Mopo talvikuntoon

Italowestern

ReliaTec Shoppiuggeli
* Muista mopon talvisäilytykseen liittyvät asiat:

- Varaa sopiva, mielellään lämmin tai viileä tasalämpöinen talvisäilytyspaikka

- Öljyt, filtteri ja renkaat uusiksi ennen seisontaa, sillä puhtaat öljyt suojelevat konetta ja kytkintä. Uudet renkaat taas ovat syyskylmillä turvallisemmat, eivätkä kulu paljonkaan, koska syksyllä asfaltti on kesän jäljiltä hyvin tasainen.
- Puhdista ja voitele ketjut ja rattaat
- Nestesyyläreihin uudet puhtaat pakkasnesteet
- Tankki täyteen bensaa lisäaineen kera, joka estää vettä erottumasta ja pitää kanavat puhtaana. Käytä konetta sen verran, että kaasuttimet ja suuttimet saa tuon lisäaineen myös
- Puhdista ja vahaa maalipinnat
- Kytke automaattinen akun ylläpitävä älykäs laturi talveksi, jos mahdollista. Estää akkua sulfatoitumasta ja starttaa hyvin heti kun kelit taas sallii. (Shopissa esim. Cetek)
- nosta pyörä talveksi keskiseisontatuelle tai huoltopukille, jos mahdollista, niin renkaat pysyvät pyöreinä ja jouset eivät kuoleennu.

* YMS. toimenpiteet, kuten jarrunesteiden vaihto uuteen, jos et ole pariin vuoteen vaihtanut. Lisätkääpä viestijonoon, jos/kun olen jotain tärkeää unohtanut.

* Shopissa nyt myös XGear alusvaatteet! Suojaudu kylmältä ja viimalta syksyn ajoissa! Buffi ei riitä pakkasessa, vaan kunnon windstopperit ja alusasut peliin. Nahkoillakin tarkenee kun on asialliset alusvaatteet ja sukat.
t. Spagu
 
Jousista kannattaa myös löysätä mahdolliset ylimääräiset säädöt / esijännitykset.
 
Vaihdoin öljyt 500km sitten, vielä noin 500km tulossa mittariin. Kannattaako nuo öljyt vaihtaa, vaikka ajettu vasta tuhat kilometriä.
 
smile_org.gif

Hyvät on ohjeet, mutta kun ei aina oikein ymmärrä, mikä vempele on mikäkin
wink.gif


Ja hyvä, että joku antaa täydellisen hyviä ohjeita, mutta kuka tekisi nämä kyseiset jutut mun pyörääni ...
nixweiss.gif


Pitääskö mennä johonkin kurssille
withstupid.gif
ja saada sieltä oppia
idea3.gif
?

Että sillai näin ajokauden loppupuolella
veryangry.gif
bowdown.gif
 
Mikäli haluaa säästää, niin eikös voisi vaan laskea öljyt pihalle syksyllä ja laittaa uudet sisälle keväällä, ainakin jos on lämmin säilytyspaikka?
 
Vaihdoin öljyt 500km sitten, vielä noin 500km tulossa mittariin. Kannattaako nuo öljyt vaihtaa, vaikka ajettu vasta tuhat kilometriä.
Öljyyn kerääntyvän veden ja rikin muodostaman rikkihapon pitoisuus kasvaa nopeasti ajettaessa kondensoitumisen ym seurauksena, ja niinpä öljyillä ei kannata ajaa paljon sataa kilsaa enempää jos ne meinaa talven pitää koneessa... eli sun tuhat kilsaa ajetut öljyt on yhtä huonot kuin vaikka kuusi tonnia ajetut litkut... Kannattanee vaihtaa....
 
Mikäli haluaa säästää, niin eikös voisi vaan laskea öljyt pihalle syksyllä ja laittaa uudet sisälle keväällä, ainakin jos on lämmin säilytyspaikka?
Väärissä paikoissa ei köyhän kannata säästää, ja spekulointi voi tulla näissä hommissa kalliiksi. Paltiarallaa saman verran ne uudet öljyt maksavat syksyllä ja keväällä...
 
Täänän vein moottoripyörän talvisäilytyspaketti sisältää talvisäilytysksen öljynvaihdon ja alkuperäisen öljynsuodattimen.
-Akun latauksen.
-Talvisäillystys tapahtuu lämimäsääs tilassa.
Talvisäilytys-sopimus 2003-2004 maksaa 300erkkiä....
Edessä pyörän laakerin kulunnet, ratas-paketti,ketju ja jompikumpi kumipyörät.. tuli kallis.. perkele...
Kuinka teille talvisäilytys? etukäteen....
veryangry.gif
 
Jousista kannattaa myös löysätä mahdolliset ylimääräiset säädöt / esijännitykset.
Onkos noista oikeesti jotaki hyötyy? Epäilen että jouset tuskin kuoleentuu mopon omasta painosta paljoakaan talven aikana... ja loppujen lopuksi aika vähän se jousi siitä löystyy että vetää säädöt nollille... Vai tekeekös muut tämmösen tempun seisontaa varten?
omg.gif
 
Kyllä esijännitys ja kuorma jouselta kannattaa pudottaa minimiin, niin jousen kestoikä kasvaa.
wink.gif
 
Mites rengaspaineet?? ja onko talvisäilytys öljyillä jotain laatuvaatimuksia?? elikkäs kävisikö joku bilteman öljy ilman kytkimenlisäaineita? Jos konetta muutaman kerran talvenaikana pyöräyttää niin eikai se kytkin siitä ehdi vaurioitua? ...kun ei millään viittis laittaa kalliita öljyjä talveks kun pitää keväällä kumminkin vaihtaa suodatin ja litkut..
 
Hyvät ohjeet tuli Italolta, mut toi bensa juttu?? Ku yleensä mopojen käyttö-ohjeissa pyydetään tyhjentämään kaasarit ja tankki.
Viime talvena vielä tyhjensin ja öljysin tankin, mut tänä talvena en aio.
 
Mites rengaspaineet?? ja onko talvisäilytys öljyillä jotain laatuvaatimuksia?? elikkäs kävisikö joku bilteman öljy ilman kytkimenlisäaineita? Jos konetta muutaman kerran talvenaikana pyöräyttää niin eikai se kytkin siitä ehdi vaurioitua? ...kun ei millään viittis laittaa kalliita öljyjä talveks kun pitää keväällä kumminkin vaihtaa suodatin ja litkut..
Ei muuta kuin uusi suodatin ja hyvät öljyt peliin. Ei niitä tartte heti seisotuksen jälkeen mihinkään vaihtaa. Tärkeintä on, että on uudet hapottomat öljyt talveksi koneessa.
wink.gif
 
Taas alkaa kohta olemaan näiden pohdiskelujen aika selkeästi käsillä.

Tuollainen akkulaturi pitäisi varmaan talveksi hankkia, shopista ei ainakaan enää tuntunut mitään tuollaista härkkiä löytyvän joten kysymys kuuluukin mistä noita saapi ja missä hintaluokassa pyörivät? Tarkoitus olisi sellainen härpäke hommata mikä voisi olla kiinni vaikka koko talven.

Toinen kyssäri liittyy tuohon bensan lisäaineeseen jota käytetään kun tankki jätetään täyteen, eli mistäs sitä saa?

Sitten vielä tuosta pyörän ylösnostosta, itselläni ei ole kuin takapään huoltopukki jolloin siis takapään saisin ilmaan mutta eturengas jäisi toki betonilattia vasten. Onko parempi jättää fillari kokonaan omille tassuille vai nostaa tuo takapää edes ilmaan?

Itsellä on kerrostalon alakerrassa lämmitetty talli joten suurempia ongelmia ei taida olla tiedossa.

Auttakee
smile_org.gif


edit: olihan shopissa latureita, tuo pekan mainitsema 'cetek' on siellä nimellä 'ctek' jos joku muukin etsii...
 
Sinähän aikaisessa vaiheessa olet liikkeellä, paras ajokausi vasta aluillaan.

Mutta tässä omia kokemuksia:
Tuollainen akkulaturi pitäisi varmaan talveksi hankkia, shopista ei ainakaan enää tuntunut mitään tuollaista härkkiä löytyvän joten kysymys kuuluukin mistä noita saapi ja missä hintaluokassa pyörivät? Tarkoitus olisi sellainen härpäke hommata mikä voisi olla kiinni vaikka koko talven.

Olen ottanut aina pyörästä akun pois ja säilönyt sen viileässä paikassa ilman mitään latureita ja joka kevät pyörä on herännyt käyntiin. Eli en ole toistaiseksi löytänyt näille itsepurkaville ja lataaville latureille käyttöä.

Toinen kyssäri liittyy tuohon bensan lisäaineeseen jota käytetään kun tankki jätetään täyteen, eli mistäs sitä saa?

En ole laittanut tankkiin mitään lisäaineita, tankin vain piripintaan täyteen, jottei kondenssivedelle jää tilaa. Kaasarit olen tyhjentänyt bensasta. Ilman mitään lisäaineita olen pärjännyt.

Sitten vielä tuosta pyörän ylösnostosta, itselläni ei ole kuin takapään huoltopukki jolloin siis takapään saisin ilmaan mutta eturengas jäisi toki betonilattia vasten. Onko parempi jättää fillari kokonaan omille tassuille vai nostaa tuo takapää edes ilmaan?

Oma pyörä on ollut aina pyörän omalla keskituella. Eturenkaan alle olen laittanut pahvinpalasen, kun joku joskus mainitsi minulle ettei kummit tykkää betonista pitempi aikaisesta kosketuksessa, tiedä häntä onko siitä taikaa. Minulle kerrottiin joskus että jousituskin tykkää olla levossa ajokauden jälkeen, joten sitä neuvoa olen noudattanut.

Pyörä minulla on aina ollut kylmässä, mutta kuivassa tallissa ja ongelmia ei ole ollut. CRC tai vastaavilla olen suojannut metalliosat, puhdistettuna ja vahattuna ja pyörä pressun alle piiloon odottamaan kevättä.
 
Sinähän aikaisessa vaiheessa olet liikkeellä, paras ajokausi vasta aluillaan.
Pitäähän sitä hyvissä ajoin ajatella asiat valmiiksi
smile_org.gif


sanoi:
Toinen kyssäri liittyy tuohon bensan lisäaineeseen jota käytetään kun tankki jätetään täyteen, eli mistäs sitä saa?

En ole laittanut tankkiin mitään lisäaineita, tankin vain piripintaan täyteen, jottei kondenssivedelle jää tilaa. Kaasarit olen tyhjentänyt bensasta. Ilman mitään lisäaineita olen pärjännyt.
Nojuu, mä ajattelin laittaa tota lisäainetta ja sitten pyöräyttää konetta muutaman kiekan että aina pääsee kaasareihin asti. En ole mikään mekaanikkoässä joten en tiedä osaanko noita kaasareita tyhjennellä...

sanoi:
Oma pyörä on ollut aina pyörän omalla keskituella. Eturenkaan alle olen laittanut pahvinpalasen, kun joku joskus mainitsi minulle ettei kummit tykkää betonista pitempi aikaisesta kosketuksessa, tiedä häntä onko siitä taikaa. Minulle kerrottiin joskus että jousituskin tykkää olla levossa ajokauden jälkeen, joten sitä neuvoa olen noudattanut.
Thundercatissa ei keskitukea ole joten se ei valitettavasti ole mahdollisuus. Mitä muuten meinaat tuolla "jousituksen lepäämisellä"?

sanoi:
Pyörä minulla on aina ollut kylmässä, mutta kuivassa tallissa ja ongelmia ei ole ollut. CRC tai vastaavilla olen suojannut metalliosat, puhdistettuna ja vahattuna ja pyörä pressun alle piiloon odottamaan kevättä.
Tuo mun talli on lämmin tosiaan joten en tiedä miten se sitten eroaa...
 
En ainakaan ite ole jaksanut akkua ladaskella, vaan olen about kerran pari kuussa käytellyt pyörää niin akkukin lataantuu siinä..

Tosin biltemasta saa 8 eurolla ihan pätevän laturin. Enpä taida silti ruveta latailee vaan käyttelen edelleen. Murinaa on kivaa kuunnella
smile_org.gif
 
Back
Ylös