Moottorin koko

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja mjl
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
HD:han on näppärästi onnistunut yhdistämään ison moottorin pieneen tehoon, suureen massaan, huonoon alustaan ja olemattomiin jarruihin. :grin:

Selviä vanhenemisen merkkejä itsellä. Alan tajuta. HD:lla pääsee tyrkkäämään kuolemaa halveksuen säällisissä nopeuksissa. Kipinät vain sinkoaa. On jännää ja hymyilyttää.

(Disclaimer: on mulla neljä kaljaa alla)
 
Pari iltaa olen Hd:lla ajellu. Laite tuntu kyllä täydeltä paskalta, mutta on siinä joku badboy fiilis mitä ei muilla prätkillä saa aikaiseksi. Jos olis kymmenen mopoa niin yksi vois olla Hd
 
Pari iltaa olen Hd:lla ajellu. Laite tuntu kyllä täydeltä paskalta, mutta on siinä joku badboy fiilis mitä ei muilla prätkillä saa aikaiseksi. Jos olis kymmenen mopoa niin yksi vois olla Hd
Kai sitä pitää liivit ja harvia hankkia parin vuoden päästä kun 50 pyörähtää mittariin:grin:
 
Pitää olla vähintään 1000cc/200 hp, että saa rispektiä Esson baarissa. Tehoputken ja poverkommanderin avulla kumarretaan jo kioskillakin.:grin:
 
Tai sitten näin:

https://youtu.be/b04GXvvMAKo
https://youtu.be/s6kEov50GPY

Enskakuskin silmään näyttää kyllä aika raskaalta möhkäleeltä, mutta tuommoista CrossCountry "polkua" niin mikä ettei, kun Tenerehän on periaatteessa "katupyörä"... noh mikä lie seikkailupyörä siis :grin:

Boanon videoita on katseltu ja onhan se aika hauskan näköistä menoa mutta monessa paikassa, kuten hypyissä ja kevennyksissä, on vähän show meininkiä joka korostaa pyörän raskautta.

200kg on 200kg eikä se siitä miksikään muutu, vaikka T7 tuntuu ajossa kevyemmältä mitä se todellisuudessa on. Kaikki adventuret ja wannabe-enskat moottorin koosta riippumatta on katupyöriä, kisaendurot on sitten erikseen eikä näitä kahta kannata verrata keskenään. Siitä huolimatta molempia käytetään ristiin kadulla-offissa ja ihan vaan siksi, koska voi.
 
200kg on 200kg eikä se siitä miksikään muutu, vaikka T7 tuntuu ajossa kevyemmältä mitä se todellisuudessa on. Kaikki adventuret ja wannabe-enskat moottorin koosta riippumatta on katupyöriä, kisaendurot on sitten erikseen eikä näitä kahta kannata verrata keskenään. Siitä huolimatta molempia käytetään ristiin kadulla-offissa ja ihan vaan siksi, koska voi.

Kadulla on aivan luonnollista ajaa katupyörällä. Esim. superbikellä sorakatua - eikä taatusti lopu teho kesken.

Moottorin tehoimpulsseista ei ole vielä tainnut olla mainintaa. Epätasaisesti harvakseltaan rytkyttelevät ovat joidenkin mieleen, kun toiset pitävät mahdollisimman tasaisesti työntävästä tehosta.
 
Selviä vanhenemisen merkkejä itsellä. Alan tajuta. HD:lla pääsee tyrkkäämään kuolemaa halveksuen säällisissä nopeuksissa. Kipinät vain sinkoaa. On jännää ja hymyilyttää.

(Disclaimer: on mulla neljä kaljaa alla)

Kipinöitä lukuun ottamatta kuvaus kuulostaa kuin vetäisi cbf125:llä. Tosin siinä on jarrut.
 
Ootte työ kyllä yksiä penteleitä :rant:
Nyt mie oon katellu sitten jo noita 900:ia :kääk:
 
Pitää olla vähintään 1000cc/200 hp, että saa rispektiä Esson baarissa. Tehoputken ja poverkommanderin avulla kumarretaan jo kioskillakin.:grin:

Tuossahan totuus on kiteytetty hyvin monen kohdalla.

Ja kun respekti on jo hankittu niin sitä hankitaan lisää erilaisilla merkkiviriviripalikoila sekä julistamalla, että nyt aletaan ajamaan oikein radalla.
Kerrontaan tulee lisää hienoja tuotemerkkejä ja samalla asiantuntemus kohoaa niin, että aletaan arvostelemaan MotoGp-tallien onnetonta taitamusta niin kuljettajien kuin teknisen henkilöstön kohdalta.

Sitten voidaan joukolla ihmetellä, miten sen oman tonnisen moottorin voimaa voisi miedontaa, että kierrosajat paranisivat.:D
Kun nyt repii niin kovin mutkissa.:;):
 
Maantiellä vääntö ja kierrosluku, jolla se tulee ulos on usein merkittävämpi kuin huipputeho. Huipputehosta ei hirveästi ole iloa jos 100km/h vauhdeissa ohittaessa pitää vaihtaa kakkoselle päästäkseen huipputehon kierrosalueelle.

Yksi- ja kaksipyttyiset koneet tuottavat vääntöä alhaisilla kierroksilla, joka on maantiellä usein juuri se käyttökelpoisin tapa tuottaa voimaa. Itse käytän maantieajossakin koko kierrosaluetta, mutta en todellakaan joka päivä. Ja silloinkin kun käytän, niin muutamalla vaihteella joitain sekunnin osia. Muuhan olisi jo laitontakin! Keskialueen vääntöä käytän joka päivä, ohituksissa, kiihdytyksissä, missä vaan.

Itse miettisinkin tehon sijaan, että kuinka paljon vääntöä maantiellä oikeasti tarvitsee? Omassa pyörässäni vääntöä on maantienopeuksilla 90Nm, joka on mielestäni yksin ajaen aika lailla tarpeeksi. Mutta kuitenkin niin vähän, että sitä pystyy täysimääräisesti hyödyntämään ilman suurempaa keulimista tai renkaan luistamista.
 
Maantiellä vääntö ja kierrosluku, jolla se tulee ulos on usein merkittävämpi kuin huipputeho. Huipputehosta ei hirveästi ole iloa... Itse miettisinkin tehon sijaan, että kuinka paljon vääntöä maantiellä oikeasti tarvitsee? Omassa pyörässäni vääntöä on maantienopeuksilla 90Nm...

Juu, eiköhän se tuo pyörän pääasiallinen käyttötarkoituskin vaikuta näihin juttuihin...

Omista taustoistani kerrottakoon, että luovuin enskailusta ihan sen takia, että se vie kaikkinensa aivan liikaa aikaa. Polulle kun lähti, niin se tuppasi yleensä vähintään viemään koko iltapäivän (mm. ajopaikat niin kaukana, että piti erikseen autolla rahdata pyörä paikalle ja siihen päälle pyörän puhdistamiset yms. pikahuollot joka keikan jälkeen + ylipäätään tiheämpi huoltojen tarve jne.).

Nyt olis hakusessa katupyörä, millä voi käydä heittämässä lyhyen tyyliin puolen tunnin / tunnin hupi-pääntuuletus keikan lähialueilla, ja matka-ajoakaan sinällään ei ole tarkoitus alkaa harrastelemaan mökkiä (n. 50 km) pidemmälle. Kilometrejä ei siis kaudessa tule kertymään mitään isoja määriä.
 
Viimeksi muokattu:
Yli tonnisilla ja +200hv mopedeilla haetaan Essolta rispectiä, ainakin jos kysytään keski-ikäisiltä pikkulohko matkaenduroilla ajavilta palleroilta... Sillä pieni sen olla pitää, mutta kuitenkin painava ja mahdollisimman rimpula rungolta ja alustaltaan, sekä erittäin halpa ettei tarvitse vaan pätkällä ostaa.

Esimerkiksi joku vanhempi 650-Vstrom on oikein hyvä ja riittävä huvittelukampe meidän nopeusrajoituksille sen luotettavan Tojota Corollan vastapainoksi. Väärin ei kannata harrastaa.
 
Juu, eiköhän se tuo pyörän pääasiallinen käyttötarkoituskin vaikuta näihin juttuihin...

Omista taustoistani kerrottakoon, että luovuin enskailusta ihan sen takia, että se vie kaikkinensa aivan liikaa aikaa. Polulle kun lähti, niin se tuppasi yleensä vähintään viemään koko iltapäivän (mm. ajopaikat niin kaukana, että piti erikseen autolla rahdata pyörä paikalle ja siihen päälle pyörän puhdistamiset yms. pikahuollot joka keikan jälkeen + ylipäätään tiheämpi huoltojen tarve jne.).

Nyt olis hakusessa katupyörä, millä voi käydä heittämässä lyhyen tyyliin puolen tunnin / tunnin hupi-pääntuuletus keikan lähialueilla, ja matka-ajoakaan sinällään ei ole tarkoitus alkaa harrastelemaan mökkiä (n. 50 km) pidemmälle. Kilometrejä ei siis kaudessa tule kertymään mitään isoja määriä.

Käy testaan kotarin 690 ja 950/990 supermotoa.
 
Niin, tai sitte 690 Enduro. Mä ajan omallani käytännössä pelkkää enduroa tai siirtymää enskareitille. Jos laittaa jotkut karkeat adve-renkaat, tyyliin Mitas E09, hoituu asfalttisuhaus ja polkuajo tietyin kompromissein samalla kalustolla ja melko pienellä vaivalla.
 
Ite ajan 690 endurolla sorarallia ja lumirallia metsäautoteillä ja kyläteillä. Asfaltilla pienet pakolliset siirtymät. Painaa vain 150kg tankki täynnä mutta minusta vähän kolho metsäkäyttöön. Metsäautiellä tuntuu kevyelle ja voimas riittävästi pakoputkiviritteisenä
 
Kolme kautta tuli ajettua 690 Endurolla ja se on ehkä paras kompromissi omassa kokoluokassa ja siitä on moneksi. 300-400km päiväreissut onnistuu ongelmitta mutta viikon tai kuukauden turneelle en lähtisi, parhaimmillaan täsmäohjuksena mutkaisilla sora ja pikiteillä.
 
Mä oon nyt kolme kautta ajellut Yamaha MT-10:llä, niin rataa kuin kadullakin. Kai noissa ylitehokkaissa ainakin itseä viehättää se, että pyörä kiihtyy yhtä räväkästi, on sitten vauhtia pohjalla 50km/h tai 150km/h. Keuliminen ei ole mun juttu. Noilla ketterämmillä hooliganpyörillä se tuntuu olevan monelle itsetarkoitus. Jokainen tietty tavallaan ja toivottavasti turvallisesti.
 
Back
Ylös