Moottoripyörän lämmitys

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja NgkR
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Eikös se tappokatkaisin toimi vain vaihde päällä, kyllä mun pyörät on aina käyny vapaalla sivujalalla.

... myös mutuiluja voi esittää halutessaan
Mutuna veikkaisin prätkän valmistajan varautuneen myös sivujalalla tapahtuvaan koneen käyttöön.
Kyllä. Esim SS Ducatia ei voi käynnistää sivujalka alhaalla.
Mutta sekin taisi olla jenkkilän peruja tms. Vanhemmissa Ducateissa jalka ponnahti automaattisesti ylös ja jenkit kaatoivat pyöriään kun eivät sitä muistaneet.
Uudemmat SS:t käy myös jalka alhaalla.

... myös mutuiluja voi esittää halutessaan
Mutuna veikkaisin prätkän valmistajan varautuneen myös sivujalalla tapahtuvaan koneen käyttöön.
Kyllä. Esim SS Ducatia ei voi käynnistää sivujalka alhaalla.
Mutta sekin taisi olla jenkkilän peruja tms. Vanhemmissa Ducateissa jalka ponnahti automaattisesti ylös ja jenkit kaatoivat pyöriään kun eivät sitä muistaneet.
Uudemmat SS:t käy myös jalka alhaalla.
-02 750SS ei ainakaan käy tai sitten en osaa sitä käyttää.

Oma pakkomielle on aina sammuttaa valot ja radio ennen mopon sammuttamista. Käynnistäessä puolestaan ensin buutataan moottori, sitten valot ja viimeksi radio & Autocom. Näin Xenonien käynnistämisestä (mukamas) tuleva jännitepiikki ei vaurioita radiota tai Autocomia  
withstupid.gif

Mulle tuli tästä tekstistä jotenkin tietokonemaailma mieleen, ts. kaikkea hifiä sitä mopoissa nykyään onkin....  
tounge.gif

biggrin.gif
Itsellä hieman eri tyyliin, mopo käyntiin ja hanaa.  
062802moto_prv.gif

Uskoni ihmiskuntaan on mennyttä. Miten te rakkaat kanssamotoristit selviätte hengissä tuolla?

Itse olen miettinyt miten päin kytken auton lämmityslaitteen pistokkeen lämmitystolppaan.
Tuo on nimenomaan hifistelyä. Oikeat äänentoisto-hifistelijät miettivät oikeasti tuollaisia, kuuluu kuulemma soundissa...

Tuo vilkkuongelma ratkeaa sillä ettei käytä niitä ollenkaan, ei ainakaan kulu. Kaverin faija toteutti tätä ihan oikeasti ja kerran yksi onneton fillaristi kolautti mersun oikeaan kylkeen kun äijä kääntyi pihaan ilman vilkkua.....ja fillaristi joutui vielä maksumieheksi....

Ihan helvetin hyvä ketju, pelastaa mun tylsän perjantain...
thumbs-up.gif

Nyt ymmärsin miksi jotkut hurjastelevat niin kovaa. Täytyy ottaa kiinni se menetetty aika mikä on tärväytynyt pyörää lämmitellessä.
Kannattaa tehdä kuten ennenvanhaan tekivät, laskea vesi moottorista pois illalla ja aamulla sumppia siemaillessa kuumentaa se liedellä ja kaataa takaisin koneeseen. Sitten vain lämpimällä moottorilla liikkeelle, helppoa
idea3.gif

Ps. toimii vain nestejäähdytteisillä ajoneuvoilla, voi tietenkin yrittää ämpäristä kaataa kuumaa ilmaa ilmajäähdytteiselle.

On tässä nyt viimeaikoina mietityttänyt moottoria lämmittäessäni, että nelarin tapauksessa kumpi lienee moottorin kannalta parempi(tai pikemminkin onko jommasta kummasta tyylistä haittaa jollekin osalle): Moottorin lämmitys sivujalalla(eli esim. pukee ajovarusteet koneen käydessä lämpimäksi) vaiko, että itse istuu pyörän päällä ja pitää pyörää pystyasennossa?

Ihan loogisella ajattelulla tulis mieleen, että kun omassa pyörässä öljypumppu käsittääkseni sijaitsee oikealla, niin se saa pumpattavakseen öljyä heikosti jos kone on sivujalalla, vai olenko käsittänyt jotain väärin?

Joku voisi valaista niin saisin tämän taakan ajatuksista pois, myös mutuiluja voi esittää halutessaan
062802jumpie_prv.gif
biggrin.gif
Jep jep... Kannattaa miettiä kans että kuluuko männät & sylinteriputket enemmän vasemmalta puoliskoltaan jos pyörittää konetta sivujalalla..
biggrin.gif
Tottahan ne männät laahaa sinne sylkkyjen vasempaan laitaan enempi ku oikeelle puolen, kun kerran pyörä rönöttää vasemmalle päin kallellaan
lookaround_orig.gif

No ei sillä tosiaan oo mitään väliä öljyn kierrolle onko pyörä suorassa vai sivujalalla. Niinku joku tuossa toteskin, siellä öljypohjassa on semmonen muuta ö-pohjaa alemmas ulottuva "pönttökohta" josta imuputki imeksii liukasteita kierrätykseen. (Tuli tuossa kevväämmällä tutustuttua öljypohja-aiheeseen ihan omakohtaisestikin, kun hajos entisestä kawasta öljypohja. Ni siinä uutta pohjaa vaihtaessa tuli sit pälläiltyä sisäpuolelta kans että mitä hän on syöny.)

Mut on nää kaikenlaiset pakkomielteet tosiaan äärimmäisen huvittavaa luettavaa!!
biggrin.gif
Ja ai että mikä yhteenkuuluvuuden tunne ja syvä helpotuksen huokaus, kun vastaan sattuu joku kellä on samoja idioottimaisia tapoja, joitten takia on joskus tullu epäiltyä oman nuppinsa kondista..
tounge.gif
Pitäs melkein perustaa yleisen keskustelun puolelle ihan oma ketju aiheesta?

jospa aihe olisi jo käsitelty
thumbs-up.gif
, tai voisko laajentaa aihetta, jos Kuussa ajelisi, käyttäytyisikö paineistettu öljy samoin kuin Maassa?
confused_orig.gif
nixweiss.gif
nixweiss.gif
ja kävisikö kone paineilmalla..??

Paras tapa lämmittää öljyt valmiiksi on tällainen säteilylämmitin (mitä siis käytetään nykyisissä auton moottoreissa mihin ei voi laittaa lohkolämmitintä) muokattuna öljypohjan muotoon ja sitten vaan ajastimella lämpenemään vähän ennen ajoonlähtöä. Varsinkin syyskylmillä tämä on oiva vaihtoehto paikallaan käyttämiselle.

Uskoni ihmiskuntaan on mennyttä. Miten te rakkaat kanssamotoristit selviätte hengissä tuolla?

Itse olen miettinyt miten päin kytken auton lämmityslaitteen pistokkeen lämmitystolppaan.
Tuo on nimenomaan hifistelyä. Oikeat äänentoisto-hifistelijät miettivät oikeasti tuollaisia, kuuluu kuulemma soundissa...

Tuo vilkkuongelma ratkeaa sillä ettei käytä niitä ollenkaan, ei ainakaan kulu. Kaverin faija toteutti tätä ihan oikeasti ja kerran yksi onneton fillaristi kolautti mersun oikeaan kylkeen kun äijä kääntyi pihaan ilman vilkkua.....ja fillaristi joutui vielä maksumieheksi....

thumbs-up.gif
Mulle toi lohkolämmittimen soundi ei oo niin tärkee juttu että viittisin miettiä...

thumbs-up.gif
Mulle toi lohkolämmittimen soundi ei oo niin tärkee juttu että viittisin miettiä...
biggrin.gif
biggrin.gif

Jos vaikka olisit kasvot kohti tolppaa? Tähtääminen on helpompaa noin päin kuin ollen selin kohti tolppaa.
biggrin.gif
En ymmärrä mitä tarkoitat? Mihin väitteesi perustuu?
Käytännön kokeisiin, tietysti.
tounge.gif

Tarkennan vielä se verran, että jalkapohjat tai kengänpohjat kannattaa pitää vasten maata.

Tere,

eipä tuolla lämmityksellä lienee ollenkaan virkaa pärrissä... Katselee, ettei heti suoraan kännistyksetä kierrätä konetta muutamaa tonnia enempää. Eikä myöskään kylmällä koneella huudata rajuja kiihdytyksiä. Muutoin lienee aivan sama, käykö moottori muutamia sekunteja pidempiä aikoja ennen liikkeellelähtöä. Nyky öljyt on niin helvetillisen hyviä, että niiden viskositeetti on normaali ajelulämpötiloissa heti oitis valmiina pelaamaan. Kyllä sen lämmittelyn tarpeen sitten syysmyöhällä huomaa, kun mosan käyntiin laittaminen alkaa muistuttaa ääntä; kev_vääm_mällä...

Jos se lämmittely tekee jollekin mielenrauhaa, niin olkoon niin. Itse ajelen viileällä koneella kohtuudella, ilman mitään erikoisia rituiaaleja
tounge.gif

nukkumaan mars
sad_orig.gif

Back