Miten sammutat MP:si?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja sky
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Miten sammutat MP:si?


  • Ääniä yhteensä
    625
Ei taida kädet riittää, jos pitää kytkimellä koneen käynnissä, jarrulla pyörän paikallaan?

Kehittyneemmissä pyörissä ja erityisesti BMW:ssä on myös jalkajarru. Toimii oikeanpuoleisella takajalalla. Sitäpaitsi koko lisäykseni (sekä edellinen että tämä) oli viisastelua ja siksi syvällisesti paheksuttavaa. En enää koskaan. Tai mörökölli minut vieköön.
 
Kai ohjekirjaa noudatetaan muutenkin kirjaimellisesti, tehdään kaikki kerrotut tarkistukset joka startissa yms. koska insinööri on ne sinne laittanut...

Se on kuule parasta tällaisen tavallisen meikäläisen mennä kirjan mukaan. Vähän siinä hiipuu moottoripyöräilyyn eläimellisesti liittyvä vapauden tunne, luottamus hjuva, mutta kontroll parempi. Aina myös katson auton alle ennen lähtöä, että siellä ei ole ketään. Se on lakisääteinen juttu.
 
Viimeksi muokattu:
Kehittyneemmissä pyörissä ja erityisesti BMW:ssä on myös jalkajarru. Toimii oikeanpuoleisella takajalalla. Sitäpaitsi koko lisäykseni (sekä edellinen että tämä) oli viisastelua ja siksi syvällisesti paheksuttavaa. En enää koskaan. Tai mörökölli minut vieköön.

Jeps, ja hankalassa paikassa siitä takajalasta tulee alimmainen jalka:grin: Jeps, viisastelu loppukoot (mulla rekisterikilven taustassa teksti "Mörökölli")!
 
Avaimella ehdottomasti.
Olen kerran " keskellä ei mitään" ulkomailla joutunut "korjaamaan" käytössä loppuun kuluneen tappokytkimen olemattomilla työkaluilla vesisateessa...
 
Turhia liikkeitä tappokytkimen vääntely, kun se avain pitää kumminkin ottaa irti. Eli avaimella sammutan.
 
Yleensä jalalla tulee sammuteltua. Myös tappokytkintä tulee käytettyä. Virrat pois ja avain mukaan sitten pyörän päältä noustessa.
 
:right:
Avaimella ehdottomasti.
Olen kerran " keskellä ei mitään" ulkomailla joutunut "korjaamaan" käytössä loppuun kuluneen tappokytkimen olemattomilla työkaluilla vesisateessa...

Se vasta harmittaakin kun suihkuttelet wd 40 katkaisijaan vesisateessa. Kun on hapettunut käytön vähyyden vuoksi. Siitä lähtien mopo kuin mopo on sammunut katkaisijasta.
 
:right:

Se vasta harmittaakin kun suihkuttelet wd 40 katkaisijaan vesisateessa. Kun on hapettunut käytön vähyyden vuoksi. Siitä lähtien mopo kuin mopo on sammunut katkaisijasta.

^
Oletkos varma, että syynä on käytön vähyys? Tuo Jammu mihin jouduin tekemään remppaa oli 24tkm ajettu ja katkaisija kontakti pinnat oli todellakin loppuun kuluneet ja siksi hapettuneet =ei toimi
 
Tuli eilen kiinnitettyä huomiota, että kun Trumpan pistää avaimesta kiinni niin ~15s jälkeen se vielä jotain naksui ja surahti. Jospa sitä koittaisi vielä tappokytkimestä tekeekö samoin (jos muistaa kokeilla). Jos ei tee niin tuskin ne surinat vain hyvin vuoksi siellä on.
 
Kuinkahan paljon virtaa tuon tappokatkaisijan kautta kulkee? Tuli vaan mieleen, kun eilen taistelin tuon Terhin tuupparin kanssa. Kuolleen miehen kytkin korvattu nippusiteellä (veneessä toki sammutusnappi, mutta kun kone irrallaan...). Sammutin sen käyntiin saamisen jälkeen samalla tavalla, kuin tuo sammutusnappikin tekee, eli oikosulkemalla puolien plus-johdot. Aikamoista kipinöintiä syntyi, kun sammuttimena käytetty muovikahvainen keittiöveitsi oli napojen välissä.:right:
 
No joskus tulee vapautettua valoissa kytkin liian nopeaan niin kone stumppaa.:right:
 
Joskus tappokytkimestä, useimmiten kyllä avaimesta, vaikkei tästä moposta (Bmw K16GT) voi tappokytkin jäädäkään väärään asentoon startatessa. Ei kyllä ajovalotkaan päälle vaikka sammuttais tapolla.

Mare.
 
Jockel-CO2-5kg-www.jpg


toi ei sotke enää lisää pahasti... :D
 
Tästä on jo aikaa, mutta kerran kokeilin seuraavaa:

Tulin kotiovelle ja hitaassa vauhdissa viimeisen puolenmetrin matkalla vedin kytkimen pohjaan ja tuuppasin sivujalan alas, jolloin moottori tietysti suunnitelusti sammui.

Seuraavaksi etujarru pohjaan, jolloin vauhti pysähtyi.

(ja nyt tarkkana..)

Seuraavaksi sujuvalla ja yhtenäisellä liikkeellä vasen jalka alas asfaltille ja myös mopon kallistus vasemmalle, jolloin alhaalla ollut sivujalka otti ennenaikaisen osuman asfaltissa olevaan kohoumaan.

Tästä seurasi, että seisoin itse tukevasti yhdellä jalalla ja mopo liukui altani tyylikään sujuvasti oikealle kyljelleen.

Hetken aivot löi tyhjää, että mitä helv* oikein tapahtui, sitten "koodinmukainen" vilkaisu ympärille, näkikö kukaan ja adrenaliinin voimalla jo toisella rykäisyllä mopo takaisin pystyyn.


Tämän tapauksen jälkeen olen AINA sammuttanut mopon avaimesta. :no:
 
Tappokytkimestä, koska omistin mopoaikana PV-Suzukin (niissä ei silloin ollut virtalukkoja, vain ohjauslukko). Jos olisin omistanut Monkeyn, sammuttaisin todennäköisesti avaimesta. Opittuja tapojaan on ihan turha lähteä muuttamaan.
 
Joo luulisha sitä. Minäki kysyin eilen parisuhteelta, että yläkerran pesukone taitaa olla oikein linkoamiseen erikoistunu... Se meinas kumminkin, että se oli naapuritalon harleydaavidson. Ja niihä se tais olla.
 
Back
Ylös