• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Monster vai sv?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja tsj
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

tsj

New member
Älkää nyt provosoituko, sillä tarkoitukseni ei ole aloittaa mitään Ducati vs muut sotaa. Niitä on täällä riittämiin, vaikka yleensä ovatkin v2 vs. r4 rintamalla.

Eli taustaa. En muista, olenko jossain välissä jo selvittänyt ajokokemukseni määrää. Sitä on tasan autokoulun verran. Autokoulusta pääsin niin myöhään syksyllä, että en ehtinyt pyöriä kokeilemaan. Tässä on koko pitkän syksyn ja kuluneen talven verran mietitty, mikä voisi olla sopiva ja mukava. Tiedän toki, että koeajo ja tuntuma ovat ratkaisevimmat valinnassa, mutta pyöristähän on mukava spekuloida tässä talven lumia poltellessa.

Eli oman pähkäilyn pohjalta olin päätynyt seuraavaan. Kyykky olis kiva, mutta sv sopivampi. Olin itse miettinyt sv'n s versiota. Homma näytti selvältä, kunnes eukkoni löysi jostain kuvia Ducatin Monsterista. Sen jälkeen painostus Suzukista Ducatin suuntaan on ollut kova. Tässä kohdassa tarkoitan nimen omaan painostuksen kohdistuvan 'vanhan' malliseen, eli nykyisen 620-mallin kaltaiseen, monsteriin. Myös erot muihin Monstereihin kiinnostavat.

Nyt haluaisin kysyä teiltä näiden pyörien eroista, yhtäläisyyksistä, plussista ja miinuksista. Yhtäläiset piirteet ymmärrän. Molemmista on nakumalli, sv:stä myös enemmän tai vähemmän katettu. Molemmissa ruiskut syöttämässä ainetta 90-asteen v2 ottomoottoriin. Mutta mitä eroa näillä on? Ajoasennot ja vastaavat toki, mutta nämä selviävät koeajolla. Mitkä erot eivät selviä koeajolla? Ducatissa on joko kuivakytkin tai jollain vetkuttimella (mainosmiehen termein nimetty) varustettu kytkin, mahdollisesti joku luistokytkin? Suzuki japsi, Ducati italialainen.

Ducatin ovat mahdollisesti jonkin verran kalliimmat, kuten myös hankintahinta. Toisaalta, eräässä kaupassa spekuloitiin SV'n nakumallin myyminen käytettynä eteenpäin olevan mahdollisesti vaikeaa. Kaikenlaiset erot, yhtäläisyydet, ominaisuudet ja vastaavat kiinnostavat. Myös nekin, jotka selviävät koeajolla, kiinnostavat.

Etukäteen kaikista kommenteista kiittäen.

P.S. Yritin jo ducatipalstalla kysellä Monstron vuosimallien eroista. Lopulta pitkän googlaamisen jälkeen löytyi tarpeeksi tietoa. Olisi pitänyt ehkä silloin vihjailla Suzuki vs. Ducati, josko siten olisi herännyt enemmän tunteita peliin. SV'n vuosimallien erot ovat selvät.

itse kaatuisin sv.n puolelle mutta..

http://www.bikepics.com/pics/pics/suzuki-sv650-03-bikepics-072927.jpg

pirun nätin siitä saa ja japsi on japsi. ei kylläkään ole mitään monsteria vastaan mutta tämähän oli vain mun mielipide. itse en ehkä pidä eksoottisista konepyöristä..
confused_orig.gif
sen takia alla onkin nyt mopojen corolla!
tounge.gif

Missä hintaluokassa etsit pyörää? Uutta?
Itse aikoinani hankin rivi-3:n, mutta halusin klassisen ulkonäön. Siksi päädyin Tbirdiin, mutta katu-uskottavampi olisi Speed Triple...
Kaikki hienoja pyöriä, siitä vaan koeajamaan...

Missä hintaluokassa etsit pyörää? Uutta?
Suomessa myytävien käytettyjen hintapyynnöt näyttävät siltä, että uusi on ainoa järkevä ratkaisu. Katsotaan, kun kevät tulee lähemmäksi, antaako rahoitus tänä keväänä vielä myöden edes käytettyyn.

Eli hintapolitiikan suhteen toistaiseksi eivät käytetyt eikä uudet ole suljettu pois.

Suomessa myytävien käytettyjen hintapyynnöt näyttävät siltä, että uusi on ainoa järkevä ratkaisu.
Näin todellakin on. Eri asia sitten kuinka paljon alle pyyntien käytetyt oikeasti lähtevät. Toisaalta ei uuden ooveehootakaan moni taida oikeasti maksaa. Että sikäli vaan tinkaamaan ja uutta alle.

Ehkä hieman yllättäen minä suosittelisin kuitenkin svtä. Syyt ovat selvät: Halvempi hankintahinta, halvempi huollettava, enemmän suorituskykyä verrattuna vastaavan kokoiseen monstroon, tosin käytännössä ero on aika olematon. Luotettavuudesta en osaa sanoa sen enempää kuin muutkaan esson baarin miehet, mutta tuskin se suitsassa ainakaan huonompi on. Tosin uuden kun ostat ja huollot teet ajallaan, niin ei liene kynnyskysymys kummallekaan.

Syyt miksi itselläni on monsteri eikä esim. sv ovat selkeesti tuolla tyyli-, ajotuntuma- ja fiilispuolella. Nehän ei oikeastaan selviä täysin ennen kuin kokeilemalla. Mulle monsteri on tyylillisesti ja ajofiilikseltään ehdoton valinta. Sv:n ulkonäkö ei nappaa yhtään, vanha oli itse asiassa pyöreämpine muotoineen paljon paremman näköinen. Lisäksi Ducatin ilmajäähy motti on jotenkin aito asia verrattuna siistiin ja kliiniseen vesijäähyjapsiin. Täysin makuasioita kaikki nuo edellä mainitut kuitenkin.

Eli noi Monsterin puolesta puhuvat seikat menee aika puhtaasti tonne tunnepuolelle ja sv taas on järjen valinta. Jos nyt järjestä voidaan mopoilussa edes puhua. Tunnettahan se on kokonaan. Mutta jos fiilispuolella ei viisari värähdä, kun monstrosta puhutaan, niin sitten ei ole mitään syytä ottaa sitä ennemmin kuin svtä. Avoimilla putkilla molemmista saa kyllä ihan hyvät jytinät.

Lopullinen totuus kylläkin selviää vasta kokeilemalla. Eli keväällä koeajopäiville vaan huis! Sopivat koeajoyksilöt löytynevät soittelemalla maahantuojalle. Toisaalta koeajopäivillä on aina sellainen hitonmoinen ruuhka, että helpommin pääsee, kun käy jonkun käytetyn liikkeessä kokeilemassa. Niitä löytyy esim. motopalstalta, ja sellaista kun käy kokeilemassa, on myyjällä aikaa vastailla kysymyksiinkin. Koeajopäivillä se on aika toivotonta. Silloin pitää tietysti olla (tai esittää) just ko. yksilöstä kiinnostunutta.

En tuossa huomannut kumpaa, tonnista tai kuuspuolikasta, SV:tä oot pitäny vaihtoehtona Monsterille. Mulla on vähän kokemusta tuosta SV1000:sta jollainen oli hyvällä ystävälläni. Pyörä on aivan helvetin hauska ajettava ja varsin potkuisa.. Tämä yksilö oli siis nakuversio, musta väriltään ja putket olivat BSM:n korkeelle nostetut avarat hiilarihormit. Tuo yksilö oli aivan saakelin hyvän näköinen! Ja ääntä riitti..ehkä vähän liiankin kanssa.

Kaveri joutui sitten muiden projektien tieltä tuon myymään ja nopeasti menikin kaupaksi. Tuurilla lienee osuutta aina näissä myyntiasioissa. Wekkulin sanoin kehotan myös keväällä koeajoon. Sillä se oma pyörä löytyy. Itse annan ääneni SV:n ulkonäölle ja tehokkaalle tekniikalle. Monsteria en tosin ole itse ajanut, muita Ducateja kyllä.

Liityn tuohon kokeilukuoroon, eli pistä jäitä hattuun siihen asti että ulkoa ne jäät on jo sulaneet. Sitten vaan kokeilemaan. Kyllä se omaperstuntuma, silmät, korvat ja joskus lompakkokin kertoo kumpi on se minkä oikeasti haluat, eikä se mikä olisi poliittisesti korrektia tai essonbaarissa hyväksyttyä.

Sitäpaitsi nuokin pyörät ovat kyllä selvästi erilaisia sekä ajettavuudeltaan että tyyliltään, erilaisille ajajille tehty. Hintaluokkakin on hiukan erilainen. Hiukan kärjistäen niiden ainoa yhtäläisyys on moottorin sylinterien määrä ja asento.

Itse ottaisin tietty Monsterin, mutta sehän onkin vain minun omaperskohtainen fiilikseni. Ei pelkästään merkin ja mallin takia, mutta siksi että se sopisi paremmin omiin ajomieltymyksiin, ja saan siitä paremmat kiksit baanalla kurvaillessa. Niin ja tilavamman ajoasennon takia.
Tosin en kylläkään itse ottaisi sitä pienempää <s>"tyttöjenpyörää"
tounge.gif
</s> 620 -mallia, vaan isomman ysisatasen. Se on puhdas makuasia, sillä eihän siinä pienemmässä mörössäkään mitään vikaa ole. Useimmat pikkumöröllä ajelevat varmaan tykkäävät omistaan, niinkuin varmaan äsveekuskitkin. Eikä äsveekään mikään kehno vehje ole.
Itse siis ottaisin kuitenkin sen isomman mörön, ja alkaisin tuunailemaan siitä mieleistä. Niihin kun on tarjolla kaikenlaista kivaa harrastekapulaa - ja lompakonsyöjää.
wink.gif

Et tainnut tuossa kertoa että millaisiin mopoihin olet tottunut, joten sitäkin vaikeampi arvella kumpi voisi sopia paremmin.

Eli vielä kerran, teoria vähemmälle ja kokeilemaan, sillä on noissakin tosiaan eroja, jotka tulevat esiin vain ajamalla. Noissa on tosiaan erilainen runko, ajoasento, moottori, ajokäytös mutkissa ja suorilla, erilainen ulkonäkö ja saundit, jne, jne.
Eli ei muuta kuin ajelemaan tarpeeksi reippaasti jonnekin tarpeeksi vaihtelevalle ja mutkikkaalle ajolenkille. Ei sitä omaa ajokkia ilman omaperstuntumaa oikein kannata valita.

Edit: ai olihan siellä maininta aiemmasta kokemuksesta, eli siinä tapauksessa vois tietty ajatella, että ensipyöräksi joku pikku-sv vois olla ihan jees, eli opettele sillä ekana ajamisen niksit ja kuuntele sitä perstuntumaa, ja sitten kun on pikkaisen enemmän peruskokemusta, niin sitten hommaat sen monsterin ja naatiskelet, ja pidät muijankin tyytyväisenä.
cool.gif

Liityn tuohon kokeilukuoroon, eli pistä jäitä hattuun siihen asti että ulkoa ne jäät on jo sulaneet.
Selvähän se on, ettei valinta ratkea kyselemällä, vaan koeajo on välttämättömyys. Ensimmäistä pyörää hankkiessa, ainakaan minusta, ei tulisi pelkästään tukeutua omaan perstuntumaan ja myyjien puheisiin. Ja ehkä tärkeimpänä motivaationa tälle, osin turhalle, kyselylle on se, että nyt polttelee ja jäiden lähtöön on vielä aikaa.

Tämä ei ole sodan aloitus, vaan mielipiteeni asiasta.

Jos tarkoituksesi on ajaa pyörälläsi mahdollisimman vähin ongelmin niin olisin ehdottomasti sv:n kannalla, mutta jos haluat Italialaista "temperamenttia" pyörääsi niin ducati tarjoaa sitä koko rahan edestä.

Se kuivakytkin kuulostaa livenä että pyörässä olisi pahaa vikaa.

Uuden suzuki sv:n hankkimalla jäis enemmän rahaa bensaan sekä vakuutuksiin = enemmän nautimista pyörällä ajamisesta.

Noista vaihto ehdoista itse ottaisin sen sv:n, mutta itse sinun se valinta on tehtävä ja pyörä pitää tosiaan ainakin istua jos koeajo ei ole mahdollista.

Alla olevasta linkistä löytyy uutta sv:tä aika edullisesti.

http://www.ee-speed.com/bikes/suzu.php

Jos tarkoituksesi on ajaa pyörälläsi mahdollisimman vähin ongelmin niin olisin ehdottomasti sv:n kannalla, mutta jos haluat Italialaista "temperamenttia" pyörääsi niin ducati tarjoaa sitä koko rahan edestä.

Jos uuden ostaa, niin pari vuotta on takuu päällä, ja kyllä silloin selviää mikäli kyseessä on "krooninen" italialainen. Silloin viat menee takuuseen ja parin vuoden päästä kuitenkin vaihdat sen pikku-monstron tai pikku-sveen sitten johonkin kun nälkä kasvaa syödessä.

Ja 620-monstrossa on märkä kytkin.

Japsi on japsi. Sv olisi minun valintani (mutta katettuna, ei nakuna). Herättää enemmän luotettavuutta.

ÄSVeen omistaneena voin vain sanoa että moottori on mahtava, ja todella eloisa verrattuna pikku ducen nuhapumppuun...

Muotoilupuolella italiaanot osaa hommansa...

Älä osta mitään kokeilematta, sittenhän tiedät...

Jos uuden ostaa, niin pari vuotta on takuu päällä, ja kyllä silloin selviää mikäli kyseessä on "krooninen" italialainen. Silloin viat menee takuuseen ja parin vuoden päästä kuitenkin vaihdat sen pikku-monstron tai pikku-sveen sitten johonkin kun nälkä kasvaa syödessä.

Ja 620-monstrossa on märkä kytkin.
Ei se takuu toimi aina kuin junan vessa.
Hyvä täsmennys kytkimestä.

En tuossa huomannut kumpaa, tonnista tai kuuspuolikasta, SV:tä oot pitäny vaihtoehtona Monsterille. Mulla on vähän kokemusta tuosta SV1000:sta jollainen oli hyvällä ystävälläni. Pyörä on aivan helvetin hauska ajettava ja varsin potkuisa.. Tämä yksilö oli siis nakuversio, musta väriltään ja putket olivat BSM:n korkeelle nostetut avarat hiilarihormit. Tuo yksilö oli aivan saakelin hyvän näköinen! Ja ääntä riitti..ehkä vähän liiankin kanssa.

Kaveri joutui sitten muiden projektien tieltä tuon myymään ja nopeasti menikin kaupaksi. Tuurilla lienee osuutta aina näissä myyntiasioissa. Wekkulin sanoin kehotan myös keväällä koeajoon. Sillä se oma pyörä löytyy. Itse annan ääneni SV:n ulkonäölle ja tehokkaalle tekniikalle. Monsteria en tosin ole itse ajanut, muita Ducateja kyllä.
Etkai tarkoita tätä yksilöä

Etkai tarkoita tätä yksilöä
No siinähän se on! Sama pyörä, eikä oo näemmä seuraavakaan omistaja paljoa Suzukilla ajellut. Muistaakseni mittarissa oli jotain kuus tuhatta kun ystäväni sen pisti myyntiin... Hieno se on kyllä vieläkin! Musta musta on hieno.  
tounge.gif
Oli muuten aikamoinen homma asentaa nuo putket! Eivät ihan heittämällä menneet paikoilleen...Olin näes vieressä pällistelemässä ja antamassa "hyviä" neuvoja.
biggrin.gif

Molemmat sv:t on todella monipuolisia pelejä. Aikaisemmin omistin 650 nakun, joka sitten vaihtui samanlaiseen tonniseen. Jos rahalla on merkitystä tonninen sv tarjoaa mielestäni paljon pyörää. Tulipa sillä käytyä viime kesänä norjassa asti kääntymässä.

S2R monsteria kokeilin viime kesänä, aivan mainio peli ja ainakin kaksi kertaa tyylikkääpi kuin sv.

Oletko unohtanut vai jättänyt tarkoituksella Cagivan Raptorin pois vaihtoehdoista? Siinähän yhdistyy japanilainen (SV650/1000) moottori ja italialainen ulkonäkö. Mielestäni paremman näköinen kuin Monsteri ja etenkin SV.

Kaitpa siinä mopon valinnoissa muitakin argumentteja kuin kone ja ulkonäkö? Tuo Monsterin ja SuzSV:n vertailu kun nyt on muutenkin hiukan ...keinotekoista, kun ne on selvästi erilaisia pyöriä erilaisiin tarkoituksiin ja erilaisille kuskeille - jopa eripituisille kuskeille.

Jos puhutaan noista isommista versioista, tai vaikka pienemmistä, niin se käyttötarkoitus ja ajomieltymykset varmaan ratkaisevat. Jos taas aiempaa kokemusta ei vielä ole, ei varmaan ole niin suurta väliä.
Jos esim. tykkää 'nöyryyttää' niitä kusiaiskuskeja ja vaikka pikkumonsterikuskeja liikennevaloissa, ajaa kovaa suorilla ja hiljaa mutkissa, silloin ehdottomasti se SV. Muihin mieltymyksiin käy se Monster melkeinpä paremmin, mutta edelleenkin noi on siis olemukseltaan erilaisia. Enkä tässä siis puhu ulkonäöstä.

Se kakkiva dinosaurus ois tosiaan ihan tutustumisen arvoinen sekin. Tulis tosiaan vähän molemmista samaan pakettiin, vaikkei ehkä ihan 1:1 kummastakaan.

Itselläni olisi tuo vanhemman mallinen SV650 kiikarissa  
inlove.gif
. Hieman kuitenkin mietityttää miten tälläisellä 190+ varrella siihen ohjaamoon taipuu.. Kyselen siis kokemuksia tuosta asiasta.

Back