• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Mitä tehdä 🤔

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja henkka 71
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Nythän voidaankin pitää ennen lumien tuloa sellainen "mihin matkailu-endurolla" pääsee päivä, ja aloitetaan suoraan ns. syvästä päästä:p
 
jos ajat vain sorateitä, niin osta GS1200. soralla sutii koko ajan ja menee ihan älyttömästi. eikä kadullakaan ole tylsä kiihdytellä. ja maantiellä on ihan matkapyörä kuten edellinen.
 
jos ajat vain sorateitä, niin osta GS1200. soralla sutii koko ajan ja menee ihan älyttömästi. eikä kadullakaan ole tylsä kiihdytellä. ja maantiellä on ihan matkapyörä kuten edellinen.

Sorakadulla ei välttämättä tarvitse pidempiä joustomatkoja tai isoja pyöriä. Nakusportti (tai katettukin) menee aivan mukavasti.
 
Paha nyt mennä paaluttamaan jykevästi eri ajamisten tiukkoja tunnusmerkistöjä, kun "voihan silläkin"
on kovin subjektiivinen juttu :D.

Sellainen jako ei varmaan ole ihan pielessä, että mitä hitaammaksi ( skaalalla 10-100+ kmh )
ajo menee ympäristösyistä, sen ratkaisevammaksi alkaa laitteen paino muodostua.

Iso Gessu tms./suonsilmäke ja kovapohjainen, hyvinkin nopea hiekkatie/ "piikin" kisaenska
eivät vaan yksinkertaisesti ole hyvä yhdistelmä satunnaisia hullutuksia lukuun ottamatta.

Eri "päädyistä" se nautittavin hupi lajissaan suurelta osin löytyy.... ja johonkin saakka noista
pystyy hommaa kohtuudella laventamaan.

Yksi varsin yleinen ja tiukassa istuva harhakäsitys on se, että "perus" katupyörä olisi
ratkaisevasti huonompi "ajettavilla", kovapohjaisilla/päälystämättömillä laduilla kuin "seikkailupyörä".
Nyt ei tietenkään puhuta louhikkopoluista tms. vaan korkeampaa maavaraa vaatimattomista
suht kovapohjaisista tientapaisista. "Vellinä kiehuva" keväinen metsätieura ei kuulu näihin:D.

Kunhan pyörä on lähtökohtaisesti käytökseltään balanssissa, se menee todella nätisti "hiekkatiellä"
jos alla on hommaan vähänkään Sport Touring gummia sopivampaa alla.

Eli usean normi asvalttimopedin "mukavuusaluetta" voi huomattavasti laventaa ihan vaan
rengastusta maltillisesti säätämällä. Ero on huima.

Rengastuksen säätö on kuitenkin helppo ja kohtuuhintainen homma jos halajaa joskus
asvalttipyörällä jollekin pitemmälle peräsuomikierrokselle esim. lomareissulla.

Toki.... varsinainen Allround laite on kyllä adaptoituvampi "oikealla" rengastuksella. Ei siinä mitään.

Mikään laite ei ole edes kohtuullinen kaikessa, mutta on helppo päätyä vaihtoehtoon "jolla voi" (kuvitella)
tekevänsä kaikkea.... ja joka ei ole edes "vain hyvä" oikeastaan yhtään missään.
 
Eipä katupyörissä juuri muu henkilöauton kuljettavilla sorateillä häiritse kuin tankin kyhmy painonsiirtoa sotkemassa ja pohjaileva alusta. Nämäkin yleensä vasta kun koittaa pitää reilumpaa marssivauhtia yllä. Renkaatkin on hyvä olla. kuviolla ei niin väliä.
 
on sillä joskus XX:lläkin vedetty soralla menemään, ei se toki nautinto ole mutta kyllä sitä 80 voi huoletta ajella. kuopat toki tuntuu eri tyyliin ku gessun päällä.
 
Ahasmielistä porukkaa jossei katupyöräl soralle...?!:grin:

Tai sellaista porukkaa, joka joutuu itse ostamaan uuden syylärin, maalaamaan rungon ja vaihtamaan etukatteen... Muovipyöriin tulee jälkiä pelkästä hiekan näkemisestä; muuten ominaisuuksien puolesta kyllä pärjäisi vähintään siellä missä autollakin.
 
Pitää ne renkaat tietä päin niin ei hajoile niin paljon. Nojoo, Mille kerää hiekkaa sinne imutötteröön, ei se toki sieltä mihinkään etene mutta harmi se on pienikin.
 
Ja miten hyviä sorapyöriä Paningale ja GSX-R olisivatkaan, mikäli muutakin olisi vaihdettu kuin renkaat?:;):
 
Taas tämä keskustelu :D

Kyllä, enskalla voi ajaa crossia ja crossilla enskaa. Trialilla voi mennä stripille ja harrikalla radalle. Jotkut laitteet vaan sopii toisiin käyttötarkoituksiin paremmin kun toiset.
Katumopolla voi olla ihan kiva käydä leikkimässä soralla, mutta kyllä joku sinne tehty laite vaan on mukavampi.

Jos ajelee pääasiassa asvaltilla, mutta kuitenkin soratietä pitää/tarvitsee ajaa, niin katumopolla pärjää ihan hyvin, kyllä vain. Jos taas painotus omissa ajoissa on soralla, niin löytyy tuhat parempaa vaihtoehtoa.
 
Mutta voihan Ladallakin tehdä kuuukauden kesälomamatkan Välimerelle ja ehkä takaisin.....
 
Ihan hyvä kompromissi ajamisen iloa haeskellessa löytyy kun hommaa erikseen 1300cc-1600cc matkapyörän, 1000-1100cc sporttipyörän, 450cc 4t-supermoton ja 250-300cc 2-t kilpaenskan.

Noilla pääsee hyvin alkuun. :D
 
https://www.youtube.com/watch?v=ytWNJxrLQkI

vielä ku vaihtaa sitte renkaatkin ennen lähtöä..

näkyy se "gixukin" menevän soralla.. :D
https://www.youtube.com/watch?v=EvL6_CsH90A

Tässä vähän vähemmän muunnellulla gixerillä sorakatua
https://youtu.be/E6vvntP56mw


Ihan hyvä kompromissi ajamisen iloa haeskellessa löytyy kun hommaa erikseen 1300cc-1600cc matkapyörän, 1000-1100cc sporttipyörän, 450cc 4t-supermoton ja 250-300cc 2-t kilpaenskan.

Noilla pääsee hyvin alkuun. :D

790 adv, jos täytyy yhdellä pyörällä selvitä?
 
Back
Ylös