• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Mopo talvikuntoon

Tulipa mieleeni taasen tulevan talven valmistelut...
Mopo hallille... kaikki katteet pois. Renkaat pois. Kone irti. Kone osiin. Runko kotivarastoon... Siinä ne suurimmat
biggrin.gif

Mullakin lämmin talli, jossa hyvä ilmanvaihtokin. Kaikki nuo edelliset hommat kun tulis tehtyä, niin kyllä piisaisi. Taitaa mennä vain pesun ja öljyn/suodattimien vaihdon puolelle tällä kertaa....
nixweiss.gif

Jee jee! Tulevaksi talveksi saan Trumpan omaan talliin. Nyt loppuu sukulaisilta tilan vuokraus. Yhden kesän kun ahertaa, niin saa itselle 50m2 lämpimän tallin. Sinne sit kalustot vaan sisään...hyvä hyvä.

Ja noi vuoden takaiset lätinät veden kertymisestä tankkiin on täyttä soopaa. Miten voi tankkiin kertyä kosteutta jos lämpötila on kokoajan suht sama? Selittäkää mulle. Se on eri juttu jos lämpötila vaihtelee esim. välillä -2...+20c. Mut jos lämpöä on kokoajan n. 10c tai yleensä plussan puolella, niin vettä ei tankkiin tule.

Mitä pitäis tehdä uudelle ruiskupyörälle talvisäilytystä varten (GSXR-600 K5)?

Laitanko jotain stabilointiainetta tankkiin (jos laitan niin mitä?) ja otan akun irti talveksi?

Vai jätänkö akun paikoilleen ja käyn käynnistelemässä kuukauden välein? Jos näin teen niin kyykkääkö akku jossakin vaiheessa jos ei lataa välillä? Tarviiko stabilointiainetta?

Toki öljyt vaihdan ym. mutta noi nyt on jäänyt mieltä vaivaamaan.

Edellisessä kaasaripelissä käytin kaasarit tyhjäksi ja otin joskus akun irti ja joskus jätin paikoilleen. Aina lähti hyvin käyntiin keväällä. Stabilointiainetta en käyttänyt.

jake

confused_orig.gif
Tuolla se vanha sussu raukka hallin nurkassa seisoa nökättää suolet ulkona. Talvella viritellään, kasaillaan ja keväällä eikun baanalle.

Aina yhtä hauska, tämä koulukuntien välinen jutuskelu

Asiallisia ohjeita. Toi bensat pois ja kaasarit tyhjiksi, oli mullekin ensin opetettu. Ku ne sit oli sakkasia ja alko kalvoissakin oleen sanomista, se loppu multa. Ei ollu ruisku, ei.

Oon sit stabilointiainetta käyttänyt –ja Masinolia. Itsekin olen huvittuneena lukenut niitä ”mitä sisältää”.

Ne ei oo ihan samoja litkuja: hilpein löytyy Biltemasta. Hyvin on kumminki toiminu. Enää en oo kaasareita rassailllu enkä tankkia joutunu puhdistamaan.

Ny on ruiskun jälkeen taas kaasari, …kele. Keväällä on taas oltava uskossa luja –vaan ei autuas.

Toi akkujuttu on eri stoori. Osa kerhoista vaatii säilytyksessä aina irrottamaan akun. Näin ei mahd. eristevikojen teoreettiset oikosulut ole mahdollisia.

Joka jutulle on perusteensa. Lukekaa se öljy/rikki/happo-juttu kumminkin huolellisesti.
ghostface.gif

Vaihdoin öljyt 500km sitten, vielä noin 500km tulossa mittariin. Kannattaako nuo öljyt vaihtaa, vaikka ajettu vasta tuhat kilometriä.
Ei kannata vaihtaa.Happamat palamisjätteet yhdessä veden kanssa muodostavat happoja,öljyn yksi tehtävä on neutraloida happoja.Sulla on just vaidetut öljyt,joten vettä ei ole noilla ajoilla muodostunut.Toinen vaihtoehto on,että lasket öljyt puhtaaseen astiaan ja laitat halvat huuhteluöljyt tilalle(esim.jotkut tarjousöljyt autotarvikepuolelta),käytät pyörää tai ajat pikku lenkin ennen talviteloille laittoa.Kevväällä omat öljyt tilalle ja baanalle.Nuo "huuhteluöölit"voit käyttää vielä seuraavankin talven säilöntään.

Kovalta hommalta tuntuu tuo talvisäilytys
crazy.gif
. Itse olen viimeiset 15 vuotta ollut niin, syntinen, että olen vain pessyt, vahannut, tankannut ja ajanut lämpimään talliin. Hienosti on jokainen pyöräni pelannut ja keväällä lähtenyt käyntiin kuin palmun alta. Öljyt olen vaihtanut silloin kun on normaali vaihdon aika.

Viime syksynä olin niin syntinen, että ajoin vimeisen vakuutuspäivän iltana pyörän talliin ja otin akun pois. Talven aikana laitoin silloin tällöin akun lataukseen ja ehkä kolme tai neljä kertaa talven aikana käytin pyörän lämpimäksi. Keväällä tein huollon ja pesin pyörän ja ajoin tankkaamaan vanhoilla bensoilla. Pyörä lähti laakista käyntiin eikä ollut minkäänlaisia ongelmia.
sport05.gif

mulla ihan sama juttu, keväällä sitten tuskaillaan, lähteekö käyntiin vai ei!

Muutenkin, rupee pieneen tytön päähän koskemaan kun kuuntelee ohjeita:
<span style='color:green'>tankki täyteen</span> - <span style='color:fuchsia'>ei missään nimessä, kaasarit täytyy olla tyhjät</span> - <span style='color:green'>ei kun täytenä pitää säilyttää</span>
<span style='color:green'>käynnistele talven aikana</span> - <span style='color:fuchsia'>vaarallista</span>
<span style='color:green'>pesu, vaha ja kiillotus</span> - <span style='color:fuchsia'>ei ku jätä vaha vaan pintaan, se suojaa</span> - <span style='color:green'>ei missään nimessä, se syö maalipintaa</span>

Vittu, pitäkää tunkkinne! Vien Faaraon sitte huoltoon ku loppuu toimimasta!  
033102bebe_1_prv.gif

mulla ihan sama juttu, keväällä sitten tuskaillaan, lähteekö käyntiin vai ei!

Muutenkin, rupee pieneen tytön päähän koskemaan kun kuuntelee ohjeita:
<span style='color:green'>tankki täyteen</span> - <span style='color:fuchsia'>ei missään nimessä, kaasarit täytyy olla tyhjät</span> - <span style='color:green'>ei kun täytenä pitää säilyttää</span>
<span style='color:green'>käynnistele talven aikana</span> - <span style='color:fuchsia'>vaarallista</span>
<span style='color:green'>pesu, vaha ja kiillotus</span> - <span style='color:fuchsia'>ei ku jätä vaha vaan pintaan, se suojaa</span> - <span style='color:green'>ei missään nimessä, se syö maalipintaa</span>

033102bebe_1_prv.gif
Hehee. Saahan tankki täys olla, hana kiinni vaan ja kaasarit tyhjäksi... onhan tästä jo kotona puhuttu
wink.gif

Vaihdoin öljyt 500km sitten, vielä noin 500km tulossa mittariin. Kannattaako nuo öljyt vaihtaa, vaikka ajettu vasta tuhat kilometriä.
Ei kannata vaihtaa.Happamat palamisjätteet yhdessä veden kanssa muodostavat happoja,öljyn yksi tehtävä on neutraloida happoja.Sulla on just vaidetut öljyt,joten vettä ei ole noilla ajoilla muodostunut.Toinen vaihtoehto on,että lasket öljyt puhtaaseen astiaan ja laitat halvat huuhteluöljyt tilalle(esim.jotkut tarjousöljyt autotarvikepuolelta),käytät pyörää tai ajat pikku lenkin ennen talviteloille laittoa.Kevväällä omat öljyt tilalle ja baanalle.Nuo "huuhteluöölit"voit käyttää vielä seuraavankin talven säilöntään.
Olen talvisäilytystä suunnitellessani ihmetellyt että kuka on se öljy-yhtiön myyntimies joka on tällekin palstalle onnistunut tämän öljynvaihtohysterian lietsomaan. Alkuviikosta kysyin asiaa Bikeworldin huoltomieheltä ja Hänen viestinsä oli että ei missään tapauksessa kannata vaihtaa uusia öljyjä mikäli vanhoilla on ajettu alle 1000km. Mikäli mopoa säilytetään tilassa jossa lämpötila laskee talvella pakkasen puolelle on öljynvaihto keväällä suositeltavaa kondensaatioveden poistamiseksi.

Osaisikos joku kertoa millä nimellä tätä bensan stabilointiainetta myydään huoltiksilla? Onko se samaa ainetta kuin jäätymisenesto?
nixweiss.gif

Kävin tänään Larun Osaset-kaupassa ja sieltä olisi löytynyt ihan stabilointiaineen nimellä, mutta putelit oli loppu. Huoltiksilta en löytänyt kuin jotakin jäätymisenestoa parista paikasta, mutta se ei vaikuttanut ihan samalta aineelta.

Minun pyörän manuskassa lukee, että "puhdista akku ulkopuolelta leivinsoodan ja veden seosta käyttäen". ja "kiinnitä pakoputken päähän muovipussi kuminauhan avulla, jottei pakoputkeen pääse kosteutta."

Tekeekö kukaan tuollaisia? Pyörä olisi lämpimässä (yli +0C aina).

Minun pyörän manuskassa lukee, että "puhdista akku ulkopuolelta leivinsoodan ja veden seosta käyttäen". ja "kiinnitä pakoputken päähän muovipussi kuminauhan avulla, jottei pakoputkeen pääse kosteutta."

Tekeekö kukaan tuollaisia? Pyörä olisi lämpimässä (yli +0C aina).
Aika ihme neuvoja.. Mulla on pyörä kanssa lämpimässä varastossa talven yli enkä sen kummempia rituaaleja ole tehnyt. Pyörän ja etenkin ketjujen pesu ja rasvaus, pyörä talliin ja se on siinä. Vappuna taas baanalle
062802moto_prv.gif

edit. Siis mistä sitä vettä minnekään tiivistyisi jos säilytystila on lämmin? Ei kai mistään ...
nixweiss.gif

edit. Siis mistä sitä vettä minnekään tiivistyisi jos säilytystila on lämmin? Ei kai mistään ...
nixweiss.gif
Lämmin tila ei tarkoita kosteudettomuutta. Juuri sen takiahan autojakaan ei suositella säilytettävän lämpimässä tallissa, että se helposti vain edistää ruostumista jos ilmanvaihto ei ole kunnollinen (kuten tilanne on lähes jokaisessa tavallisessa tiiviissä autotallissa, ok-talojen tallit ym.), eli kylmäsäilytys on monesti tämän vuoksi parempi. Tosin tuollaista pakoputkijuttua en ole koskaan kuullut, tuolla tavallahan vain estetään sinne putken sisään mahdollisesti jääneen kosteuden haihtuminen...

Wasserschwein:lle vastauksena, että sitä stabilointiainetta löytyy myös hyvinvarustetuista tavarataloista ihan sieltä muiden autonhoitokemikaalien joukosta, itse ostin LiquiMoly-merkkistä. Ja ei sen pitäisi samaa olla kuin jäänesto, koska ohjeissa sanotaan että molempia pitäisi laittaa (tosin jäänestoa en itse laittanut, en ole mihinkään kulkupeliin sellaista koskaan käyttänyt, tankki on piripintaan asti täynnä). Tosin kuten toisessa ketjussa tuli ilmi, ei ollut tavaratalokaan halvin paikka ostaa ellei tämä kyseinen merkki ole sitten muuallakin kallista (litrahinta taisi olla 39 €, toki pullo oli vain 250 ml). Itse ajoin koko viimeisen tankillisen syksyllä tuon lisäaineen kanssa, sitten vielä lisäsin täyteen kun oli pyörä säilytyspaikalla.

kyllä syksyn mittaan on tullu niin monenlaisia neuvoja ettei niistä kukaan ota selvää. seurasin niitä kun oli tarkoitus varastoida oma pyörä talveksi, olosuhteiden uhrina kuitenkin pyörää ei tällä hetkellä ole.
aikaisemmin vanha enskan ruoska työnnettiin varaston perukoille pesun jälkeen ilman suurempia toimenpiteitä. talvella kävin muiden toimien ohessa vähän silittelemässä ja kyllä keväällä lähti kerrasta.
jos vm -84 ei kärsi, niin miksi sitten uudehko timmissä oleva pyörä...?
kyllä vehkeistä pitää huoli pitää, mutta rajansa kaikella. seuraa se kaipaa niin kuin kaikki muutkin rakkaat ystävät.

edit: näppivirhe

sanoi:

Minäkin erehdyin tätä lukemaan ja alkoi hermostuttaa että olenki tehnyt kaikki 10 pahinta laiminlyöntiä. Pyöränkin olen purkanut aikalailla palasiksi.
Katuvaisena sitten kasasin viimeisetkin osat ja heitin tankkiin mitälie vanhaa ruohonleikkurin bensan jämää kesältä.
Akku kiinni ja PRUMMM, alle sekunnin startilla käyntiin. Se siitä, hyvin toimii. Aivan turha murehtia ennalta mitään ..........

Kuten Ninnair sanoi - pitäkää tunkkinne !

Back