Miten pidät ketjusi kunnossa?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja kalliari
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Miten pidät ketjusi kunnossa? - Millä mömmöillä voitelet ketjusi?

• Ketjuvaha

Ääniä: 0 0,0%
  • Spreivaseliini

Ääniä: 1 50,0%
  • Juokseva ööli

Ääniä: 1 50,0%
  • Edellisten yhdistelmä

• Automattivoitelu

• Mulla on keppi, ei tartte läträtä mömmöjen kanssa

• Hihnaveto, se on siisti

• Joku muu systeemi

• Ääniä yhteensä
    2

kalliari

New member
Edellinen pyörä oli keppivetoinen, eikä tarttenut paljoo huoltoa.

Loppusyksystä vaihdoin ketjuvetoiseen, enkä oikein tiedä mikä olisi hyvä voitelusysteemi.

Tällä äänestyksellä vois saada vinkkiä miten toimia !!!!

PS. Pojan piikissä käytimme vain ketjuvahaspreetä, ketjut olivat entiset 11 000 km jälkeen. Ei hyvä !!! Ne oli kuiteskin O-rengasketjut.  
thumbs-up.gif

Nykyinen on keppivetoinen joten ei tartte läträtä noitten rasvojen kanssa
exclamation.gif
Edellinen pyörä kulutti kohtuuttomasti rasvoja vaikka ajotyyli oli omasta mielestä ihan jees.Käytin jammun ketjuissa(o-rengas+vahvatketjut) ALL RIGHTIN ketju spraytä oiskohan ollut Castrolin? Kyllä niillä ajeli tommoset 15-20000 km kun rasvaili joka tankillisen jälkeen
exclamation.gif

Jotain Valvolinen ketjurasvaa o-renkaallisissa...
Ostin HD-Centeristä ja makso muistaakseni yli 9 euroo. Seuraavana päivänä kävin landella jossain maataloustarvike kaupassa, ja sama rasva oli siellä vähän alle 8 euroo!!!!!
withstupid.gif

Taas tyhmyydestä sakotettiin ja periaatteella mitä tyhmempi on, sen enemmän sakkoa saa....

Castrollin ketjuvahaa n. 500 km välein! En oo viitiny joka tankillisen jälkeen rasvata (tankillisella ajaa vaan n.200 km)
crazy.gif

</span><table border="0" align="center" width="95%" cellpadding="3" cellspacing="1"><tr><td>Siteeraus (Sebu @ Marras. 18 2002,10:33)</td></tr><tr><td id="QUOTE">Castrollin ketjuvahaa n. 500 km välein! En oo viitiny joka tankillisen jälkeen rasvata (tankillisella ajaa vaan n.200 km)  
crazy.gif
[/QUOTE]<span id='postcolor'>
Sama meininki, tosin keskimääräinen rasvausväli on ollut varmaan 400km paikkeilla.

Keppi olis kyllä asiaa. Ei tarvii säädellä eikä rasvata !

Jostakin muistan lukeneeni että keppikin pitäis vaihtaa välillä. Pitäneekö paikkansa? Kilsat on varmaan kuitenkin aivan toista luokkaa kun ketjuilla.

Keppivetoisia pyöriä on vaan niin vähän tarjolla meikäläisen hintaluokassa. Tuppaa kaikki mahdolliset vaihtoehdot kulkemaan ketjulla.    
baaa.gif

Mopokauppias sanoi aikanaan että joka kerta kun tankkaa, laittaa myös jotakin ketjuille. Olinkin ensin ymmälläni että mitä kannattaa laittaa? Muutama kokeneempi motoristi valisti että Motylia noin 500 km välein ja sen lisäksi silloin tällöin ketjut kannattaa "pestä" jollakin hienommalla voiteluaineella e. WD-40 (saa ainakin autotarvikeliikkeistä). Hyvin ovat pelanneet. Välillä turhankin jouhevasti  
cool.gif

Onhan keppivedolla kieltämättä puolensa, mutta se tehohäviö vs. ketjuvetoon  
wink.gif

Ketjuja kannattaa liottaa silloin tällöin ihan normaalissa moottoriöljyssä. Siihen käy se halvin pönttö mikä löytyy. On kuulemma ihan hyväksi o-rengas ketjuille kun sen antaa tunkeuta muutaman päivän. Toki tuonhan te tiesitte
biggrin.gif

Riittääkö tohon liottamiseen ketjujen kastelu öölillä? Niitattua ketjua kun ei viittis katkasta liottamista varten!

nixweiss.gif

</span><table border="0" align="center" width="95%" cellpadding="3" cellspacing="1"><tr><td>Siteeraus (Willi Tähti @ Marras. 18 2002,10:24)</td></tr><tr><td id="QUOTE">Kyllä tuo hihna on kätevä ei tarvii voidella.
062802moto_prv.gif
[/QUOTE]<span id='postcolor'>
Kuminauha kuuluu kalsareihin ja ketju moottoripyöriin
033102bebe_1_prv.gif

Huonoa huumoria
biggrin.gif

Joo, BelRayn sprayta oon suihkinu oman mopon ketjuihin!

Yleensä laitan ketjuvahaa ja joka kolmas kerta öölannin jymäytystä (öjlyä). Ketjujen hoidosta on monenlaisia ohjeita, mutta itse olen rasvannut, kun alkavat kiiltämään. Eli silmä käteen.

On se kumma miten kauan nuo nykyiset ketjut kestävät. Varsinkin kun muistaa heittää niihin rasvat joka toisella tankkauskerralla sekä putsata takavanteen joka neljännellä.
inlove.gif

itse olen kokeiluissani päätynyt käyttämään teolisuuskoneiden vaihteistoöljyä, viskositeetti 140. ei roisku samalla tavalla (=yhtä pahasti) kuin moottoriöljy, mutta voitelee sekä pesee/puhdistaa. rasvausvälinä olen pitänyt tiheää. eli joka pesun jälkeen, joka sateen jälkeen sekä tankkauksen jälkeen. saataa olla pahasti liioiteltua, mutta mieluummin rasvaan kuin pakkosijoitan 247 erkkiä ketju/rataspakettiin vain oman laiskuuteni vuoksi.

Jotain ketju-sprayta mä oon aina sillon tällön niille suhhautellu, lähinnä sillon ku on tuntunu siltä että jotain pitäs tehä...

Mut nyt talven aikana pitää vaihtaa uudet ketjut ja rattaat, niin mitä niille pitäs tehä ennenkuin ne vaan lyö kiinni? Onks mitään niksi-pirkan juttuja jota pitäs tehä??
smile.gif

Olin ennen itsekkin sitä mieltä et kuminauha kuuluu kalsareihim tai ritsaan mut nykyisin kyselen mikä ketju??? mikä rasva???
  on se helppoa... kuminauhalla ajelu
062802moto_prv.gif

062802moto_prv.gif

062802moto_prv.gif

Välillä puhdistelen moottoriöljyllä,annan vaikuttaa hetken aikaa ja sitten ketjuvahaa.

Back