• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Moottorijarrutusko?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja mornia
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

mornia

Vinkuleluharrastaja
Mopoilua on takana jo useampi vuosi, mutta silti välillä tulee mieleen asioita, jotka mietityttää kovasti.

Kun hidastatte esim. liikennevaloihin, niin käytättekö moottorijarrutusta eli vaihdatte pienemmälle ja taas pienemmälle vaihteelle? Vai vedättekö vaan kytkimen ajoissa pohjaan tai laitatte vapaalle ja jarrutatte? Mikä on oikea tapa vai onko sellaista? Onko eri tavoilla vaikutusta koneen/vaihteiston/kytkimen tms. kestävyyteen? Entä taloudellisuuteen?

Onko eri tyyppisissä pyörissä eroa? Itsellä kyseessä 600:nen sporttinaku. Entä onko eroa onko ruisku- vai kaasaripyörä?
 
Mä ainakin käytän moottorijarrua, eli vaihde kerrallaan. Kulutuksen osalta moottorijarrussa kulutus tasan 0. Teknarissa joskus oli mitattu moottorijarrussa säästetty bensan määrä verrattuna sama kytkin pohjassa. Säästö oli henkiläautolla noin litra tai pari/20000 km eli aivan sama. Suurempi säästö varmaan tulee jarrupaloista.
 
Moottorijarrutan jos voin, V2 himmaa selkeästi nopeutta kun kaasun sulkee, jarruun ei oikeastaan tarvitse normaalisti koskea.
 
Mopoilua on takana jo useampi vuosi, mutta silti välillä tulee mieleen asioita, jotka mietityttää kovasti.

Kun hidastatte esim. liikennevaloihin, niin käytättekö moottorijarrutusta eli vaihdatte pienemmälle ja taas pienemmälle vaihteelle? Vai vedättekö vaan kytkimen ajoissa pohjaan tai laitatte vapaalle ja jarrutatte? Mikä on oikea tapa vai onko sellaista? Onko eri tavoilla vaikutusta koneen/vaihteiston/kytkimen tms. kestävyyteen? Entä taloudellisuuteen?

Onko eri tyyppisissä pyörissä eroa? Itsellä kyseessä 600:nen sporttinaku. Entä onko eroa onko ruisku- vai kaasaripyörä?

Jos ihan normaalista liikennöinnistä puhutaan, vaikka hieman ripeämmästäkin, onhan se
ihan rytmin ja jouhevuudenkin kannalta paras ratkaisi "pitää aina oikea pykälä päällä jatkoa ajatellen".

Eli sitä mukaan kun vauhti putoaa, pykäläkin pienenee.

Koneen perusominaisuuksista/säädöistä/kytkimestä sitten riippuu aika pitkälti, kuinka paljon "jarrua"
tarvitsee mihinkin tilanteeseen.
 
Ihan perusjuttuja ajamisessa: Aina veto jompaan kumpaan suuntaan päällä, ei koskaan kytkin pohjassa rullailua. Kun on veto päällä, on pyörä huomattavasti vakaampi kuin vain rullaillessa. Eli vastauksena kysymykseen. Käytän moottorijarrua aina hidastettaessa.
 
Aina moottorijarrulla, nokkaketjun kiristäjäkin tykkää kun saa vähän hittiä kunnon moottorijarruissa.
 
Moottorijarrulla pääasiassa. Asia korostui Ajotaito 2:n käytyäni.
 
moottorijarrulla, tosin ei huono ajatus vähän jarruvaloakin näyttää, vaikka ei aina himmaukseen jarrua tarvitsekkaan...
 
moottorijarrulla, tosin ei huono ajatus vähän jarruvaloakin näyttää, vaikka ei aina himmaukseen jarrua tarvitsekkaan...

Tämä. Moottorijarrutuksella, jalka kevyesti takajarrulla että takana tuleva silmät kiinni sompaileva automummokin tajuaa että hei, se hidastaa.
 
Yleensä moottorijarrulla, jarrua vähän samalla käyttäen. Joskus käytän jarrua vähän voimakkaammin, aika usein pystyy ajaa niin että käyttää jarrua erittäin vähän.
Sopivia kierroksia käyttäen vaihde kerrallaa, niin en usko että se vaihteisto niin kärsii siinä, samalla tulee tuo polttoaine taudellisuus samalla. Tästä ei ole niin sanottua oikeata tyyliä, jokainen omalla tyylillä...
 
Moottorijarrulla kutoselta kakkoselle asti. Sitten polkaisen vapaalle ja jarrutan loput. Eli ykköstä ei tule enää potkaistua sisään, kun se kolahtaakin niin pirusti :paikallatuulee:
 
Eihän pyörässä muuta jarrua tarvitakaan kuin moottorijarru ja jalkajarru.
Siis jalkajarru, ei takajarru.
 
Moottorijarrulla tietenkin, ja kaasulla auttaen pienemmät pykälät sisään. MIAUUUU-MAUUUU-MOUUU pitäisi kuulua aina valoihin tultuessa :WAZAAP:
 
Aina moottorijarrulla ku veturi paukuttaa niin kivasti pakoputkessa :P Varsinki nää voimakkaasti jarruttavat V2:set varmaan kuluttaa takarengasta aika paljon ja eturenkaat on vieläpä halvempia, mut se vaatii mua fiksumman laskijan kumpi tapa on lopulta halvempi. Kuluuhan ne jarrupalatki. Itsellä kun on kaasarikone ni bensaa menee moottorillakin jarruttaessa...
 
Moottorijarrulla liikennevaloihin etc. Pakoputki paukkuu kivasti samalla. :) Kun on kakkonen pesässä, niin laitan kytkimen pohjaan ja loput vauhdit himmaillen jarruilla.
 
Poikasena ennen 15v ikää tapasin ajella mökillä mutkaisia sorateitä ja siellä opin etten koskaan anna rullata alamäkeen kytkin pohjassa. Vauhti paappatunturissa kiihtyi varmaan lähelle 40km/h :blink: kytkinpohjassa ja kun päästin äkisti kytkimen oli ensimmäinen kaato todella lähellä. Sen jälkeen olen aina himmaillut vaihde silmässä.
Toisaalta radalla ajaessa on hienoa tehdä tuo sama hallitusti mutkaan tullessa...saa perän kivasti pomppimaan:D

Eli tottakai aina hiljennetään vaihde kerrallaan aina kutoselta ykköselle asti:respect:
 
Moottorijarru ja etujarru. Takajarrua sitten kun joutuu pysähtymään ylämäkeen..
 
Back
Ylös