Moottoripyörän lämmitys

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja NgkR
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

NgkR

New member
On tässä nyt viimeaikoina mietityttänyt moottoria lämmittäessäni, että nelarin tapauksessa kumpi lienee moottorin kannalta parempi(tai pikemminkin onko jommasta kummasta tyylistä haittaa jollekin osalle): Moottorin lämmitys sivujalalla(eli esim. pukee ajovarusteet koneen käydessä lämpimäksi) vaiko, että itse istuu pyörän päällä ja pitää pyörää pystyasennossa?

Ihan loogisella ajattelulla tulis mieleen, että kun omassa pyörässä öljypumppu käsittääkseni sijaitsee oikealla, niin se saa pumpattavakseen öljyä heikosti jos kone on sivujalalla, vai olenko käsittänyt jotain väärin?

Joku voisi valaista niin saisin tämän taakan ajatuksista pois, myös mutuiluja voi esittää halutessaan
062802jumpie_prv.gif

Jos noista edellisistä viesteistä et ymmärtänyt, niin ihan selväkielisesti: ei mitään väliä.

Öljypumppu ottaa imuputkella öljyt yleensä öljypohjassa olevan syvemmän "poteron" pohjalta, ja sen pinnan tasoon noin pieni kallistus ei vaikuta mitään. Pitäähän koneen sitäpaitsi saada voitelua kaarreajossakin, kun ollaan enemmänkin kantillaan. Oikein pitkissä keulimisissa voi tulla sen sijaan ongelmia.

Jos noista edellisistä viesteistä et ymmärtänyt, niin ihan selväkielisesti: ei mitään väliä.

Öljypumppu ottaa imuputkella öljyt yleensä öljypohjassa olevan syvemmän "poteron" pohjalta, ja sen pinnan tasoon noin pieni kallistus ei vaikuta mitään. Pitäähän koneen sitäpaitsi saada voitelua kaarreajossakin, kun ollaan enemmänkin kantillaan. Oikein pitkissä keulimisissa voi tulla sen sijaan ongelmia.
Joo, ei tällä varmasti ole oikeasti mitään väliä.

Halotaan hieman kuitenkin hiuksia: koska kaarteessa ajaessa
vaikuttaa myös G-voima, sen öljyn kannalta on uskoakseni
melkein sama kuin ajettaisiin suoraan, koska se kaartaminen
painaa öljyä kohti öljypohjaa.

Tuo ei siis ole pätevä perustelu, MUTTA aivan varmasti
moottori on rakennettu niin, että jos öljynpinta on kohdillaan,
sivujalalla käydessä ei tule ongelmia.

Jos öljypumppu horii tyhjää, öljynpaineen merkkivalo vilkkuu
tai palaa, eikös? Sehän on OLEMASSA juuri siksi.

Eipä siinä pahemmin kulmaa olekaan kun pyörä on jalalla, muutama aste kaiketi. Itte lämmitän pyörän jalalla ja puen samalla varusteet, eli kypärän ja hanskat odottaen että kone on tarpeeksi lämmin kierrätettäväksi
biggrin.gif

HiFistelyä vimpan päälle!
On näitä joskus kiva kelata, ihan periaatteesta.
smile_org.gif

Mulle on unettomia öitä aiheuttanut vilkunkatkaisija, on siis Yamahan ihan tavallinen. Eli kuluuko enemmän, jos vedän suoraan toisen suunnan vilkutuksesta toisen suunnan vilkutukseen - enkä siis paina sitä sisään välillä (=en nollaa)?

En ole tuommoista avattuna tai piirroksena nähnyt, niin asia jäänyt askarruttamaan. Menee kyllä laidasta laitaan, mutta vähän ikään kuin rusahdellen.
wink.gif

Uskoni ihmiskuntaan on mennyttä. Miten te rakkaat kanssamotoristit selviätte hengissä tuolla?

Itse olen miettinyt miten päin kytken auton lämmityslaitteen pistokkeen lämmitystolppaan.

Heh - tästähän saakin hauskan ketjun erilaisista typeristä pakkomielteistä, joita itse kullakin on.

Oma pakkomielle on aina sammuttaa valot ja radio ennen mopon sammuttamista. Käynnistäessä puolestaan ensin buutataan moottori, sitten valot ja viimeksi radio & Autocom. Näin Xenonien käynnistämisestä (mukamas) tuleva jännitepiikki ei vaurioita radiota tai Autocomia
withstupid.gif

Toinen pakkomielle on *aina* tallista mopoa hakiessa tarkastaa öljyt (vaikka ei se pinta mihinkään muutu). Jos nuo jäävät tarkastamatta, homma pyörii jatkuvasti mielessä...
withstupid.gif

Noi ei oo ees vielä pahoja...
biggrin.gif
Öhöm... mä liikkeelle lähtiessäni, esim. huoltsikan pihalta, työnnän pyörän liikkeelle ja hyppään kyytiin..ei nääs kytkintä tarvi luistattaa. Tosin liikennevaloissa toi ei toimi. Siksi ketuttaakin niin paljon liikennevaloissa kökkiminen. Jos on oikeen kunnolla virtaa, työnnän niin paljon että voi heittää suoraan kakkosen silmään. Pistäkääs paremmaksi
062802jumpie_prv.gif

Aurinkolasit nenällä, satoi tai paistoi. Pimeällä täytyy ottaa pois, ei peskeles näe enää ajaa.

Heh - tästähän saakin hauskan ketjun erilaisista typeristä pakkomielteistä, joita itse kullakin on.

Oma pakkomielle on aina sammuttaa valot ja radio ennen mopon sammuttamista. Käynnistäessä puolestaan ensin buutataan moottori, sitten valot ja viimeksi radio & Autocom. Näin Xenonien käynnistämisestä (mukamas) tuleva jännitepiikki ei vaurioita radiota tai Autocomia :tyhmäminä:

Toinen pakkomielle on *aina* tallista mopoa hakiessa tarkastaa öljyt (vaikka ei se pinta mihinkään muutu). Jos nuo jäävät tarkastamatta, homma pyörii jatkuvasti mielessä... :tyhmäminä:
Edellisessä autossa laitoin aina ennen starttia parkit päälle,
vasta käynnistyksen jälkeen xenon-valot päälle.
Ne polttimot kai periaatteessa kestävät pidempään,
kun ei sytyttele ja sammuttele suotta. :-------)

MP:ssä prkl valot menee väkisin päälle, valokatkaisijaa EI OLE,
ainoastaan pitkät/lyhyet voi vaihtaa. Ja startatessa ne aina sammuu
hetkeksi ja syttyy heti taas. Melko häiritsevää, hmm?
Voi niitä xenon-parkoja.

Öljyjen tarkistamisesta olisi paljon enemmän jotain hyötyä,
olenkohan omastani tarkistanut ööö kerran? :)

Sitä yhden kirjoittajan tarinaa mopon työntämisestä liikkeelle
en sentään taida niellä, vähän liian hyvä ollakseen totta. :D

Oma pakkomielle on aina sammuttaa valot ja radio ennen mopon sammuttamista. Käynnistäessä puolestaan ensin buutataan moottori, sitten valot ja viimeksi radio & Autocom. Näin Xenonien käynnistämisestä (mukamas) tuleva jännitepiikki ei vaurioita radiota tai Autocomia
withstupid.gif

Toinen pakkomielle on *aina* tallista mopoa hakiessa tarkastaa öljyt (vaikka ei se pinta mihinkään muutu). Jos nuo jäävät tarkastamatta, homma pyörii jatkuvasti mielessä...
withstupid.gif
Edellisessä autossa laitoin aina ennen starttia parkit päälle,
vasta käynnistyksen jälkeen xenon-valot päälle.
Ne polttimot kai periaatteessa kestävät pidempään,
kun ei sytyttele ja sammuttele suotta. :-------)

MP:ssä prkl valot menee väkisin päälle, valokatkaisijaa EI OLE,
ainoastaan pitkät/lyhyet voi vaihtaa. Ja startatessa ne aina sammuu
hetkeksi ja syttyy heti taas. Melko häiritsevää, hmm?
Voi niitä xenon-parkoja.

Öljyjen tarkistamisesta olisi paljon enemmän jotain hyötyä,
olenkohan omastani tarkistanut ööö kerran?
smile_org.gif

Sitä yhden kirjoittajan tarinaa mopon työntämisestä liikkeelle
en sentään taida niellä, vähän liian hyvä ollakseen totta.
biggrin.gif
Mulla jäi xenonien asennuksen yhteydessä yks johto vähän löysälle, ja se alko ottamaan kontaktihäiriötä kaikista pienistä töyssyistä.
Sattusin olemaan 70 km päässä kotoota kun huomasin, ku xenoni alko räpsyy samallalailla kuin strobovalo ja välillä välkkyy niin kirkkaasti ku salama ois lyöny.
Muut tien käyttäjät huomas tämän kanssa yllättävän hyvin! Vastaan tulevat autot hiljensi vauhtia ja jotkut jopa innostu ittekki vilkuttelemaan valoja, samaan suuntaan menevät myös hiljensi vauhtia n.20km alle nopeusrajoituksen ja siirtyi melkeen ojan puolelle poies mun tieltä!
tounge.gif

Kotona laitoin johdon kiinni ja hyvin toimii valo vielä. vaikka räpsyskin aika paljon.
cool.gif

... erilaisista typeristä pakkomielteistä, joita itse kullakin on.
Niin, jos siis laajennetaan ketjua mieltä askarruttavista kysymyksistä ankariin pakkomielteisiin, niin...
smile_org.gif

... aina kun laitan avaimen "Lock" -asennosta "Off" -asentoon, katson oikeanpuoleiseen etujarrulevyyn, onko jarrulevylukko paikallaan...

... prätkällä ajan käytännössä joka päivä (lumikelejä lukuunottamatta), ja viimeksi olen käyttänyt jarrulevylukkoa vuonna 2005...
inlove.gif

Mä taas painelen vilkun sammutuskytkintä jatkuvasti ajossa. Toisaalta tää on kuulemma aika yleinen pakkomielle...

Myös käsikaasun namiska pitää tarkistaa aika ajoin ettei vaan ole jäänyt päälle.
lookaround_orig.gif

edit. alkuperäiseen viestiin viitaten hieman harmittaa ettei omaa pyörää pysty käyttämään lämpimäksi sivujalalla kun siinä seisontatuessa on joku tappokatkasin. Tyhmin keksintö ever?

Back