Mitä tallissa tapahtuu?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja mico
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Toisilla on taito hyppysissä. Ainoa yhdistävä tekijä meikäläisen virityksiin on ruosteinen ruuvipenkki :D
 
Huomasin vasta nyt että joku on joskus vaihtanut öljynjäähdyttimeen menevät ja tulevat letkut läpinäkyviksi. Näkyvät kun kurkkaa sinne kolmioiden suuntaan. Hyvin näkee koko ajan öljyn kunnon ajaessakin. Miksihän lie joskus vaihdettu, ei mitään hajua.
Läpinäkyvää öljynkestävää letkua mikä kestää kuumaa ja painetta x bar :blink: Sinuna tutkisin tarkemmin mitä se letku on.
 
Ainoa yhdistävä tekijä meikäläisen virityksiin on ruosteinen ruuvipenkki :D

Mökillä liiterin työhuone missä ei ole lämmitystä ja kaikki ruostuva ruostuu talvella ellei ole muistanut suihkaista öljyä pintaan. Ruuvipenkki on monesti pitänyt ottaa töihin mukaan, puhaltaa ja pulverimaali pintaan. Saattaa joutua uunittaa aika kauan ennen kun on saavuttanut 190 asteen lämpötilan jonka pulverimaali tarvii.
 
Kävi kanssa mielessä että mitä puutarhaletkua siinä on käytetty?

Ei harmainta aavistusta. Hienon näköistä se on kun on aivan kirkasta. Näkyy ölppä kuin koeputkessa.
Veikkaan että syy vaihtoon on ollut se että näissä pyörissä niillä alkuperäisillä öljynjäähdyttimen letkuilla on taipumus räjähtää tien päällä, kun ikää on +20 vuotta. Netissä on pari tarinaa sellaisesta, kun alkuperäinen letku pettänyt ajossa. Laitettu sitten tuollaiset. On ne jo ainakin 7500km kestäneet:) Laitan kuvan, kun saan aikaiseksi.
 
Olisi kyllä mielenkiintoista tietää mitä letkua on käytetty, jos on öljyn/lämmön ja paineen kestävää niin läpinäkyvälle letkulle olisi käyttöä yhdessä demo laitteessa. Kirkas verkotettu paineilmaletku ei siinä kauaa kestä.
 
Olisi kyllä mielenkiintoista tietää mitä letkua on käytetty, jos on öljyn/lämmön ja paineen kestävää niin läpinäkyvälle letkulle olisi käyttöä yhdessä demo laitteessa. Kirkas verkotettu paineilmaletku ei siinä kauaa kestä.

Kelpaako Feston PFAN?

https://www.ahlsell.fi/34/tyokalut-ja-teollisuustuotteet/paineilma/pneumatiikka/letkut-putket-ja-pistoliittimet/letkut-putket-ja-pistoliittimet---festo/letkut-festo/t18004951/#

Tarkoitettu paineilman kanssa pelleilyyn mutta kestänee öljyäkin ja lämpötila-alue -20 - 150C
 
Tarina menee mahdollisesti niin, että alkuperäinen letku hajonnut joskus ajossa, ja tien päällä sitten asennettu sitä letkua mitä on löydetty. Ehkä näin, saattaa olla kotitallissakin laitettu toki. Kuvaaminen oli vaikeaa, kun siellä ei ole oikein kameralle tilaa mutta kyllä noista ehkä jotain näkee.
 

Liitetiedostot

  • Webp.net-compress-image(95).jpg
    Webp.net-compress-image(95).jpg
    15,4 KB · Katselut: 95
  • Webp.net-compress-image(94).jpg
    Webp.net-compress-image(94).jpg
    25 KB · Katselut: 108
Viimeksi muokattu:
Tuo letkuliitoskaan ei näytä siltä että se kestäisi painetta. :O Onkohan tuossa pyörämallissa joku paineeton sivukierto pumpulta kuristimen läpi suoraan takaisin öljypohjaan?
 
Tarina menee mahdollisesti niin, että alkuperäinen letku hajonnut joskus ajossa, ja tien päällä sitten asennettu sitä letkua mitä on löydetty. Ehkä näin, saattaa olla kotitallissakin laitettu toki.

Kuulostaa loogiselta selitykseltä. Letkuna voi olla PVC joka kestää lämpöä 60 astetta ja kovettuu ajan kanssa bensa-öljy käytössä, tai PUR joka pysyy elastisena ja kestää lämpöä 80 astetta. Kumpikaan ei kestä kovia paineita mutta ei ne moottorin öljynpaineet kovin kovia ole.

Kannattaa varmuuden vuoksi vaihtaa letkut uusiin jotka kestää paremmin lämpöä, painetta ja öljyä.
 
Mökillä liiterin työhuone missä ei ole lämmitystä ja kaikki ruostuva ruostuu talvella ellei ole muistanut suihkaista öljyä pintaan. Ruuvipenkki on monesti pitänyt ottaa töihin mukaan, puhaltaa ja pulverimaali pintaan. Saattaa joutua uunittaa aika kauan ennen kun on saavuttanut 190 asteen lämpötilan jonka pulverimaali tarvii.

Mulla on vastaava liiteri, aion laittaa sinne ensi talveksi pienitehoisen lämmittimen jota ohjaan termostaatilla ja hygrostaatilla. Reilulla pakkasella ei tarvi lämmittää, ei silloin mikään ruostu. Vähän lämpöä päälle jos suhteellinen kosteus ylittää.70-80%, kondensoitumista ei tapahdu jos siellä on edes muutama aste enemmän kuin ulkona.
 
Ei onnistu lämmittäminen kun ei tule sähkö johtoa pitkin joten on tultava toimeen sillä mitä on, ihan hyvin se on toiminut noinkin muutaman vuosikymmen ajan.
 
Talven puhdetyöt laiminlyöty.
Kahvat ja katkaisijakotelot makasi talven piilossa...

Hammasharja:rakastunut:
kahvat.jpg
 
Joskus oli puhetta nostimista ja pyörän sitomisesta että pysyy pystyssä huoltoja tehdessä. Pyörän voi kiinnittää liinoilla tukevaan nostimeen ja saa molemmat päät ylös samaan aikaan jos pyörä on nostopisteestä balanssissa ja on tasainen pohjapanssari tai vastaava. Aika rajusti saa repiä pyörää jos sen meinaa tosta saada kaatumaan.

Näillä keleillä on kiva ropata ulkona :)



 
14988306.jpg
[/url][/IMG]

14988307.jpg
[/url][/IMG]

Pientä laittoa heti. Harmaat katteet maalasin uudestaan nätimmäksi, muut katteet hoidetaan talvella.

Vanhan 750 kawan vakioputken laitoin. Ihan hauskat äänet 250cc.ksi. takavalon tilasin saksasta maksoi jopa 20euroa pohjineen kaikkineen.

Etuiskareihin vaihdoin stefat mutta niin haperot yläreunasta että tilasin uudet, tulee varmaan loppuviikosta. Hintaa niilläkin posteineen 80e puolasta.

Kaasuvaijeri pitäisi tulla uusi kun sekin katkesi jo koeajolla mutta sain parsittua kasaan.
Myös varashälyytin ois tarkotus laittaa seka hanskalokeroon tupakansytytin ni sais jotain usb juttuja käytettyä esim laturia. Katsotaan mitä kaikkea keksii tähän :)- ainii lediset päiväajovalot suunnitteilla ihan yleisen näkymisen kannalta.


Takavalokuvaa kun klikkaa näkyy toinen kuva jossa uudempi lamppu.
 
Ihmettelinki mikä jytinä ulkoa kuulu kun ei voi skootterista lähtee tommosta ääntä :grin: jos haluut saat noi GTS:s keulalla olevat DRL:t ilmaseks kun laitan siihen jossain vaiheessa tilalle fiuden katolla olleet SAE:t

Kokemuksen syvällä rintaäänellä älä perkele laita hälytintä niistä ei ole kun itelle riesaa!!!
 
Back
Ylös