Mobil Delvac

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja C-A-D
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Delvac ! Hienoa, olen käyttänyt, lähinnä kuitenkin 70-80 luvun laitteisiin, sen ajan hyvätkin öljyt kuulemma juuri ja juuri Delvacin luokkaa. Noilla fiilistelylaitteilla ajelin 3000-5000 km per kesä, talvella vaihtelin uudet mehut sisään, luulis pelittävän.

Pistäisinkö "moderniin" V2 mottiin en tiedä,,,,, tai miksi en?

Delvac on vähän niinkuin uskonto joo, jotkut markkinoi aihetta kärkkäästi tilanteissa missä sitä viimeiseksi odottaa, yritä siinä sitten nauttia hauskasta harrastuksesta :grin:
 
Delvacin käytöstä en muista ensimmäistäkään käyttäjäkokemusta, jossa olisi kerrottu jostain moottorivauriosta.

Sen sijaan hyvin moni käyttäjä on raportoinut parantuneesta vaihteiston toimivuudesta. Itsellä myös tällainen kokemus.
 
Sen sijaan hyvin moni käyttäjä on raportoinut parantuneesta vaihteiston toimivuudesta. Itsellä myös tällainen kokemus.
Se oli tossa mun Yamahassa sellainen juttu, että oli jo harkinnassa lähteä myyjäliikkeen juttusille aiheella "Myitte mulle mopedin, jossa on vaihteisto paskana". Jos piti väkisin survoa vaihde kolmoselta neloselle ja vapaa ei löytynyt kuin kone sammutettuna, hmmm? Noin radikaalia muutosta vaihteiston toiminnassa en olisi pelkällä öljynvaihdolla koskaan kuvitellut mahdolliseksi. On tietysti totta, että vaihtamalla mitä tahansa tuonne koneeseen, ei vaihteisto olisi ainakaan huonontunut, mutta että näin....????? "Just huollettu, heh".

Mä taidan nyt siirtyä katumusharjoitusten pariin, kun nostin tän asian esiin, enkä edes tiennyt sen seurauksia. :p

P.S. Jonkun pitäisi varmaan avata kansainvälinen Rotella -ketju ja olihan joku kaatanut Teboilin diesel -ölppää mopediinsa?????
 
Se oli tossa mun Yamahassa sellainen juttu, että oli jo harkinnassa lähteä myyjäliikkeen juttusille aiheella "Myitte mulle mopedin, jossa on vaihteisto paskana". Jos piti väkisin survoa vaihde kolmoselta neloselle ja vapaa ei löytynyt kuin kone sammutettuna, hmmm? Noin radikaalia muutosta vaihteiston toiminnassa en olisi pelkällä öljynvaihdolla koskaan kuvitellut mahdolliseksi. On tietysti totta, että vaihtamalla mitä tahansa tuonne koneeseen, ei vaihteisto olisi ainakaan huonontunut, mutta että näin....????? "Just huollettu, heh".

Mä taidan nyt siirtyä katumusharjoitusten pariin, kun nostin tän asian esiin, enkä edes tiennyt sen seurauksia. :p

P.S. Jonkun pitäisi varmaan avata kansainvälinen Rotella -ketju ja olihan joku kaatanut Teboilin diesel -ölppää mopediinsa?????

Eihän tässä, jo kausia sitten viihdeteollisuudeksi kehittyneessä langassa, ole jäänyt käteen
paljon muuta kun se, että samat luokitukset omaavissa öljyissä on eroja.

Unohtuu helposti yksi monessa muussakin jylläävä perusasia.

Meillä on luokitus ja sen täyttyminen = "tavallista koitetaan"

Sitten on samat luokitukset..... mutta "priimaa pukkaa" :;):.

Kuka, missä ja koska sitten hyötyy siitä priimabonuksesta on sitten ihan oma juttunsa.
Ääritilanteisiin ja olosuhteisiin tuo aina väistämättä kytkeytyy.... mielipiteistä riippumatta.

Tuo "märkäkytkin" - kytkimen/laatikon toiminta ja varsinkin sen arvottaminen onkin taas asia joka
pitää sisällään kohtalaisen paljon subjektiivisuutta.
Yhdellä on öitä valvottava ja hulluuden partaalle ajava ongelma..... jota toinen ei miettimättä
oikein edes huomaa, puhumattakaan että se näyttäytyisi ongelmana.
Tätä ei ihan pyyhkäise pois tokaisu: Kun ei raukka paremmasta tiedä :D.

Niin..... jos monella "ihan paskalla Castrolillakin" kytkin irrottaa, ottaa nätisti, välivapaita ei tule kuin
kerran - pari kaudessa ja nekin täysin omaa velttoutta..... ja se oikea vapaakin löytyy sujuvasti valoissa
kun vaan käyttää mopon laatikkoa kuten kuuluu, eikä kuten kotilon manuaalilaatikkoa... Mikä ongelma,
missä ja kenellä :dunno:.

Aina jotkut ajaa väärän merkkisellä mopolla, väärän merkkisillä varusteilla, renkailla, öljyillä.... ja mikä pahinta,
ihan väärin.... jopa täysin fysiikan lakien vastaisesti :D.

Ajaa kuitenkin vuosikymmeniä, mittavia ilo/kilometrejä ja hywäst männöö….
vastoin kaikkia todennäköisyyksiä ja absoluuttisia totuuksia... Delvacilla tai ilman :D.

Ai perkele miten tuolla aina liikkuu ihme porukkaa :grin:.
 
Mä taidan nyt siirtyä katumusharjoitusten pariin, kun nostin tän asian esiin, enkä edes tiennyt sen seurauksia. :p

P.S. Jonkun pitäisi varmaan avata kansainvälinen Rotella -ketju ja olihan joku kaatanut Teboilin diesel -ölppää mopediinsa?????

Myöhässähän tämä nosto on kun yleensä ovat kevään juttuja kun alkaa moottoripyöräily taas nousta uniin.

Itse kuulin tuosta Delvacista ja Rotellasta jenkkifoorumeilta jossain 90-luvun lopulta kun tutustuin internetin ihmeelliseen maailmaan. Jenkeissä Rotella on jotenkin vielä enemmän maineessa kuin Delvac. Suomessa taas ei ole oikein ollut Shellin raskaan kaluston öljyjä Rotellan nimellä, joten Shell jäänyt paitsioon ja Delvac ollut ainoa oikea. Vastaavia öljyjä on toki kaikilla valmistajilla.

Muuta ihmeelistähän noissa ei ole, kuin hyvä laatu ja toimivuus yhdistettynä halpaan hintaan kun ostaa isossa kannussa. 4L delvaccia taitaa olla lähemmäs 30€ ja Teboilin täyssynteettinen Superbike 35€.
 
Saa rotella femmaa suomestakin mut ainoostaan 200L tynnyreissä ja pitää (vissiin) olla majussi että semmosen saa tilattua, y-numerollinen nyt ainaki.

Oma kakssenttinen asiaan, testasin kerran delvaccia daytonassa, muuten toimi ihan hyvin mutkun öljy kävi pidemmän ajon jälkeen riittävän kuumaksi alko vaihteet tahmaamaan ihan kun se öljy ei olis voidellu tarpeeks.
 
Pistäisinkö "moderniin" V2 mottiin en tiedä,,,,, tai miksi en?
No niinkuin tässäkin ketjussa on varmaan moneen kertaan todettu, niin kannattaa katsoa sen motin manuskasta mitä vaatimuksia valmistaja on asettanut öljylle (viskositeetti, luokitukset yms.). Jos delvakki täyttää ne, niin koneeseen vaan. Ei varmana riko mitään normaalissa käytössä. Jos taas vaatimukset ei täyty, niin sitten on parempi harkita kahdesti.

Shellin Rotella taitaa olla Euroopassa Rimula. En tiedä onko juuri samaa tavaraa, mutta ainakin hyvin lähellä. Kaverilla on muuten tuota parhaillaan testissä +600hp turbo-busassa :D Ainakin toistaiseksi on koneen osat pysyneet lohkojen sisäpuolella...
 
Oma kakssenttinen asiaan, testasin kerran delvaccia daytonassa, muuten toimi ihan hyvin mutkun öljy kävi pidemmän ajon jälkeen riittävän kuumaksi alko vaihteet tahmaamaan ihan kun se öljy ei olis voidellu tarpeeks.

Samoja havaintoja kun ajaa koneen-öljyt kuumaksi, vaihteisto alkaa tahmaamaan. Sama vaiva TB Superbikellä yhdessä pyörässä.

Onneksi on muita vaihtoehtoja jotka on toimineet omissa pyörissä paremmin.
 
Mun mielestä vähän väärä paikka säästää kuluissa, kun kulut öljyihin on niin pienet verrattuna kaikkeen muuhun tässä harrastuksessa.

Varsinki kun se vähän kalliimpi täyssynteettinen säilyttää ominaisuutensa paremmin kuin mineraali, joten vaihtoväli voi olla pidempi.
 
Varsinki kun se vähän kalliimpi täyssynteettinen säilyttää ominaisuutensa paremmin kuin mineraali, joten vaihtoväli voi olla pidempi.

Muuttuukos öljyn ominaisuudet muuten kuin että se "likaantuu"? Öljy siis voitelee, puhdistaa ja jäähdyttää... öö muistaakseni ainakin nämä.

No mites sitten märkäkytkin (tai miksi sitä sanotaan) - tarvinnee sekaan jotain lisäainetta toimiakseen hyvin?
 
Eniten öljyn ominaisuuksia muuttaa vaihteiston rattaat.
Parhaiten öljyn laadun kuvaa vikositeetti-indeksin luku.
Delvaccia käytän autossa, perämoottorissä ja pyörissäni. Sen verran edullinen öljy, että voi vaihtaa tiheästikin.
 
Öljyt kuluu käytössä ja menettää ominaisuuksia. Mitä enemmän ollaan öljyn ominaisuuden äärirajoilla, sitä nopeammin kulahtaa ja tässä kohtaa tulee erot esiin öljyjen laaduissa. Sen verran olen viherpiiperö että käytän öljyjä joita ei tarvii vaihtaa usein ominaisuuksien loputtua ja/tai koska se on niin halpaa.
 
Mun mielestä vähän väärä paikka säästää kuluissa, varsinki kun kulut öljyihin on niin pienet verrattuna kaikkeen muuhun tässä harrastuksessa.

Jokainen yksittäinen kulu moottoripyöräilyssä on lillukanvarsia ehkä hankintahintaa lukuunottamatta. Sama koskee elämää ylipäätäänkin. Millään yksittäisellä menoerällä ei ole merkitystä, koska se on niin pieni osa kokonaisuudesta. Helppoa matikkaa ja syy siihen miksi joku on kroonisesti persaukinen kehdosta hautaan ja toinen ei.

Kaikki menee mitä tulee on monille suorastaan ylpeyden aihe. Se on vain osoitus siitä, että elämää eletään perkele. Samoin se ei ole harrastus eikä mikään jos siihen ei kaikki mene. Vähän Irwin- vainaan rentturomantiikkaa, kun ei rahat riitä jukolauta, mutta kessu palaa ketjussa ja taksi vie baariin.
 
Viimeksi muokattu:
Öljyt kuluu käytössä ja menettää ominaisuuksia. Mitä enemmän ollaan öljyn ominaisuuden äärirajoilla, sitä nopeammin kulahtaa ja tässä kohtaa tulee erot esiin öljyjen laaduissa. Sen verran olen viherpiiperö että käytän öljyjä joita ei tarvii vaihtaa usein ominaisuuksien loputtua ja/tai koska se on niin halpaa.

Käytetty öljy regeneroidaan, joten öljyä ei sen takia kannata ajaa loppuun.
 
Jokainen yksittäinen kulu moottoripyöräilyssä on lillukanvarsia ehkä hankintahintaa lukuunottamatta. Sama koskee elämää ylipäätäänkin. Millään yksittäisellä menoerällä ei ole merkitystä, koska se on niin pieni osa kokonaisuudesta. Helppoa matikkaa ja syy siihen miksi joku on kroonisesti persaukinen kehdosta hautaan ja toinen ei.

Kaikki menee mitä tulee on monille suorastaan ylpeyden aihe. Se on vain osoitus, että elämää eletään perkele. Samoin se ei ole harrastus eikä mikään jos siihen ei kaikki mene. Vähän Irwin- vainaan rentturomantiikkaa, kun ei rahat riitä jukolauta, mutta kessu palaa ketjussa ja taksi vie baariin.

Niin no, kun ei puhuta isoista hintaeroista.

Yamaha ottaa 2.4l öljyä per vaihto.

Delvac MX 15w-50 5,73€/l = 13,75€
Teboil Superbike 15w-50 7,98€/l = 19,15€

4l pöntöissä.

Ottaen huomioon että Teboililla ajat pitempään samoilla öljyillä.
 
Niin no, kun ei puhuta isoista hintaeroista.

Yamaha ottaa 2.4l öljyä per vaihto.

Delvac MX 15w-50 5,73€/l = 13,75€
Teboil Superbike 15w-50 7,98€/l = 19,15€

4l pöntöissä.

Ottaen huomioon että Teboililla ajat pitempään samoilla öljyillä.

Tuon takia kukaan ei osta delvacia 4L kannussa. On myös väärä paikka säästää ottamalla Tokmannilta tai Puuilosta jotain ryssäläistä Teboilin halpispaskaa, joka ei ole edes esteriä. Pari kolme kymppiä lisää niin saa kunnon öljyä. Muutaman kympin hintaeron ei luulisi vievän ketään konkurssiin, jos kerran on varaa ajaa moottoripyörällä.:D
 
Käytetty öljy regeneroidaan, joten öljyä ei sen takia kannata ajaa loppuun.

Aivan oikein, vaihdetaan öljyt riittävän ajoissa ennen kun on öljyjen ominaisuudet käytetty loppuun. Toisilla öljyillä ajetaan pidempään kun toisilla ja vaihdon aikana molemmat on "samassa kunnossa".
 
Keväällä hain just iloisesta puusta kanisterin jotain superbike öljää omaan vanhaan sotaratsuun ja jotenkin on alkanut tuntumaan että ei se enään pelitä kykä on outo ja vaihteet ei oikein asetu. Tollaseen vanhaan ruoskaan ei kehtaa mitään kisaöljyjä laittaa mut kait se pitäis jotain kokeilla.
 
tämä öljy keskustelu on yhtä viisasta ku mun kaveri joka väittää että 1500 intruderi toimii paremmin 98 bensalla ku nuo moottoripyörän koneet on niin herkkiä. saattaa kuulemma rueta nakuttamaan ja tulla käyntihäiriöitä
 
Back
Ylös