• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Mitä tallissa tapahtuu?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja mico
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Se flekti on ihan jees varikolla ja sinne rullatessa. Ajossa sen sijaan heikentää syylärin tehoa, kun estää virtausta syylärin läpi. Koulutushommien takia mulla tosin yleensä ollu flekti paikoillaan.

Kyllä kyllä. Kunhan pitää provoilla ja jankata :D

Kai sulla water wetteriä on? Se auttaa kiehumispisteeseen.

Sehän on kiellettyä... Kiehuminen ei ole ongelma, vaan mielellään pitäisi lämmöt kasilla kuin ysillä alkavana, toki wetter tai Motulin vastaava, jota olen käyttänyt joskus auttaa vähän lämpöihin, mutta ei mitenkään radikaalisti.

Ei sen pitäis kiellettyä olla. Se ei oo glykoli-pohjaista tai mitenkään muutenkaan liukasta.

Enginecool on vähän vastaava, mutta se on glykoli-pohjainen ja siten kielletty.

Eipä se 9:llä alkava musta vielä paha ole. Yli 100 ajossa on jo liikaa.

Ei sen pitäis kiellettyä olla. Se ei oo glykoli-pohjaista tai mitenkään muutenkaan liukasta.

Enginecool on vähän vastaava, mutta se on glykoli-pohjainen ja siten kielletty.

Eipä se 9:llä alkava musta vielä paha ole. Yli 100 ajossa on jo liikaa.

021 Circuit Racing 2021 1.2 Jäähdytysjärjestelmässä saa käyttää nesteenä vain vettä tai vettä sekoitettuna
etyylialkoholilla. Glykolin käyttö kaikissa muodoissa kielletty.

Eihän tuo lämpö siis vielä mitään riko, mutta mielummin pitäisi sen lähempänä tuota Tumpin aikaisemmin mainitsemaa optimilämpöä ihan vaan sen takia, että ei ole puoltakaan hevosvoimaa varaa antaa enempää tasoitusta kuin nyt jo tehoissa antaa.

Glykolia water wetterissä ei tosiaan ole. Mutta ompa älytön, että sitä ei sais käyttää. Musta ainakin tuntuu, että kaikissa kilpapyörissä sitä suomessa käytetään.

80% viru valge veteen sekoitettuna ei taida tiputtaa moottotin lämpötilaa? 🤠

Lunta tulee oikein urakalla niin vedetään vielä romut leväälleen.

Liitetiedostot

• F770CAD2-A1CC-4896-BBA2-4A48DFEB4CA3.jpg
    F770CAD2-A1CC-4896-BBA2-4A48DFEB4CA3.jpg
    20,7 KB · Katselut: 81
  • 9E2704AF-BB25-4F9D-8F23-49E3F3F4EAB1.jpg
    9E2704AF-BB25-4F9D-8F23-49E3F3F4EAB1.jpg
    20,6 KB · Katselut: 77
  • ED0E3E12-966D-4BF6-B2A3-8433B2EA9BA6.jpg
    ED0E3E12-966D-4BF6-B2A3-8433B2EA9BA6.jpg
    21,2 KB · Katselut: 77
Posti toi Baijerista hehkulankaumpion tilalle nykyaikaisen H4-umpion, joten sitä sovitellaan paikoilleen.

1986 M-G Lario ja umpio on Fiat 126/127/128

Se on sitä Italian herkkua, että paikallinen moottoripyöräfirma ei ihan kaikkea suunnitellut itse, vaan osti naapurilta.

Mä oon kans kuvitellut, et wetteri ois sallittu?

Täähän se taas on, että luetaanko sääntöä niin kuin se on kirjoitettu vai niin kuin sen tarkoitus on. Kirjaimellisestihan tuo sanoo nyt, että etanoli-vesiseos tai puhdas vesi on ainoat sallitut. Säännön tarkoitus taasen on sanoa, että "Et nyt s**tana laita sinne mitään liukasta, kun oot naamallaan kuitenkin ja sit on koko päivä pilalla, kun harjataan niitä sun glykoleita radan pinnasta pois."

Water wetter on ilmeisesti seos dilsopropyylia, isopropyylia, natriummolybdaattia ja tolyylitriatsolia ja jotain muuta.

Toinen suosittu, engine ice on ilmeisesti sen sijaan propyleeni-glygoli -seos.

T1mpan mainitsemaa enginecoolia en edes pikasesti löytäny.

Kaikissa ratamopoissa mulla on ollu wetterit sisässä korroosion takia.

Isoin ongelma noissa glygolinesteissä on se, että ne ei haihdu kovinkaan helposti. Lauantaina lurahti kaverin pyörästä muutama tippa engine iceä nosturin tasolle. Siinä ne tipat oli vielä sunnuntaina illalla.

Eli jos ne glygolit levittää radalle, niin vahinko on melkoinen. Pahimmillaan on todettu, että odotellaan seuraavaa sadetta mikä huuhtelee sen pois..

Täähän se taas on, että luetaanko sääntöä niin kuin se on kirjoitettu vai niin kuin sen tarkoitus on. Kirjaimellisestihan tuo sanoo nyt, että etanoli-vesiseos tai puhdas vesi on ainoat sallitut. Säännön tarkoitus taasen on sanoa, että "Et nyt s**tana laita sinne mitään liukasta, kun oot naamallaan kuitenkin ja sit on koko päivä pilalla, kun harjataan niitä sun glykoleita radan pinnasta pois."

Water wetter on ilmeisesti seos dilsopropyylia, isopropyylia, natriummolybdaattia ja tolyylitriatsolia ja jotain muuta.

Toinen suosittu, engine ice on ilmeisesti sen sijaan propyleeni-glygoli -seos.

T1mpan mainitsemaa enginecoolia en edes pikasesti löytäny.

Kisoihin laitoin pelkät tislatut vedet koneeseen, mutta muuten olen käyttänyt lisänä Motulin MoCoolia, joka on myös glykolitonta ja mainosten mukaan kisakäyttöön asfalttiradalle tarkoitettua. Juuri tuon korroosion ja vesipumpun tiivisteen hyvinvoinnin kannalta mielellään jotain muutakin pelkän lisäksi jäähdytysjärjestelmässä käyttäisi, bonuksena tietenkin hieman matalammat lämmöt.

Nyt ymmärrän hyvin nuo glykolikiellot ym. radalla.:)

Omassa tallissa on tilanne se että pitäs heivata pikkugessu pihalle ja lumilinko tilalle. Perkale on turhan pieni talli...
Taas saa toisaalta hyvän syyn "estyä" monesta muusta hommasta. Kaikki varmasti tietävät minkälaisen urakan noista siirroistakin pystyy tekemään.:jippikaijee:
Ehkäpä parit sillekin menee siinä sivussa. Ja kun kaikki on tehty niin taas on mamma tyytyväinen. Korjasi lumilingonkin tuo meijän isukki. Ja nyt se tuolla tyytyväisenä tekee lumitöitä!

No, meän mamma kyllä tietää missä yritän mennä. Ei sitä huijata. Siltikään en valita.

Kisoihin laitoin pelkät tislatut vedet koneeseen, mutta muuten olen käyttänyt lisänä Motulin MoCoolia, joka on myös glykolitonta ja mainosten mukaan kisakäyttöön asfalttiradalle tarkoitettua. Juuri tuon korroosion ja vesipumpun tiivisteen hyvinvoinnin kannalta mielellään jotain muutakin pelkän lisäksi jäähdytysjärjestelmässä käyttäisi, bonuksena tietenkin hieman matalammat lämmöt.

Minkälaisella seoksella olet tuota Mocoolia käyttänyt?

Juurikin sama itellä, ja tulen laittamaan wetteriä joka ikiseen syyläriveteen kaikissa tulevissakin kilpureissa. Turvallinen tapa tehostaa jäähdytysnesteen tehoa JA antaa korroosiosuojaa. Cebari varsinkin käy helteisillä säillä helkkarin kuumana, se että syylärissä on wetteriä parantaa monta astetta lämpötilaa.

Mahtaako nuo teidän kisakoneet ehtiä ruostumaan...:grin:
Oli viimeks ku moottori huollettiin ja kaveri putsas syylärin siinä samassa ni oli muuten melkonen määrä ruostetta syylärissä. Tämä siis ennenku laitoin ite wetterit sinne. Ei oo ruskeeta syylärivettä hirveemmin ollu sen jälkee.

Back