• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Mitä tallissa tapahtuu?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja mico
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Adveen vaihtelin takajarrun valokytkimen, asensin keulaan pika bleederit ja näppäsin Akrapovicit paikalleen. Alkoi kuulostaa jo ihan moottoripyörältä :grin: Tosin vähän mietittyttää että laittaisko killereillä vai ilman... mitä sanoo Orgin raati? Lueskelin myös että jos killereiden kanssa jatkaa niin ei tarviis välttämättä karttoja ecuun vaihtaa mutta jos ne jättää pois niin pitää laittaa akran mapit, pitäneekö paikkansa? Tune-ecu kaapeli ja ohjelma löytyy jo kun vaan sais yhteyden ecuun...
Ai niin en muuten suosittele Motokeitaan 11,90 maksavia tarvike bleedereitä, kierre katkesi jo kevyesti ruuvarilla kiristäessä :rant:
 
Swingin ja linkuston laakereiden huolto, takavalon asentelua, venttiilivälysten säätö yms. pientä. Helppo tehä nyt, kun tuli tipautettua kone irti rungosta.
 
Rouvan Poloa huolsin seuraavalle omistajalle. Uus tilattiin pari kk sitten ja toi kävi hetki sitten määräaikaishuollossa. Sanoivat että molemmin puolien etutukivarsien helat moro. Uudet maksoi yhteensä 13,52€ ja Virosta tuodun Sakun. Vajaa 2h startista maaliin, vaikka välissä piti sorvata holkki jolla sai prässätty vanhat pois ja uudet tilalle. Olipa pirun helppo homma vaikka koijaamon huoltoneuvoja oli sitä mieltä ettei kotona kannata tehdä.
 
Jarruletkut vaihdettu punosletkuihin, kun on aavistus että tuossa kohtapuoliin rippikouluikäisessä mopossa olisi ollut alkuperäiset letkut. Samalla jarrut putsattu ja palat vaihdettu EBC Double-H paloihin, ja luonnollisesti uudet nesteet sisään. Poistetuissa paloissa oli kyllä ruhtinaallisesti pintaa jäljellä. Levyt mitattu ja oli kuin uudet. Sama oli renkaiden suhteen loppukesästä. Pintaa jäljellä yllinkyllin, mutta paistoleiman 'parasta ennen' pahasti ohitettu joten gummit meni vaihtoon. Mopon ostin heinä-elokuun vaihteessa.
Samalla vaihdettu NGK iridium tulpat, kun ei ihan tarkkaa huoltohistoriaa ole tiedossa tuosta moposta. Talviteloille aiemmin mentäessä vaihtui jäähdytinnesteet sekä öljyt että suodatin.
Kahvat vaihdettu lyhyempiin. Istuin verhoiltu uudelleen.

Vielä pitäisi ajovalot päivittää LEDeiksi ja ehkä päivitystä äänenvaimentimiin.

Siivet näyttää puuttuvan
 
Rouvan Poloa huolsin seuraavalle omistajalle. Uus tilattiin pari kk sitten ja toi kävi hetki sitten määräaikaishuollossa. Sanoivat että molemmin puolien etutukivarsien helat moro. Uudet maksoi yhteensä 13,52€ ja Virosta tuodun Sakun. Vajaa 2h startista maaliin, vaikka välissä piti sorvata holkki jolla sai prässätty vanhat pois ja uudet tilalle. Olipa pirun helppo homma vaikka koijaamon huoltoneuvoja oli sitä mieltä ettei kotona kannata tehdä.

Jos yleistys on, että tekijällä on intoa, mutta ei juurikaan taitoa ja työkalut on se motonetistä 10 vuotta sitten ostettu salkku, josta on kaikki 10mm ja 13mm avaimet hukassa, niin ei silloin kannata ryhtyä vaihtamaan Polon etutukivarren heloja itse.
Esim. kovin moni ei kotona sorvaa holkkeja, en edes minä, vaikka talli on melko hyvon varustettu.

Itse asiassa tuo 2h molempien etutukivarsien helojen vaihtoon on todellä hyvä suoritus ja siinä ei ole välissä kahvitaukoja pidetty tai työkaluja etsitty.
 
Hae pieni toho mätänetistä tms., 15ekee ja on monesti tarpeellinen. Esim. kastuneen tulpan saa useimmiten henkiin.

Loistava idea! Nyt on syy sen ostoon! Sillä sytyttääisi pannunkin näppärästi!

Ja ihan samat mietteet oli mulla tuosta garagesalen viestistä kun Lariolla. Itsellä tuo sorvin (saati prässin) puuttuminen olisi aiheuttanut otsasuonten pullistumista ja soveltamista.
 
Viimeksi muokattu:
Jos yleistys on, että tekijällä on intoa, mutta ei juurikaan taitoa ja työkalut on se motonetistä 10 vuotta sitten ostettu salkku, josta on kaikki 10mm ja 13mm avaimet hukassa, niin ei silloin kannata ryhtyä vaihtamaan Polon etutukivarren heloja itse.
Esim. kovin moni ei kotona sorvaa holkkeja, en edes minä, vaikka talli on melko hyvon varustettu.

Itse asiassa tuo 2h molempien etutukivarsien helojen vaihtoon on todellä hyvä suoritus ja siinä ei ole välissä kahvitaukoja pidetty tai työkaluja etsitty.

Se täytyy myöntää että prässin olemassaolo sekä se että sorvilla sai pyöräytettyä vanhasta käsipainon lukosta painimen, on toki monelta tekemätön paikka. Onhan noita ruuvattavia kuppimallisia helan/laakerinvaihtotyökaluja myytävänä - en ole kokeillut kuinka hyviä ne on.

Tunkilla kulma ylös ja pukki alle. Rengas pois pulttipyssyllä ja 17mm hylsyllä. Toteaminen että pohjalevy pitää saada pois joten toinenkin kulma ylös ja pukille jotta mahtuu alle ruuvaamaan 9kpl levyn torxeja pois. Pohjalevy putos sitten helposti. Tukivarren etupää irti 18mm hylsyllä ja räikällä oikealta puolen, takapää pulttipyssy + 18mm. Kolmella 16mm mutterilla ja pulttipyssyllä McPhersonin päästä tukivarsi irti olkanivelestä ja sitten vaan tukivarsi ulos. Toisella puolella joka paikkaan pääsi pulttipyssyllä. Prässäilyt pois ja uus tilalle ja sitten kasaan käänteisessä järjestyksessä.

7,5 vuotias Volkkari ja sen ruuvit ei olleet yhtään ruosteessa. Ja työkalut jne kaikki 5m säteellä. Taukoja ei ollu, mutta Saku meni janoon.

Tänään siivosin ja järjestelin tallia ihmetellen kuka hullu sinne on kaiken tuon roinan hommannu. Ja miksi?
 
Viimeksi muokattu:
Sitä ite kun tekee, nii tiäätää.....ja toimii kans!
:;):

ps. nopia ja helppo A- kiinnitys, 2- puolinen tarranauhasydeemi, eli ilman ainuttakaan reikää, saati ruuvia!

(...joku tiätty ihmettelee, jotta mitä virkaa nuilla siivillä oikein on...Mut ei enää ihmettele, jos tai kun ajelee 4h alle parinsadan matkaa -29´c:ssä ja laskeutumisen jälkeen yrittää suoristaa polvensa! :D )
 

Liitetiedostot

  • DSC00103.jpg
    DSC00103.jpg
    95,4 KB · Katselut: 147
  • DSC00105.jpg
    DSC00105.jpg
    87,2 KB · Katselut: 131
  • DSC00104.jpg
    DSC00104.jpg
    70,9 KB · Katselut: 125
Onhan noita ruuvattavia kuppimallisia helan/laakerinvaihtotyökaluja myytävänä - en ole kokeillut kuinka hyviä ne on.
w211:n alapallo-/kallistuksenvakaajapallosarja ainakin on aika hyvä. Alapallon tai nuo kallistuksenvakaajanpallot vaihtaa paikallaan tukivarsi paikallaan melko nopeasti. Eka kerran kun alapalloa irrotin meinasin paskoa housuun sen pamahtaessa irti. Metrin varrella saa vääntää...


Tänään siivosin ja järjestelin tallia ihmetellen kuka hullu sinne on kaiken tuon roinan hommannu. Ja miksi?
Et tu, Brute?
 
Kauhea kaaos tallissa.... Yamahan kaasari remppa ja sitten prätkä lähtee uuteen kotiin muutaman viikon päästä..... 560SEC miltei osina, kori pukeilla ja alusta ja sisusta irti..... siihen "pikainen läpikäynti, siistiminen koko kiessille ja toivottavasti se lähtee ensi syksynä takaisin Saksaan uuteen kotiin, kuten alustavasti on sovittu... Ja sitten osina oleva toinen Zundappi Bella, josta pitäisi kesän aikana tulla sähkö-skode-prätkä.... jos sopivaa osaa löytyy ja aikaa jää tekemiseen:blink:
 
Sama vika rahikaisella, tallissa sellanen kaaos ettei meinaa sisään päästä vaikkei sielä ajoneuvoja olekaan kun yks. Lauantaille varattu raivauspäivä.
 
436655c30bce0c6578.jpg


436655c30bce0d7b14.jpg


Eipä tuo lähellekään valmis vielä ole mut sentäs sisälle jo pääsee ilman maikel jäksön tanssikoreografiaa... Tuohon loppu tänään ruuti (pikkasen viel flunssa) plus tarvii huomena piipahtaa lahdesta uus talli-imuri.
 
Adveen näppäsin uuden Oberon kytkimen työsylkän paikalleen niin ei tartte ens kesänä pelätä että millon se vakio porsii tien päällä. Vielä ois listalla uudet ruiskukartat, swingin ja takahaarukan laakereiden putsaus ja rasvaus ja alustan huolto niin ois mopo valmis keväällä. Jos joku tietää jonkun hyvän WP alustanhuoltajan Savonmualta niin saapi kertoa :grin:
 
Tollasen näpräsin, kellään kokemusta (pitääkö bensat sisällä ja vedet ulkona :orgmp3:)? Taas vartti puuhastelua kaamoksessa...
IMG_0321.jpg
 
Naaraan Aygo saatiin myytyä, ja asiakkaan ollessa koeajolla kiinnitin pitkästä aikaa kotariin tarakan.

Saa makkarapaketin ja kuumamehutermarin huomenna sinne. JMH lähtee retkelle.
 
CR 500 alustan säätöä...linkkuihin säädettävät linkut, huomenna katotaan miten toimii. Eli alustan säätöä, kun eteen laitoin 19" Duron. Eli säädöt radalle pahasti hukassa.
 
mitään imuria tartte, laita propelliperä käyntiin - keula pystyyn ja ulko-ovet auki :thumbup:

Heh, ei niistä ny sentään työntöapua saa... Meni kyl hetki totutella siihen ääneen ku noi huutaa tauotta jos koneen lämmöt on yli 90 astetta, aluks ihmettelin kaupungissa et mistä helvetistä kuuluu koko ajan semmonen whiiiiii kunnes tajusin...
 
Back
Ylös