Monster 1000DS heikko starttaamaan kylmänä

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Genesis750
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Genesis750

MotOrg ry
Monster 1000DS heikko starttaamaan kylmänä

Olisko hyviä vinkkejä mikä Monsterissa vikana kun meinaa kylmänä olla hankala starttaamaan? Ja siis ihan lämpösestä tallistakin starttaa heikosti jos on kone jäähtyny. Akku uusittu, tulpat uusittu, ilman suodatin uusittu. Startille menevät liitokset tarkistettu ja putsattu. Jotenki tuntuu että hitaasti pyörittää, mutta on eka Ducati mulle nii en tiiä onko normaalia. Suzukin V-twinejä ollu ennen ja ne pyöritti kyllä mun mielestä nopeemmin konetta.
Ollu mulla vasta muutaman viikon ja samanlainen ollut koko ajan. Lämpösenä herää laakista ja muuten toimii todella hyvin. Venttililin välykset tarkistettu vajaa 7tkm sitte, josta löytyy kuitti.
Kokeiltu sillä "kylmäkäynnistyksellä" ja ilman. Tuntuu että varmemmin starttaa kun ei kylmäkäynnistimeen koske. Sehän ei kai tee muuta kuin toimii "käsikaasuna" kun kuitenki ruisku siis kyseessä.
Pyörä 2004 vuosimallia ja kilsoja mittarissa 37tkm.
Olis mukava saada fiksattua ennen ku tulee oikeesti viileetä, että saa työpäivän jälkeenki käyntiin aina.
 
Miun 600SS ei halunnut startata satunnaisesti, vain rele naksui.

Kun laittoi startille apukaapeleilla ulkopuolista akkuvirtaa, niin startti toimi.
Joten yksi vikakohde vähemmän.
Tietenkin sitä hätäpäissään tuomitsi starttireleen rikkonaiseksi.
Uusi rele ja ei auttanut.
Vika oli starttireleen ja startin välisessä piuhassa.
Releelle tuli jännite, releeltä lähti jännite ja startille tuli jännite.
Se oli ulkoisesti ihan okei, mutta ei vaan johtanut riittävästi amppeereja.

Kun vaihdoin uuden releen ja startin välisen paksun johdon, niin vika poistui.

En tiedä auttaako tämä siun rätkään, mutta kannattaa kokeilla startata kylmänä suoralla virralla.
Jos on eroa, niin silloin virta ei kulje johtimissa tai maadoituspisteissä.
Toki startti taitaa olla maadoitettu suoraan moottoriin, mutta eikös moottori ole jollain tavalla maadoitettu.
 
Otapa ja mittaapa se akku. Lepojännite saisi olla luokkaa 12,7 V vaimitähäseoli. Joka tapauksessa yli 12,5 V. Näitä on tapauksia, että uusikin akku voi olla sökö. Ja jos hapotit akun itse, niin olihan ensimmäinen latauskerta riittävän pitkä? Itse vaihdoin keväällä uuden akun ja akku oli laturissa melkein vuorokauden, että saavutti oikean varauksen.

Iso Monsteri vaatii kyllä tosissaan ehjän akun. Jos yhtään on sippi, niin nopeasti tulee äitiä ikävä.
 
Oli se jännite vanhallakin akulla yli 12.5V ja uudella 12.8V muistaakseni, siis ennen starttia. Oli kyllä uus akku hapotuksen jälkeen aikalailla vuorokauden latauksessa ennen kun laitoin kiinni.
Täytyy kokeilla tota suoraan akulta starttausta että onko eroa havaittavissa ja siinä linjassa kaikki kunnossa.
 
142R: Sulla kun taitaa olla melkein samanlainen ducati nii lähteekö se parhaiten kylmänä siihen "ryyppyyn" koskemalla vai ilman että koskee kaasuun tai ryyppyyn ollenkaan? Joskus tuntuu että tarttee pienen kaasun että hörähtää tulille...
 
mutta on eka Ducati mulle nii en tiiä onko normaalia. Suzukin V-twinejä ollu ennen ja ne pyöritti kyllä mun mielestä nopeemmin konetta.

Streetfighter on ihan samanlainen ja ilmeisesti ominaisuus. Pyörittää laiskasti, oli uusi akku tai ei. Lähtee kuitenkin käyntiin. Ei todellakaan säksätä startilla kuin joku CBR600. Isot sylinterit, kova puristus, pieni akku ja ohuet pitkät kaapelit teräsliittimillä ovat huono yhdistelmä.

Maailmalla ovat vaihtaneet akkukaapeleita paksumpiin kuparipäisiin ja joillakin auttanut huimasti. Minulla oli kiinalainen mönkijä aikoinaan ja se ei enää startannut nollan alle. Biltemasta paksut kaapelit ja hörähti keli kuin keli. Oma lähtee parhaiten käyntiin kun pyörittää startilla ja sen jälkeen antaa hiukan kaasua niin hörähtää heti kun kaasuun koskee. Trumppa taasen ei käynnistynyt ollenkaan jos kaasu ei ollut kiinni. Yleensä ruiskuvehkeissä ei pidä startatessa koskea kaasuun, mutta tää italiaano on vissiin poikkeus.
 
Pyörittää laiskasti oli kylmä tai kuuma. Samanlaista huomattu että pidemmän seisotuksen jälkeen tarvitsee aika pitkän startin joka kysyy akulta paljon, kaapeleiden vaihto voisi auttaa siihen myös. Sitten kun akun jännite seisotuksessa pudonnut tarpeeksi sanoo vain naks. Mutta käsikaasu ei tunnu auttavan, se tosiaan vain raottaa kaasuläppää, toimii lähinnä korotettuna tyhjäkäyntinä kun lämmittää konetta, en ole käyttänyt. Joskus hetken starttauksen jälkeen kokeillut kääntää kaasukahvasta reilusti kaasua startatessa ja se auttanut.
 
Kuullostaa eniten akulle. Kandee olla hyvä kunnolla starttivirtaa antava malli.
Toinen tietysti että piuhat tsekattu (piha ei irronnut liittimestään tms. ) liitinpinnat puhtaat hapettumista.
Entä onko tsekattu että virtanen pääsee hyvin kulkemaan myös startilta eteenpäin akun-miinusnapaan eli maadoitukset?
 
Täytyypä tarkistella vielä startin maadotuski, ettei siellä oo hapettumaa. Ja täytyy ainaki kokeilla sitä suoraan starttausta kunnon kaapelilla ja jos eroa niin uusia kaapelit talven aikana viimeistään. Taitaa olla tosiaan toi laiska pyöritys vähä ominaisuus.
Aina se on vielä uudella akulla lähteny ja tosiaan jos ei ekalla pyörittämisellä oo lähteny niin pienellä kaasulla hörähtäny viimeistään kolmannella.
Akkuna nyt ~50€ Exide Motonetistä. En raaskinu Yasaa ostaa ku oli tuplasti kalliimpi ja ei nekään ilmeisesti välttämättä kovin pitkäikäsiä oo. Yasa siinä oli kiinni ja näyttäs olevan 2014 vuodelta.
Onkohan jollain noista Litium akuista kokemuksia näissä? Onko käytännön etua? 3 kertaa kalliimpi ainakin...
 
Litiumissa on isompi lepojännite ja isompi starttivirta niin pyörittää starttia lujempaa eikä jännite kyykkää niin paljoa, auttaahan se.
 
142R: Sulla kun taitaa olla melkein samanlainen ducati nii lähteekö se parhaiten kylmänä siihen "ryyppyyn" koskemalla vai ilman että koskee kaasuun tai ryyppyyn ollenkaan? Joskus tuntuu että tarttee pienen kaasun että hörähtää tulille...

Kyllä mä olen sitä "ryyppyä" käyttänyt ja siis kaasukahvaan koskematta. Kylmällä kelillä vaatii enemmän, lämpösellä pienempi avaus riittää. Mutta tuntuis olevan aika tarkka oikeasta asennosta; huomaa siitä että välillä kun startti on tahmeampi, niin sen ryypyn säädöllä suuntaan tai toiseen hörähtää heti.
 
Se muuten tosiaan voi äkkiseltään vaikuttaa laiskalta pyörittämään, jos on tottunut "normaaleihin" koneisiin. Paras olisi, jos pääsisi vertaamaan vastaavaan kamppeeseen. Voisi sitten tehdä johtopäätöksen, että onko vika vai ominaisuus.

Nyt menee jo hakuammunnaksi, mutta onhan sulla 98:ia tankissa? Tyhmä kysymys sinänsä, koska en ole 95:a kokeillut, että en tiedä onko sillä vaikutusta käynnistyvyyteen, mutta 98:ia tuohon kai suositellaan...

Ja jos sitä virtapuolta vielä haluaa tutkia, niin voiskohan sytkäpuola ynnä muut vastaavat käikäleet olla syypäitä? Viisaammat voisivat tähän heittää jotain vinkkiä, että jos, niin mitä ja miten tutkitaan :blink:
 
Juu en oo 95:ta mopoihin tankannu ku joskus reissussa jos ei oo muuta saatavilla.
Jotenki tuntuu että sytkäpuoli olis kunnossa ku vaan kylmänä oireilee ja muuten kyllä toimii hienosti.
 
Litiumissa on isompi lepojännite ja isompi starttivirta niin pyörittää starttia lujempaa eikä jännite kyykkää niin paljoa, auttaahan se.

Olikohan näistä jollain käytännön kokemusta kestävyyden suhteen? Motonetissä taitaa olla esim. Exideä 150€. Eihän se paha sitte oo jos kestää varmasti useamman vuoden.
 
Ulkoilman lämpötila-anturi (jos on) vois olla tsekkauksen kohde, kuten myös jäähdytysveden lämpötila-anturi (jos vesijäähykone).

Mulla autossa oli puola halkeillu vanhuuttaan, käynnistyessä heti startin yhteydessä hörähtäessä se kyykähti ihan hetkeksi 100-200 rpm ja nousi sitten saman tien normaaliin n. 950 rpm. Uudella puolalla startti heti normaaliin kylmä- tai lämmintyhjäkäyntiin.
 
On siinä ilman lämpöanturi mittariston alla. Jos jollain vinkkejä millä sen saa todennettua olevan kunnossa nii otetaan vastaan? Vai onko testerihommia?
Ilmajäähy toi on nii ei taida muita lämpöantureita olla ku öljyn lämpö. Öljyn lämmöt mittaristossa näyttäs ainaki olevan järkevät joten se lienee kunnossa.
 
Jos pyöräsi on jo enemmänkin ajettu myös startti on yksi epäilyksen kohde sekä siihen kuuluva sprag, kytkin. Ei ole huono homma tarkastaa vaikka öljynvaihdon yhteydessä.

ps. startin rele voi olla myös kärjiltään kulahtanut. Huono akku ei jaksa pitää kiinni kärkiä jolloin se alkaa kipinöimään kärkien välissä polttaen ne pilalle.
 
Fighterin starttaamista oli edellinen omistaja ihmetellyt maahantuojalla huollon yhdteydessä ja sanoneet olevan ominaisuus. Akku oli ilmeisesti alkuperäinen ja ostin uuden Bilteman geelin. Parani jonkin verran. Bilitsu kesti vuoden, kunnes navan hitsi ilmeisesti irtosi akun sisältä. Hyviä akkuja olleet, paitsi tämä yksilö. Ostin tilalle kalliin Yuasan, joka starttaa ihan samalla tavalla kuin Biltema.

Ostaessa 13tkm ajetussa pyörässä startti tuskin on paskana, joten katse kääntyy ominaisuuksien ja ehkä akkukaapeleiden puoleen. Pärjää sillä näinkin, mutta johonkin Corollaan tottuneelle starttikokemus on hyvin erilainen.
 
Tänään oli taas erityisen vaikeeta. Tallissa 15 lämpöö ja ei jaksanu 2 viikkoa vanhalla exidellä lähtee tulille. Vanha ladattu Yasa rinnalle apuvirraks nii lähti ekalla yrittämällä. Pientä bensan hajua ilmassa ku exide alko hyytyyn. Pari kertaa lupas pikkasen exidellä ja pari kertaa ampu putkessa kunnolla. Olisko se sitte vaa ettei siinä exidessä starttivirta kunnolla riitä. Toki on ne startin maadotukset yms. vielä kattomatta ku ei oo taas töiltä kerenny.
Kunhan kerkeen liitokset kattoon ja jos ei sillä parane, nii täytyy hommata sellanen akku missä toi starttivirta mahd. Iso.
Mittarissa Monsterissa on 37tkm ja ikää 12 vuotta nii onhan siellä varmaan kulumaaki siellä täällä. Se startin vapaakytkin kai pitäis ääntä jos tyhjää lyö. En oo ducatin starttiin tarkemmin tutustunu mutta joskus Aprilia Pegasossa se löi tyhjää ja sen kyllä kuuli.
 
Lataako pyörä? Entä eihän ole mitään ylimääräistä mikä kuluttaa virtaa seisotuksen aikana?
 
Back
Ylös