• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Miten kehittyä?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Tianyu
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Mulla on apparalla 1:35 vai 36 paras aika, mut luulen et siinäki oisin voinu parantaa jos en ois saanu migreeniä aamupäiväl
biggrin.gif
(syytetään nyt migreeniä!) Mutta joo siis tarkotan sitä, kun tullaan sieltä mutkakompleksista siihen loivaan oikeeseen ja sitten siitä kääntyy vielä oikeelle josta tullaan siihen suoralle. Nii tuo oikea. Mitä oon vilkassu niin se näyttää 157,162, mut toki tuo mittari heittää tuossa varmaan jonkun verran(mulla on vakiovälit).

Niijoo, ahvenisto kun on tommonen paikka missä ei hirveesti pitkälle liuta niin en käytä laisinkaa täyttäkaasua, ku oon tämmönen pelkuri. Yleensä mulla on se 3 ja välillä 4 yläkierroksilla. Tossa yammu r6rsessa noi vakiovälit(tai muissakin katupyörissä) on nii pitkiä, et meen yleensä pelkästään kakkosella läpi ne takamutkat. Ykköstäkin vois käyttää, mut pelottaa se vapaa :P Mutta kyllä kakkosellakin saa tarpeeks nopeesti mutkista ulos ja vieläpä vähentää riskejä johonkin sladiin.

Mitens muuten parjan_fin sulla kävi sielä motoparkissa tosa viime vklp? Takasuoran jälkeen välivapaa? Elikkä siis jonkun 3/4 ja 5/6 löyty välivapaa? Ikävä tuoda noita asioita takas, mut kiinnostais tosi kovasti, kun voi sitten ehkä oppia jotain.

Mulla on apparalla 1:35 vai 36 paras aika, mut luulen et siinäki oisin voinu parantaa jos en ois saanu migreeniä aamupäiväl
biggrin.gif
Ookkei.. ja olet siis nyt ekaa kautta radalla. Aikamoinen kyky olet - sulla on tulevaisuutta näissä hommissa kun olet vielä ilmeisen nuorikin. Voit ruveta jakamaan mieluummin muille (mulle) neuvoja miten pääsit näihinkin aikoihin. Ihan tarkkaan en tiedä mutta mitä olen katsonut niin 1.33-1.35 aikoja kun ajelee niin pari kilvetöntä (nopeassa) ehkä setin aikana vetää kovempaa? Taas väärässä? /z

Edit:. asennetta sulla ainakin on.. siitä se lähtee..
Niinkuin itse jo sanoitkin nyt olis ihan paras jos foorumin tosiketut antas pari vinkkiä sulle.. mulla on nimittäin jo sellainen tutina että nyt esille tulleilla vinkeillä ei enää sun aikoja helposti paranneta? Mitkähän on Apparalla vakio 6-satasten pohjia? Kylsää ainakin vielä voit joku 10 sekkaa puottaa ajasta pois. Kuutiotuumillahan saa noille suorille helposti nopeutta lisää, mutta amatöörillä mutkiin ne ei auta yhtään. |p

Onko netissä vastaavaa kirjallisuutta, kuin nämä jossain jo mainiut "Twist of wrist" ja pari muuta? Tai onko jollain näitä kirjoja PDF:nä tms.? /z

Mitens muuten parjan_fin sulla kävi sielä motoparkissa tosa viime vklp? Takasuoran jälkeen välivapaa? Elikkä siis jonkun 3/4 ja 5/6 löyty välivapaa? Ikävä tuoda noita asioita takas, mut kiinnostais tosi kovasti, kun voi sitten ehkä oppia jotain.
Ei siinä sen kummempaa kuin välivapaa takasuoran jarrussa ja enää ei takanen jarruttanutkaan samalla tavalla kuin aikaisemmin ja jouduin etusella jarruttamaan enemmän. Se oli kuitenkin liikaa jarrua keulalle ja keula karkasi alta. Ei siinä sen ihmeellisempää.

Itse olen nyt parin viime kk aikana oppinut käyttämään moottorijarrua ja pientä sladia siihen että sen laitoksen saa kääntymään mutkaan paremmin ja samalla moottorijarru hidastaa vauhtia. Tosin tuo ei ilmeisestikään silloin toimi, mikäli välivapaan saa survottua jotenkin askiin. Alkukaudesta tuli sillä sladilla leikittyä turhaan ja sladit tuppas oleen järjestään liian leveitä eikä niistä ollut mitään apua ajoon, päinvastoin.

Loput selitykset löytyy mun kotisivuilta.

Ei siinä sen kummempaa kuin välivapaa takasuoran jarrussa ja enää ei takanen jarruttanutkaan samalla tavalla kuin aikaisemmin ja jouduin etusella jarruttamaan enemmän.
Välivapaa alaspäinvaihdettaessa?!? Alkaa Jampin laatikko kuulostamaan kawasakin 6R:ltä. On menty ilmeisesti _pikkasen_ turhan kevyeen konstruktioon tai toleranssit on vaan sinne päin. Suzukissa ei ole tullut yhtään välivapaata edes ylöspäin shifterillä.

No eihän tuo laatikko ole ikinä Jampin parhaita puolia ollut, mutta olen kyllä yllättynyt.

Ei siinä sen kummempaa kuin välivapaa takasuoran jarrussa ja enää ei takanen jarruttanutkaan samalla tavalla kuin aikaisemmin ja jouduin etusella jarruttamaan enemmän.
Välivapaa alaspäinvaihdettaessa?!? Alkaa Jampin laatikko kuulostamaan kawasakin 6R:ltä. On menty ilmeisesti _pikkasen_ turhan kevyeen konstruktioon tai toleranssit on vaan sinne päin. Suzukissa ei ole tullut yhtään välivapaata edes ylöspäin shifterillä.

No eihän tuo laatikko ole ikinä Jampin parhaita puolia ollut, mutta olen kyllä yllättynyt.
No se oli täysin mun oma moka. En vapauttanut vaihdekiksiä kokonaan, vaan siihen jäi pieni paine päälle ja kun vielä yhtä pienempää yritti kiskaista niin meni väliin.

Laatikko toimii hienosti ja oikein, jos sitä käyttää oikein. Se on vaan tarkka käytöstä, ei muuta. Toi oli siis täysin mun oma moka.

Ja tuosta etteikö laatikko olis ollut Yamahalla hyvä, olen kyllä eri mieltä.

Siihen malliin kului nuo jalkatapit jotta oon koittanu roikkua enee, mutta tuon Z:n kans jotenki outoa, tuntuu HuTeraltA, kurvi ei mene tasaisesti. Onko asento jotenki liianki korkea vai ??

Jäykemmän etujouset tulossa. Takaiskarin päivityskään ei varmaan haittaisi, jos joku tarjoais sopivaa..
Aluksi minustakin tuntui huteralta, kun yritin roikkumista aloittaa. Lopulta meno on vakaampaa, kun ei ole paino persiillä enää.
Keulan pienoinen jäykennys helpottaa tohon huteruuteen... Mulla pelkät jäykemmät jouset ei riittänyt, piti laittaa myös esijännitystä lisää eli 1cm holkit. Ja vaimennusta saa vähän lisää pistämällä paksummat öljyt... Taakse etsi -03-04 6R:n iskari, sopii hyvin Zetaan. Tuolla Z750 topiikissa on enemmän asiaa.

.. renkaat ei kestä esim. Ahvenistolla 160km/h mutka ennen sitä "takasuoraa" ..
Jos en ihan väärin muista niin kaveri joka ajelee Affenistolla 1.33-1.34 aikoja on siinä edellisellä suoralla joku 140-150 ja pääsuoran päässäkin vain 180? Ilmeisesti se pitää sitten takalenkillä kaasua kireämmällä?

.. minä mistään mitään tiedä, vaan videoita katellut.. eikä niitäkään ole tässä nyt mistä tarkistaa. Korjatkaa nyt ihmeessä kun (aivan väkisin) tuntuu, että olen väärässä. /z

Paljonko Tianyu sun Affeniston kierrosajat on?
Tolla kurvi nopeudella sulla on pääsuoran päässä helposti 240 lasissa.
Kyseinen kurvi on nimeltään Tornin mutka. Siihen voi ajaa todella kovaa, niin paljon on tilaa valua leveäksi. Toki kannattaa silti muistaa se teräsaita ulkokurvissa.

Eräs parivaljakko ajeli tuossa viime kesänä ko.mutkaan 185 -190 kmh, (mittarin mukaan, vakiovälit), ja vielä ois voinu paljon kovempaakin ajaa jos ois riskitasoa nostanut. Tämä parivaljakko ajeli kuitenkin varman päälle ja hidasteli vaarallisimmat paikat (varikon mäki) --> kello näytti noin 1.35, 1.36 -aikoja. Kusiaisella ei taida olla mitään toivoa saada 240-lukemia tauluun Ahvenistolla, muuta kuin todella optimistisella mittarilla?

sanoi:
Sitten ku alkaa ajolinjat löytymään silleen että mutka-ajo istuu takaraivossa, ni sit voi alkaa puhuu pyörän säädöistä ja jarrutusmerkeistä yms...
Kyllä mun mielestä alustan säädöt on tosi tärkeä asia ihan harrastuksen alusta lähtien. Jos alusta ei toimi, voi rata-ajokin olla hengenvaarallista. Itsekin olen melkein tappanut itseni Ahvenistolla ihan vaan sen takia, että en tajunnut alustan säädöistä yhtään mitään --> perä ei toiminut ollenkaan --> pitoa oli TODELLA heikosti. En noviisina tajunnut että pitoa on vähän, ja meinasi käydä huonosti, pystyssä onneksi pysyttiin. Jos pyörän alustan saa itselleen hyväksi, on luottamus laitteeseen ihan eri tasolla --> ajo on rentoa --> kello tykkää. Jos Motoparkissa ajelee 1.42-aikoja, niin vauhtia on jo sen verran että alustaan kannattaa todellakin kiinnittää huomiota.

Miten vauhtia lisää? Sitä olen pohtinut itsekin monet kerrat. Ei siinä taida muuta viisautta olla kuin että ajamaan oppii ajamalla. Asiaa nopeuttaa, jos miettii mitä tekee ja miksi. Toi jarruton ajo oli mulla ainakin hyvä juttu, mutkaan oppi menemään kovempaa sisään.

Mulla on suurin murhe tällä hetkellä vielä tuo kaarrenopeus kun tuppaa tulemaan kaarteen sisäkanttare vastaan jo kesken kaarroksen.. No vasta 3 ratapäivää takana ja sain sentään jo polven maahan asti.Pitää kai tuota jarrutonta ajoa alkaa kokeilemaan enemmän, jospa se auttais tuohon etenki mutkan sisäänajoon.

Kyseinen kurvi on nimeltään Tornin mutka...Eräs parivaljakko ajeli tuossa viime kesänä ko.mutkaan 185 -190 kmh,
Noin kovaa mutkaan sisään? Itse ajelin kolmisen vuotta sitten suoralla muistaakseni tuon 200km/h, hieman päälle, ennen jarrua (paha sanoa paljonko, sillä välit oli vaihdettu), siitä reilu 50m jarru ja sitten sukellus kaiteen vierestä sisään.

Haarala oli radalla suunnilleen ekaa kertaa ikinä ja tuli Tarun mutkan jarruissa ohi
smile_org.gif
Itse olin jo varmaan viidettä kertaa sinä kesänä.

Vai tarkoitatko nopeutta ennen jarrua?

Kyseinen kurvi on nimeltään Tornin mutka...Eräs parivaljakko ajeli tuossa viime kesänä ko.mutkaan 185 -190 kmh,
Noin kovaa mutkaan sisään? Itse ajelin kolmisen vuotta sitten suoralla muistaakseni tuon 200km/h, hieman päälle, ennen jarrua (paha sanoa paljonko, sillä välit oli vaihdettu), siitä reilu 50m jarru ja sitten sukellus kaiteen vierestä sisään.
Mittarihan näyttää aivan mitä sattuu kun pyörä on kallellaan, pienemmän renkaan kehän takia.. Omalla kalibroidulla mittarilla ajelin tornin mutkan n.180km/h, mutta suoralla kun pyörä nousi pystyyn niin nopeus nousi vain juuri ja juuri 190km/h asti ennen jarrua.. Kierrosajat tuolloin 1.32 luokkaa.

.. Eräs parivaljakko ajeli tuossa viime kesänä ko.mutkaan 185 -190 kmh, ... Tämä parivaljakko ajeli kuitenkin varman päälle ja hidasteli vaarallisimmat paikat (varikon mäki) --> kello näytti noin 1.35, 1.36 -aikoja. Kusiaisella ei taida olla mitään toivoa saada 240-lukemia tauluun Ahvenistolla, ..
.. tarkoituksella vähän liioittelin .. ja kunhan arvuuttelen; kilosella 185-190 tornin mutkan niin ehkä jo 200m myöhemmin on ainakin 220-230 aika liki, sillä sitten pääsuoralla jarrutukseen (hirvittää edes ajatella saatika yrittäis kokeilla)?

Aika vähän tällä yhdellä kurvilla ja suoranopeudella tekemistä kierrosajan kanssa. Oikeesti näyttäs että apparan kiertää 1.33-1.35 (oli tuo sitten nopeaa tai ei) ilman,  että noissa paikoissa vedettäis mitenkään äärilujaa.. Kuskin täytyy siis keskittyä kierroksella johinkin muuhun? Mulla ei ole hajuakaan mihin ja miten mutta kai ne niillä takalenkin syheröillä todelliset erot tulee? Tämä siis koskee vielä ajoharjoittelua eikä rata-ajoa. En ole ihan varma mistä thredin avauksessa alunperin oli kyse..  
thumbs-up.gif
/z

Edit:: voipi tuo 220 jäädä tosiaan kusiasella haaveeksi kuten Earthend jo ehti todistella .. ei muuta kuin kuutiosenttejä lisäämään..

Haarala oli radalla suunnilleen ekaa kertaa ikinä ja tuli Tarun mutkan jarruissa ohi
smile_org.gif

Puhutte eri mutkasta.

smile_org.gif

Puhutte eri mutkasta.
Luin tän niin että ensin mentiin tornin mutka, etusuora.. Taruun saakka peräperää.. ja sitten nopeampi herra H kuittas (.. stoori ei kerro mutta ehkä H oli myös jatkossa syheröissä nopeampi?). /z

Edit:.. Parjan näköjään sai näköjään sitä kaivattua media näkyvyyttä maikkarilla juuri.. Kuvaa ja stooria MotoFoorumikos tuo oli..  
Suomi RR ruutuun useammin.. Koskahan ne televisiois oikein kisoja?
062802jumpie_prv.gif

Kakkosella ja Ruutulippu näky olevan ohjelma ja ot:ksi menee mut menköön. Pistää vaan miettimään mikä tuntimäärä suomalaisilta kanaviltakin vuodessa työnnetään kaikkia mahollisia rallisarjoja näkyviin et sopii ihmetellä et ei täällä RR ole saanu toistaseksi oikeen minkäänlaista jalansijaa ja näkyvyyttä liikkuvassa kuvassa, olkoonkin suomalaiset rallikansaa mut ollaanhan sitä samalla läpeensä moottoriurheilukansaa muutenkin. No toivossa on hyvä elää ja jostain se on aloitettava... lopetan ooteen, voitte jatkaa

.. Eräs parivaljakko ajeli tuossa viime kesänä ko.mutkaan 185 -190 kmh, ... Tämä parivaljakko ajeli kuitenkin varman päälle ja hidasteli vaarallisimmat paikat (varikon mäki) --> kello näytti noin 1.35, 1.36 -aikoja. Kusiaisella ei taida olla mitään toivoa saada 240-lukemia tauluun Ahvenistolla, ..
.. tarkoituksella vähän liioittelin .. ja kunhan arvuuttelen; kilosella 185-190 tornin mutkan niin ehkä jo 200m myöhemmin on ainakin 220-230 aika liki, sillä sitten pääsuoralla jarrutukseen (hirvittää edes ajatella saatika yrittäis kokeilla)?

Aika vähän tällä yhdellä kurvilla ja suoranopeudella tekemistä kierrosajan kanssa. Oikeesti näyttäs että apparan kiertää 1.33-1.35 (oli tuo sitten nopeaa tai ei) ilman,  että noissa paikoissa vedettäis mitenkään äärilujaa.. Kuskin täytyy siis keskittyä kierroksella johinkin muuhun? Mulla ei ole hajuakaan mihin ja miten mutta kai ne niillä takalenkin syheröillä todelliset erot tulee? Tämä siis koskee vielä ajoharjoittelua eikä rata-ajoa. En ole ihan varma mistä thredin avauksessa alunperin oli kyse..  
thumbs-up.gif
/z

Edit:: voipi tuo 220 jäädä tosiaan kusiasella haaveeksi kuten Earthend jo ehti todistella .. ei muuta kuin kuutiosenttejä lisäämään..
Ideana oli pohtia muitten foorumilaisten kanssa miten saisi kehiteltyää rata-ajoa, eli miten sais supistettua kierrosaikoja. Radalla treenaamallahan se tulee, mutta sillon kun ei ole radalla niin voipi vähän miettiä et miten saisi paranneltua aikoja, kun tommosia ei just nii tarkasti tuu mietittyä kun kanttailet radalla. Ja täällähän on paljon kokeneempia ratakettuja niin tuolta on tullu jo jonkinnäköstä neuvoa sekä vinkkejä että inffoo.

Jotku tuossa mainitsikin jo, että pohtimalla kavereitten kanssa erillaisista ajotekniikoista jne jne. esim juuri ajolinjat, jarruitta ajo, alustan säätö, jne jne

btw. missasin tuon ruutulipun shown nii onko kellään sitä nauhalla tai onko tulossa uusintaa?

Ideana oli pohtia muitten foorumilaisten kanssa miten saisi kehiteltyää rata-ajoa, eli miten sais supistettua kierrosaikoja.
Tarkoitin lähinnä sitä että lienee aivan eri asia kun ruvetaan oikeasti tosissaan rataa tahkoamaan vai parannellaanko ajotaitoja ihan muuten vaan?
btw. missasin tuon ruutulipun shown nii onko kellään sitä nauhalla tai onko tulossa uusintaa?
.. hyvää promomatskuahan tuo on Parjanille, liekkö hänellä motiivia tehdä pätkästä vaikka clippiä saitilleen.

Kirjallisuutta:
Sport Riding Techniques: How To Develop Real World Skills for Speed, Safety, and Confidence on the Street and Track
Motorcycle Track Day Handbook
Performance Riding Techniques: The MotoGP manual of track riding skills
Onko kellään tiedossa oisko mitään näitä missään suomessa suoraan hyllyssä? Onko parempia suosituksia? Saahan nuo tilattua mutta ei viittis tässä vaiheessa ajokautta paria viikkoa odottelemaan. /z

Rata-ajoa tarkotan. Olisi tarkoitus ensi kaudella ehkä alotella jotain jokamiesluokkaa jos ajat yltää ensi kaudella ja saan tehtyä sääntöjen mukaiset muutokset pyörään(eli siis lukkolankaa, jotain mitä pitää poistella etc etc). Mutta siis joo, eli ihan tarkoitus ois saada parempia aikoja.

Rata-ajoa tarkotan. Olisi tarkoitus ensi kaudella ehkä alotella jotain jokamiesluokkaa jos ajat yltää ensi kaudella ja saan tehtyä sääntöjen mukaiset muutokset pyörään(eli siis lukkolankaa, jotain mitä pitää poistella etc etc). Mutta siis joo, eli ihan tarkoitus ois saada parempia aikoja.
bowdown.gif
Siehän sälli olet.. toinen ajokausi päällä, muutaman kerran tällä kaudella radalla. Hommaappa sitten ainakin tämä kirja:
Performance Riding Techniques
Mäkin hommaan vaikken tämän tyyppisillä tiedoilla mitään teekkään:
Vähän mutkanoton mallia  (PDF)
/z

edit:: "With these bikes the front wheel is in the air most of the time so you can't really pull on the bars. So you actually grip the tank and pull and push your body with your legs."  Nicky Hayden
edit:: Niin ja sitten tee kotiläksyt tähän malliin (PDF)
Edit:: Eikös Stormilla ainakin ole Haynesin manuaaleja?

Back