• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Mopo talvikuntoon

Jos pyörä seisoo vuodesta esim huhtikuusta marraskuuhun omilla pyörillä sun pihalla, niin kuulostaa aika erikoiselta, että se välinen aika joulukuu-maaliskuu kannattais seisottaa tuella ettei renkaat "mene soikeiksi"
smile_org.gif
kaikkee sitä on kuullut mut...onko tästä jotain tutkimusta tai jotain....tietty jos kilsoja tulee niin vähän et samoilla renkailla ajellaan vaikka 10 vuotta niin sitten...
 
Jos pyörä seisoo vuodesta esim huhtikuusta marraskuuhun omilla pyörillä sun pihalla, niin kuulostaa aika erikoiselta, että se välinen aika joulukuu-maaliskuu kannattais seisottaa tuella ettei renkaat "mene soikeiksi"
smile_org.gif
kaikkee sitä on kuullut mut...onko tästä jotain tutkimusta tai jotain....tietty jos kilsoja tulee niin vähän et samoilla renkailla ajellaan vaikka 10 vuotta niin sitten...
Pointti tässä on se, että huhtikuusta marraskuuhun pyörä ei seiso renkaiden SAMOILLA kohdilla koko aikaa niinkuin joulu-maaliskuussa. Mulla ei ole tukia, mutta siirtelen aina joskus pyöriä hiukan, varmuuden vuoksi.
 
en tiiä mihin noitten ohjeiden kans oikein joutuu.
tähän asti oon aina pistäny pyörän talliin syksyllä näihin aikoihin, ja keväällä sitten ottanu ajoon enkä mitään huolto-ohjelmia oo tehny. ketjut oon putsannu / rasvannu ja pyörän pessy kokonaisuudessaan. mitään sen erikoisempia öljynvaihtoja en oo tehny jos esim. syksyllä on 4000km ajetut öljyt koneessa. ajanu keväällä sen muutaman tonnin ja sitte vaihtanu.

eikä ikinä oo vehkeet menny mikskään. hyvin on pelannu aina vuodesta toiseen.

yks kaiffari hommas nykyisen pyöränsä vuonna 1989, pyörän ollessa 8 vuotta vanha. joka talvi se on ollut KYLMÄSSÄ säilytystilassa. kyseinen pyörä on edelleen täysin uutta vastaavassa kunnossa, museorekisterissä. ei ole siis entisöity.
 
Jos vaihtaa öljyt ja suodattimen syksyllä niin pitääkö suodatinkin vaihtaa keväällä, siis jos vaihtaa myös keväällä öljyt?

Täällä näyttäisi olevan kahta koulukuntaa tuon tankintyhjennyksen osalta. Toisten mielestä tankki pitäisi jättää täyteen, sekaan lurauttaa lisäainetta ja käyttää konetta niin että lisäaine pääsee jokapaikkaan. Toiset taas sanoo että tankki ja pytyt tyhjiksi ja kaikkiin luraus öljyä...

Kumpikohan näistä vaihtoehdoista olisi parempi jos pyörä seisoo lämpimässä tallissa, eikä ole altis lämpötilan vaihteluille? Laiskana miehenä kannattaisin tuota lisäaine vaihtoehtoa, niin ei tarttisi katteita alkaa purkamaan  
smile_org.gif
en tiiä mikä on paras vaihtoehto mutta mulla on bensaa tankissa niin paljon kuin sattuu olemaan, ei lisä-aineita yms. turhaa braissailua
smile_org.gif
. pyörä talliin ja keväällä lähtee kun palmun alta.
 
Maximi latausvirraksi ilmoitetaan 0,8 A. Tuleeko tuo ymmärtää siten että sen sähköverkosta ottama teho on 0,8 A*230 V=184 w, vai kenties 0,8 A*12 V=9,6 w?
Tarkoittaa tuota jälkimmäistä. Jos sulla on esimerkiksi 14Ah akku, niin sen tyhjästä täyteen lataaminen tuolla veisi:
14Ah/0,8A=17,5h

Ei nyt ehkä noin suoraviivaisesti mene käytännössä.

Olikohan se täällä juttua, että ihan tyhjä akku ei välttämättä ala latautua älylaturilla, kun ei tajua, että siellä on akku perässä. Alkuun joku oli laittanut tavallisella muuntajamallilla virtaa, että sai akkuun vähän eloa ja alkoi ottaa latausta älylaturillakin. Tiedä sitten, kun ei ole akut ikinä päässeet ihan tyhjäksi.
 
Käytiin just kaiffarin kaa laittaan mopot talvisäilöön. Akku irti, stabilaattoria tankkiin yms perussettiä.

Juu, ja sattuihan siinä samalla sit sellanen hubaisa tapahtuma.

Oltiin just saatu käytettyy mopot lämpimäksi ja vieläpä ihan tyhjä käynnillä. Kesti varmaan muutaman minuutin.

No siinä sitten tuli joku ilmeisesti ei-niin-moottoripyöräilystä-pitävä vanhempi rouvashenkilö torumaan mopojen tyhjäkäynnistä kuuluvaa "mahtavaa melua". Hän kertoi että tämä "mahtava melu" oli kuulunut kerrostalon toiselle puolelle ja että siellä neljäkerroksisen talon toisella puolella haisi myös moottoripyöristä tuleva "kauhea" pakokaasun katku.  
eek.gif


Eihän siinä mitään, mutta tämän tallipaikan toisella puolella menee ihan normaalisti liikennöity katu. Ja tuskin se pakokaasun katkukaan ihan minuuteissa sinne toiselle puolelle kerkeää. Pitkä kerrostalo kun sattui olemaan kyseessä. Tai tosin voihan se olla, että meidän mopojen pakokaasu on jotenkin erityisiin paikkoihin hakeutuvaa.
biggrin.gif


No kaiffari otti vähän lämpöö ja siinä sitten kysymään tältä rouvashenkilöltä kohteliaasti, että miten te sitten talvella teette? Työnnättekö te autotkin talliin - ettei kuulu ääniä tai tule pakokaasun katkua? Siinä vaiheessa meikäläinen oli tukehtua tupakkaani (sanotaan että tupakka tappaa). Olipa naurussa pitelemistä kun rouvashenkilö siinä haavi auki tuijottaa kaiffaria ja ihmettelee tämän kysymisiä.
bowdown.gif


No joka tapauksessa mopot on nyt talviteloilla ja vahaamista vaille ensi kautta.
 
Ja onko vielä niin, että tuo maksimi latausvirta on käytössä vain kun akku on tyhjä,

ja ylläpitolatauksen tehon tarve on jotain aivan muuta?
Joo ja ei. Kato manuskasta se latauslogiikka.
http://www.ctek.com/Manuals/new_XS800_FI.pdf

Kun akun lataus on 100%, lataus loppuu, ja kun varaus laskee 95%iin niin akkua ladataan esim 0,3A:lla, sehän riippuu täysin akusta että kuinka paljon se ottaa virtaa vastaan silloin kun se on melkein täysi, kunnes se taas on 100% varautunut ja lataus katkeaa, 0,3A*14,4V=4,32W.
Eli virrankulutus ylläpitolatauksessa on maksimissaankin vain joitain watteja per päivä.
 
No jos ihan ultimate säästöpäälinjalle lähtee niin miksei laittaisi talveksi halpaöljyt ilman suodatinta ja uudet öljyt ja suodattimen sitte keväällä. Ei vaan käytä konetta varastoöljyillä. Jotku pyörät kylläki taitas tarvita jonku tulpan suodattimen paikalle.
 
No jos ihan ultimate säästöpäälinjalle lähtee niin miksei laittaisi talveksi halpaöljyt ilman suodatinta ja uudet öljyt ja suodattimen sitte keväällä. Ei vaan käytä konetta varastoöljyillä. Jotku pyörät kylläki taitas tarvita jonku tulpan suodattimen paikalle.
Ei välttämättä ole ainakaan vanhempaan laitteeseen fiksua vaihtaa öljysorttia joka vaihdossa.
 
<table border="0" align="center" width="95%" cellpadding="0" cellspacing="0"><tr><td>Koodi esimerkki </td></tr><tr><td id="CODE">

Hei vaan kaikille.
Toivottavasti, joku viitsii vastata, kun hassuja kyselen
Voisiko joku selittää tarkemmin??

Jousista kannattaa myös löysätä mahdolliset ylimääräiset säädöt / esijännitykset. ????

Ja myös tämä jäi vähän epäselväksi??

- Nestesyyläreihin uudet puhtaat pakkasnesteet


??

jos ei saa talveks kumpaakin päätä ylös.
Kumpi ois tärkeempi nostaa, keula tai perä??
[/QUOTE]
 
Mitäs muuten ollaan mieltä sopivasta säilöntälämpötilasta kun puhutaan "lämpimistä" talleista?
Olennaista on kai tasainen lämpötila ja kuivuus.
Ei varmaan ole mitään hyötyä pitää ainakaan yli 10 astetta lämpöä..?
 
Tuntuu, että jokaisella on oma mielipide näiden talvisäilytysasioiden suhteen
smile_org.gif


Itse ajattelin vaihtaa öljyt + suodattimen sekä pistää tankin täyteen bensaa ja sinne sekaan vielä "stabilaattoria". Keväällä ajan kyllä näillä öljyillä sitten seuraavaan vaihtoväliin.
 
Vitsit täältähän tuli paljon infoa. Miula tosin on vähän semmonen juttu että ajattelin ajaa pyörän kylmäsäilöön, jossa ei kävis ennen kevättä ja nuo ennen sitä (ja sen jälkeen) tehtävät toimenpiteet pitäis tehä ulkona.
Yks vaihtoehto on ajaa pyörä sukulaisen talliin, ja jos talven aikana haluu käydä jotai tekemässä ni välimatkaa on ihan pirusti.

Tuli mieleee tuosta öljynvaihdosta, että kun porukka puhui että tekee sen syksyllä tai keväällä tai molempina, entäs jos öljyi ei vaihda, tyhjentää vaa?

En oo pahemmin moottoripyöriä rukkaillu, ni mitenkäs tuommoset kaasarien yms. tyhjennykset käytännössä toteutetaan? Kromi yms. pinnat voisin kyllä käsitelläki. Täytyy jossain vaiheessa kirjottaa itselleen oikein monipuolinen ja kattava muistiinpano tästä talviseisottamisesta.
 
yks kaiffari hommas nykyisen pyöränsä vuonna 1989, pyörän ollessa 8 vuotta vanha. joka talvi se on ollut KYLMÄSSÄ säilytystilassa. kyseinen pyörä on edelleen täysin uutta vastaavassa kunnossa, museorekisterissä. ei ole siis entisöity.
Itelläni kanssa vanhempi pyörä ja nyt kyl heräs kiinnostus että mitä se kaiffari on tehnyt ennen säilömistä ja sen jälkeen ja kenties sen aikanakin?
 
Minä ratkaisin talvisäilytys hommelit vaihtamalla pyörää.Eli 600 hornetti vaihtuu isoon bandittiin.vanha mopo liikkeeseen ja uusi keväällä kilpiin ja baanalle
062802moto_prv.gif
 
Jovvain,,
sport05.gif


Mie vaihan satulan semmoseen "minkinkarvasatulaan" ja säädän jousitusta matalemmalle. Renkaista paineet puoleen.

...pitäsköhän muuta....?

sport05.gif
 
Mä hommasin talliin kirkasvalo lampun. Annan sillä mopolle valohoitoo päivittäin, niin se ei tajuu et on talvi eikä sitt tarvii suorittaa mitään erityisiä talvihuoltoja/kikkoja  
tounge.gif
 
Back
Ylös