Mitä teette bensalle?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja loordi
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

loordi

New member
Talvi kohta jo tuleekin..ja mopotin pitäs seisoon jättää! Mitä teette yleensä bensalle talven ajaks? Tarkotus olis kylmäsuojassa säilyttää, mut oon kuullu eri versiota menoveden "säilömisestä". Jotkut sanoo et tankki ja kaasarit tyhjäks, toiset taas neuvoo täyttään vaan tankin täyteen ja hyvä tulee. Jotkut myös neuvoo lykkään tankkiin jotain mössöö että kakku pysyy talven yli kunnossa. Mikä on teidän paras kokemuksenne asiasta? Ois kiva saada pärrä viä keväälläkin käyntiin ilman helvetillistä kaasareiden putsausta yms. virnaamista!!

Varmaan melkeinpä yhtä monta "oikeaa" tapaa kuin on alan harrastajia... Itse laitan tankin täyteen ilman mitään lisämönjiä ja hyvin on toiminu...
062802jumpie_prv.gif

Itse olen tehnyt seuraavaa: Lisäainetta tankkiin ohjeen mukaan, ajetaan huoltoasemalle ja laitetaan tankki täyteen. Ajetaan tallille. Bensahana kiinni, ja käytetään kaasareissa olevat bensat pois. Työnnetään paikalleen.

Täältä lisätietoa miten muut tekevät.

Tankki täyteen ja stapilaattoria ohjeen mukaan. Kaasarit
saa jäädä täyteen, ettei tiivisteet suotta ota itteensä. Oljyt
olen uusiin aina ennen seisokkia vaihtanut ja sitten keväällä heti uudet mömmöt koneeseen. Hyvin on toiminut joka kevät. Akkua purkanut ja ladannut pari kolme kertaa talven aikana.
Joku käynnistelee mopoa talven aikana, mutta kukin tyylillään.

..sammutan pyörän ja pukkaan sen talliin. purkailen ja kasailen ja teippailen ja kolvailen.. ja keväällä käynnistelen. ellei käynnisty niin ihmettelen. *toimii*
biggrin.gif

Jaa taidan laskea koko systeemin tyhjäksi ja puran koko paskan... Siinä se... Viimetalven se oli tyhjillään ja keväällä ei muuta kuin romut paikalleen ja tulille... ekasta käyntiin ja menoksi...

Tankki ihan täys ja bensan " säilöntäaineesta " loraus ja lyhyt moottorin käynti että lisäainetta on jokapaikassa myös kaasareissa , nii silloin ei ne tiivistee kuivu .
Moottoriöljyn ja suodattimen vaihto ja keväällä ajo alkaa noilla öljyillä , mopo on lämpösessä kokoajan . Akku pois ja latausta parin kk välein .

vittumainen huoltaa ja nostella täyttä 26kg tankkia kiinnikkeistään, tankki melkein tyhjä siis
smile_org.gif
Tosin säilytyspaikka on yli nollan koko talven. Tuskinpa ruostuu... ja jos ruostuu niin onhan siellä putkessa suodatin sitä varten
biggrin.gif

Itse olen tehnyt seuraavaa: Lisäainetta tankkiin ohjeen mukaan, ajetaan huoltoasemalle ja laitetaan tankki täyteen. Ajetaan tallille. Bensahana kiinni, ja käytetään kaasareissa olevat bensat pois. Työnnetään paikalleen.

Täältä lisätietoa miten muut tekevät.
JOVAINKO ?
sport05.gif

Lisäainetta ? Bensahana ? Kaasareissa ? Ruostuu ....?
Niin siis että kuinka.....ookkos sää Oula kuullu jotta tämmösiä ois jollai.....
biggrin.gif

He hee heh....
sport05.gif

Tankki täyteen ja talliin... Eipä viime talvenakaan tarvinnut mitään stabilisaattoreita
tounge.gif
Keväällä lähti käyntiin ilman mitään ongelmia.

tankki tyhjäks, tartteen pesubensaa kuitenkin. muutenkin tulee purettua koko keksintö palasiks tässä syksyn aikana että saa kattoa sen pala palalta kuntoon ensi kesää varten. väri vaihtuu, muoto muuttuu, jne...

Mitenkäs näiden "lisäaine tankkiin, tankki täyteen, hana kiinni ja kaasarit tyhjiksi"-rutiinien kanssa pitää menetellä ruiskukoneen kanssa kun ei ole kaasareita eikä hanoja?
nixweiss.gif

Itse teen saman kuin muinakin talvina, lisäaine joukkoon tankki täyteen ja muutama minsa käyttöä ja sit seisoo, joka kevät lähtenyt laakista käyntiin.

Sisäsäilytys +20C. Tankki varatankilla. Eihän se voi ruostua sisältä. Tuttuni laittaa 2T-öljyä hiukan bensan sekaan ja käyttää hetken.
En laittele mitään lisäaineita, vaan tankki täyteen keväällä tuoretta bensaa. Menoksi.

Itse tyhjennän tankin astiaan ja kaadan menoveden Stiigaan ja ajan vielä syksyn viimoset nurmikot  
idea3.gif

Sit vaan keväällä kanisterin kans bensiksen kautta ja mopo käyntiin  
sport05.gif

Kaasareiden säästely jättämällä bensat kaasareihin on vähän niin ja näin. Jos tiivisteet on kunnossa, niin ne ei ota itseensä, jotkut 10 vuotta vanhat voi ottaa, mutta ne on vaihtokunnossa kuitenkin. Lisäksi bensa jää lähes täysin sinne uimuriin. Ja sitten se haihtuu jättäen jälkeensä valkoista haihtumispaskaa. Ja se sitten tukkii suuttimia yms. Joten itse kyllä tyhjennän kaasaripyörän uimurit.

Toisaalta jos käyttelee välillä, niin eipä silloin tarvi tyhjätä.

Kaksitahtiöljy on hyvää vanhoihin pyöriin, ei ruostu tankki, eikä moottori. Ja tankki täyteen.

siis sitä 2T bensaseosta, ei 2t öljyä.

"Kylmäsuoja" lienee about samassa lämpötilassa kuin ulkoilma? Ja ulkoilman lämmönvaihtelut = varaston lämmönvaihtelut? Entäs loskapaska-aikojen kostea ilma? => talven aikana tyhjään tankkiin kondensoitunee kosteutta jonnii verran = ruostuttaa tankkia sisältä päin ja hankaloittaa sitä kevää 1. starttia
confused_orig.gif
Siksi tankki täyteen = parempi
thumbs-up.gif

Itsellä mopo talvehtii lämpöisessä autotallissa ja siksi "valmistelut" = bensahana kiinni ja Ctek akkuun kiinni. Se siitä. Keväällä sitten taas "valmistelujen" purku ja mopo tulille
smile_org.gif
Tietty talven aikana vaihdetaan öljyt, tarkistellaan jäähynesteet ja voidellaan vaijerit & nivelet yms, mutta konetta harvemmin tarttee pyöritellä - muuta kuin tunnelmaa nostattamassa
wink.gif

Poltan sen ajamalla pois ja tankkailen säännöllisin väliajoin...
tounge.gif

Back