Mopoautot vaarallisia?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Hanskabel
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Toki, jonnei sitä käytettäisi nopeusvalvontaan. Eli jos siitä ei edes teoriassa olisi mahdollista saada ulos nopeuksia - sijainnin päivitys tyyliin kerran tunnissa.
Itseäni ei palioa pieretä, jos vakuuttaja tai verottaja tai kuka tahansa tietää missä ajan, kunhan eivät tiedä, miten ajan. En halua maksaa siitä, että ajotapani tulkittaisi mukamas vaaralliseksi.
"
Kaikki autot GPS-seurantaan.

Jos ilmenee, että on ollut väärinkäytöksiä, niin vetästään vähän kovemmat sanktiot. Maksu ajonopeuden, käytettyjen teiden ja pakokaasupäästöjen mukaan. "

Tuo on sinun aikaisempaa tekstiä. Luuletko että gepsin toteutuessa/jos se tulisi ajoneuvoihin autoissa mitattaisiin nopeutta mutta moottoripyörissä ei?

Toki mullekin kelpaisi kaikki hyvät puolet uudistuksista mutta tuollaisten muutosten toteutuminen on yhtä todennäköistä kuin jeesuksen naaman ilmestyminen aamupalalautaselle.
 
Kaikki autot GPS-seurantaan.

Jos ilmenee, että on ollut väärinkäytöksiä, niin vetästään vähän kovemmat sanktiot. Maksu ajonopeuden, käytettyjen teiden ja pakokaasupäästöjen mukaan. Yksityistetään samalla tieverkosto, jotta voidaan kasvattaa korjausvelkaa ilman valtionvelan kasvua. Samalla luodaan alusta uusien liikennepalvelujen kehitykselle.

Poistetaan mopot kokonaan tai asetetaan niiden ikäraja samaksi kuin kevytmoottoripyörillä ja mopoautojen ikäraja samaksi kuin autoilla.
45km/h kulkeva mopo on aivan hyödytön, kun polkupyörälläkin saavuttaa aivan saman liikkuvuuden. Polkupyöräily edistää myös terveyttä.

Perustettaisi nyt edes parlamentaarinen työryhmä pohtimaan ajoneuvoluokkien ja niiden ikärajojen muuttamista.

Miten olisi edes vähimmäisvaatimustaso mopoautojen törmäystestitulokselle?

Mä ehdotan, että kielletään kaikki tyhmät ihmiset niin kaikki ongelmat ratkeaa.
 
image_6510.jpg

Ootko Miika ajatellut alkaa jakamaan ajotekniikkaohjeita? Sitten olisikin täyden palvelun asiantuntija- ja neuvontapalvelu koossa.
 
^ Kerran tunnissa sijainnin päivitys, sijainti muuttunut esim. 150km niin mitähän siitä voisi päätellä:D

Tässä on aivan loistava esimerkki juuri siitä, minkä verran ja kuinka pitkälle tuolla liian moni päättelee:p.

Siihen perään vielä kommentti: "Ei se mua haittaa, ei oo mitään salattavaa" koskien kaikkea uutta jolla voi
aika aukottomasti (vaikkakin välillisesti) todistella ja profiloida lukemattomia asioita:p.

Näille ruudinkeksijöille tulee sitten aikanaan "ihan puskista" myös mm. se yksi, lähes väistämätön seuraus:

Rakennetaan lainsäädännöllä mahdollistettu, hallinnollisesti tehokas ja toimiva rahastusautomaatti:;):.

Olisi suorastaan käsittämätöntä, ettei näin tapahtuisi kun sille on ensin synnytetty/luotu hyvä alusta.

Noh, riippuu tietysti aina mistä suunnasta asioita katsoo ja arvottaa, mutta kovin vaikeaa tuntuu olevan
sen ymmärtäminen että erilaisten asioiden "itseisarvoa" paljon suurempi arvo niiden luomat mahdollisuudet.

Tästä voisi heittää yhden karrikoidun, mutta erittäin käytännöllisen esimerkin.

KOULUTUS! Se ei sellaisenaan ole tae mistään, eikä itseisarvo. SE ON MAHDOLLISUUS,
jonka voi ihan yhtä hyvin käyttää kuin jättää käyttämättäkin.

Ne jälkimmäiset työntää tuolla moppia esim.tippainssin kupongit taskussa.
Ei sillä, että mopin työntämisessä olisi mitään pahaa.
Senkin homman tarpeellisuus konkretisoituu jo viikossa:;):.
 
Tässä on aivan loistava esimerkki juuri siitä, minkä verran ja kuinka pitkälle tuolla liian moni päättelee:p.

Siihen perään vielä kommentti: "Ei se mua haittaa, ei oo mitään salattavaa" koskien kaikkea uutta jolla voi
aika aukottomasti (vaikkakin välillisesti) todistella ja profiloida lukemattomia asioita:p.

Näille ruudinkeksijöille tulee sitten aikanaan "ihan puskista" myös mm. se yksi, lähes väistämätön seuraus:

Rakennetaan lainsäädännöllä mahdollistettu, hallinnollisesti tehokas ja toimiva rahastusautomaatti:;):.

Olisi suorastaan käsittämätöntä, ettei näin tapahtuisi kun sille on ensin synnytetty/luotu hyvä alusta.

....

:.


Niin, jos Bernerin kaavailut menisi sellaisenaan läpi ja autoissa olisi paikannuslaitteeti, niin olisihan se luonnollinen jatkumo, että ylinopeuden sakotusraja +5km/h alkaen ja gps-tietoon perustuen. Peltipoliisit voi puraa pois ja liikkuvanpoliisin voi lakkauttaa. Ainoa kuka kiittää on valtion kassa.
 
Tuo on sinun aikaisempaa tekstiä. Luuletko että gepsin toteutuessa/jos se tulisi ajoneuvoihin autoissa mitattaisiin nopeutta mutta moottoripyörissä ei?

Toki mullekin kelpaisi kaikki hyvät puolet uudistuksista mutta tuollaisten muutosten toteutuminen on yhtä todennäköistä kuin jeesuksen naaman ilmestyminen aamupalalautaselle.

Kun kerran moottoripyörät ovat välttyneet ajoneuvoverolta, niin mikseivät välttyisi myös gps-nopeusvalvonnaltakin?
Koska moottoripyöriä on niin vähän autoihin verrattuna, niiden ylinopeusmaksukertymä olisi pienempi, eikä siten kannattaisi alkaa niiden nopeuksia valvomaan. Lisäksi se rokottaisi yhtä harrastusta kohtuuttomasti +muut argumentit, joilla mopoverokin saatiin estettyä.

Ootko Miika ajatellut alkaa jakamaan ajotekniikkaohjeita? Sitten olisikin täyden palvelun asiantuntija- ja neuvontapalvelu koossa.

Minkälaisia ohjeita olisit vailla?


^ Kerran tunnissa sijainnin päivitys, sijainti muuttunut esim. 150km niin mitähän siitä voisi päätellä:D

Todennäköisesti olisi ajettu paljon enemmän kuin ajoneuvon sijainnin muutos linnuntietä mitattuna.
Eikös sitä normaalisti siirrytä paikasta toisaan (tai jopa paikasta samaan paikkaan takaisin) satojen mutkien kautta samassa ajassa, joka kuluisi suorinta ja nopeinta tietä rajoitusten mukaan ajellessa.


Eimuttahei! Onhan ne mopoautot tosiaan niin hirveän vaarallisia. Melkein yhtä vaarallisia kuin mopot ja moottoripyörätkin.

Luetun ymmärtämistä helpottamaan tähän loppuun tällainen hymiö?
:boring:
Että semmoista.
 
Pointtihan mulla oli että sijaintipäivitys esim tunnin välein = mahdollisuus nopeusvalvontaan.

Niiltä, joille on lusikalla annettu, ei voi kauhalla vaatia. Harmi vaan, että tälleen internetissä ne saattavat jakaa "viisauttaan" vapaasti kenenkään estämättä ja harhauttaa jotain tiedonjanoista ihmisparkaa.
 
Eimuttahei! Onhan ne mopoautot tosiaan niin hirveän vaarallisia. Melkein yhtä vaarallisia kuin mopot ja moottoripyörätkin.

Mä oon samaa mieltä ja kerron tämän uudelleen, ei se mopoauto oo vaarallinen vaan edelleen ne jonnet siellä ratin ja penkin välissä, tää on sama kuin normaali nuija suomalainen on kateellinen naapurin moottoripyörällä, joka on vaarallinen peli, se pitää saada katsastuksen piiriin, sille pitää saada kateusvero, jne..
Myös voisi sanoa että traktorit on vaarallisia, myös ennen lakaisinkoneet mitkä ei kulkenut sitä 40-50 km/h.

Jos mopoauton kuljettajat ajaisivat kuin kuuluu ajaa ja muut ei reakoisi mopoautoon kuin maailman loppuun, niin elämä on helppoa
 
Kun kerran moottoripyörät ovat välttyneet ajoneuvoverolta, niin mikseivät välttyisi myös gps-nopeusvalvonnaltakin?
Koska moottoripyöriä on niin vähän autoihin verrattuna, niiden ylinopeusmaksukertymä olisi pienempi, eikä siten kannattaisi alkaa niiden nopeuksia valvomaan. Lisäksi se rokottaisi yhtä harrastusta kohtuuttomasti +muut argumentit, joilla mopoverokin saatiin estettyä.

Ainut argumentti, johon mopovero oikeasti kaatui oli se, että sen tuotto olisi ollut rankasti negatiivinen. Toki lobbauksessa kaikki aseet on sallittuja, mutta tuo olis se ratkaiseva tekijä.
 
Pointtihan mulla oli että sijaintipäivitys esim tunnin välein = mahdollisuus nopeusvalvontaan.

Pointtihan mulla oli että sijaintipäivitys niin harvakseltaan, ettei mahdollisuutta nopeusvalvontaan -> esim. tunnin välein.

Entä sitten sijainnin päivitys kerran vuorokaudessa?
-No entä jos sijainti muuttuu 3600km vuorokaudessa...
 
Pointtihan mulla oli että sijaintipäivitys niin harvakseltaan, ettei mahdollisuutta nopeusvalvontaan -> esim. tunnin välein.

Entä sitten sijainnin päivitys kerran vuorokaudessa?
-No entä jos sijainti muuttuu 3600km vuorokaudessa...

HENGITÄ!:grin:
 
No joo.. Mopoauto itsessään on yhtä vaarallinen kuin paperiroskis tuossa pöydän alla.

Kuitenkin - ja kuskista riippumatta - niiden käytöstä aiheutuu vaaratilanteita niin kaupungilla, kuin maantielläkin. Ja vallankin maanteillä sellaisia, että siellä niiden käyttö tulisi kieltää. Todellisuudesta ei pääse mihinkään, vaikka sanoja vääntelisi kuinka solmuun tahansa.
Vai onko jollain oikeasti jäänyt näkemättä mitä maantiellä tapahtuu, kun mopoauto vetää perässän kilometrin letkaa? Tai ylipäätään mopoautojen ohitukset, jotka tapahtuvat ihan missä paikassa ja tilanteessa tahansa. Ei mitään väliä, vaikka näkyvyyttä olisi 10 metriä, tai rekka tulisi vastaan. Perkele, saatana, vitun mopoauto ja ohi missä vaan - sellaisia me ollaan..

Näin se juuri menee, vaikka asia ei kaikille aukene suuremmallakaan määrällä rautalankataidetta.

"Hidas nelipyöräinen" on LIIKENTEESSÄ liikkuessaan nopeuseronsa vuoksi riskitilanteita lisäävä värkki.
Yksi lysti millä statuksella mikäkin nelipyöräinen tuolla liikkuu parhaimmillaan puolella
nopeudella "normaaliin rytmiin" verrattuna.

Hihojen palamisen lisäksi pientä "momenttia" syntyy myös mutkaisessa/mäkisessä maastossa, jossa
äkkiseltään on joku jaloissa 40-50kmh nopeuserolla.

Jos tilaa riittää, eikä vastaantulijoita ole, noista useimmiten selvitään pienellä kiroilulla, mutta
tuossakin kohtaa riskikerroin pompsahti taas kun hinnat bensiinstasjuunilla klo 21.00 illalla.
 
Todennäköisesti olisi ajettu paljon enemmän kuin ajoneuvon sijainnin muutos linnuntietä mitattuna.
Eikös sitä normaalisti siirrytä paikasta toisaan (tai jopa paikasta samaan paikkaan takaisin) satojen mutkien kautta samassa ajassa, joka kuluisi suorinta ja nopeinta tietä rajoitusten mukaan ajellessa.

Luetun ymmärtämistä helpottamaan tähän loppuun tällainen hymiö?
:boring:
Että semmoista.

Dodih! Jos nyt on hengitelty syvään peilin edessä, voidaan aloittaa:D.

Kysytäänpä näin:

Oletko sitä mieltä, että värkin sijainnin muututtua tunnissa 150 km / 3600 km vuorokaudessa,
se ei ole liikkunut VÄHINTÄÄN 150 kmh nopeudella ????

Edelleen: Jos ei ole edetty linnuntietä tuota 150/3600 km, käytetty nopeus ei olisi yli 150 kmh ????

Hieman tässä jo joutuu hengitystä pidättelemään:p.
 
Dodih! Jos nyt on hengitelty syvään peilin edessä, voidaan aloittaa:D.

Kysytäänpä näin:

Oletko sitä mieltä, että värkin sijainnin muututtua tunnissa 150 km / 3600 km vuorokaudessa,
se ei ole liikkunut VÄHINTÄÄN 150 kmh nopeudella ????

Edelleen: Jos ei ole edetty linnuntietä tuota 150/3600 km, käytetty nopeus ei olisi yli 150 kmh ????

Hieman tässä jo joutuu hengitystä pidättelemään:p.

Ok

Todennäköisesti olisi ajettu paljon enemmän kuin ajoneuvon sijainnin muutos linnuntietä mitattuna.

Jos tätä nyt on pakko jatkaa, niin lasketaan suurin mahdollinen sijainnin muutos Suomessa: Hangosta Nuorgamiin n. 1170km.
Googlen ehdotus lyhyimmäksi reitiksi on 1420km, jonka ajaessasi 24 tunnissa, jää nopeutesi alle rangaistavuuden - ellet aja mopoautolla.

 
Näin se juuri menee, vaikka asia ei kaikille aukene suuremmallakaan määrällä rautalankataidetta.

"Hidas nelipyöräinen" on LIIKENTEESSÄ liikkuessaan nopeuseronsa vuoksi riskitilanteita lisäävä värkki.
Yksi lysti millä statuksella mikäkin nelipyöräinen tuolla liikkuu parhaimmillaan puolella
nopeudella "normaaliin rytmiin" verrattuna.

Hihojen palamisen lisäksi pientä "momenttia" syntyy myös mutkaisessa/mäkisessä maastossa, jossa
äkkiseltään on joku jaloissa 40-50kmh nopeuserolla.

Jos tilaa riittää, eikä vastaantulijoita ole, noista useimmiten selvitään pienellä kiroilulla, mutta
tuossakin kohtaa riskikerroin pompsahti taas kun hinnat bensiinstasjuunilla klo 21.00 illalla.

Juuri näin (mikä tahansa hidas kulkine), itse miltei joka aamu (paitsi koulujen lomien aikaan) kohtaan näiden ohittamisen tarpeen, välillä Pälkäne Kangasala. Lahti - Tre tie on aika vilkas ja lähialueiden "jonnet ja jennit" ajelevat amattikouluun Kangasalle ja kuka mihinkin. Välillä oli aiemmin myös pätkä satkun rajoitusta mutta se pudotettiin viime kesäksi kasikymppiin, joskus noiden säksättimien perässä on pitkät jonot, yleensä ei. Teinit osaavat ajaa hienosti ihan tien laidassa ja jonon kertyessä ihan asfaltin reunassa jolloin ohi pääsee hyvin. Joskus toivoisi kanssa-autoilijoilta malttia odottaa se pieni hetki että pääsee turvallisesti ohi, jotkut höyrypäät ohittavat kyllä missä sattuu ja monesti sulkuviivan kohdalla.
Aikoinaan kun näitä Ligierejä ja chatönettejä alkoi tulla markkinoille olin töissä huoltoliikkeessä jossa myös näitä ravistimia huollettiin ja korjattiin. Paskaa tekniikka (ja ylihintaista) ja surkeaa ämpärimuovia on mun mielipiteeni, mietin jo silloin että kuka stana on nämä saanut suomen liikenteeseen, mieluummin smartit, puntot tms kuristettuina olisi parempi vaihtoehto.
Alkuun ajokulttuurikin oli aika villiä (on kyllä vieläkin) töihin mennessäni tuli stoppimerkin takaa suoraan eteen kaksi likkaa mopoautolla, onneksi itsellä oli vauhtia vähän kun valmistauduin kääntymään, hyppäsin jarrulle ja soitin torvea, molemmat pirulaiset näyttivät mulle keskaria :)
J@ck tuossa totesi että "No joo.. Mopoauto itsessään on yhtä vaarallinen kuin paperiroskis tuossa pöydän alla." tuohon voisi lisätä että "vaarallinen ja turvaton"
 
Täytyy ottaa vielä kerta kiellon päälle nuo nopeuserojen aiheuttamat riskin nousut.

Suuret nopeuserot nimittäin tuppaa, vaikka asia äkkiseltään monesta suharista tuntuu merkityksettömältä,
aiheuttamaan turhan paljon "uppistarallaa" tilanteita.

Niitä vaan "syntyy" tuolla juuri lyhyen näkemän ja vaihtelevan maaston osuuksilla.

Toisaalta näkee myös kuskin täysin itse aiheutettamia "tukka pystyyn" juttuja.
Yksi normisetti on kun ladataan miljoonaa = n.250kmh motarirampista liittyen.

Hieno homma ajella tuossa kohtaa perässä ja todeta kaverin kääntävän päätä takaviistoon
koittaen katsella "tulleeko sieltä kettään tännään" :kääk:.

Aika mellevät voittokertoimet saa tuossa pelissä ihan vaan pitämällä nenän tiukasti menosuuntaan:D.
Kaikki lähimainkaan edessä olevat nimittäin peruuttavat 120-130kmh silmille siinä kohtaa:D.

Vilken Överraskning:p sitten siinä kohtaa kun kohtalainen, ihan itse aiheutettu nopeusero
alkaa jakaa omille kintuille:p.

Aivan sama millä ja miten turvallisella tai turvattomalla vehkeellä tuossa vedetään, tai kuinka
monta kummirenkhastha alla pyörii. NOPEUSERO luo sen "tilanteen".

Yllätys yllätys! Vielä ihan samaan suuntaan liikuttaessa:;):.
 
Ok

Jos tätä nyt on pakko jatkaa, niin lasketaan suurin mahdollinen sijainnin muutos Suomessa: Hangosta Nuorgamiin n. 1170km.
Googlen ehdotus lyhyimmäksi reitiksi on 1420km, jonka ajaessasi 24 tunnissa, jää nopeutesi alle rangaistavuuden - ellet aja mopoautolla.

Aika pakko on kyllä nyt:D.

Tuohon voisi sujuvasti jatkaa vaikka näin:

Lyhytkin siirtymä, vaikka mennen tullen 12metriä 24:ssä tunnissa, liikut millä tahansa, johtaa hyvin
todennäköisesti erittäin tuntuvaan rangaistukseen:D.

Ei tartte muuta kun peruutat värkkis omasta parkkiruudusta pois ja laitat sen naapurin ruutuun:thumbup:.

Alkaa äkkiä sattumaan leukaan ja aika kovin vaikka ei Juhaksi kutsuttaisikaan:grin:
 
Muistanko oikein, että 8kympin lätkä poistettiin käytöstä jotta ei provosoisi muita autoilijoita ja näinollen ei aiheuttaisi turhaa kränää ja vaaratilanteita. Tilannehan oli se että lätkäläisen ohi oli päästävä.

Jos muistan oikein niin tuohon voisi perustaa keskustelun mopoautoista kuristettuhin pikkukokoluokan henkilöautoihin siirtymisestä.

ps....jos 16v voittaa SM rallin ja Latvian rallit niin eiköhän nuoriso opi yhtdellä NissanMicralla ajaan seittemääkymppiä leveellä asfalttitiellä...

Mietityttää vaan, että minkäniminen segmenttinimi tälle ryhmälle keksittäisiin: kun on ne motoristit, lahjakorttilaiset, ne stanan pyöräilijät, ne vtun jalankulkijat, prkeleen bussikuskit, mlkut taksikuskit jne......
 
Back
Ylös