Moottoripyörille katsastuspakko?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja kirin
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

kirin

New member
Tällaista juttua löytyi MP Maailman sivuilta.

Miltäs ajatus tuntuu, vaikuttaako omaan harrastukseen mitenkään?

Äkkipäätä ajatellen kaikennäköinen rakentelu ja virittely voi vaikeutua. Jutussa mainittiin esim. nuo päästömittaukset.

Varmasti myös joku lisä mopoilun vuosikustannuksiin:
- katsastusmaksu
- ehkäpä useat käyttävät jossain "katsastushuollossa" pyöränsä ennen syyniin vientiä
- päästömittausmaksu
- tuplaosat viriosien tilalle, jotka vaihdetaan paikalle katsastukseen vietäessä
- ym.?

Mopohuollot taputtavat varmaan käsiään, jos tämä toteutuu.
 
ei vaikuta, kun vaihtaa uuden joka vuodelle...
tounge.gif
 
Tällaista juttua löytyi MP Maailman sivuilta.

Miltäs ajatus tuntuu, vaikuttaako omaan harrastukseen mitenkään?

Äkkipäätä ajatellen kaikennäköinen rakentelu ja virittely voi vaikeutua. Jutussa mainittiin esim. nuo päästömittaukset.

Varmasti myös joku lisä mopoilun vuosikustannuksiin:
- katsastusmaksu
- ehkäpä useat käyttävät jossain "katsastushuollossa" pyöränsä ennen syyniin vientiä
- päästömittausmaksu
- tuplaosat viriosien tilalle, jotka vaihdetaan paikalle katsastukseen vietäessä
- ym.?

Mopohuollot taputtavat varmaan käsiään, jos tämä toteutuu.
Ylimääräistä rahanmenoa ja vaivaahan tuo tarkoittaa. Tosiaan viriosat pitäisi aina poistaa (mikäli niitä pyörässä on) ja pyörä säädättää päin persuksia (liian laihalle) katsastuksen ajaksi. Näin siis katalysaattorimallien ollessa kyseessä. Lisäksi tietysti huilut kiinni jos sellaisia putkista löytyy mutta sehän nyt ei ole kovin kummoinen rituaali todellakaan. Ylimääräinen menoerä ja ressin paikka eli  
033102ass_1_prv.gif
:tähän se on mutta minkäs teet. Ajatushan tuossa on ihan hyvä (päästöjen minimointi) mutta mopoilulle kun antaa pikkusormen niin hetken päästä ei välttämättä vihriää väriä tunnustaneellekaan tunnu päästömääräykset enää oikein missään toisin kuin ne tuunatut tehot/äänet...
 
Nooh, pitää vaihtaa vaan kokoränni slipariin... on nopeampi vaihtaa.
Jos slipari tai muu viritys vie seokset laihalle, eikö sen poistaminen vie toiseen suuntaan?

Tulee penkissä käynti ennen ja jälkeen katsastuksen = kallista?

Saattaisi muuten yleistyä rekisterikilven valot, takaheijastimet ja e-merkityt vilkut, ajovalot yms...

Kannatan varauksella tätä
confused_orig.gif
 
Tuskin rupeavat koko pyöräkantaa katsastamaan. Ei yksinkertaisesti ole resursseja tähän.
Varmaankin menee niin että esim vuoden 2007 jälkeen käyttöönotettuja ruetaan syynäämään esim joka toinen vuosi.
 
Ei vaikuttaisi omaan ajoon mitään mutta voisi olla paikallaan ihan karmeimpien vehkeiden kannalta.
 
Kaippa tuo katsastus perusteltua on, mutta samalla saisi kyllä luopua noista veroista ja kaiken maailman prosenteista. Porukka saisi vaihtaa palikkaa miten tykkää ja rakennella mieleisiään, kunhan ovat turvallisia, tiekelpoisia ja säädöt kohdallaan. Tosin itse en paljoa jaksa kuin polttimoita ehkä vaihtaa.
 
Ei muuta vaikutusta, muuta kuin vitutuskäyrä nousee turhien katsastusmaksujen muodossa...
mad.gif
 
Enpä tuolla liikenteessä ole törmännyt EI TIELIIKENNEKELPOISEEN pyörään. Eiköhän sitä jokainen sen verran pyörästä pidä huolta että se kunnossa on, toisin kuin osa autoilijoista jolle se auto on vain paikasta A paikkaan B siirtymistä varten.

Vahvasti haisee rahastukselle. Pitää saada pyöräiliöitä kiusattua vielä lisää suurien vakuutusmaksujen, alimitoitettujen nopeusrajotusten sekä ylimitoitettujen rangaistusten lisäksi.
 
Tosin itse en paljoa jaksa kuin polttimoita ehkä vaihtaa.
Eikös sulla just ollut turbotettu peli? Tai nojoo, sekin lieni pajan rakentama...
Pajanpa hyvinkin. No täytyy vähän vetää takaisinpäin, kun olenhan minä vaihtanut kahvat, pleksin, takavalon, asentanut Autocomin, TT Riderin ym. pientä.
omg.gif


Tarkemmin ajateltuna sitä on näköjään kuitenkin kädet rasvassa koko ajan...
crazy.gif
 
Sinällään minulle ok, koska tuo virittely on viime aioina jäänyt vähemmälle. Ylimääräinen kustannus siitä tulisi. Lisäksi miettii että miten menisi katsastusaika ==> ei kai vaan rekisteröintipäivän mukaan jolloin keväällä hirveä lauma liikkeellä ? Se kai nyt on selvä, että uudella mopolla 2-3 vuotta vapaata ja sen jälkeen esim. joka toinen vuosi.
sport05.gif
 
Tuskin rupeavat koko pyöräkantaa katsastamaan. Ei yksinkertaisesti ole resursseja tähän.
Varmaankin menee niin että esim vuoden 2007 jälkeen käyttöönotettuja ruetaan syynäämään esim joka toinen vuosi.
Katsastaahan ne koko autokannankin. Varmaan joka toinen vuosi voisi olla hyvä. Jos touhu aloitettaisiin esim. 2008 niin 2008-2010 pitäisi kaikkien pyörien käydä konttorilla.

Teoriassa ihan jees, työllistää jne.. mutta käytännössä
033102ass_1_prv.gif
,kun pitää sliparit vaihtaa ja kommanderi irroittaa aina..
 
Ja mitä hyötyä tuosta katsastuksesta lopulta olisi. Pääpaino on päästömittauksessa, mutta kaikki vaihtaa putket ja säädöt alkuperäisiksi aina ennen katsastukseen menoa. Toisaalta poliisi on ainakin tähän asti kytännyt pyörien liikenneturvallisuutta ihan riittävästi. Entäs sitten tämä alueiden eriarvoisuus: Suomessa asuvalla ajokausi on noin 6 kuukautta, jossakin lämpimämmässä paikassa ajokausi on 12 kk. Kuitenkin katsastustiheys olisi maiden välillä sama ja me maksettaisiin sama määrä katsastusmaksuja, kuin esim. espanjalaiset?? Ja jos nyt sitten ajatellaan vihreitä ajatuksia, niin meidän pyörät saastuttavat ajokauden lyhyyden vuoksi noin puolet siitä mitä ympärivuoden ajelevat karvaiset serkkumme.

Ai niin pitää lisätä, että pyörän tulisi tietenkin vastata valmistusvuotensa saastemääräyksiä, kuten autojenkin. Eikä päästömittaukset varmaan koskisi vanhoja vehkeitä. Eli vuoden -72 tuuttia ei tarvitsisi alkaa huudattamaan jonkun idioottidirektiivin takia..

033102ass_1_prv.gif
 
Katsastuksesta on se hyöty, joka siitä on esim. Saksassa. Toki se edellyttää, että on koulutettu katsastusmies, mikä ei nykyisin pidä paikkaansa moottoripyörien kohdalla, Suomessa.

Katsastus tulee, mutta on kokonaan eri asia, koska. EU-direktiivi on vissiin ollut koko tämän vuosituhannen valmisteilla. On vaan pyrittävä varmistumaan siitä, että sen täkäläinen sovellutus on edes jotenkin järkevä, kun se lopulta tulee. Nykytilanne on jonkinmoista huuhaata ja teoriassa jokainen modifioitu prätkä tulisi muutoskatsastaa. Onko se sitten mielekästä, nykyisin, nykykatsastajien kyvyillä? Se ompi...
lookaround_orig.gif
 
Mitään hyötyä ko. hommasta ei ole.
Mutta hyvä bisnes, vartin hommasta 50 €.

Vtuttaa jo pelkkä auton katsastaminen.
Silmänlumetta on ne korjaukset ollet, joita vanhaan autooni olen joutunut katsastuksen takia tekemään.

Ja tottakai, sama käytäntö kuin autoissakin, hylätään 30 % pyöristä, jottei AKE:n tarkastajat tule syynäämään toimintaa tarkemmin. Helpompaa yrittäjälle, ymmärtäähän sen.
 
confused_orig.gif
Vitutusta lisäävä rahastus. Pyörän joutuu kerran vuodessa ruuvaamaan laihalle ja mittarista ylimääräiset kilometrit pois.
033102ass_1_prv.gif
Eli mittarilukemiinkaan ei tämän jälkeen voi luottaa ollenkaan.
Samalla pyörän kunnostus muuttuu ympärivuotisesta vain kerran vuodessa tapahtuvaksi,kuten autoilussakin on tapahtunut.
Periaatteessa en näe tuossa mitää hyvää,jollei valtion verokertymää lasketa hyödyksi.
kaboom.gif
 
Back
Ylös