moottorin tiivisteet

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja fiuri
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

fiuri

New member
Iltapäivää,
Tars käyttää moottorin sivukoppaa auki. Onko nykypyörissä koppien tiivisteet asennettu liimalla vaiko ilman? Lähteekö tiiviste "nuin vain" irti ja uus tilalle vai onko odotettavissa jotain rapsuttelua ja liimailua..?

kiitos ja anteeksi
 
Tiivisteet löytyy ja niitä ei kannata liimata, sen takia siellä on tiivarit.
cool.gif
 
kiitoksia. tämä rojekti se etenee hitaasti ja koppa on vielä tukevasti paikoillaan. sellainen askarruttaa että manuaali kehottaa laittamaan jotain speciaali tiivistemöhnää (yamaha bond 1215) siihen laturin johdon läpivientiin, siis kumiholkkiin. senkö takia tuota kumia pitää varmistella ettei menis pölyt sisään?

jannut tuntuu vaihtavan noita koppia niin että koneessa öljyt sisällä (manuaali kyllä kehottaa laskemaan öljyt ekaks pois) ja tosta tiivistetöhnän tarpeellisuudestakin tunnutaan olevan montaa mieltä. niin että missä missä määrin tuolla osastolla öljyt ylipäänsä tolskaa? kantsiiko räpeltää mitään töhnää tohon kumiin ollenkaan ja jos räpeltää niin joku normi silikooni lienee käypää? jos jollain heittää joku sopiva wurth tms laatu niin kiitoksia etukäteen
 
Suosittelen tekemään niin kuin ohjekirjassa sanotaan, ei sitä huvikseen siellä tehtaalla laiteta siihen kumiin. Syy tähän on että siinä kumissa on teräviä reunoja jotka ei välttämättä tiivisty ilman tuota töhnää.

Tuota Yamaha bondia käyttäisin, oikeaa kamaa tähän tarkoitukseen, eikä varsinaisesti mitään kallista.

Yleisesti ottaen sen kopan voi irroittaa kun öljyt on sisällä.
 
kiitoksia. tämä rojekti se etenee hitaasti ja koppa on vielä tukevasti paikoillaan. sellainen askarruttaa että manuaali kehottaa laittamaan jotain speciaali tiivistemöhnää (yamaha bond 1215) siihen laturin johdon läpivientiin, siis kumiholkkiin. senkö takia tuota kumia pitää varmistella ettei menis pölyt sisään?

jannut tuntuu vaihtavan noita koppia niin että koneessa öljyt sisällä (manuaali kyllä kehottaa laskemaan öljyt ekaks pois) ja tosta tiivistetöhnän tarpeellisuudestakin tunnutaan olevan montaa mieltä. niin että missä missä määrin tuolla osastolla öljyt ylipäänsä tolskaa? kantsiiko räpeltää mitään töhnää tohon kumiin ollenkaan ja jos räpeltää niin joku normi silikooni lienee käypää? jos jollain heittää joku sopiva wurth tms laatu niin kiitoksia etukäteen
Ainakin Hondan CBRissä öljyt pysyy sisällä kunhan pyörä on kallistettu vastakkaiseen suuntaan koppaa avatessa. Itse olen tiivisteliimaa käyttänyt koska se auttaa pitämään tiivisteen paikoillaan koppaa takaisin asennettaessa.
 
Tuota Yamaha bondia käyttäisin, oikeaa kamaa tähän tarkoitukseen, eikä varsinaisesti mitään kallista.
noin 50eur per pötkylä. en tartte kuin tipan tuota ja sitten pötkylä lentää hyllyyn kenties loppuiäkseen..

loctite:lta, wurth:lta tms. löytynee vastaavaa kamaa järkihintaan. oisko kellään suosituksia?
 
loctite:lta, wurth:lta tms. löytynee vastaavaa kamaa järkihintaan. oisko kellään suosituksia?
Bilteman autokemikaaliopuolelta vaan ostelemaan. Loctite maksaa messinkiä verrattuna Bilteman töhniin ja ajavat varmasti aivan saman asian(ellei ole jopa samaa tavaraa Biltema-brändätyssä tuubissa).

Itse olen laittanut kuumatiivistesilikonia muistaakseni viimeksi, kun irrottelin moottorista tiivistettyjä osia.. korjausoppaassa kyllä käsittääksein yleensä mainitaan, tarviiko tiiviste liimata jompaan kumpaan pintaan vai kumpaankin.
 
Tuota Yamaha bondia käyttäisin, oikeaa kamaa tähän tarkoitukseen, eikä varsinaisesti mitään kallista.
noin 50eur per pötkylä. en tartte kuin tipan tuota ja sitten pötkylä lentää hyllyyn kenties loppuiäkseen..

loctite:lta, wurth:lta tms. löytynee vastaavaa kamaa järkihintaan. oisko kellään suosituksia?
Jaa, no onhan se näköjään melko hintavaa. Muistini siis petti. Moottorisilikoni ajaa asiansa tuossa käytössä. Loctite (esim. 5699) luokkaa 15 € puteli ??

Loctite
 
Itselläni hyvin toiminut wurth:in punainen silikoni, helppo putsata pois jos pitää avata toistekin. Esim. 500 gs aikoinaan koneremontissa ainoat tiivisteen jotka meni vaihtoon oli venttiilinvarren kumit.

Tiivistelakka on ihan kamalaa ainetta.
 
loctitea olen käyttänyt, on toiminut. oli jotain harmaata. en muista numeroa. purkissa luki suositukset suzukin ja yamahan vene ja automoottoreihin.
 
Kasasin vanhan mopon lohkot yhteen ja käytin bilteman punaista tiivistesilikonia. +310C luvataan lämmönkestoksi, joten voi sillä muutakin käyttöä olla. Makso 4€ ja risat. Ja pysyy ölpät sisällä ja helpompi käyttää minusta kun normi tiivisteet.
 
kiitoksia tiioista.

onpa muuten perskutarallaa tiukassa ne magneeton käämien ruuvit ja se kaapelinpidikkeen ruuvi. kiristysmomenttia niissä ei oo kuin jotain 10Nm mutta lukite vissiin sellaista että oksat pois. ihmettelin että mitä helv.. kun ruuvit ei inahdakaan. servicemanuaalia siten selasin ja hokasin että liimathan siellä tietty on. täytyy kostoksi laittaa itekin jotain lujinta mahdollista. mitäs loctitea niihin kantsis laittaa?

ja jos jollain vinkkiä millä helpottaa ruuvien avausta niin kiitän jo etukäteen. koppa on jotain kevutvalua (magnesium?) ja torx kanta ruuvit

Edit: kärsiiköhän jysäyttää iskumeisselillä?
 
Back
Ylös