• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Mopo talvikuntoon

Tässä suora lainaus Neste OY;n tekniseltä asiantuntijalta,kun kysyin mitä bensaa tankkin jne... Minä ainakin kokeilen tuota 4-t pienbensaa...enkä mitään bio-moskaa jätä tankkiin.

"Mitään "tieteellistä" koettahan ei ole tehty mutta kokemuksia mitä olemme saaneet talvisäilytykseen , etenkin jos säilytetään lämpimässä tilassa , niin suosittelemme pienmoottoribensiiniä 4-T
Tuotteen tislausalue on hieman kapeampi ja alkaa korkeammalta, eli haihtuvuus on pienempi. Pienmoottoribensiini on käytännössä lisäaineeton erikoistuote joten jäämiä ei synny.
Kylmissä tiloissa voi käyttää melko hyvin tavallista 95E.

Näihin stabilisaattoreihin ja vastaaviin emme ota kantaa, tuotteet sisältävät kaiken tarvittavan.

Normaalibensoilla pari käynnistystä talven aikana on ollut hyvä varmistus."
 
"tuotteet sisältävät kaiken tarvittavan" mitkä tuotteet? stabilisaattorit vai nesteen bensiinit?

"Normaalibensoilla pari käynnistystä talven aikana on ollut hyvä varmistus." varmistus mihin? normaalibensa?

Nimimerkillä 95:sta tankissa ja vuodenkin päästä edellisajoista ilman käyntihäiriöitä. Ilman lisäaineita ja erikoisbensoja
smile_org.gif
 
Kaikki eivät ymmärrä lukemaansa,"pari käynnistystä normaalibensoilla= 95/98",stabilaattoreita ja ihmeaineita ei suositella tai oteta kantaa kun ei ole testattu,toivottavasti ei tartte ensi keväänä näillä palstoilla kysellä,miksi röpöttää jne..."tuotteet sisältävät kaiken tarvittavan"= normaalibensiini 95/98 ja samma på svenska
wink.gif
 
sivulla yksi oli juttua Cetekin (vai C-tekin) ylläpitolaturista.
Entä osaako joku sanoa jotain vastaavasta oxfordin oximiser-laturista. (30e Allright.fi)
 
Mitä stabilointiainetta olette bensan joukkoon lisänneet? En haluaisi toista kertaa vaihdella bensoja tankista kun Honda ei vaan suostunut käynnistymään keväällä talven seisoneella bensalla. Saako saman aineen motonetista tai biltemasta puoleen hintaan verrattuna esim. nesteen asemaan? Olis mukavampi keväällä vaan startata ja  
062802moto_prv.gif
 
Mitä stabilointiainetta olette bensan joukkoon lisänneet?
...
Saako saman aineen motonetista tai biltemasta puoleen hintaan verrattuna esim. nesteen asemaan?
062802moto_prv.gif

Brigss & Strattonin ainetta olen käyttänyt useimmiten. Viime talvena taisi olla jotain Stormista ostettua. En ole löytänyt samoja Biltemasta enkä Motonetista. Motonetissakin oli Liqui Moly ja Motul merkkisiä aineita. Taisivat olla samaa ainetta, ainakin pullot ja aineen väri olivat samanlaiset. Niistä ei ole kokemusta.
 
aattelin laittaa tankin täyteen v-poweria, tarviiko sen kanssa lisäaineita ja jos niin mitä ja minkä verran? eli se pitäis lorauttaa nyt joukkoon kun on 1/2 tankkia bensaa, ajella kaasareihin asti ja pistää sit ihan piripintaan? oisko siis paras pistää tankki OFF-asentoon niin tietää kun on kaasarit tyhjät..?

t:nyypiö
 
Laitoin Liqui Moly Petrol Stabiliser:ia...
smile_org.gif
Uudet renkaat vaihtelin ja huoltelin kaikki kuntoon (24tkm huolto venttiilin välysten säätöineen yms). Keväällä sitten nautiskelemaan...
inlove.gif
 
Kyllä tällä foorumilla tehdään kaikesta rakettitiedettä, olipa kyse mistä tahansa huoltoon ja tekniikkaan liittyvästä jutusta. Mulla on 11v vanha auto joka ei ole kovin monta päivää tallin suojissa viettänyt,toimii täydellisesti. Toki jos on liikaa rahaa niin voihan ne öljyt vaihtaa vaikka kolmesti talvessa,ja kaadella tankkiin turhia lisäaineita. Bensaa varastoidaan kuukausia huoltoasemien maanalaisissa säiliöissä,eikä niitäkään ajeta välillä tyhjäksi,ja uskokaa tai älkää bensa sisältää tarvittavat lisäaineet "varastoimista" varten.
 
Kyllä tällä foorumilla tehdään kaikesta rakettitiedettä, olipa kyse mistä tahansa huoltoon ja tekniikkaan liittyvästä jutusta. Mulla on 11v vanha auto joka ei ole kovin monta päivää tallin suojissa viettänyt,toimii täydellisesti. Toki jos on liikaa rahaa niin voihan ne öljyt vaihtaa vaikka kolmesti talvessa,ja kaadella tankkiin turhia lisäaineita. Bensaa varastoidaan kuukausia huoltoasemien maanalaisissa säiliöissä,eikä niitäkään ajeta välillä tyhjäksi,ja uskokaa tai älkää bensa sisältää tarvittavat lisäaineet "varastoimista" varten.
komppaan ihan täysin. ei se mp ole sen kummempi laite kun mikään muukaan. ja se oljy vouhotus..ei jumal.uta , se on aivan yhdentekevää mitä sinne tunkee..
ketjujen pesu,stabilointi aineet,renkaiden painuminen..ei voi kun nauraa, mutta kaikki tyylillään
biggrin.gif
 
Normi 95 tankissa ja akkua ehkä kerran kuussa ladaten on talvehtinut minun kaikki pyörät.
Voihan tuon kanssa häslätä enemmänkin, tai sitten ei.  
nixweiss.gif




Seuraavan syksyn ainoa muutos on se että siirryn 98 kun tämä E10 on täysin ajo/säilöntä kelvotonta.
 
Ajatelkaas jollei laita stabilointi aineita tankkiin ja pensa prkl epästabiloituu salaa talven aikana sellaiseksi että keväällä välillä kulkee niin pirusti ja välillä ei lainkaan.............

Suomeksi: 98:sia tankkiin ja perään loraus masinolia (sitä uutta litkua 95e10 en pyörääni pistä). Masinolia v2 motskarille, nostaa oktaani lukua jonkinverran ja monen kesän kokemuksella motti futaa tasasemmin.
 
Ajatelkaas jollei laita stabilointi aineita tankkiin ja pensa prkl epästabiloituu salaa talven aikana sellaiseksi että keväällä välillä kulkee niin pirusti ja välillä ei lainkaan.............

Suomeksi: 98:sia tankkiin ja perään loraus masinolia (sitä uutta litkua 95e10 en pyörääni pistä). Masinolia v2 motskarille, nostaa oktaani lukua jonkinverran ja monen kesän kokemuksella motti futaa tasasemmin.
joo, taikka sitten se aine jättää bensan kokonaan stabiloimatta, ja tankki ruostuu puhki...lähde siinä sitten ajelemaan keväällä kun tulee ekympit ja stabiilit kedolle...
 
Bensaa varastoidaan kuukausia huoltoasemien maanalaisissa säiliöissä,eikä niitäkään ajeta välillä tyhjäksi,ja uskokaa tai älkää bensa sisältää tarvittavat lisäaineet "varastoimista" varten.
Ei se nyt ihan noinkaan ole... "kuukausia"... Kattopa kuin usein säiliöauto käy tankilla.

Itte aikanaan tilannu bensat ja dieselit huoltsikan tankkeihin. 4-5000 ltr kerrallaan. Toki jos se huoltsikka on mallia S. Vilén
smile_org.gif
 
Terve! Nyt olis oikeastaan eka omatoiminen talvisäiltys edessä. Joten vähän vinkkejä kaipaisin. Öljyt ja suodattimen vaihdan ja muut perus pesujutut. Mutta..

Nyt sais prätkän lämpövarastoon talveks(tasalämpö n.+15C.) Mikä olis järkevintä, tankki täyteen bensaa vai tyhjentää tankki ja öljytä se? Onko siitä haittaa kun keväällä laitan bensaa ja sitä "varastointi-öljyjä" sekoittuu bensan kanssa? Suurimmat öljyt tietty valutetaan pois ennen tankkausta.

Kaasarit ilmeisesti kannattaa tyhjätä joka tapauksessa, tarviiko niihin jotain "lisä-ainetta" suihkauttaa? Korroosion kanssa ei ongelmia pitäisi tulla, joten noi sylinterien öljyämiset voi ilmeisesti unohtaa?
 
Terve! Nyt olis oikeastaan eka omatoiminen talvisäiltys edessä. Joten vähän vinkkejä kaipaisin. Öljyt ja suodattimen vaihdan ja muut perus pesujutut. Mutta..

Nyt sais prätkän lämpövarastoon talveks(tasalämpö n.+15C.) Mikä olis järkevintä, tankki täyteen bensaa vai tyhjentää tankki ja öljytä se? Onko siitä haittaa kun keväällä laitan bensaa ja sitä "varastointi-öljyjä" sekoittuu bensan kanssa? Suurimmat öljyt tietty valutetaan pois ennen tankkausta.

Kaasarit ilmeisesti kannattaa tyhjätä joka tapauksessa, tarviiko niihin jotain "lisä-ainetta" suihkauttaa? Korroosion kanssa ei ongelmia pitäisi tulla, joten noi sylinterien öljyämiset voi ilmeisesti unohtaa?
Jos säilytyspaikka on kuiva n.15c tila, voi ylimääräiset
jumppaamiset ihan oikeasti unohtaa.

Mopo normaalissa ajokunnossa huoltohommat ajantasalla....
ja käyt 2-3kertaa käyttämässä pyörän kunnolla lämpimäksi.

Siinä hoituu akku ja polttoaine liikkuu järjestelmässä.
Ei se mopo ymmärrä seisooko se vähällä käytöllä
kesällä vai talvella
biggrin.gif
, ihan toki..... kysy siltä vaikka.

Jos sitten haluaa "yliregoida", mihin taidan tulevalle talvelle
retkahtaa, lienee fiksuin tapa hoitaa "pirtuongelma" tankkaamalla viimeiseen ajoreissuun pienkonebensaa.
Sillä eliminoi totaalisesti pirtun vaikutuksen arpomisen...
kun nuo "stabilisaattorit" ovat
pirtubensan kanssa lopulta kuitenkin.......
vaikka niistä toisaalta haittaakaan ole, ainakaan niissä
olosuhteissa joihin ne lähtökohtaisesti on tarkoitettu.

Painottaisin nyt vielä niitä olennaisia asioita kun säilytystila
on kuiva ja lämmin. AKKU ja POLTTOAINEJÄRJESTELMÄ !

Molemmat hoituu todellakin parilla-kolmella käytöllä
ko. säilytysolosuhteissa.

Ei siitäkään ole haittaa, että painelee ja puristelee muutamia
kertoja jarruja ja rynkyttää jousitusta... jos jaksaa ja muistaa.
 
Mitä stabilointiainetta olette bensan joukkoon lisänneet? En haluaisi toista kertaa vaihdella bensoja tankista kun Honda ei vaan suostunut käynnistymään keväällä talven seisoneella bensalla. Saako saman aineen motonetista tai biltemasta puoleen hintaan verrattuna esim. nesteen asemaan? Olis mukavampi keväällä vaan startata ja  
062802moto_prv.gif
kaasaripelit lähtee monesti huonosti käyntiin seisonnan jälkeen, kuivaa kurkut. Perus bensa toimi aikaisemmin, vaan kuinhan tuo lisä etanoli, nu ainaki 98 voisi laittaa vikalla tankkauksella.

Muistan kerrankin juottaneen kurkusta tavaraa veturiin, sillon lähti kuin palmun alta.
 
Back
Ylös