Monster 1000DS heikko starttaamaan kylmänä

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Genesis750
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Lämpötilat laski niin eipä omakaan duksu startannut. Ei edes lupaa. Toissapäivänä ajanu viimeksi ja nyt maannut sateessa pari päivää... Epäilen silti akkua, taitaa mennä alle 10.0 volttia startissa.

Koitin kyl kaapeleilla autostakin apuja mut jännite laskee silti? Sais varmaan jotain tehdä tolle kaapeloinnille.
 
Omassa ST4:ssa starttiongelmat korjaantuivat starttireleen vaihdolla ja uudella Yuasan akulla.

Storm-motorista saa alkuperäisosia tilattua Ducatiin.
 
Tänään oli taas erityisen vaikeeta. Tallissa 15 lämpöö ja ei jaksanu 2 viikkoa vanhalla exidellä lähtee tulille. Vanha ladattu Yasa rinnalle apuvirraks nii lähti ekalla yrittämällä. Pientä bensan hajua ilmassa ku exide alko hyytyyn. Pari kertaa lupas pikkasen exidellä ja pari kertaa ampu putkessa kunnolla. Olisko se sitte vaa ettei siinä exidessä starttivirta kunnolla riitä. Toki on ne startin maadotukset yms. vielä kattomatta ku ei oo taas töiltä kerenny.
Kunhan kerkeen liitokset kattoon ja jos ei sillä parane, nii täytyy hommata sellanen akku missä toi starttivirta mahd. Iso.

Jos akun napoihin kytketty apuvirta auttaa, niin kyllä ongelma silloin on ensisijaisesti akun kyvyssä antaa tarpeeksi virtaa. Jos ongelma olisi pelkästään kaapeloinnissa tai releessä, niin lähtökohtaisesti lisävirta akulle kytkettynä ei auttaisi. Toki häviöiden minimointi osaltaan nostaa startille asti päätyvää jännitettä, mutta se ei auta jos virranantokyky loppuu kesken.
 
Jos akun napoihin kytketty apuvirta auttaa, niin kyllä ongelma silloin on ensisijaisesti akun kyvyssä antaa tarpeeksi virtaa. Jos ongelma olisi pelkästään kaapeloinnissa tai releessä, niin lähtökohtaisesti lisävirta akulle kytkettynä ei auttaisi. Toki häviöiden minimointi osaltaan nostaa startille asti päätyvää jännitettä, mutta se ei auta jos virranantokyky loppuu kesken.

Joo, kyllä mäkin heittäsin panokset nyt heikolle virranantokyvylle. Mulla ei ole käsitystä akkumerkkien eroista, mutta Ducatin alkuperäinen on Yuasan valmiste ja sellainen ainakin pelaa. Esim. Motonetin hyllystä löytyy sellainen.
 
Minun CBf oli pitkään huono starttaamaan ja ei auttanut uusi akkukaan. No staattorihan se siellä oli luovuttanut. Jos taas tuo on ominaisuus joka haittaa, niin kannattaa ostaa pieni lithium apuvirta akku ja kiinnittää kaapelit valmiiksi, niin mopon saa hetkessä käyntiin, vaikka mopo olisi seissyt pidempään kylmässä.
 
Saas nähdä löytykö ongelmaan ratkasu. Googlettelun perusteella noihinhan on porukka vaihtanu paksumpia piuhoja startille ja aattelin kokeilla. Starttireleeltä startille uus 10mm2 kuparikaapeli kuparisilla kaapelikengillä ja akulta releelle samanlainen lisäks alkuperäsen rinnalle. En viittiny alkuperästä akunkenkää alkaa pilkkomaan kun lähtee muuallekki haarotus.
Eka starttiyritys ja pyörä seissy tallissa yli vuorokauden. Kone pyörähti 3 kertaa ja tärähti käymään ilman että kaasuun tms. koski! Ei oo tainnu kertaakaan noin helpolla startata kylmänä joten toivotaan että tää autto.
Jos vielä kylmemmässä temppuilee niin tarttee vaihtaa maadotuski parempaan mutta nyt ei kerenny.
 
Pientä päivitystä jos joku joskus painii saman ongelman kanssa. Eli lisätty vielä parempi maadotuskin akulta ja aina on startannu sen jälkeen nätisti verrattuna entiseen. Alle 10 asteen lämmössä kerran joutu toisen kerran yrittään mutta aina on siis tulille lähteny.
Pyörä siis joka päiväsessä työmatkakäytössä siihen asti ku tiet pysyy sulana niin toi viileessä starttaaminen on aika ehdoton vaatimus itelle.
 
Mulla oli aiemmin kaasareilla varustettu 900 Monsteri ja viimeksi 1000 DS Monsteri.

Itse en oikein koskaan oppinut noita kumpaakaan käynnistämään, kaasarimalli oli vaikeampi. En vissiin oppinut sitä rikastinta ilmojen mukaan annostelemaan oikein tai jotain.

1000 DS tuntui olevan tarkka siitä, kauanko se oli seissyt. Yli viikko seisontaa ja akun sai sahata melkein tyhjäksi ennenkuin käynnistyi, bensapumppu kuitenkin surisi ihan normaalisti kun avaimesta käänsi. Välillä käynnistyi kun vähän starttinappia hipaisi. Taitaa olla ominaisuus? nykyisellä omistajalla samankaltaisia ongelmia. Akku kyllä pitää olla priimakuntoinen, siinä ei kannata säästellä.

Kun puhutaan starttaamisesta, niin oleellinen asia vianmäärityksen kannalta on se, että pyörittääkö startti moottoria vaiko ei. Toiset puhuu että ei starttaa ja tarkoittavat että startti ei pyöritä moottoria. Toiset taas vastaavasti sitä, että startti kyllä pyörittää moottoria mutta se ei käynnisty.
Ensimmäisessä tapauksessa vika on ilmiselvästi akussa/ akun kaapeleissa tai molemmissa. Toisessa taas vika liittyy sytytykseen tai bensan saantiin (seos ei syty sylintereissä).

Niin ja sitten mulla oli joskus S4 Monsteri ja se lähti aina hienosti käyntiin vaikka akku ja kaapelit oli samanlaiset kuin 1000DS. Ota noista sitten selvää, Italialaista temperamenttia?

Kivoja laitteita on kyllä kaikki olleet.

Nii ja sitten vielä se, että jos ajaa lyhyttä matkaa, niin se uusikaan akku ei ehdi latautua. Etenkin kylmästartit haukkaa aika paljon tollasesta pikkuakusta. Itelläkin oli sellanen pikaliitin Ctekin laturille, sille oli käyttöä useamman kerran.
 
Viimeksi muokattu:
Back
Ylös