miten etupää ilmaan?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja tpower82
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Määrittele "halpa". Minä ostin aikanaan K-Raudasta 89:llä eurolla kuvassa näkyvän mp-nosturin, jolla helposti nousee puolikas sitikka tai kokonainen Blackbird. Ihan hyödyllinen kapistus hintaansa nähden.

/MarcusB
mulla on kyllä tommonen mutten kyllä ymmärrä miten tolla voi luontevasti nostaa kymppiärrää
omg.gif
 
mulla on kyllä tommonen mutten kyllä ymmärrä miten tolla voi luontevasti nostaa kymppiärrää  
omg.gif
Joo, taitaa Kawassakin olla aika paljon muovia joka on syytä ottaa pois ennen operaatiota, eli ei taida kannattaa ihan pikkuhommia varten. Minä vedän aina tuommoisella kuormasidontaräikällä pyörän kiinni nosturiin ennen kun alan hommiin, js vaan tarvii saada etupyörä nopeasti ilmaan niin minulla on siihen myös tavallinen varikkonosturi (ja pyörän oma keskiseisontatuki).

Täällä on jotain kuvia siitä miten mm. ZX-9R on nostettu samanlaisella nosturilla ilmaan, postaus numero 15 ja 16 noin keskellä sivustoa.

/MarcusB
 
Moi!

Paras ja huolettomin tapa nostaa mopo ilmaan on hankkia ketjutalja.

Edellytystekijät:
- tallin korkeus mielellään yli 230cm (etten hakkaa päätäni...)
- katosta löytyy tukeva parru tms. johon kiinnitetään esim. U-palkki (vaikka IKH:sta), maksoi pituudesta ja kiinnityksistä riippuen alkaen 30€, muutama kiinnityskohtavaaditaan. Näin talja liikkuu kiskoilla, hienoa!
- Hankittuna on (IKH:sta) sellanen laakeroitu "rissa" johon taas saadan ketjutalja kiinni. Rissa makso muutaman €uron.
- Sit me on hankittu ketjutalja, muutama satakilonen (kantavuudeltaan) maksaa jotain 40-50€uroo. Ruuvataan se tohon em. rissaan kiinni.
- Sit me on hommattu vaikka piltemasta metrinen liina.

Sitten alkaa toiminta...

Kympistä joudun vähän avaamaan ohjausiskaria, kutosessa ei oo sitäkään murhetta.
Liina jostain sieltä etukolmioien joukosta kiinni (selvinpäin katon tarkemmin...) ja millin tarkka nosto ylös., vetämällä kevyestui ketjusta (toisesta vetäen alas, hih!)
Pysyy joka asennossa ja aina voi millin korjata. Oikeesti kuin junan vessa, helppoa.

etupää, takapää, koko mopo, naapurin mönkkäri, Golfin kone, muksun polkuauto, U neim it!
 
Taakse on itsetehty pukki, sillä takapää ilmaan ja tunkilla pakokäyristä, lankku väliin. Ei tosin maailman tukevin mutta pysyy.
Näin siis low-plastic mopossa.
 
Sivistäkää amatööriä:

Pystyykö moisen painavamman pyörän (FJR 1300) etupään nostamaan moisella halvalla Biltema/Motonet nostimella ilman muita apuvälineitä. Siis pysyykö pyörä pystyssä, jos se laitetaan keskituelle ja kammetaan etupää ilmaan moisella nostimella?

Onko kellään mitään linkkiä/kuvaa, miten moinen nostin toimii? Siis lähinnä askarruttaa, mihin nostimen tapit survotaan.

Varmaan itsestään selvyyksiä useimmille teistä, mutta sivistäkää meitä noviiseja.
smile_org.gif
 
Pakko jakaa. Aikanaan piti (laiskuuttani ja saituuttani) vaihdattaa  TransAlp'piin etunen ja takanen samalla kertaa. Keskiseisontaa kun ei ollut, niin takapukin olin jo hankkinut. No probleemo. Etupää saatiin ilmaan tunkilla moottorin alta. ("...perkele - aika kiikkerä tää härveli on tunkilla ja pukilla..."). ETupää rakenneltiin turvallisesti "ilmaan" kahdella auton pukilla ja moottorin alta vedetyllä 2x4:lla.

No vaihdatin renkaat ja ei tarvinnut ajaa kuin yksi reissu 5 kilometrin päässä olevaan rengasliikkeeseen kahden sijasta. Renkaita sitten illalla kiinni ("...perkele  kun heiluu arvelluttavasti..."). Kun vedin viimeistä lukkomutteria etupyörään kiinni, niin tahdissa momenttiavaimen naksahduksen kanssa huomasin, että nyt alkaa tapahtua!!!  
omg.gif


Mopo alkoi sortua, ukko ylös kontiltaan, tuhannesosasekuntin kerkesin miettiä vieressä olevaa Bemaria, jonka päälle tuo  oli kaatumassa. Käsiä joka paikka täynnä. Kaatuvien pukkien ääni. "Miksi mä olen niin vitun hidas". Polvillaan, kontillaan otin pukkien päältä kaatuvan Transun vastaan! ("VITTU - LOTJAN PÄÄLLE ET KAADU"). Sain jotenkin pyörästä kiinni ja onnistuin tuon saamaan kiinni ja pitämään pystyssä. Silkalla apinan ja sieltä peräsuolesta kumpuavalla raivolla.

Opetti... Hankin kunnon pukit....
 
Keskiseisontatuella olevat kamppeet olen aina napannut köydellä tai liinalla stongan keskeltä ylös, ja sitten vaikka perinteinen kaljakori etuhaarukan alle tarvittaessa. Uusmuotinen mäyräkoira ei tähän käy, muovinen koppa häätyy olla. Jos kiinnityskohta katossa on joku parru, niin siinähän se pysyy ilman kaljakoppaakin. Toki tuo nostin olisi hifimpi, mutta kun säilytys/remonttitila on harvoin kahtena vuonna peräkkäin ollut sama, ei moista ole viitsinyt alkaa värkkäämään.
 
Back
Ylös