• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Mopoautot

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Matso
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Mopoautot - Kuuluvatko liikenteen sekaan

  • Kyllä

    Ääniä: 0 0,0%
  • Ei

    Ääniä: 1 100,0%

  • Ääniä yhteensä
    1

Matso

New member
Eli tuollaisia on alkaut päivittäin tulla vastaan tuolla liikenteessä niin mietin et mitähän tuollakin haetaan, että tuollaiset päästetään liikenteen sekaan, eikö perinteiset mopot riitä ?

Siis nämä laitokset ovat pienen henkilöauton kokoisia mutta 50cc tai ~400cc (diesel) koneella varustettuja vempeleitä joita ohjastaa usein nuoret M ajokortilla.

Mitä mieltä sinä olet ?
Kuuluvatko tälläiset laitteet arki liikenteen sekaan ?


250px-Aixam_Light_Quadricycle.jpg
 
On niissä hyvätkin puolensa. Harrastaminen omin avuin mahdollistuu jne. Kaupungissa ok nopeutensakin puolesta, kun muutenkaan ei saa lujempaa ajaa, mutta maantiellä hiukan vaarallisia laitteita ainakin kuskille itselleen.

Se mitä minä noissa ihmettelen (Porissa noita on kait suhteessa eniten Suomessa), että kuka ne maksaa. Jos mä olisin +20 vuotta sitten sanonut isälle, että; "Anna 65 000mk, mä käyn ostamassa mopon." niin eihän se nauru olisi ikinä loppunut.
 
Oma kantani on EI.

Miksi ?
Ensinnäkin seurasin eilen tuskastuneiden autoilijoiden ilmeitä kun 60+km/h alueella mentiin kunnon junassa jota veti juuri tälläinen mopoauto.
Noh vastaan tuleva liikenne oli sen verran reilua, että ohituspaikkoja oli harvassa ja kun mopoauto nyt ei ole mikään skootteri mikä ajelee tien laidassa jättäen tilaa turvalliselle ohitukselle vaikka samlta kaistalta niin soppa on valmis.

Liikennevaloista nuo kiihyy ihan hyvin kaupunki-alueella mutta hiemankaan nopeammassa ympärstössä kyllä pahasti jaloissa.

Toinen asia joka mietityttää on tuo ajokorttiluokitus M.
Ja fakta, että tuollaista peltikuulaa joka painaa 350kg ajaa nuorukaiset jolla ei mitään kokemusta liikenteestä ja hyvin suppea "teoriakoe" takana ilman mitän liikennekoulutusta.

Kyllä se on alkanut mietityttämään tälläistä semi vetokukkamiestä et mitäs jos tollanen jyrää yli.....taas kakkosena ?

Ja kevyenliikenteen väylällehän noilla ei saa ajaa, eikä myöskään motarilla.

Omasta mielestäni tuollaiseen saisi laittaa 125cc moottorin ja ajokortti luokka pikku a
 
Tuollanen on meinannut 2 kertaa ajaa päälle tikkurilassa..
Mielestäni noita varten pitäis jo käydä pari ajo tuntia...
15 vuotiaat on vielä lapsia...
thumbs-up.gif
 
Samaa jonoa traktorit kerää peräänsä.

Mopoautojen huiput voisi nostaa (samoin kuin uusien mopojen ja skoudejen) suosiolla jonnekin 62-63km/h kieppeille, kun rakenteeltaan ne on ihan eri vehkeitä kuin peeveet. Päästäisiin monesta hitausongelmasta eroon, eikä teinien tarvitsisi niin välttämättä virittää noita vehkeitään.
 
Ehdottomasti jotai ajo tunteja ainakin.
Mut mielummin vaikka lisää tehoa ja kevari kortti tms. Jotta kulkis vaikkapa jonkun 60-70kmh niin eivät olis koko ajan tukkeena.

En oo itekkää mikää ikäloppu mut kyllä kun kattoo miten nää nuoret suhaa tuol liikentees ni ihme ettei tuu enemmä ruumiita noin yleensäkki. Tietysti onhan mopoilu varmaa lisääntyny aika paljon näitten skootterien myötä.. helpompi varmasti alottaa mopoilu, mikä on sinänsä hyvä asia.
 
Totta, mutta nykyisin taajamissa traktoreita näkee erittäin harvakseltaan kun taas noita mopoja (ja jos monikin muuttuu mopoautoksi) niin niitähän voi olla vaikka kui pirusti  
biggrin.gif
Nojuu, mutta taajamassa on ihan sama joutuuko ajamaan 45km/h vai 50km/h.
Toisaaltaa ongelmaksi nimenomaan muodostuu 60/70/80 km/h rajoitus alueet.
alkaa oleen varmasti isompien kaupunkien aamuruuhkat aika mukaviá kun on muutama kinder yllätys pyörimässä mukana

Ja näilläkään jos ei nyt ihan landelle mennä ole noita traktoreita hirveästi nykyään ja vaikka olisikin niin harvoin niitä ohjastaa 15 junnu.
 
Moottorit ovat kyllä suurempia kuin 50 cc, esimerkiksi Aixamin mopoautoissa on 400 kuutioinen moottori. Huippunopeus vain on rajoitettu, tosin täällä meilläpäin yksikin menee auton mittarin mukaan yli kuuttakymppiä.
Ja veikkaanpa että nämä vehkeet vaan lisääntyy kun suurilta ikäluokilta kerätään autonajokortit pois iän tai sairauden tms. takia.
Ja onhan tuollaisella mukavampi ajella kuin mopolla, on lämmityslaitteet ja stereot etc.
Tientukkonahan ne on mutta käsittääkseni aika monessa moottoripyörässä ja autossa on tehoa sen verran että tullaisesta ohi pääsee...
 
Moottorit ovat kyllä suurempia kuin 50 cc, esimerkiksi Aixamin mopoautoissa on 400 kuutioinen moottori. Huippunopeus vain on rajoitettu, tosin täällä meilläpäin yksikin menee auton mittarin mukaan yli kuuttakymppiä.
Ja veikkaanpa että nämä vehkeet vaan lisääntyy kun suurilta ikäluokilta kerätään autonajokortit pois iän tai sairauden tms. takia.
Ja onhan tuollaisella mukavampi ajella kuin mopolla, on lämmityslaitteet ja stereot etc.
Tientukkonahan ne on mutta käsittääkseni aika monessa moottoripyörässä ja autossa on tehoa sen verran että tullaisesta ohi pääsee...
Sekoitat nyt nuo 90 luvulla tulleet mopoautot invaliideille.
Nää mistä nyt puhutaan ob juri näitä 50cc 4kw vehkeitä

wiki
 
Näissä laitteissa on 400- 550 kuutoiset moottorit, eikä suinkaan 50cc mopopannut.

Kaupungissa ok, maantiellä
033102ass_1_prv.gif
.

Täälläkin noita tulee vastaan tiuhaan tahtiin.
 
[
Sekoitat nyt nuo 90 luvulla tulleet mopoautot invaliideille.
Nää mistä nyt puhutaan ob juri näitä 50cc 4kw vehkeitä

wiki
Käypä kattomassa vaikka Aixamin kotisivuilta tekniset tiedot vaikkapa http://www.forteco.fi/pdf/aixam_esite.pdf, taitaa olla tuolla autowikissä painovirhepahalainen vai onko niin että bensakone saa olla 50 cc ja diesel tms vaikka kuinka iso kun on rajoitettu teho.
Ok, en ole tuon alan asiantuntija, mutta eipä se lohduta et junnut pärisee tuolla 500cc laitteilla liikenteen tukkona ilman varsinaista ajokokemusta/koulutusta.
 
Siis nämä laitokset ovat pienen henkilöauton kokoisia mutta 50cc koneella varustettuja vempeleitä joita ohjastaa usein nuoret M ajokortilla.
Kyseiset kulkuneuvot eivät todellakaan ole 50cc vaan 400cc dieselillä varustettuja, kokonaispainoakin voi löytyä lähes 700kg. Pääasiallinen käyttäjäkunta on nuoret juuri 15v täyttäneet ja vanhukset joilta on saatettu jo viedä normaali kortti. Kummatkaan eivät ole vielä/enää oikein tieliikenne kelpoisia, joten muiden tiellä liikkujien pitää huomioida tämä. Hyvää näissä kulkuneuvoissa on niiden antama liikkumisen vapaus. Jää vanhemmille hieman omaakin aikaa kun ei tarvii viedä ja hakea harrastuksista, samoin syrjemmällä asuvat vanhukset voivat hoitaa omia asioitaa. Hyväksyn mopoautot, mutta toivotan tervetulleeksi tuon mopoajokortti uudistuksen ja toivoisin siihen myös ajotunteja. Täältä löytyy tietoa yhden merkkisistä mopoautoista jos jotain nyt sattuisi kiinnostamaan.
 
Tänne pöndelle ne kyllä mahtuvat siinä missä muutkin kuljettimet, ei täällä liikkumiseen ole tuota julkista vaihtoehtoa ainakaan liiaksi. Porvoo-cityssä välillä hieman hymyilyttää kun täällä jo aikojen alusta vallinneeseen torirundi/pillurallikulttuuriiin nuokin laitteet ovat löytäneet. Mopoautoissa isoa spoileria, aluvannetta, jättikajaria ja stereoissa enemmän tehoa kun moottorissa, sekä kuskeilla egoa riittävästi. Pissikset ilmeisesti diggaa. Minun nuoruudessa toria rundattiin Tunturi supersportilla ja sittemin Saab96:lla. Kateellinen vanha patu olen.

/MarcusB
 
Back
Ylös