Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Ei kannata vaihtaa.Happamat palamisjätteet yhdessä veden kanssa muodostavat happoja,öljyn yksi tehtävä on neutraloida happoja.Sulla on just vaidetut öljyt,joten vettä ei ole noilla ajoilla muodostunut.Toinen vaihtoehto on,että lasket öljyt puhtaaseen astiaan ja laitat halvat huuhteluöljyt tilalle(esim.jotkut tarjousöljyt autotarvikepuolelta),käytät pyörää tai ajat pikku lenkin ennen talviteloille laittoa.Kevväällä omat öljyt tilalle ja baanalle.Nuo "huuhteluöölit"voit käyttää vielä seuraavankin talven säilöntään.Vaihdoin öljyt 500km sitten, vielä noin 500km tulossa mittariin. Kannattaako nuo öljyt vaihtaa, vaikka ajettu vasta tuhat kilometriä.
Hehee. Saahan tankki täys olla, hana kiinni vaan ja kaasarit tyhjäksi... onhan tästä jo kotona puhuttumulla ihan sama juttu, keväällä sitten tuskaillaan, lähteekö käyntiin vai ei!
Muutenkin, rupee pieneen tytön päähän koskemaan kun kuuntelee ohjeita:
<span style='color:green'>tankki täyteen</span> - <span style='color:fuchsia'>ei missään nimessä, kaasarit täytyy olla tyhjät</span> - <span style='color:green'>ei kun täytenä pitää säilyttää</span>
<span style='color:green'>käynnistele talven aikana</span> - <span style='color:fuchsia'>vaarallista</span>
<span style='color:green'>pesu, vaha ja kiillotus</span> - <span style='color:fuchsia'>ei ku jätä vaha vaan pintaan, se suojaa</span> - <span style='color:green'>ei missään nimessä, se syö maalipintaa</span>
Vittu, pitäkää tunkkinne! Vien Faaraon sitte huoltoon ku loppuu toimimasta!![]()
Olen talvisäilytystä suunnitellessani ihmetellyt että kuka on se öljy-yhtiön myyntimies joka on tällekin palstalle onnistunut tämän öljynvaihtohysterian lietsomaan. Alkuviikosta kysyin asiaa Bikeworldin huoltomieheltä ja Hänen viestinsä oli että ei missään tapauksessa kannata vaihtaa uusia öljyjä mikäli vanhoilla on ajettu alle 1000km. Mikäli mopoa säilytetään tilassa jossa lämpötila laskee talvella pakkasen puolelle on öljynvaihto keväällä suositeltavaa kondensaatioveden poistamiseksi.Ei kannata vaihtaa.Happamat palamisjätteet yhdessä veden kanssa muodostavat happoja,öljyn yksi tehtävä on neutraloida happoja.Sulla on just vaidetut öljyt,joten vettä ei ole noilla ajoilla muodostunut.Toinen vaihtoehto on,että lasket öljyt puhtaaseen astiaan ja laitat halvat huuhteluöljyt tilalle(esim.jotkut tarjousöljyt autotarvikepuolelta),käytät pyörää tai ajat pikku lenkin ennen talviteloille laittoa.Kevväällä omat öljyt tilalle ja baanalle.Nuo "huuhteluöölit"voit käyttää vielä seuraavankin talven säilöntään.Vaihdoin öljyt 500km sitten, vielä noin 500km tulossa mittariin. Kannattaako nuo öljyt vaihtaa, vaikka ajettu vasta tuhat kilometriä.
Aika ihme neuvoja.. Mulla on pyörä kanssa lämpimässä varastossa talven yli enkä sen kummempia rituaaleja ole tehnyt. Pyörän ja etenkin ketjujen pesu ja rasvaus, pyörä talliin ja se on siinä. Vappuna taas baanalleMinun pyörän manuskassa lukee, että "puhdista akku ulkopuolelta leivinsoodan ja veden seosta käyttäen". ja "kiinnitä pakoputken päähän muovipussi kuminauhan avulla, jottei pakoputkeen pääse kosteutta."
Tekeekö kukaan tuollaisia? Pyörä olisi lämpimässä (yli +0C aina).
Lämmin tila ei tarkoita kosteudettomuutta. Juuri sen takiahan autojakaan ei suositella säilytettävän lämpimässä tallissa, että se helposti vain edistää ruostumista jos ilmanvaihto ei ole kunnollinen (kuten tilanne on lähes jokaisessa tavallisessa tiiviissä autotallissa, ok-talojen tallit ym.), eli kylmäsäilytys on monesti tämän vuoksi parempi. Tosin tuollaista pakoputkijuttua en ole koskaan kuullut, tuolla tavallahan vain estetään sinne putken sisään mahdollisesti jääneen kosteuden haihtuminen...edit. Siis mistä sitä vettä minnekään tiivistyisi jos säilytystila on lämmin? Ei kai mistään ...![]()
Niin ketä siinä sitten uskois.
Öljyyhtiöt saa rahansa öljynmyynnistä, mp-liikeet pyörien myynnistä ja huolloista![]()
sanoi:Vittu, pitäkää tunkkinne! Vien Faaraon sitte huoltoon ku loppuu toimimasta!