MITEN KÄY BEMARISTIEN?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja PSmo
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Onnistuit!!
biggrin.gif
Taas tuli lunta tupaan tuvan täydeltä
confused_orig.gif


Mutta onneksi näin aluksi naiselta oikein naisen kädestä, joten tämä lienee ymmärrettävää
nixweiss.gif


biggrin.gif
biggrin.gif
biggrin.gif
 
No onhan minullakin Yamaha XJ900 -85, joka on lähes entisöity. Mutta nyt olisi tarkoitus ajella uudemmalla tekniikalla koko kesä ilman isompia murheita.
sport05.gif
 
Täytynee härkkiä tätäkin palstaa
wink.gif


Olenkohan taas vaihteeksi väärässä
omg.gif
kun kuvittelen, että suuri osa bemarikurkeista on varttuneempia ja varakkaampia herrasmiehiä, jotka eivät mielellään sotke näppejään huoltohommissa vaan teettävät ne hommata ammattilaisilla?

En yleistä tai en sitä ainakaan myönnä
tounge.gif
, mutta taitaa olla näin ainakin verrattuna japsikuskeihin saatikka harrikkamiehiin. Ja kun näin on niin huollon saatavuus ja sen toimiminen on todella tärkeää merkin myyntitilastojen kannalta.
Luulisin
nixweiss.gif
No en mä tiä.. Sen kummemmin kuin muissakaan merkeissä tuo ajatus ei pitäne paikaansa. Tai sitten pitää..
Pakosta olen huollossa käyttänyt mutta kun tuo 2 v menee keväällä ohi niin itse teen kaiken minkä osaan. Tahtoo vaan olla, että tarttis tikitaalivehkeet säätöihin sun muihin..

Harrikkamiehistä niitä isoja päälliköitä vasta löytyykin
tounge.gif
 
.... Tahtoo vaan olla, että tarttis tikitaalivehkeet säätöihin sun muihin..
Tikitaalia? Mihin noita tarvitaan? Oma Ärrä huoltuu kyllä ilman ainoatakaan tikitaalia. No joo - jos Motronic'in mahdollisesti tallentamat vikakoodit haluaa lukea, niin siihen. Mutta ei siellä ikinä mitään ole... Tuonkin voi kyllä tehdä rakentamalla pienen, yksinkertaisen LED-pohjaisen indikaattorin. Ohjeet löytyy netistä ja osat maksaa pari Euroa - tekeminen kestää muutaman minuutin.

Joku sanoo nyt,että mahdollisien vikakoodien resetointiin tarvitaan myös erikoisvarustusta - ei siihenkään. Riittää kun nappaa sopivan sulakkeen irti hetkeksi.
 
Tarkoitatte MoDiTecia... Voihan sitä joskus poiketa pajalla ja kytkeä pyörän tuohon matolaatikkoon ja todeta tilanteen. Tietty maksaa hieman mutta niinhän kaikki. Muutenhan ei bokseriin tarvita mitään ihmelaitteita. Balanssit katsotaan kuten muissakin ja seoksen kohdallaanolon voi tarkastaa missä tahansa autopajan analysaattorissa. Muuten kaikki toimenpiteet hoituu ihan kotikonstein.
 
No sitä vaan tarkoitin noilla tikitaalivehkeillä, jotta mun Bemussa en osaa edes jarruille tehdä muuta kuin vaihtaa palat. Jarrunesteiden vaihtokaan ei ole aivan perinteinen homma. Siinä kun on sellaien tietokoneohjattu systeemi ja kahvalla ohjaillaan vaan sitä. Mikä integral-abs se nyt onkaan... On muuten järkyttävän hyvät jarrut!!
Ja niin meinasinkin, että itse teen perushuollot ja korjaamolle vain silloin, kun tarttee pistää piuhat kiinni testeriin.

Tuohon alkuperäiseen juttuun sen verran, että pelkäänpä samansuuntaisten tuulten puhaltavan tulevaisuudessa muidenkin merkkien kohdalla. Eli Bemu tuskin jää ratkaisuissaan ainoaksi.
 
Omasani on tavana jarrut mutta tuskin noiden tehostettujenkaan jarrujen nesteenvaihdossa on mitään sen kummoisempaa kun vaan ei päästä ilmaa järjestelmään. Letku ilmaruuviin ja ruuvi auki. Vahtii vaan nesteastian kanssa ettei säiliö vedä ilmoja. Kahvaa tai poljinta voi sitten lirputella apuna jotta neste liikkuisi. Pitääkin oikeastaan tutustua systeemiin kaverin 1200 RS:ssä.
 
Ei kannata mennä sorkkimaan integraalijarruja,jos ei todella tiedä mitä tekee.Nesteitten vaihto ei onnistu joka hepulta.
Kahvassa oleva neste ei tule jarrusylinteristä ulos,vaan keskusyksiköstä.kyseisestä värkistä löytyy yhdeksän ilmaruuvia ja neljä nestesäiliötä.Kaikki ilmataan oikeassa järjestyksessä ja oikeilla välineillä.
 
Ei kannata mennä sorkkimaan integraalijarruja,jos ei todella tiedä mitä tekee.Nesteitten vaihto ei onnistu joka hepulta.
Kahvassa oleva neste ei tule jarrusylinteristä ulos,vaan keskusyksiköstä.kyseisestä värkistä löytyy yhdeksän ilmaruuvia ja neljä nestesäiliötä.Kaikki ilmataan oikeassa järjestyksessä ja oikeilla välineillä.
Kylläpä taas sitten manataan kun pyörä on kymmenen vuotta vanha ja yritetään jossain tallin perällä vaihtaa jarrunesteitä  
biggrin.gif
 
Tuntuupa antavan hiukan jo haastetta. Jep. Ei kannata laskea ilmoja järjestelmään. R 1100 RT:n vanhemman mallin jarruja on tullu hämmennettyä. Nissä taisi olla keskusyksikön ilmaruuvit mukaanlukien ainakin viisi ruuvia. Mutta ei mitään ihmeitä silti. Eikä ole ilmeisesti näissä uusissakaan. Ihmisen tekemiä on nekin. Ilmaruuvien suuri määrä vain kertoo sen, että on useampia sopukoita järjestelmässä.
Tosin yhdenkin ruuvin järjestelmän kanssa on oltu aikanaan nesteessä...
 
Huhhuh!Jopas!  
crazy.gif
Tosin aikojen alussa jo totesin,että jokaisella on ristinsä,mulla se on tuo bemaristi...
inlove.gif

Ja mietinkin kummat ovat fanaattisempia: Helvetin Enkelit vai bemaristinperkeleet....
cool.gif


Jarrukeskusteluun:
Onneksi tuossa vanhusparassa on jarrut,jotka saa vaikka naisimmeinen yksinkäsin ilmattua.Senverran on vuosien varrella tämä vanhain boxeribemujen tekniikka tullut tutuksi.  
tounge.gif


Muuta huomioineena:
Assistenttina kun on joutunut hääräämään muuannen bemarin ympärillä kontillansa,ruuvari,lenkkiavain tms.hyppysissä,pakkia kaivelemassa,osia noutamassa ja paljon ja monessa hauskassa tilanteessa.  
biggrin.gif

OK,jotkin ovat päättyneet karmaisevaan huutoonkin.Varsinkin vähän kärsivällisyyttä vaativammat(temperamentti ei ole suomenhevosruunan luokkaa,paljon pahempaa),ei ikinä kuitenkaan bemarin rassaaminen ole hermoja tykkänään vienyt,
sen todistanee sama sukunimi,samassa osoitteessa,postiloodassa.Ruuvaaminen ja korjailu on mielestäni älyttömän kivaa.

Omakohtaista:
Ja piti se oma bemukin saada pihalle. -ääää- siis kotipihalle.Ja sehän se meni sitten pihalle,siis siitä muuannesta mutkasta.Jonka vuoksi korjauslistalla on näitä raajoja ja se bemu itse...  
tounge.gif


Sen voin kyllä sanoa,ettei katteitten hiominen takapihalla kuulunut niihin lemppareihin...eipä mitä:onhan ammattilaiset olemassa(turvauduin niihin,puolisalaa...  
tounge.gif
)

Kaikesta huolimatta: ajan mielummin pyörällä,jonka käyttövarmuus on hyvä tai vielä parempi.Kokemusta on riittämiin noista itäisten maitten ihmeistä.Ihmeitä sattuu: Jawa on ollut kuitenkin hyvä,vaikka vingutankin sillä melko railakkaasti.  
biggrin.gif
Kunhan vaan kykenen...
 
Kukaan meistä ei ole seppä syntyessään,eikä kannata lähteä soitellen sotaan.Kyllä Bemu on ihmisen kehittämä tai oikeastaan saksalaisen insinöörin.
Pemarin jarruista löytyy hyvät ohjeet jälleenmyyjien hyllystä,eri juttu on kenelle niitä näytetään.

Ei tarvitse olla kummoinen ennustaja väittäessään että,integraalijarrujen yleistyessä niitä seisoo jarrut tyhjäksi pumpattuna korjaamoitten pihassa.
 
Kyllähän sitä huoltoa senverran löytyy varmaan suomestakin että jarrunesteet voi käydä vaihdattamassa jossain liikkeessä, jopa Mototripissä
tounge.gif
, kun muut huollot tekee ite.

Kuulostaa kieltämättä hiukan hankalalta tuo jarrunesteiden vaihto integraalijarruissa, onneksi omassani on vain "normaali" ABS.

Ketjun aloittajalle vielä, kuten joku jo sanoikin, "pyörän osto ei ole ikinä virhe"
062802jumpie_prv.gif
 
..mutta tuskin noiden tehostettujenkaan jarrujen nesteenvaihdossa on mitään sen kummoisempaa kun vaan ei päästä ilmaa järjestelmään..
Nuo RS:n integral-absit on jotain aivan muuta kuin vaan "tehostetut jarrut"

Joteski näin:
Järjestelmässä ei ole perinteistä alipainetehostinta vaan hydraulipumppu. Kahvalla ohjataan ainoastaan sitä tietokonesäätöistä hydraulipumppua ja se taas linkittää etu- ja takajarrut yhteen, niin että molemmat pyörät jarruttavat. Tietokone laskeskelee siinä samalla parasta mahdollista jarruvoiman jakaantumista etu- ja takapyörän välillä ja lisäksi ABS ehkäisee pyörien lukkiutumisen. Jarrupoljin vaikuttaa (onneksi) vain takapyörään.
Tään integroidun ABS 2-piiritietokonehydraulipumppujärjestelmän lisäksi systeemiin on vielä mahdutettu varajarrujärjestelmä häiriötilanteen varalle.


Kyllä tällaisiin ja vastaaviin hommiin tarvitaan paljon enemmän kuin perustekniikan tietoja ja ihan suosiolla jätänkin ammattilaiselle kyseiset huoltotoimet.
 
..mutta tuskin noiden tehostettujenkaan jarrujen nesteenvaihdossa on mitään sen kummoisempaa kun vaan ei päästä ilmaa järjestelmään..
Nuo RS:n integral-absit on jotain aivan muuta kuin vaan "tehostetut jarrut"

Joteski näin:
Järjestelmässä ei ole perinteistä alipainetehostinta vaan hydraulipumppu. Kahvalla ohjataan ainoastaan sitä tietokonesäätöistä hydraulipumppua ja se taas linkittää etu- ja takajarrut yhteen, niin että molemmat pyörät jarruttavat. Tietokone laskeskelee siinä samalla parasta mahdollista jarruvoiman jakaantumista etu- ja takapyörän välillä ja lisäksi ABS ehkäisee pyörien lukkiutumisen. Jarrupoljin vaikuttaa (onneksi) vain takapyörään.
Tään integroidun ABS 2-piiritietokonehydraulipumppujärjestelmän lisäksi systeemiin on vielä mahdutettu varajarrujärjestelmä häiriötilanteen varalle.


Kyllä tällaisiin ja vastaaviin hommiin tarvitaan paljon enemmän kuin perustekniikan tietoja ja ihan suosiolla jätänkin ammattilaiselle kyseiset huoltotoimet.
Oma mielipiteeni on, että aina kannattaa jättää huolto- tai korjaustoimet, jos ei tunne oloaan mukavaksi niitä tehdessään. Huoltotöiden menestyksellistä läpivientiä tukevat myös kunnon ohjekirjat, hyvälaatuiset työkalut ja runsas aika ja kärsivällisyys ja realistinen näkemys omista kyvyistä... Viiden pennin mekaanikko tekee helposti kympin vahingon...

Ei kuitenkaan pidä ehkä aliarvioida itseään. Kyllä noissa huolloissakin melkoisen pöyristyttävää harrastelijamaisuutta tavattu ja kun itse huolellisesti huollat, tiedät taatusti mitä on tehty tai jätetty tekemättä.

Olen samaa mieltä siitä, että en ehkä ensimmäisenä alkaisi purkaa integraalijarrujen venttiileitä, pumppuja tai kolvaamaan uudelleen erilaisia säätöyksiköitä. Rutiinihuoltoihin kuuluva jarrunesteen vaihto ei kuitenkaan ole varsinaista tähtitiedettä ja pienellä harrastuksella ja ohjeiden tavaamisella tuon varmasti tekee myös kotikonstein. MUTTA yhä edelleen: Jokainen tekee valintansa itse ja juuri tuosta syystä tarvitaan toimivaa huoltoverkostoa.
 
Väliaikatietoja:

Käväisin tänään TR-Pyörässä (siis Turussa) ja kertoivat BMW:n huollon säilyvän niillä vastaisuudessakin.

Eli hieman helpotusta turkulaisbemaristeille.
 
Back
Ylös