Miten sammutat MP:si?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja sky
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Miten sammutat MP:si?


  • Ääniä yhteensä
    625
Virta-avaimesta (huomaa oikeinkirjoitus). Manuaalissakin käsketään vääntää avaimesta ja kielletään koskemasta tappokytkimeen. En tiedä onko avain sitten hellempi koneelle - paha sanoa.

Triumphissa nimenomaan näin. Enkä jaksa ruveta arvuuttelemaan miksi. Insinööri on jo sen tehnyt.
 
Eiköhän nuo ohjeet ole lähinnä sen vuoksi että säästetään tappokytkimen koskettimia,jos siitä yhtenään sammuttelee niin tie vaikka joku päivä ei enää kosketin yhdistäkkään.
 
Sammutan pyörän virta-avaimella... paitsi jos olen kipannut pyörän - kylkiluut poiki, jalka tai ranne vääntyny - niin sitten nopein konsti on tappokytkin, se on jotenkin selkärangassa:;):
 
Ehdottomasti sivujalalla jotta ei unohdu vapaalle.
Ja käyntiin kytkimellä että ei valot vilku turhaan.
 
ompa viisasta sähköä :blink:

Tuskinpa avain/tappokytkimellä mitään käytännön eroa on, mutta esim omassa autossa avaimen käännyttyä off-asentoon jää tietokone sammuttelemaan järjestelmiä ties kuinka moneksi minuutiksi... teoriassa voisi pyörässä olla vastaavia asioita, mutta tämä lienee juuri sitä teoriaa...
 
Tuskinpa avain/tappokytkimellä mitään käytännön eroa on, mutta esim omassa autossa avaimen käännyttyä off-asentoon jää tietokone sammuttelemaan järjestelmiä ties kuinka moneksi minuutiksi... teoriassa voisi pyörässä olla vastaavia asioita, mutta tämä lienee juuri sitä teoriaa...

Tiettyjen pyörien tappokytkintä ei ole suunniteltu kestämään jatkuvaa käyttöä, vaan poikkeustapauksiin. Sitten kytkin menee rikki ja kuskia ärsyttää kun mopo ei käynnisty. Tästä esimerkki vanhakoppa-RSV:t.
 
Luulisin myös että kuumalla ilmalla olisi parempi jos se flekti jää pyörimään sammutuksen jälkeenkin jos nimittäin on pyörimään alkanut (ja jos semmoinen härpäke sattuu pyörässä olemaan). Muuten saattaa sammutuksen jälkeen lämmöt nousta hetkellisesti aika korkealle. Virta-avaimesta se flekti pysähtyy heti.
 
Luulisin myös että kuumalla ilmalla olisi parempi jos se flekti jää pyörimään sammutuksen jälkeenkin jos nimittäin on pyörimään alkanut (ja jos semmoinen härpäke sattuu pyörässä olemaan). Muuten saattaa sammutuksen jälkeen lämmöt nousta hetkellisesti aika korkealle. Virta-avaimesta se flekti pysähtyy heti.
sammutan aina virta-avaimesta. zetorin flekti huutaa, vaikka virrat pois avaimesta. (tai sitten joku on kytketty päin prinkkalaa:D )
 
Luulisin myös että kuumalla ilmalla olisi parempi jos se flekti jää pyörimään sammutuksen jälkeenkin jos nimittäin on pyörimään alkanut (ja jos semmoinen härpäke sattuu pyörässä olemaan). Muuten saattaa sammutuksen jälkeen lämmöt nousta hetkellisesti aika korkealle. Virta-avaimesta se flekti pysähtyy heti.

Ei vaan taida toi flektin pörittäminen paljon auttaa jos vesipumppu ei pyöri samaan aikaan...
 
Tuskinpa avain/tappokytkimellä mitään käytännön eroa on, mutta esim omassa autossa avaimen käännyttyä off-asentoon jää tietokone sammuttelemaan järjestelmiä ties kuinka moneksi minuutiksi... teoriassa voisi pyörässä olla vastaavia asioita, mutta tämä lienee juuri sitä teoriaa...

Epäilen, että Triumphissa voi olla jostain tällaisesta kysymys. Vanhassa Tikrussani oli uudelleenkäynnistyvyydessä eroa sen mukaan sammutinko napista vaiko avaimesta. Välillä oli pyörä täysin kuollut parin starttiyrityksen ajan, kun olin jalalla tai napista sammuttanut. Voi olla kyllä sattumaakin. Huvikseen varmaan ovat manuaaliin asiasta ohjeen laittaneet.
 
Tiettyjen pyörien tappokytkintä ei ole suunniteltu kestämään jatkuvaa käyttöä, vaan poikkeustapauksiin. Sitten kytkin menee rikki ja kuskia ärsyttää kun mopo ei käynnisty. Tästä esimerkki vanhakoppa-RSV:t.

Juuri suunnilleen näin meille jo koulussa joskus kerrottiin, niiden KTM:t ainaki oli syytä sammuttaa avaimesta et välttyi sanomisilt. Kerrottiin ettei tappokytkin oo tehty jatkuvaa runkuttamist varten, hajoo jatkuvast käytöst kuulemma "herkästi"... :dunno: Nooh, ite oon ainaki jatkuvasti sammutellu avaimest sielt asti.
 
Erikoista, että menee vapaalle, kun avaimesta sammuttaa...

Ei taida kädet riittää, jos pitää kytkimellä koneen käynnissä, jarrulla pyörän paikallaan?

Saahan noi tosiaan stumpattua ihan millä vaan, jos ei muuten, niin huolimattomalla kytkimenkäytöllä. Muista stumppaustavoista ei vaan ole samanlaista huomautusta omistajan käsikirjassa, kuin tappokatkaisijassa, "In emergency situations".
 
Juuri suunnilleen näin meille jo koulussa joskus kerrottiin, niiden KTM:t ainaki oli syytä sammuttaa avaimesta et välttyi sanomisilt. Kerrottiin ettei tappokytkin oo tehty jatkuvaa runkuttamist varten, hajoo jatkuvast käytöst kuulemma "herkästi"... :dunno: Nooh, ite oon ainaki jatkuvasti sammutellu avaimest sielt asti.

Juu, menee ihan päreiksi jos jatkuvadti käyttää.
Vasta 14 vuotta ja ~150kkm kestänyt tuo alkuperäinen kytkin...

Ja käytännössä aina sammuu tuosta, avaimesta virrat sammuu vasta jos tilanne niin vaatii.

Kai ohjekirjaa noudatetaan muutenkin kirjaimellisesti, tehdään kaikki kerrotut tarkistukset joka startissa yms. koska insinööri on ne sinne laittanut...
 
Back
Ylös