sooda
New member
Itte muistan kun n. 12-vuotiaana sain ostaa eräältä tutulta Pyrkijä-merkkisen mopon. Se muistutti huomattavasti polkupyörää. HMW:n moottori, tosi väljä. Viilasin jopa kantta että saisin puristusta nostettua. Ei noussut teho mutta toteutui vanha sanonta että viritys on onnistunut jos teho ei laske enempää kuin 30%. Kerran koulusta tullessa poikkesin apteekkiin ja ostin risiiniöljyä koska olin kuullut että se parantaa tehoja. Ei ollut edes rahaa mutta sain luottoa kun lupasin tulla huomenna maksamaan. Ja maksoin kans. Ei kyllä lisätehoja irronnut mutta pakokaasut tuoksuivat hyvältä.
Seuraavana kesänä sain eräässä kaupanteossa 125-kuutioisen Husqvarnan, vm. 1952. Siinä olikin jo vähän enemmän potkua. Sillä ajelin toista kesää, monta kertaa liikkuvan poliisin Amazon Volvoa karkuun. Seuraava oli 175-kuutioinen Jawa Cezeta-skootteri, vm 1959, Jawan punainen/harmaa, silläkin jäi poliisien autot aina toiseksi. Hyväkulkuinen mutta niin pirun vähän kallistamisvaraa. Aina raapi seisontatuki maanpintaa kun vähänkin kanttasi. Kerran tulin kylältä kotiin ja juuri poliisin asunnon kohdalla missasin vaihteen ja moottori parkaisi, poliisi juoksi ulos, hyppäsi 1960-malliseen Skoda Octaviaan ja perään. Ei saanut kiinni mutta en uskaltanut mennä suoraan kotiinkaan vaan ajoin metsäpolkua pitkin kodin lähelle ja näin että siellähän se poliisi oli pihassa. Aikanaan lähti ja oli sanonut että jos kerrankin vielä niin... Ei ollut poliisilla paljon kanttia puhua koska hänen oma poikansa oli pari vuotta aiemmin ajanut naapurin vaarin päälle isänsä motskarilla ja vaarilta jalka poikki. Eikä pojalla korttia.
Rippilahjaksi sain Atlantic-merkkisen rannekellon jonka vaihdoin sittemmin mustalais-Santerilta 350-kuutioiseen IC:hen, vm 1949. Kumpikin voitti kaupassa mutta ei oikein kotona tykätty mun kaupasta. Sitten olikin yli 40-vuotta jolloin ei motorisoitua kaksipyöräistä ollut käytössä. Moottoripyörän ajokorttia ei ollut ennenkuin autokortin mukana sain sille ajoluvan.
Serkkupoika sai joskus, olisiko ollut 1964, 50-kuutioisen Hondan, kevarin. No lähdettiin eka reissulle ja metsän polkuja paahdettaessa kuskin ramppi osui kantoon ja lennettiin yhdessä ja erikseen ainakin parikymmentä metriä. Honda kulki senjälkeen kuin sekarotuinen koira, Etu- ja takapyörän jättämien jälkien ero oli parikymmentä senttiä. Ja matkamittarissa oli sentään jo kymmenen kilometriä.
Seuraavana kesänä sain eräässä kaupanteossa 125-kuutioisen Husqvarnan, vm. 1952. Siinä olikin jo vähän enemmän potkua. Sillä ajelin toista kesää, monta kertaa liikkuvan poliisin Amazon Volvoa karkuun. Seuraava oli 175-kuutioinen Jawa Cezeta-skootteri, vm 1959, Jawan punainen/harmaa, silläkin jäi poliisien autot aina toiseksi. Hyväkulkuinen mutta niin pirun vähän kallistamisvaraa. Aina raapi seisontatuki maanpintaa kun vähänkin kanttasi. Kerran tulin kylältä kotiin ja juuri poliisin asunnon kohdalla missasin vaihteen ja moottori parkaisi, poliisi juoksi ulos, hyppäsi 1960-malliseen Skoda Octaviaan ja perään. Ei saanut kiinni mutta en uskaltanut mennä suoraan kotiinkaan vaan ajoin metsäpolkua pitkin kodin lähelle ja näin että siellähän se poliisi oli pihassa. Aikanaan lähti ja oli sanonut että jos kerrankin vielä niin... Ei ollut poliisilla paljon kanttia puhua koska hänen oma poikansa oli pari vuotta aiemmin ajanut naapurin vaarin päälle isänsä motskarilla ja vaarilta jalka poikki. Eikä pojalla korttia.
Rippilahjaksi sain Atlantic-merkkisen rannekellon jonka vaihdoin sittemmin mustalais-Santerilta 350-kuutioiseen IC:hen, vm 1949. Kumpikin voitti kaupassa mutta ei oikein kotona tykätty mun kaupasta. Sitten olikin yli 40-vuotta jolloin ei motorisoitua kaksipyöräistä ollut käytössä. Moottoripyörän ajokorttia ei ollut ennenkuin autokortin mukana sain sille ajoluvan.
Serkkupoika sai joskus, olisiko ollut 1964, 50-kuutioisen Hondan, kevarin. No lähdettiin eka reissulle ja metsän polkuja paahdettaessa kuskin ramppi osui kantoon ja lennettiin yhdessä ja erikseen ainakin parikymmentä metriä. Honda kulki senjälkeen kuin sekarotuinen koira, Etu- ja takapyörän jättämien jälkien ero oli parikymmentä senttiä. Ja matkamittarissa oli sentään jo kymmenen kilometriä.





. Sillä ajeltiin rippikouluikäseen minkä jälkeen sain Derbi sendan mikä olikin jo mopo tältä "modernilta" ajalta. Kyllähän niitä tuli viriteltyä enemmän ja vähemmän.

No homma tyssäsi vajaa 2v sitten silloisen työnantajan järkkäämän yllärin myötä henk.koht. taloudellisiin haasteisiin ja sitämyöten Kawakin piti laittaa "lihoiksi"
Mutta ei tässä täysin mopotonna sentään olla kun talosta löytyy yhä Helkama SCR, joten kevättä ootellessa
