• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Moottorirata Iittiin

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja madagi
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Väliaikatietoa:D Vaikka tuossa onneksi todetaan, että valitus tulisi hylätä niin on tämä suomi vaan hauska maa. MotoGp:hen 96db meluraja..jes.

http://www.kouvolansanomat.fi/Onlin... miksi valitus pitäisi hylätä/2016221444099/4

Tuo valittaminen pitäisi tehdä kunnolla maksulliseksi. Esim. aiheettoman valituksen takia hankkeen viivästymisestä aiheutuneet lisäkustannukset pitäisi voida veloittaa valittajilta täysimääräisenä. Hillitsisi vähän intoa turhanpäiväiseen valittamiseen.

Oon jo vähän aikaa miettinyt, että tulisipa joku maailmansota tai rutto tai belgian kokoinen meteori, niin päästäisiin taas oikeisiin mittasuhteisiin näissä valittamisissa.

Jos Imatranajo toi Imatralle nettoa yli kuus miltsiä, niin millainenkohan kultakaivos MotoGP olisi Iitille, josta muuten ajoin kesällä ohi, enkä huomannut, kun räpäytin silmiä.

No onneksi virkamiehet ovat kaikki hankkeen puolella ja ymmärtävät varmasti hankeen taloudellisen merkityksen joka ulottuu jopa rajojen ulkopuolelle suomen markkinoinnin/matkailun edistämiseksi. Jos ja kun saadaan lisää menestyviä kuskeja niin kaipa heillä on/ aina ollut hemmetin hyvä markkina-arvo suomelle.

Ja toi valitusmaksukaytäntö pitäis olla just samanlainen kuin käräjillä; hävinnyt maksaa viulut.

Olen muuten sitä mieltä, että monessa asiassa, esimerkiksi tässä, häpeärangaistus olisi helvetin hyvä. Valittaja pariksi tunniksi - raiskaaja vaikka puoleksi vuodeksi - kaupungintalolle jalkapuuhun, niin ehkä alkaisi kiinnostaa vähän miettiä asioita.

Kyllähän jokaiseen realisteseen hankkeeseen/hankeaikatauluun kuuluu "todennäköisen" valitusrumban
huomiointi.

Hallintokoneistoon vaan pitäisi saada punnerrettua eräänlainen "seula", johon jäisi
selkeästi "ammattivalitukset", tai hankkeen viivyttämiseen/torpedointiin tähtäävät edesottamukset.

Näin sitten "selkeät" asiat käsiteltäisiin priorisoituna siedettävällä aikajanalla.

Se kuuluisa "yleinen etu" toteutuisi myös kustannustehokkaasti, eikä kenenkään oikeusturvakaan
kärsisi.... ei sillä hölmömmälläkään puolella pöytää :D.

Sama perusongelmahan jyllää myös oikeuslaitoksen puolella.
Se "tieto ja tuntuma", että prosessi kestää täysin kohtuuttoman ajan, houkuttelee
käynnistämään prosesseja myös ihan muista syistä kuin "oikeuden saamiseksi". :;):

Ja toi valitusmaksukaytäntö pitäis olla just samanlainen kuin käräjillä; hävinnyt maksaa viulut.
Olen täsmälleen samaa mieltä että että valituskynnys on tehty liian matalaksi.

Oikeuskäytännöstä tuli mieleen että malli "hävinnyt maksaa viulut" on johtanut käytännössä siihen että jos ei ole paljon rahaa niin ei kannata käräjöidä. Pitää olla mahdollisuus palkata asianajaja ja olla sata varma että voittaa jutun. Ja niin paljon rahaa että lompsa kestää kaikki valitusprosessien kulut. Siinä mielessä Suomen oikeuskäytäntö ei ole kovin tasa-arvoinen. Tällä kyllä myös tehokkaasti vähennetään turhaa käräjöintiä.

Sori meni vähän sivuun aiheesta.

Kädettömänä googlaajana en löytänyt tuota alkuperäistä valitusta. Löytääkö joku muu?

Olen täsmälleen samaa mieltä että että valituskynnys on tehty liian matalaksi.

Oikeuskäytännöstä tuli mieleen että malli "hävinnyt maksaa viulut" on johtanut käytännössä siihen että jos ei ole paljon rahaa niin ei kannata käräjöidä. Pitää olla mahdollisuus palkata asianajaja ja olla sata varma että voittaa jutun. Ja niin paljon rahaa että lompsa kestää kaikki valitusprosessien kulut. Siinä mielessä Suomen oikeuskäytäntö ei ole kovin tasa-arvoinen. Tällä kyllä myös tehokkaasti vähennetään turhaa käräjöintiä.

Sori meni vähän sivuun aiheesta.

Siis TÄH? Vuosittain on tutkimuksia joissa pystytään Suomen oikeuslaitos toteamaan yhdeksi maailman oikeudenmukaisimmista. Näiden pohjalta vääriä tuomioita ei käytännössä tule. Eli oikeus toteutuu, ja jos lähdet huuhaa casen kanssa käräjille, niin kalliksi tulee. Siinäkin mielessä oikeus toteutuu.

Millä te luulette että ns Lampelat maksaa elämäntyylinsä? Sillä että rikoksentekijällä on oikeus saada oikeusapua. Käytännössä hän aina valittaa vähintään hoviin saakka vaikka olisi savuavan pyssyn kanssa paikan päältä napattu. Kuka maksaa Lampelan laskun - aina veronmaksajat.

Entä pieni tai keskituloinen rikosoikeudessa. No jos on oikeusturvavakuutus niin siitä. Tai henkilö saa oikeusapulain perusteella oikeusapua mikäli ei itse pysty maksamaan.

Entä parempipalkkainen. Oikeusturvavakuutus tai oma lompsa.

Hiukka faktaa mukaan ennenkuin tällaista harhaa alkaa julistamaan.

Tuo valittaminen pitäisi tehdä kunnolla maksulliseksi. Esim. aiheettoman valituksen takia hankkeen viivästymisestä aiheutuneet lisäkustannukset pitäisi voida veloittaa valittajilta täysimääräisenä. Hillitsisi vähän intoa turhanpäiväiseen valittamiseen.

Noh nythän jotkut ovat keksineet valittamisesta ansaintalogiikan, kts. esim. tätä:

http://www.hs.fi/kaupunki/a1477712495993

Ja laillista kiristämistähän tämmöinen on. Raksa-alalla tyypillistä, hanke saattaa viivästyä jopa 10 vuotta kun kaikki valitusportaat käydään läpi ja lopulta KHO päättää ettei ole aiheellinen.

Tarkoitus olis ajaa 2018 eka kisa. Valtion pellet soutaa ja huopaa niinkuin aina joka jutussa. Anyway, tuo proggis on jo niin pitkällä, ettei kaadu tuohon 3,5 miljoonaan. Hauskaa vaan on tää kaksinaismoralismi; toisaalla paasataan (puhutaan paskaa) liikenneturvallisuuden lisäämisestä ja nollatoleranssista; toisaalla pannaan hanttiin liikenneturvallisuuden lisäämisestä huippukoulutusradalla, johon ei valtion tarvitsisi kuin laitta hieman rahaa ja muut hoitavat koko proggiksen. No; itse olen 100% varma hankkeen onnistumisesta. (sinänsä hyvin, vaikken mitään tiedä koko hankkeesta:) )

Tarkoitus olis ajaa 2018 eka kisa. Valtion pellet soutaa ja huopaa niinkuin aina joka jutussa. Anyway, tuo proggis on jo niin pitkällä, ettei kaadu tuohon 3,5 miljoonaan. Hauskaa vaan on tää kaksinaismoralismi; toisaalla paasataan (puhutaan paskaa) liikenneturvallisuuden lisäämisestä ja nollatoleranssista; toisaalla pannaan hanttiin liikenneturvallisuuden lisäämisestä huippukoulutusradalla, johon ei valtion tarvitsisi kuin laitta hieman rahaa ja muut hoitavat koko proggiksen. No; itse olen 100% varma hankkeen onnistumisesta. (sinänsä hyvin, vaikken mitään tiedä koko hankkeesta:) )

Sen Kouvolan lupaaman 2 000 000€:n pääomalainan kanssakin on vähän niin ja näin. Jos olen oikein ymmärtänyt niin sitä ei makseta ratayhtiölle ellei näyttöä riittävästä yksityisestä rahoituksesta pystytä esittämään. Jos käy niin että valtiolta ei tule 3,5:ttä miljoonaa ja Kouvolan rahatkin jäävät saamatta niin kyllä sillä alkaa olla jo vaikutusta hankeen etenemiseen. Eli, sitä yksityistä rahaa pitäisi vähitellen alkaa löytymään. Vaikuttaa vain etteivät sijoittajat ole kovin innostuneita tästä hankkeesta, ei ole odotettavissa hyvää tuottoa lyhyellä aikavälillä.

No, aika näyttää kuinka käy.

Sen Kouvolan lupaaman 2 000 000€:n pääomalainan kanssakin on vähän niin ja näin. Jos olen oikein ymmärtänyt niin sitä ei makseta ratayhtiölle ellei näyttöä riittävästä yksityisestä rahoituksesta pystytä esittämään. Jos käy niin että valtiolta ei tule 3,5:ttä miljoonaa ja Kouvolan rahatkin jäävät saamatta niin kyllä sillä alkaa olla jo vaikutusta hankeen etenemiseen.

No, aika näyttää kuinka käy.

Tilanne tuollaisenaan on luonnollisesti heikennys rahoituksen suhteen. Toivoa sopii, että edellytykset viedä homma läpi on silti. Tilanne on jopa parempi mahdollisimman pienellä julkisella rahalla, niin ei tarvitse kuunnella kenenkään itkuja.

Tilanne tuollaisenaan on luonnollisesti heikennys rahoituksen suhteen. Toivoa sopii, että edellytykset viedä homma läpi on silti. Tilanne on jopa parempi mahdollisimman pienellä julkisella rahalla, niin ei tarvitse kuunnella kenenkään itkuja.

Tästä voi ehkä lukea rivien välistä: (itse luen: haistakaa sitte vaan paska ja pitäkää hilunne. Kyllä tää homma hoituu ilman teitäkin)

KymiRing-hankkeen projektipäällikön Timo Pohjolan mukaan yhtiön puolelta tilanne on ennallaan.

- Olemme ottaneet valtion rahoituksen huomioon suunnitelmissamme. Tilanteesta ei ole syytä spekuloida tässä vaiheessa.

Back