fj 1200
New member
joo,oon tota kans kahlannu jo varmaan puolivuotta noita sivujaAika mielenkiintoinen juttu! Tässä jo tovi vierähtänyt lukiessa
....![]()
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
joo,oon tota kans kahlannu jo varmaan puolivuotta noita sivujaAika mielenkiintoinen juttu! Tässä jo tovi vierähtänyt lukiessa
....![]()
Kylällä? Kävin Tsernobylin kaupungissa syömässä borts-keittoa ja hapankaaliakävitkö muuteen ihan kylällä asti vai miten?Kävin muuten tuolla viime marraskuussa. Hämmentävä kokemus.
Tuli tästä avaruustouhusta semmonen juttu mieleen, et jenkit ne käytti tuhansia dollareita täytekynän suunnitteluun, joka toimisi painottomassa tilassa, mut veli venäläinen käyttikin avaruudessa lyijykynää...Niin, no. Mentiinhän venäläisellä insinööritaidolla ensimmäisenä avaruuteen (Sputnik 1957), Gagarin ensimmäisenä ihmisenä (Vostok 1961), ensimmäinen avaruusasema oli venäläinen (Saljut 1 vm. 1971). Vielä nykyäänkin kv. avaruusasemalle kuljetaan venäläisillä kantoraketeilla. En ole mikään kommari, muttei kaikki venäläinen tekniikka ole paskaa. Siellä vain suunnattiin voimavaroja muualle kuin Ladojen suunnitteluun.
MUKANA!!Kohta pitää järjestää ".org goes Tsernobyl".![]()
Samoilla linjoilla... miksi lähteä tietäen hakemaan ongelmia, kun tiedetään räjähdyksen jälkeen ympäristöön levinneen eri radioaktiivisia isotooppeja joiden puoliintumisaika on jopa miljoonia vuosia ja säilyvät suurinakin annoksina ravintoketjussa? Se on tosi, että tieto lisää tuskaa... mutta hyvää matkaa kuitenkinJooo-o...
En tiedä miten olette olleet säteilyn kanssa tekemisissä tähänastisessa maallisessa taivalluksessanne, mutta suosittelen todellakin harkintaa kaiken säteilylähteiden lähettyvillä liikkumiselle/työskentelylle...
Traaginen onnettomuus oli reaktorin kiihtyminen yliteholle ja siitä johtuen reaktorirakennuksen painevaipan pettäminen (joka kuvitellaan reaktorin räjähdykseksi), mutta en suosittele ainakaan nuorten miesten / naisten visiittejä alueella.
Ilman suojausta en itse menisi varmasti sinne.
Mikäli kiinnostaa miten säteily vaikuttaa vähäisimmässäkin annosmäärässä ihmiseen, niin google käyttöön vaan ja tietoisuutenne avautuu kivasti asian tiimoilta.
Tai mikäli menette sinne, niin soittakaa STUK:in ja pyytäkää sieltä lainaan annosmittaria.. Palauttakaa se retken jälkeen STUK:lle ja saatte tietää reaalisäteilyannoksenne retken ajalta.
Stukesin sivut ovat tuttuja, mutta miten paljon voi saada tietoa ympäristöstä puolen tunnin kierroksella?Jooo-o. En kiistä etteikö säteily olisi vaarallista... mutta samalla kun googlettelee säteilyn vaarallisuudesta, voi etsiä tietoja alueen nykyisestä säteilytasosta.
Esimerkiksi tästä --> STUK
![]()
Aika sen näyttää, mutta ei ollut tarkoitus vääntää aiheesta vaan tuoda oma mielipide asiasta julki.Ehkä mä vielä pysyn terveenä.
Mä ainakin bongasin villihevosia (tai ainakin villiintyneitä), koiria, hiiriä, siilin ja vanhan ukkelin polkemassa polkupyörällä. Ja juurikin siellä Prypjatissa.Mitä se ominaisuus kertoo alueesta, jolla ei tavata nisäkkäitä? Paitsi tietenkin motoristeja![]()
Eli taas voidaan kyseenalaistaa netissä kirjoitettua tietoa, mitä siis minä olen sieltä saanut.Mä ainakin bongasin villihevosia (tai ainakin villiintyneitä), koiria, hiiriä, siilin ja vanhan ukkelin polkemassa polkupyörällä. Ja juurikin siellä Prypjatissa.Mitä se ominaisuus kertoo alueesta, jolla ei tavata nisäkkäitä? Paitsi tietenkin motoristeja![]()
Edit: Joo, ei väännetä![]()