Moottoripyörää myymässä ?
Ostin sitten moottoripyörän.. taas vaihteeksi. Edellisen kun sain kaupaksi hyvään hintaan.. tai ei se hinta hyvä ollut, liian alhainen kuten aina mutta iso forexin kuori täynnä erivärisiä seteleitä on mukava vaihtokaupan väline.
Viime viikonloppuna tuli Porvoosta haettua uusi, tai ei se ihan uusi ole vuosimallia 90 joten teini-iän ohittanut jo reippaasti eli pirteä täysikäinen. Ei valittamista. Vielä olisi yksi pyörä haussa, vaimokin haluaa oman joten sellainen ostetaan, sellainen sopivan värinen.
Tuli taas pyöriä hakiessa parikin totuutta pyörän myynnistä eteen mitä kaikki myyjät eivät tahdo muistaa/sisäistää/ymmärtää millään, en tiedä mitä mieltä muut olette näistä, mutta..
- Ota pyöristä valokuvia. Mielellään monta ja monesta kulmasta. Myös jos vikoja on vaikka joskus kylkeä asfaltilla hinkattu niin nekin olisi mukava niistä kuvista nähdä. Ei ole mukavaa lähteä katsomaan epäselvien kuvien esittämää pyörää parinsadan kilometrin päähän ja huomata syy niihin kuvien epäselvyyteen. Koko pyörä kun on joskus maalattu telalla ympäripäissään kirkkaansiniseksi ja sitten paukkuspräyllä koitettu paikkailla tulosta vielä kovemmassa humalassa. Tai huomata että toinen kylki on erivärinen ja etuvilkut erivärisillä laseilla kun on asfaltin kovuutta tutkittu ja huomattu sen olevan kovempaa kuin moottoripyörän kate. On totta että jos ostan 20v vanhan pyörän en voi odottaa löytäväni mitään hondan tehdasmuoveissa olevaa istumatonta uniikkikappaletta mutta ne viat ja puutteet kannattaa kuvata ja rehellisesti kertoa. Niistäkin huolimatta ostaja sille pyörälle löytyy mutta jos jätät kertomatta ja ostaja huomaa viat vasta paikanpäällä on kohtuullisen vi---nut ja silmään kustu olo. Varsinkin jos ei ole suojalaseja päässä.
- kerro pyörästä mahdollisimman paljon. Ei nyt koko pyörän historiaa siitä asti kun Erkki-vainaa sen osti uutena Auto-Bikesta vuonna -90 ja päräytti ylpeänä omistajana mutterille kaffeelle.. mutta mahdollisimman paljon tietoa. Vaikka pyörän hinta olisi vain tonnin, kaks tai viis tonnia ei kaikki halua etsiä puhelinkaveria tai uutta meilifrendiä myyjästä jotta mopottimesta saisi edes normaalit tiedot. Vaikka niistä renkaista tai ketjuista esimerkiksi. Jos renkaat ovat mustat, laahaavat maata pitkin eikä niissä ole kulutuspintaa on se mukava tieto. Taaskaan huonot renkaat ,reiälliset ketjut tai piikeistään tylsät rattaat eivät estä ostamista. Kyllä se ostaja löytyy mutta jos et pyörästä mitään halua kertoa myynti-ilmoituksessa ostaja hyppää suoraan seuraavaan vaihtoehtoon josta löytää tarvitsemansa perustiedot jo ilmoituksesta.
- Mopokaupoilla tingitään aina. Tiedän että se läjä muovia ja metallia on omistajlleen vaimoa (tai ainakin koiraa) rakkaampi mutta jos satanen, kaks tai kolme tinkastaan hinnasta ei kyseessä ole ostajalta tuleva v---uilu vaan normaali kaupankäyntiin kuuluva tinkiminen. Tämänkokoisissa kaupoissa en itse viitsi edes kympeistä puhua. Kyllä ne tinkimiset on satasen välein kun hintaa fiilataan kohdallleen. Aika moni (kuten allekirjoittanut) tinkii hinnan usein jo puhelimitse tai sähköpostitse. Tietää mitä malmi-muoviläjä maksaa ja jos hinta on sopiva ja pyörä luvatunlainen päästään kauppoihin ilman renkaiden potkimista. Varsinkin jos potkaisee rengasta liian lujaa voi se pyörä ottaa ja kellahtaa nurin. Jos kysyn viimeistä hintaa tai tarjoan X määrän eurosia niin voi siihen tarjoukseen vastata edes vastatarjouksella. Ne kuuluisat "en myy noin halvalla" tai puhdas vastaamatta jättäminen tarkoittaa ettei myyjä halua edes myydä. Jos ei minkäänlaista keskusteluyhteyttä hinnasta saa aikaiseksi hyppään seuraavaan ilmoitukseen, ehkä sieltä löytyy myyntihalukkaampi henkilö. Niitä vaihtoehtoja kun oikeasti riittää.
- Jos olet saanut ilmoituksen mopostasi nettiin jollain ihmeen tavalla oletan että nettiin tai sähköpostiin laitettuun kysymykseen osaat vastatakkin. Edes jollain aikaviiveellä. Meitä kun on paljon jotka työn tai muiden syiden takia emme voi soitella päivät pitkät tehden tyhmiä kysymyksiä. Tai sitten on luurikammo kuten minulla.. oikeasti vieraalle ihmiselle soittaminen on työn ja tuskan takana. Joten mielummin laitan kyselyn sähköisesti. Niihin on mukava saada vastauksia. Muutakin kuin yhden sanan. En ole etsimässä uusia nettikirjekavereita nettimotosta.. yritän vain saada ostopäätökseen vaikuttavia tietoja. Jos et osaa vastata edes alkeellisiin kysymyksiin koskien pyörää, huoltoja, kulutusosia tai tiukkaa hintaa lupaan ja vannon että hyppään seuraavaan vaihtoehtoon. Sellaiseen sopivaan jonka myyjä haluaa myydä ja jolle kelpaa vaihdossa ne euron setelit. Eriväriset sellaiset.
Kun myyt mopoasi toivottavasti ylläoleva saa jotain ajatuksia liikkeelle. Edes v-käyrän nousua.
Muista kuitenkin. Se sinunkaan pyöräsi ei ole ainutlaatuinen, ovella on harvemmin jono ostajia eurot valmiina vaan myymisen eteen pitää tehdä työtä. Jos et halua tai viitsi nähdä vaivaa sen myymiseen, tinkimiseen, kuvaamiseen, lisätietojen kirjoittamiseen ja joskus tyhmien ja rasittavienkin kysymysten vastaamiseen voi hyvin käydä että se mopo on vielä ensi keväänäkin myytävänä. Ja tuskinpa nykyistä korkeammalla hinnalla. Tälläkin hetkellä pelkästään nettimotossa on lähes 9000 yli 600kuutioista moottoripyörää myynnissä ja niistä yli 3000 alle viidentuhannen euron hintaan. Tiedän etten ole ainoa ostaja euron seteleitä viljelemässä mutta meitä ostajia on oikeasti aika h--tisti vähemmän. Jos haluat myydä sen eteen pitää tehdä töitä ja laittaa hinta oikeasti kohdalleen. Kyllä se kaupaksi menee. Tavara menee aina kaupaksi sanoi entinen plikka.. kunhan on vaan puhdas ja hyvin esillä. Ja oikein hinnoiteltu. Se malmi-muovikasa ei kuitenkaan ole niin ainutlaatuinen. Vaihtoehtoja riittää. Mutta oikein hinnoiteltu, hyvin kuvattu, rehellisesti kuvailtu ja myyjällä halu myydä niin olen valmis ostamaan. Jos jokin edellisistä uupuu niin jätän ostamisen väliin. Ja ostan muualta.
Kaikella ystävyydellä.
-pete-

Ostin sitten moottoripyörän.. taas vaihteeksi. Edellisen kun sain kaupaksi hyvään hintaan.. tai ei se hinta hyvä ollut, liian alhainen kuten aina mutta iso forexin kuori täynnä erivärisiä seteleitä on mukava vaihtokaupan väline.
Viime viikonloppuna tuli Porvoosta haettua uusi, tai ei se ihan uusi ole vuosimallia 90 joten teini-iän ohittanut jo reippaasti eli pirteä täysikäinen. Ei valittamista. Vielä olisi yksi pyörä haussa, vaimokin haluaa oman joten sellainen ostetaan, sellainen sopivan värinen.
Tuli taas pyöriä hakiessa parikin totuutta pyörän myynnistä eteen mitä kaikki myyjät eivät tahdo muistaa/sisäistää/ymmärtää millään, en tiedä mitä mieltä muut olette näistä, mutta..
- Ota pyöristä valokuvia. Mielellään monta ja monesta kulmasta. Myös jos vikoja on vaikka joskus kylkeä asfaltilla hinkattu niin nekin olisi mukava niistä kuvista nähdä. Ei ole mukavaa lähteä katsomaan epäselvien kuvien esittämää pyörää parinsadan kilometrin päähän ja huomata syy niihin kuvien epäselvyyteen. Koko pyörä kun on joskus maalattu telalla ympäripäissään kirkkaansiniseksi ja sitten paukkuspräyllä koitettu paikkailla tulosta vielä kovemmassa humalassa. Tai huomata että toinen kylki on erivärinen ja etuvilkut erivärisillä laseilla kun on asfaltin kovuutta tutkittu ja huomattu sen olevan kovempaa kuin moottoripyörän kate. On totta että jos ostan 20v vanhan pyörän en voi odottaa löytäväni mitään hondan tehdasmuoveissa olevaa istumatonta uniikkikappaletta mutta ne viat ja puutteet kannattaa kuvata ja rehellisesti kertoa. Niistäkin huolimatta ostaja sille pyörälle löytyy mutta jos jätät kertomatta ja ostaja huomaa viat vasta paikanpäällä on kohtuullisen vi---nut ja silmään kustu olo. Varsinkin jos ei ole suojalaseja päässä.
- kerro pyörästä mahdollisimman paljon. Ei nyt koko pyörän historiaa siitä asti kun Erkki-vainaa sen osti uutena Auto-Bikesta vuonna -90 ja päräytti ylpeänä omistajana mutterille kaffeelle.. mutta mahdollisimman paljon tietoa. Vaikka pyörän hinta olisi vain tonnin, kaks tai viis tonnia ei kaikki halua etsiä puhelinkaveria tai uutta meilifrendiä myyjästä jotta mopottimesta saisi edes normaalit tiedot. Vaikka niistä renkaista tai ketjuista esimerkiksi. Jos renkaat ovat mustat, laahaavat maata pitkin eikä niissä ole kulutuspintaa on se mukava tieto. Taaskaan huonot renkaat ,reiälliset ketjut tai piikeistään tylsät rattaat eivät estä ostamista. Kyllä se ostaja löytyy mutta jos et pyörästä mitään halua kertoa myynti-ilmoituksessa ostaja hyppää suoraan seuraavaan vaihtoehtoon josta löytää tarvitsemansa perustiedot jo ilmoituksesta.
- Mopokaupoilla tingitään aina. Tiedän että se läjä muovia ja metallia on omistajlleen vaimoa (tai ainakin koiraa) rakkaampi mutta jos satanen, kaks tai kolme tinkastaan hinnasta ei kyseessä ole ostajalta tuleva v---uilu vaan normaali kaupankäyntiin kuuluva tinkiminen. Tämänkokoisissa kaupoissa en itse viitsi edes kympeistä puhua. Kyllä ne tinkimiset on satasen välein kun hintaa fiilataan kohdallleen. Aika moni (kuten allekirjoittanut) tinkii hinnan usein jo puhelimitse tai sähköpostitse. Tietää mitä malmi-muoviläjä maksaa ja jos hinta on sopiva ja pyörä luvatunlainen päästään kauppoihin ilman renkaiden potkimista. Varsinkin jos potkaisee rengasta liian lujaa voi se pyörä ottaa ja kellahtaa nurin. Jos kysyn viimeistä hintaa tai tarjoan X määrän eurosia niin voi siihen tarjoukseen vastata edes vastatarjouksella. Ne kuuluisat "en myy noin halvalla" tai puhdas vastaamatta jättäminen tarkoittaa ettei myyjä halua edes myydä. Jos ei minkäänlaista keskusteluyhteyttä hinnasta saa aikaiseksi hyppään seuraavaan ilmoitukseen, ehkä sieltä löytyy myyntihalukkaampi henkilö. Niitä vaihtoehtoja kun oikeasti riittää.
- Jos olet saanut ilmoituksen mopostasi nettiin jollain ihmeen tavalla oletan että nettiin tai sähköpostiin laitettuun kysymykseen osaat vastatakkin. Edes jollain aikaviiveellä. Meitä kun on paljon jotka työn tai muiden syiden takia emme voi soitella päivät pitkät tehden tyhmiä kysymyksiä. Tai sitten on luurikammo kuten minulla.. oikeasti vieraalle ihmiselle soittaminen on työn ja tuskan takana. Joten mielummin laitan kyselyn sähköisesti. Niihin on mukava saada vastauksia. Muutakin kuin yhden sanan. En ole etsimässä uusia nettikirjekavereita nettimotosta.. yritän vain saada ostopäätökseen vaikuttavia tietoja. Jos et osaa vastata edes alkeellisiin kysymyksiin koskien pyörää, huoltoja, kulutusosia tai tiukkaa hintaa lupaan ja vannon että hyppään seuraavaan vaihtoehtoon. Sellaiseen sopivaan jonka myyjä haluaa myydä ja jolle kelpaa vaihdossa ne euron setelit. Eriväriset sellaiset.
Kun myyt mopoasi toivottavasti ylläoleva saa jotain ajatuksia liikkeelle. Edes v-käyrän nousua.
Muista kuitenkin. Se sinunkaan pyöräsi ei ole ainutlaatuinen, ovella on harvemmin jono ostajia eurot valmiina vaan myymisen eteen pitää tehdä työtä. Jos et halua tai viitsi nähdä vaivaa sen myymiseen, tinkimiseen, kuvaamiseen, lisätietojen kirjoittamiseen ja joskus tyhmien ja rasittavienkin kysymysten vastaamiseen voi hyvin käydä että se mopo on vielä ensi keväänäkin myytävänä. Ja tuskinpa nykyistä korkeammalla hinnalla. Tälläkin hetkellä pelkästään nettimotossa on lähes 9000 yli 600kuutioista moottoripyörää myynnissä ja niistä yli 3000 alle viidentuhannen euron hintaan. Tiedän etten ole ainoa ostaja euron seteleitä viljelemässä mutta meitä ostajia on oikeasti aika h--tisti vähemmän. Jos haluat myydä sen eteen pitää tehdä töitä ja laittaa hinta oikeasti kohdalleen. Kyllä se kaupaksi menee. Tavara menee aina kaupaksi sanoi entinen plikka.. kunhan on vaan puhdas ja hyvin esillä. Ja oikein hinnoiteltu. Se malmi-muovikasa ei kuitenkaan ole niin ainutlaatuinen. Vaihtoehtoja riittää. Mutta oikein hinnoiteltu, hyvin kuvattu, rehellisesti kuvailtu ja myyjällä halu myydä niin olen valmis ostamaan. Jos jokin edellisistä uupuu niin jätän ostamisen väliin. Ja ostan muualta.
Kaikella ystävyydellä.
-pete-



Tuo nyt oli vaan esimerkki,mutta vastaavia on runsaasti.


