Mitä tallissa tapahtuu?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja mico
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Hieno homma, koska rätkän duunaminen ilman nosturia on aika ahterista.

Tuossa näkyy selvästi vakionosturin ongelma.
Entäs jos haluat irroittaa takahaarukan?
Entäs jos haluat irroittaa etuhaarukan?

Miula on vastaavan tyylinen nosturi ja sitä on muokattu niin, että runkoon tehdään rätkäkohtainen kiinnitys, jolloin sekä etu- ja takapään saa irroittaa.
Parhaimmillaan sekä etu- että takapää voi olla irti.
Kuva on vähän huono, mutta antaa vinkin ajatuksesta.
katso liitettä 19416

Kyllä mä oon tullu hyvin toimeen tuollaisen ”kenkälaatikon” (näkyy videolla) ja muiden perus tunkkien ja pukkien kanssa. Joskus ammoisina aikoina tein 1400seen zzr kawaan sellaisen nostimen joka nostaa muistaakseni takahaarukan akselista mutta siitä voisi modata jonkun systeemin. Toistaiseksi kaikki on suht helppoa kun on yamahassa keskijalka.
 
Nyt on tehty taas palvelus yhteiskunnalle. Yksi täysin toimiva Aprilia siirretty aika kauas siitä pisteestä.

Kaikki lähti siitä, että pitää viedä taka- ja etuiskarit Villelle huoltoon, ja tänään pääsin nikkaroimaan pariin eri otteeseen.

Villen pajautusta odotellessa voi rasvailla linkun ja ohjauslaakeri pitää vissiin vaihtaa.

Tästä sitten jossain välissä takaisin rullaavaks, ja kone alas. Siitä alkaa se talven varsinainen numero.

7QJeDID.jpg
 
Toivottavasti siinä ketjussa, joka jo käsittelee tuota pyörää. Olisi helpompi seurata sieltä verrattuna tämän ketjun seuraamiseen.

Juu juu.

Tämä purkaminenhan ei liity projekti 140:een millään tavalla. Tai no vähän. Vähän romuja nosteltava hyllyyn, et pääsee koneen pudottamaan.
 
Sheriffiä käyty läpi, perushuollot tehty ja vähän ajettukin.
Sehän toimii! Mutta sehän onkin Honda! Nyt on valot, vilkut, kilpi ja peilin tapainen, eipä tule sitten siirtymillä sanomista...
 

Liitetiedostot

  • IMG_20190904_200211.jpg
    IMG_20190904_200211.jpg
    96 KB · Katselut: 115
Sheriffiä käyty läpi, perushuollot tehty ja vähän ajettukin.
Sehän toimii! Mutta sehän onkin Honda! Nyt on valot, vilkut, kilpi ja peilin tapainen, eipä tule sitten siirtymillä sanomista...
Sanomistahan tulee kyllä. Sen verran makeasti nostaa keulaa vaihteella kuin vaihteella :thumbsup:

Mahtava laitos!
 
Eilen tuli irroitettua vanhan ohjauslaakerin ulkokoolit. Sehän oli revohka tämän tallin työkaluilla. Onneksi olin varautunut ja Paroni itse tuli suoraan töistä vajaaksi pariksi tunniksi jeesimään.

All Ballsin laakerit suck balls. Alakooli pykälillä kolmen vuoden jälkeen, vaikka kerran olen välissä putsannut ja rasvannut.

Lisäksi niitä ulkokooleja ei rungosta noin vain pois lyödäkään. Ei ole kynttä, mihin asetella tuurnaa, koska laakerin ulkoreunassa on viiste. Sinnehän se piiloon jää. Sopivan kokoinen laakerityökalu, niin iso ehkä. Itellä vain isoin pää on 30 mm.

No, dremeli esiin, ja tekemään uraa ulkokooliin. Paroni tuikkas uraan meisselinsä, tai no olihan se mun meisseli, jota pääs sitten tuurnalla paukuttamaan. Siitä ne läksi pikkuhiljaa, eikä tartte hommata ees uutta runkoa.

Tilaukseen tulee orkkis kuulalaakerit. Hyllyssä on ilmaiseksi saadut japanilaiset kartiolaakerit, mutta korkeus on noissa esim. eri kuin nyt sisällä olleissa kartiolaakereissa. Eipä maksa vaivaa paukutella alkuperäistiivisteillä paikalleen. Voi mennä vaikka niheeks.
 
Hullun hommaa, mutta piruuttani koitan osaisinko myllyttää maalipinnasta aplarin pois. Jos menee läskiksi niin ei haittaa yhtään, ratapyörän pinta on hyvä testialusta. :D Tässä aloitettu homma 1000-paperilla. Näemmä ei ihan lähikaupasta löytynytkään 2000 -> abralonilätkiä epäkeskoon (125mm). Pitänee tilata jostain, mutta ei kiinnostaisi 80e tukkupaketitkaan.
 

Liitetiedostot

  • 20190910_220750 (Medium).jpg
    20190910_220750 (Medium).jpg
    74,2 KB · Katselut: 150
Vissiin vuosien varrella autotallin valaistus on himmentynyt.
No lisää valoa, niin taas näkee...
SAM_03ccc23.jpg
 
Siivoillaan tilaa talven huoltoja varten. Tulossa ohjaus- ja pyöränlaakerien + swingin laakerienvaihto, jakoketjunkiristimen vaihto, takajarrupalat ja jarrunesteet, sähköjä uusiksi ym. pikkuhommaa. JOS vielä lompuuki vain sallii niin ehkä alustaa päivitellään.:;)::right:
 
Nyt olis keulapamput ja jarrusatulat huollettu. Swingi irti, menossa maalaukseen ja takaiskari matkalla huollettavaksi, eikä vielä ole edes marraskuu... Niinköhän tässä enää keksii tarpeeks tekemistä, että selviäis talvesta ilman koneen aukaisua.

Edit. Erehdyin vielä lukemaan JMH:n "140 ketjun" läpi. Jollain perverssillä tavalla ne kuvat kiiltävistä moottorin osista saa mut tuntemaan pakollista tarvetta kurkkaamaan, että miltä se oma moottori näyttää avattuna.
 
Viimeksi muokattu:
Nyt olis keulapamput ja jarrusatulat huollettu. Swingi irti, menossa maalaukseen ja takaiskari matkalla huollettavaksi, eikä vielä ole edes marraskuu... Niinköhän tässä enää keksii tarpeeks tekemistä, että selviäis talvesta ilman koneen aukaisua.

Edit. Erehdyin vielä lukemaan JMH:n "140 ketjun" läpi. Jollain perverssillä tavalla ne kuvat kiiltävistä moottorin osista saa mut tuntemaan pakollista tarvetta kurkkaamaan, että miltä se oma moottori näyttää avattuna.

Jos ei oo älyttömiä projekteja, niin syyskuussa aloittaessa on marraskuussa jo monesti valmis, vaikka pienissä erissä hommaa tekisikin. Jää talvella aikaa ajella piikeillä ja keväällä voi työntää valmiin mopon ilman kiireitä uusiin rähinöihin.

Ite oottelen vielä alustaosia Villeltä. Uuden ohjauslaakerin tuo tässä tällä viikolla saanut, mutta kun makaa osittain koneen varassa ei sitä konetta voi oikein tiputtaa.

Aika on käytetty stage 2.0:n taustojen tutkimiseen :D
 
FB_IMG_1571397661839.jpg
Satula ei tossa oikeen näy, mutta se nyt on tollanen perus ratapenkki ja mun mielestä ajaa asiansa. Tankin katteen posket tosiaan painuu pari senttiä sisään poksahtamalla ja tietenkin just jarrussa tai kallistuksessa, niin sinne täytyy jotain fylliä laittaa. Lisäksi siihen täytyy pieni patti värkätä, että sais tota takaosaa vähän pystymmäksi. Ja poskigripit täytyy ehdottomasti laittaa, oli sen verran liukkaan tuntoinen.
 
Back
Ylös