Moottorirata Iittiin

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja madagi
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Kai noita luokituksia varten testikuskien pitää ajaa ulos mutkissa ha sitten kun ei kuole rata on riittävän turvallinen. Tylsäähän se ois perustaa hidastuvuuslaskelmiin tietyistä vauhdeista
 
^Ei tässä ole kyse minun mielihaluistani.

Katsotaanpa asiaa Dornan näkökulmasta. Dorna tekee nyy joulukuussa päätöksen 2020 kisakalenterista - siis aivan lähiaikoina. Dornalla on siis ihan näinä päivinä oltava varmuus siitä, että

- Kymiringillä on ensi kesänä valmius hoitaa kisat, eli käytännössä rahoitus tarvittaviin rakenteisiin on varmistettu eikä ainoastaan Pietilän lupausten varassa

- Dorna saa oman kynnysrahansa

Onhan se täysin mahdollista, että Pietilä on saanut puhuttua useita miljoonia lisärahaa, mutta mikään ei julkisuudessa olevista tiedoista viittaa niin olevan. On mahdollista, että Lahti Events saa oikeudesta luvan lähteä rahoittajaksi, mutta sen oletuksen varaan Dorna tuskin lähtee omaa mainettaan riskeeraamaan.

Yhtä kaikki, ei tarvitse montaa viikkoa jännäillä.
 
Tässä vaiheessa kun rataluokitusta tai vahvistusta kisan ajamisesta ei vielä ole, lippuja ostaneet ovat tahtomattaan osallisia joukkorahoitushankkeessa.

motogp.comissa on suomen rata merkattu kolmeen eri kohtaan ja parista paikkaa löytyi juhannuksen rengastestit.
On kisa hyvin pitkällä myös Dornan puolella.

Motogp.comista ei kuitenkaan vielä saa lippuja ostettua. Tällä foorumilla aikaisemmin sanottiin, että lipunmyynnin hoitaa dorna (tai dorna on mukana lippuhommissa).

Löysin tällaisen hienon nuolipiirroksen. Eli faneilta rahnat siirtyvät ratayhtiölle ja ratayhtiö maksaa dornalle kynnysrahan. Dorna on varmaankin antanut raameja lippujen hinnoittelussa, sillä täydelliseltä "Kummola"-hinnoittelulta ollaan mielestäni vältytty.

Ratayhtiö maksaa Dornalle minimissään sen 4 mil.€ kynnysrahaa, joten eiköhän me sitä varten saatu nämä liput ostettua hyvissä ajoin.

Revenue-flowchart-how-motoGP-makes-money.jpg


Se, että lippu sunnuntain kisaan maksaa minimissään 60 €, niin saa niitä aika paljon osteskella, jotta saa tuon kynnysrahan haalittua kasaan.
4 M€ / 60 € = 66 666 kpl. Jos joku ostaa kalliimpia lippuja tai useammalle päivälle, niin sehän helpottaa ratayhtiötä. Voi alkaa maksamaan myös olemassa olevia velkojaan. Ylen mukaan, Dorna odottaa koko viikonlopulle 100 000 katsojaa.

2019 statseja ei olla vielä varmaankaan julkaistu. 2018 maailman MotoGP kisapaikoille saapui 2 884 242 fania. Suurimpia oli ensikertalainen Buriram, Thaimaasta (222 525 hlö). Sen jälkeen tulee kaksi eurooppalaista. Red bull ring, itävallasta (206 746 hlö) ja Le Mans, Ranskasta (206 617 hlö).

Kymiringin MotoGP testejä oli tänä kesänä katsomassa se ~8000 hlö. Itsekin olin silloin vielä hieman skeptinen koko hankkeen ja aikataulun suhteen, joten jätin liput ostamatta. Nyt minulla on lippu ja tuttavistani jo viisi on ostanut liput sunnuntain kisaan, vaikka vain yhdellä näistä tuttavistani on prätkäkortti ja prätkä (Harley Davidson tietysti).

Että saattaapi tuo kisa eskaloitua ihan isoksi tapahtumaksi (ainakin sunnuntain osalta). Pidetään peukkuja, että ainakin tämä eka kisa sinne saadaan :thumbup:

PS. Se ei ollut reilua, että kisaan on tulossa lisää katsomoita, joita tässä ekassa lipunmyyntierässä ei edes mainittu. Katselinkin, että pitkällä suoralla on paljon kohtia, missä ei ole katsomoita. Mm. kiinnostavin ja kallein paikka, eli suoran päässä oleva jarru. Seillä sitä actioonia tulee riittämään. Ylen artikkelin mukaan katsomoalueita tulee olemaan viisi.
motogp2020-katsomokartta-web-1024x566.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Eli luokitus olisi annettu jo ennen kuin on edes kuokka kiveen iskenyt..:
Miten voi noin naiivi ihminen olla?

todnak: "luokitus sai hyäksynnän" = dossier approved

3.1 The creators of a new circuit intended for
international competitions shall submit a
comprehensive dossier of plans and
specifications to the ASN of the country of the
circuit, for project approval and submission to
the FIA (see dossier requirements in
Supplement 1).
 
^Noinhan se on. Kymiring vaan antaa sellaisen mielikuvan, että rata olisi saanut hyväksynnät.

Kehut T1mpalle kiihkottomasta kommentoinnista. Asioista voi tosiaan keskustellakin ilman nimittelyä. Lippuhinnoista pitää miinustaa alvit pois.
 
OT:

Kummola-hinnoitteluun kun viitataan useassa viestissä, niin siinähän perseelleen ei mennyt kalliiden Suomen kotiotteluiden lippukauppa, vaan kaikkien muiden pelien hinnoittelu. Suomen pelithän myytiin loppuun melkoisen hintavilla lipuilla, mutta kiekkoliiton ahneet liimanhaistelijat eivät niinkään yksinkertaista ajatusta saaneet sisäistettyä, että keskiverto suomalaista kiinnostaa moninkertaisesti enemmän oman jengin pelit, eikä juurikaan Saksa vs. Puola jne. Taloudellisestihan kisat olivat muistaakseni oikein onnistuneet, mutta yleisfiilis aika aneeminen muiden pelien tyhjistä katsomoista johtuen. Lopultahan niitä muiden matsien lippuja myytiin jossain Ilmalan Shellillä vitosen kappale tjsp, mutta vaikea sitä tilannetta oli enää pelastaa. Nyt on lippujen hinnat ihan odotetustikin kohdallaan, mutta vähän toivomisen varaa informaatiossa mitä tai mihin lipulla pääsee.
 
Miksiköhän kymiring ei ole vielä avannut varauskalenteria sivuilleen?
Luulis että kannattais jo alkaa myymään ratavuoroja.
 
PS. Se ei ollut reilua, että kisaan on tulossa lisää katsomoita, joita tässä ekassa lipunmyyntierässä ei edes mainittu. Katselinkin, että pitkällä suoralla on paljon kohtia, missä ei ole katsomoita. Mm. kiinnostavin ja kallein paikka, eli suoran päässä oleva jarru. Seillä sitä actioonia tulee riittämään. Ylen artikkelin mukaan katsomoalueita tulee olemaan viisi.
motogp2020-katsomokartta-web-1024x566.jpg

Kymiringin viestintä alueista on ollut vähän epäselvää. Alueitahan on jo nyt periaatteessa viisi:
1. Alue 1 (istumapaikat)
2. Alue 2 (istumapaikat)
3. Alue 2 (seisomapaikat)
4. Alue 2 (fanikatsomo)
5. Alue 4 (seisomapaikat)

Vaikka pitkän suoran päässä oleva alue olisikin ihanteellinen katsomoille suurten nopeuksien ja kovien jarrutusten myötä, niin hieman kyllä epäilyttää voiko sinne tulla katsomoalueita ensi kesäksi. Ensinnäkin, kyseinen alue on varattu suunnitelmissa rakennuksille (en tosin ymmärrä miksi potentiaalisesti jännitävin katselupaikka uhrattaisiin kiinteistöille). Lisäksi katsomoiden lisääminen alueelle vaatisi huomattavia maansiirtotöitä. Jos sinne nyt kuitenkin katsomoalue saataisiin aikaiseksi, niin näkyvyys radan muihin osiin olisi huomattavasti vaatimattomampi verrattuna mäen päällä olevaan alueeseen 2.

Toki voisi olettaa, että tulossa olisi ainakin välistä jäänyt katsomoalue 3. Havainnekuvien perusteella olisin odottanut, että se tulisi mutkan T1 jälkeiselle osiolle. Mutta vaikea mennä sanomaan minne se tulee (jos on tullakseen), kun Kymiringin suunnitelmien havainnekuvat eivät oikein vastaa käytäntöä.

Alla olevasta videosta voi vain yrittää arvailla, minne katsomoita voitaisiin lisätä kohtuullisin kustannuksin:
https://www.youtube.com/watch?v=MAuF51pX4X4&t=
 
aika kömpelö varauskalenteri jos siitä ei pysty katsomaan vapaita aikoja. pitääkö vaan yrittää sähköpostilla tuuria, ja jos sattuu että joku muukin on sen ajan jo varannut kokeillaan uutta, jos sekin sattuu olla varattu niin jatkaa pommitusta.
ainakin ahvenisto ja alastaro näyttää kalenterin sivuillaan josta vapaatkin ajat löytyy.

Se johtuu siitä kun aikapitkälti alkukesä on rakennustöitä, muutama kisa ja testejä.

Aikaisintaan kun sitä vuokrataan on loppukesästä. Mutta sen kai voi sanoa, että heillä on/oli tarkoitus että keskiviikot tulisivat olemaan vapaan harjoittelun päiviä, samaan tapaan kuin apparalla.
 
Tsekissä on uutisoitu (https://www.blesk.cz/clanek/regiony...-ji-slibil-a-chce-rekordnich-125-milionu.html), että Brnon taustajoukot olisivat saaneet Dornan kynnysrahat kasaan (4,9 M€ vuodelle 2020), ja kisa olisi varmistunut. Ohessa juttu konekäännettynä:


The feast of all bikers and motorsport lovers - the Brno Grand Prix - will take place next year. The Spanish promoter has now confirmed this. But it is somewhat expensive fun… The costs rise to a record 125 million!

The Spanish promoter Dorna confirmed in a letter to the regional authority that the Czech Grand Prix of motorcycles was held in Brno in 2020. The Brno association for organizing races paid all debts from the past.

For 2020, however, the organizers will have to dig deeper into the taxpayer's pockets. The cost of organizing the three-day Grand Prize is to reach a record 125 million crowns.

Brno: Government, give a quarter of a billion, otherwise the motorbikes end!
The Brno Grand Prix costs big money.
The price is still rising
"The Ministry for Regional Development has promised a sum of 55 million, and they will give the region and the city of Brno after 30 million," said President Bohumil Šimek (ANO).

Five years ago, Dorna demanded 70 million crowns for organizing the Grand Prix, ten years ago even “only” 35 million crowns."
 
Ajatuksena ostaa seisoma liput sunnuntaille, mites onko paikanpäällä käyneillä näkymää että kuinka hyvin mahtaa nähdä esim tuon pääsuoran päähän tuosta 4. katsomon vasemmasta rinkulasta?

Entä näkeekö tuosta oikealla olevasta rinkulasta miten hyvin nuo koko s-mutkat ja lähtösuoran alun?

motogp2020-katsomokartta-web-1024x566.jpg
 
Back
Ylös