• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Mitä tallissa tapahtuu?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja mico
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Enkä ole koskaan nähnyt noin karmeassa kunnossa olevia laakereita. Yhdeltä puolelta suojatut, toinen aivan kuiva, toisessa viitteitä muinaisesta rasvasta. Umpiruosteessa molemmat. Toinen pyöri käsin rohisten ja naksuen, toinen ei. Eivät kumminkaan olleet akselia syöneet. Lienee orkkikset vuodelta 2002, 39000km pyörineet. Nyt jo tuollaisia vikoja, pitääkö luotettaviin japanialaisiin ruveta soveltamaan sitä harrikkavitsiä jossa osa pääsi kotiin ?

Kokemukseni mukaan japanilaisissa on aivan luokattomat ensiasennuslaakerit. Sinänsä ok tuotteita, mutta suojaus juuri noin kelvotonta. Käytännössä kaikkiin meillä olleisiin japseihin on pitänyt vaihtaa laakerit heti kun ovat talliin tulleet. Onneksi niissä käytetyt (milli)koot ovat sellaisia joita saa melkeinpä maitokaupasta. Toista on vanhempien harrikoiden kanssa kun iki-ihanat tuumamitat ovat käytössä. Osaa tuumaisista laakereista saa IKH:sta, mutta enimmäkseen pitää käydä harrikkadiilerillä iskemässä lompakkoa tiskiin.
 
Jos laakereissa on suojus kummallakin puolella, niin voisi olla hyvä poistaa se sisäpuolelta ja lisätä rasvaa. Sitä saattaa olla siellä yllättävän vähän, mutta jos laakeri on speksattu isoillekin kierroksille, ei rasvaa saa paljoa ollakaan. Pyörän laakerina rpm on pieni niin sama vaikka laittaa kuulanvälit täyteen.

Tietysti aina kun pyörä on irti, kannattaa sormella tunnustella että laakeri pyörii juoheasti. Vähänkään jos takertaa niin vaihtoon vaan.
 
Kokemukseni mukaan japanilaisissa on aivan luokattomat ensiasennuslaakerit. Sinänsä ok tuotteita, mutta suojaus juuri noin kelvotonta. Käytännössä kaikkiin meillä olleisiin japseihin on pitänyt vaihtaa laakerit heti kun ovat talliin tulleet.

Japanilais-pyörillä olen ajanut koko prätkäurani, pyörien ajokm. vaihdelleet 12000-130000km:n välillä, eikä ole yksiäkään pyöränlaakereita tarvinnut vaihtaa...
 
Japanilais-pyörillä olen ajanut koko prätkäurani, pyörien ajokm. vaihdelleet 12000-130000km:n välillä, eikä ole yksiäkään pyöränlaakereita tarvinnut vaihtaa...

Merkki- ja mallikohtaisia eroja on taatusti. Ei mitään uutenakaan kalliita laitteita olleet nuo mitä meillä on ollut. Joka tapauksessa suojaus on ollut kaikissa tuo yksipuoleinen peltilätkä ja sen lisäksi irrallinen kumisuojus, joka on ollut mallia polkupyörä, eikä mikään varsinainen stefa. Tuo rakenne takaa lyhyen käyttöiän jos ei pyörä ole koriste-esineenä.

Vertailun vuoksi harrikoihin on pitänyt vaihtaa myös laakereita vaikka ovat hyvin suojattuja. Niissä ongelma on ollut alimitoitus, eivätkä siksi tahdo kestää painavassa mörössä kovin pitkään. Vanhemmissa on kartiorullalaakerit, jotka ovat käytännössä ikuiset, mutta vaativat huoltoa vuosittain.
 
Japanilais-pyörillä olen ajanut koko prätkäurani, pyörien ajokm. vaihdelleet 12000-130000km:n välillä, eikä ole yksiäkään pyöränlaakereita tarvinnut vaihtaa...

Sattumaa ? Erilaiset - tuplasuojatut - laakerit tehtaalta ? Yamaha, Honda vs Suzuki, Kawasaki ? Sulla on lämmin talli ? Edellisen omistajan synnit ?

Ainakin ER-5:ssä, LTD:ssä ja Marauderissa on kaikissa ollut tuollainen toiselta puolen avoin laakeri ja kaikkiin olen ne joutunut vaihtamaan. Sinänsä hassua kun tuollaisen laakerin paras puoli on siinä että sen voi rasvata uudestaan - mutta ne on järjestään asennettu niin että laakerin irrottaminen rasvausta varten käytännössä tuhoaa sen.

Ei tuo nyt konkurssiin vie kun oli vissiin 6,99 kappale noi laakerit Motonetissä. Taisi haarukkaöljyt olla kalliimmat. Ajopäiviä vaan menee, kyllä se sade tulee kun pyörä on kasassa.
 
Japanilais-pyörillä olen ajanut koko prätkäurani, pyörien ajokm. vaihdelleet 12000-130000km:n välillä, eikä ole yksiäkään pyöränlaakereita tarvinnut vaihtaa...

Sama täällä. Yhteen B-Kingiin tosin vaihdoin etupään laakerit 70tkm kohdalla, kun oli pyörä irti ja laakerit varmuuden vuoksi hyllyyn hommattuna. Mutta ne vanhat oli ihan hyvässä kunnossa. Yleensä japseilla saa ajella sen +100tkm ennen, kuin on pyörän laakerien vaihtotarve. Toki laakerit kannattaa vaihtaa ennakoivana huoltona ennen, kuin niihin tulee välystä, joka helposti kierouttaa etujarrulevyt ja aiheuttaa muuta harmia. Laakerien tarkastukseen ainakin Suizalla on tehdas speksannut ohjeen. Etupää ilmaan ja pyöräytä eturengasta tietyllä voimalla ja jos rengas ei pyöri x-kierrosta niin laakeri tulee vaihtaa.
 
Yleensä laakerit pilataan painen vedellä
Kuten vesitiiviit liitimet(vesi pysyy hyvin sisällä)
Jotain on jossain vaihessa tapahtunut
jos alle 100tkm ajettu lakeeri on vaihto kunnossa
 
Yleensä laakerit pilataan painen vedellä
Kuten vesitiiviit liitimet(vesi pysyy hyvin sisällä)
Jotain on jossain vaihessa tapahtunut
jos alle 100tkm ajettu lakeeri on vaihto kunnossa

No vesihän ne on pilannut kun ruosteessa ovat. Ja edellisen omistajan syntejä vastaan ei ole muita konsteja kuin ostaa tehdasuusi mopo. Minkä jälkeen manataan tehtaan syntejä :grin:
 
Yleensä laakerit pilataan painen vedellä
Kuten vesitiiviit liitimet(vesi pysyy hyvin sisällä)
Jotain on jossain vaihessa tapahtunut
jos alle 100tkm ajettu lakeeri on vaihto kunnossa

Mulla GEN1 busassa meni etupyörän vasen laakeri ( kuskin paikalta katsoen) kahdesti, eka jossain 70tkm kohdalla ja toka jossain 130tkm kohdalla. Pyörä kun on aina sivujalalla ja se tiivistynyt kosteus pääsee siellä navan sisällä valumaan laakeriin niin se puoli on se joka hajoaa ensimmäisenä. Mun pyörää ei ollut pilattu painepesurilla.

Gen2 oli juuri 72tkm huollossa eikä vielä ole laakerivikaa. Pyörät on tehty ajamista varten ja joskus joutuu ajamaan rankkasateessakin jolloin vettä on joka puolelta tyrkyllä.

Mutta se painepesuri on kyllä varma tapa pilata laakerit sekä kaikenlaiset ketjut, vesi tunkeutuu joka paikkaan eikä se tule sieltä ulos. Ihan kuin koaksiiaalikaapeli, jos se vesi sinne menee ( kapillaarisesti tms) niin ei sitä sieltä pois saa ihan helpolla.
 
vesi tunkeutuu joka paikkaan eikä se tule sieltä ulos. Ihan kuin koaksiiaalikaapeli, jos se vesi sinne menee ( kapillaarisesti tms) niin ei sitä sieltä pois saa ihan helpolla.

Nykyisinhän vedenpitävyys tarkoittaa sitä, että vesi menee sisään mutta ei tule ulos :D
 
Mun kaikki pyörät on ostettu noin 70 000 ajettuna, ja jokaisesa on ollut pyöränlaakerivaihtoja siinä ostamisen jälkeisinä aikoina. Kawasta ei takaa ole vaihdettu, muista laitoksista en ihan tarkkaa muista, mutta vaihdettu on, XJ:stä vetopakan laakerin muistan parhaiten kun kulku muuttui melko sepelimyllystä samettiseksi.
 
No, etupyörän laakerit tosiaan tuli vaihdettua ja samoilla lämpimillä keulaöljyt. Takapyörän ja vetopakan laakerit olivatkin sitten A-ok. Joku on joskus ilmeisesti vaihtanut yhden(!) takapyörän laakerin kun oli eri paria kuin muut. Muuten olivat hyvässä rasvassa ja pyörivät nätisti.

Ja kyllähän ne laakerit olivat sitten ääntäneet. Hiljaa hiipinyttä pientä sivuääntä ei vain tunnistanut, nyt kun se puuttuu niin sen huomaa. Ja ei muuta kuin :orgmp:
 
IMG-20230618-201630.jpg

IMG-20230618-201641.jpg


Nuoremmallakin juipilla riittää jo jalat tapeille mutta kerta mulla nyt on jo istuinosaltaan aiemmin muokattu turvaistuin ja tossa Corbinin satulassa on sisäänrakennettu selkänojan paikka niin tuli askarreltua tuohon selkänojaan jalka. Sisällä on vanerilevy vahvistamassa, tuohon tulee vielä X:n malliset rintavaljaat joissa semmoiset soljet että riittävän riuska riuhtasu avaa ne joten ei ole kolarin sattuessa pyörään sidottuna.
 
Siisti penkki Masalla.

Johan se sukisuki päivän toimikin. Nyt on nopeusmittarin vaijeri poikki. Oma vika varmaan - se pyörittimen toppari oli väärällä puolella haarukan topparia. Millähän muulla tavalla näin yksinkertaisen homman voi vielä ryssiä :tyhmäminä:
 
15163389.jpg
[/url][/IMG]

Mökkinaapuri heitti tuollasen pv.n että pitäis kunnostaa. Moottori joskus sammunut ja jäänyt niillesijoilleen ulos. No tulpanjohto oli irti puolasta, josta vika todennäkösesti johtui.
Tämä piti vain saada käyntikuntoiseksi, mutta homma hieman laajeni omasta tahdosta, kuten kuvasta näkee. Seuraavaksi hiekkapuhallukseen runko.
Ihan täydellistä tästä ei tule siltikään, koska mm. Tankissa aika iso lunttu jota en tule saamaan suoraan ja rungossakin pieniä kolhuja. Mutta parempi tulee kuin nykyinen.
 
IMG_20230706_184558.jpg

Soppaa :grin:

Vaimo nyrjäytti nilkkansa eilen ja makaa kinttu paketissa sohvalla joten mussukat on pomppinu seinillä koko päivän kun ei äiskä pysty paimentaan niin komensin apina ykkösen pleikkarille, apina kakkosen talliin, pystytin väliaikaisen kesäkeittiön tohon maalaus/pesupisteelle ja pyöräytin niille huomiseksi kermaisen savulohikeiton niin ei vaimokulla tartte kinkata hellan edessä kipeen kinttusa kanssa.
 
img_20230727_192422-jpg.214758


img_20230727_192445-jpg.214760


Kerrankin ajoissa liikkeellä niin ei tarvi sit alkaa ihmetellä kun on eka lumimyrsky että missä kola... Tommonen tuli tosiaan hankittua huimaan 50e hintaan tossa tovi takasin, kopan oli aurinko haalistanu söpön possunpunaiseksi joten se sai yllensä kiveniskumassaa koska tommosessa muovissa mikään kalikali pysy. Orkkis pakari oli semmonen perus peltikuutio josta lähti sen päivänen mekkala niin piti pistää raggariputki tilalle, kieli tanakasti poskessa koska tavallinen on tylsää :p Varmaan joutuu vielä lämpösuojan tekemään tohon mistä putki tulee kopan läpi, ja heittoruuvin kumit täytyy vaihtaa, tähän vaan kun ei saa orkkis osia mistään (Espina XTP114) niin tarvii jostain Amazonista kattoa silmämääräisesti lähimmät ja modata niistä.
 
Mulla oli jo aikoinaan lumilingossa pystyputki. Oma purkki suli puhki, niin hitsasin sen ulostuloon 42 millisen rosterimutkan ja siihen stackin. Hienon näköistä pimenevässä illassa, kun täydellä kuormalla putken päästä lentelee kipinöitä! Naapureita vähän jännitti sen laitoksen äänimaailma, mutta ajoi asiansa muutaman vuoden.
 
Back
Ylös