltana tarkoitusta muuta tehdäkkään.

Starttireleen kytkentä.
katso liitettä 15921

Tuommoinen siitä sitten tuli.
Otin uuden starttireleen hyllystä, kun Italialaiset tykkää käyttää samoja osia (Starttirele Ducati 600-916)
30624515_10213880543905994_9023846706894077952_n.jpg
 
Ei pitäs tutkia, vaan ajaa, niin ei olisi tuskaa.

Asentelin kahvalämppäreitä huomasin etuiskarien yläpäissä jotain outoa.
Kokeilin isoa mutteria (korkki) ja sehän oli melkein sormikireydessä.
Oli siinä joku ajatus, kun molemmat korkit oli samassa korkeudessa ja tiukkuudessa.
Kiersin toisen korkin kokeeksi kiinni ja hyvin kiristyi.
Kuvassa korkin alareunassa oleva musta ja pyöreä on O-rengas...:doh:

Kun tuommoisia juttuja löytyy vasta ostetusta rätkästä, niin aletaan olla siinä tilanteessa, että mitään kohtaa ei voi jättää tarkistamatta.

DSCNll0217.jpg
 
Ei pitäs tutkia, vaan ajaa, niin ei olisi tuskaa.

Asentelin kahvalämppäreitä huomasin etuiskarien yläpäissä jotain outoa.
Kokeilin isoa mutteria (korkki) ja sehän oli melkein sormikireydessä.
Oli siinä joku ajatus, kun molemmat korkit oli samassa korkeudessa ja tiukkuudessa.
Kiersin toisen korkin kokeeksi kiinni ja hyvin kiristyi.
Kuvassa korkin alareunassa oleva musta ja pyöreä on O-rengas...:doh:

Kun tuommoisia juttuja löytyy vasta ostetusta rätkästä, niin aletaan olla siinä tilanteessa, että mitään kohtaa ei voi jättää tarkistamatta.

katso liitettä 15935

Nykysen fiiatin keula vuos, ja tuntui kilsan koeajolenkillä ihan paskalta, joten iskarisepälle. Tällaista palautetta sieltä aikanaan tuli:

Availin etuteleskooppeja....ainakin toisessa oli laitettu yläkorkki kovalla ruuvilukitteella männänvarteen kiinni....melkoinen ylläri pylläri.....mutta osoittaa että mikään ei ole niin tyhmä kuin ihminen.
Toki korkki oli väännetty liukuputkenkiin kiinni niin että siinä oli ensin oma ohjelma saada se siitä auki.

Voi olla ettei toista putkea saa rikkomatta purettua, tai siis on siellä jo valmiiksi osia rikottu. Siinä saatu esijännnityssäädin jollain keinolla väännettyä siten että korkin lukitusmutteri ei jää kunnolla esille joten siitä ei saa avaimella kunnon otetta. Ja toki siitä on jo joku pyöristänyt kulmat valmiiksi. Ja eiköhän sekin ole kovalla lukitteella kiinni kun kerran toinenkin oli (noihin ei siis todellakaan kuulu missään nimessä minkäänlaista lukitetta).

Putket oli todellakin "täynnä" jotain öljyä joka ei ainakaan ollut sitä plaatua mitä siellä kuuluu olla. Aina jaksaa ihemetyttää että millä sinne sitä saakin noin paljoa laitettua.
 
Ei pitäs tutkia, vaan ajaa, niin ei olisi tuskaa.

Asentelin kahvalämppäreitä huomasin etuiskarien yläpäissä jotain outoa.
Kokeilin isoa mutteria (korkki) ja sehän oli melkein sormikireydessä.
Oli siinä joku ajatus, kun molemmat korkit oli samassa korkeudessa ja tiukkuudessa.
Kiersin toisen korkin kokeeksi kiinni ja hyvin kiristyi.
Kuvassa korkin alareunassa oleva musta ja pyöreä on O-rengas...:doh:

Kun tuommoisia juttuja löytyy vasta ostetusta rätkästä, niin aletaan olla siinä tilanteessa, että mitään kohtaa ei voi jättää tarkistamatta.

katso liitettä 15935

Noissa varmaan joku 5 Nm on riittävä. Älä nyt ainakaan tiukemmalle laita tai et saa enää ikinä ehjänä irti. Tuo yläkolmio on varmaan myös löysällä. Se yleensä puristaa yläpäätä niin ettei korkki aukea vaikka yrittäisi.
 
Noissa varmaan joku 5 Nm on riittävä. Älä nyt ainakaan tiukemmalle laita tai et saa enää ikinä ehjänä irti. Tuo yläkolmio on varmaan myös löysällä. Se yleensä puristaa yläpäätä niin ettei korkki aukea vaikka yrittäisi.

Hyvin tuo kiertyi paikoilleen, ilman että yläkolmiota löysäsi. Vähän voiteluainetta O-renkaalle suihkasin.
Kiristysmomentti on 25Nm

Katellaan sitten tarkemmin, kun putket on pöydällä.
30629073_10213889233523229_7025459923701989376_n.jpg
 
Yläkolmion löysäämisellä oletettavasti tarkoitettiin ruuvia, jolla kiristetään etuputki kiinni yläkolmioon. Ei itse yläkolmion ja ohjauslaakerin mutteria.

25 Nm on varmasti hyvä. Itse laitan sormikireydelle ja siitä pari astetta lisää työkalulla. Ihan siis hollille.
Ja jos joku noita etuputkia on joskus itse (tai miksi ei myös huoltoon viemässä) huoltamassa, niin löystää ne korkit löysälle vielä siinä vaiheessa, kun ne on kiinni ylä- ja alakolmiossa. Irtoiskareista on pirun vaikee saada tiukasti kiinni olevia korkkeja auki, kun iskari on muodoltaan pyöreä.
 
Aloin vaihtaa eturatasta, mutta ei se lähde kuin pulttipyssyllä, hylsy vaan hajoo jos yrittää metrin varrella vääntää. Täytyy käyttää pajalla. Purkaamon vaihtokone-merkintöjä lohkoissa. Moottori on pyörästä NJ-148, vai olisiko NJ-198?. Ei Trafin haku tunnistanut enää, joku long gone yksilö. Sylinterikannessa on samoja merkintöjä myös.
 

Liitetiedostot

  • IMG0881A.jpg
    IMG0881A.jpg
    96 KB · Katselut: 167
Aloin vaihtaa eturatasta, mutta ei se lähde kuin pulttipyssyllä, hylsy vaan hajoo jos yrittää metrin varrella vääntää. Täytyy käyttää pajalla. Purkaamon vaihtokone-merkintöjä lohkoissa. Moottori on pyörästä NJ-148, vai olisiko NJ-198?. Ei Trafin haku tunnistanut enää, joku long gone yksilö. Sylinterikannessa on samoja merkintöjä myös.

Näyttääkö vaan vai onko ratas ja ketjukin aivan ruosteessa?
 
Näyttääkö vaan vai onko ratas ja ketjukin aivan ruosteessa?

No renkaissa on paistoleimat vuodelta 2002, pientä patinaa vähän pinnassa. Kuvassa näkyy eturattaan muovinen suoja lähinnä.
Ketjurataspaketti on mahdollisesti 90-luvulta, kun kumit ovat 2002. Huomenna tulee uutta alle ja ketjut&rattaat. Oikeakätinen kierre siinä pitäisi olla.
 
Back
Ylös