• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Mopoautot

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Matso
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Mopoautot - Kuuluvatko liikenteen sekaan

  • Kyllä

    Ääniä: 0 0,0%
  • Ei

    Ääniä: 1 100,0%

  • Ääniä yhteensä
    1
Niille jotka epäille ettei pääse rekallan tai täysperävaunuyhdistelmällään mopoautosta ohi, tulkaa Puolaan katsomaan ketkä hallitsee ohituskaistaa.
 
Ei helv*!! Näiden kanssa mennyt hermot turhanki moneen kertaan. Pois kaduilta tuollaset röttelöt, niistä kun ei kertakaikkiaan ole mitään hyötyä kellekkään.. Paskat housussa saa jarruttaa kun sellanen sattuu eteen moottoriliikennetiellä 100km/h ajellessa. Ja paskat ois varmasti housussa jos itse ajaisin mopoautolla tuollaisessa liikenteessä.
 
Vastaus on EI. Kantani muuttamista saatan harkita heti kun muutos mopokorttiin tulee. Miksi ei?   Olin lenkillä koirien kanssa noin tunti sitten. Pääsin alikulkusillan alle kun vastaa tulee kaksi kappaletta mopoautoja bassot jymisten, pyörätiellä. Tämä Porin kuuluisa pilluralli on saanut jotain aivan uutta..batterytölkit kisaavat alamäessä kumman kulkee kovempaa ja kumman bassot kuuluu pidemmälle. Ihan niin v%¤#n hauskaa että! Koita siinä sitten ajaa ja pähkäillä että kumpaa kaistaa ne ajaa. Tällä viikolla kun olen illalla ollut keskustassa, joka ainut kerta on mopoauto ajanut päin punasia. Voi olla että kuskilla on kusta päässä niin paljon että näköä haitttaa. Sitten se paras juttu... Mahtaako kukaan mopoauton kuljettaja tietää että kun suojatien eteen on pysähtynyt auto, mitä tehdään? Ohi mennään niin lujaa kun se purkki kulkee? Vai pysähdytään auton viereen ja päästetään suojatien käyttäjät ohi turvallisesti?
 
Omasta mielestäni mopoautot eivät kuulu liikenteen sekaan, korkeintaan jollekkin suljetulle alueelle.
smile_org.gif
 
Vastaus on EI. Kantani muuttamista saatan harkita heti kun muutos mopokorttiin tulee. Miksi ei?   Olin lenkillä koirien kanssa noin tunti sitten. Pääsin alikulkusillan alle kun vastaa tulee kaksi kappaletta mopoautoja bassot jymisten, pyörätiellä. Tämä Porin kuuluisa pilluralli on saanut jotain aivan uutta..batterytölkit kisaavat alamäessä kumman kulkee kovempaa ja kumman bassot kuuluu pidemmälle. Ihan niin v%¤#n hauskaa että! Koita siinä sitten ajaa ja pähkäillä että kumpaa kaistaa ne ajaa. Tällä viikolla kun olen illalla ollut keskustassa, joka ainut kerta on mopoauto ajanut päin punasia. Voi olla että kuskilla on kusta päässä niin paljon että näköä haitttaa. Sitten se paras juttu... Mahtaako kukaan mopoauton kuljettaja tietää että kun suojatien eteen on pysähtynyt auto, mitä tehdään? Ohi mennään niin lujaa kun se purkki kulkee? Vai pysähdytään auton viereen ja päästetään suojatien käyttäjät ohi turvallisesti?
Eli siis myös autot on kiellettävä.

Näen joka päivä autoja kävelytiellä.
Joka päivä tulee autoja bassot jymisten.
Joka päivä ajetaan päin punaisia.
Jengi kisailee, kiusaa ahdistelee ja vittuilee muille tiellä liikkujille.
Kun suojatien eteen on pysähtynyt auto ei suurimmalla osalla sillä toisella kaistalla ole hajuakaan mitä pitäisi tehdä.
 
Tuskin paljon menee pieleen veikkaukset, jos räppään, että ei ole kaukana se hetki, kun kattonopeus maanteillä on 60km/h ja tuon kokoiset kulkupelit arkipäivää. Polttoainetta ne tulee kuluttaan tosin alle litran satasella ja osa menee sähköllä. Nauttikaa siis vielä hetki vauhdin hurmasta ja yrittäkää sopeutua noihin kopperoihin liikenteessä. Jälkipolvet tulevat kyllä vielä ihmettelemään miten joku päättäjä joskus olikaan niin tyhmä, ajattelematon, että teki järjestelmän, jossa jengi vei 1300kg rautaa mukanaan töihin ja sai porukat pitämään sitä niin luonnollisena, että nämä kieltäisivät liikenteestä juuri ne, joiden liikkuminen viitoittaa tietä tulevaisuuteen.

Pojan mikroauto painaa alle 25kg, kulkee 100km/h ja vie bensaa ehkä 2L/100km. Sillä tuskin saisi ketään hengiltä ja hintaa tuollaiselle kulkineelle tulee about 500 euroa, joten vakuutusmaksutkin täyskaskolla jäisivät todennäköisesti muutamaan kymppiin. Nyt kyyditys hoidetaan vanhempien toimesta ja bensaa palaa aivan turhaan, kun ongelma ei ole pikkuformuleiden turvattomus, vaan nämä isot mörssärit, jossa saadaan haukotuskohtauksia tms. Ne isot mörssärit tuolta pitää saada veks, mutta aika ei ole vielä kypsä järjen äänelle. Siperia opettaa.
 
Testi meni läpi 6/6
062802jumpie_prv.gif

Testi

Mutta asiaan. Ei se peräkylän pappa ajele mopoautolla, kun kortti otetaan pois.

Tuolleen sanotaan:
Ennen vuotta 1985 syntyneillä on ajo-oikeus mopoon ilman korttiakin. Kevyen nelipyörän ajamiseen tarvitaan aina vähintään M-luokan ajokortti.
Lähde

Kevyt nelipyörä (L6e)
Nelipyöräinen moottorikäyttöinen ajoneuvo, jonka kuormittamaton massa on enintään 350 kg ilman sähköajoneuvon akkujen massaa ja jonka suurin rakenteellinen nopeus on enintään 45 kilometriä tunnissa. L6e-luokan ajoneuvon moottorin sylinteritilavuus on enintään 50 cm3, kun kyseessä on ottomoottori, tai suurin nettoteho enintään 4 kW, kun kyseessä on muu polttomoottori tai sähkömoottori.

Katselin parin mopoauton esitteitä ja painot oli (yllätys) 346-349kg !
Sitten kun katseli lisävarustelistaa, niin kuinkahan sille painolle oikein käy, kun laitetaan seuraavat eisim. seuraavat varusteet:
Kattoikkuna Lisävaruste
Varashälytin ja keskuslukitus Lisävaruste
Peruutustutka Lisävaruste
Radio MP3 soittimella Lisävaruste
Sähköikkunat Lisävaruste

Joten, onkohan tuo mopoautolaki nyt ihan selkeä ja loppuun saakka mietitty
 
Tuskin paljon menee pieleen veikkaukset, jos räppään, että ei ole kaukana se hetki, kun kattonopeus maanteillä on 60km/h ja tuon kokoiset kulkupelit arkipäivää. Polttoainetta ne tulee kuluttaan tosin alle litran satasella ja osa menee sähköllä. Nauttikaa siis vielä hetki vauhdin hurmasta ja yrittäkää sopeutua noihin kopperoihin liikenteessä. Jälkipolvet tulevat kyllä vielä ihmettelemään miten joku päättäjä joskus olikaan niin tyhmä, ajattelematon, että teki järjestelmän, jossa jengi vei 1300kg rautaa mukanaan töihin ja sai porukat pitämään sitä niin luonnollisena, että nämä kieltäisivät liikenteestä juuri ne, joiden liikkuminen viitoittaa tietä tulevaisuuteen.
Asiaa ! ! ! !

Niin ne meidän isät sano samaa kattonopeuksista ja kypäräpakosta, että hetkellistä kukkahattusetien ja viherpiipertäjien vouhotusta.
Ennen sai tupakkaakin polttaa sisällä, viinaa sai vain kortilla ja naisen ei ollut soveliasta olla ravintolassa ilman seuralaista.

Maailma muuttuu ja meidän täytyy muuttua mukana.
 
"..Nyt kyyditys hoidetaan vanhempien toimesta ja bensaa palaa aivan turhaan.."

Tätä en ymmärrä sit alkuunkaan??
Kyllä mun nuoruudessa sillä mopolla päästiin sinne, minne haluttiinki ja tavittavat kamppeet mukana. Ei siihe mitään h*lvetin kevyttänelipyörästähilavitkutinta tarvittu.

Ja ei, ei tollasia liikenteeseen. Ei ainakaan taajaman ulkopuolelle, iha sen nuoren kuskin omankin turvallisuuden vuoksi.
 
Valitettavasti ei ole ainuttakaan hyvää kokemusta näistä. Jouduin oman kämpän remontin allata isän nurkkiin 35km kaupungista ja aamulla töihiin ajaessa (autolla) samassa jonossa kulki aina yksi tällainen (Sama yksilö siis). Tie on sen verran kapia ja liikennettä molempiin suuntiin että jonot kasvoivat kasvamistaan ja missän vaiheessa mopoauto ei tehnyt elettäkään liikenteen sujuvuuden parantamiseksi. Ajaisi vaikka bussipysäkille ja päästäis muut ohi. 80km/h nopeudessa syntyy jono jossa monet yrittävät ohi ja aiheuttaa vaaratilanteita vastaan tulevien autojen kanssa.

Idealtaan ihan hyvä mutta toteutukseltaan ei. Joku tuolla ehdottikin että jos vaikka nostettaisiin ajotunteja ja sallittuja nopeuksia niin voisi sujua vähän mutkattomammin liikenne.
 
Kaverin kanssa aiheesta just keskusteltiin ja kyllähän tollanen tappaa motoristin. Laittais vaikka ikärajaks 16v ja sitten ajo-opetusta.
 
"Nykyisin mopoautoa saa ajaa 15-vuotiaana, mutta tulevaisuudessa ikäraja nousisi 16 vuoteen.

Kevyiden nelipyöräisten ajoneuvoluokassa ajoluvaksi riittää nykyisin M-luokan mopokortti. Vuodenvaihteen jälkeen kortin saamiseksi vaaditaan teoriakokeen lisäksi suljetulla alueella suoritettava mopon käsittelykoe.

Mopoauton kortti on tarkoitus eriyttää mopokortista vuoden 2011 alussa. "

Lähde : Aamulehti
 
Sallittakoon nämä vehkeet taajama-aluella. Siellä niillä ehtii muun liikenteen mukana varsin hyvin.

Mistä näihin muuten rahat tulee? Ostavatko vanhemmat lapsiltaan itselleen näillä "laatuaikaa"? Omassa nuoruudessa olisi isäukko nauranut itsensä tärviölle, jos olisin mennyt kysymään 60-80 tuhatta markkaa mopoon.  Kekkonen irtosi vanhaan solikkaan, tarvittava loppu löytyi omista, mainoslehtisiä postilaatikoihin ja -luukkuihin jakamalla tienatuista markoista.

Katselin tuossa yksi päivä sellaista tuunattua "pick-up-tyylistä" vehjettä  Teivon kylmäaseman alueellla. Ratin takaa näkyi silmille vedetty huppari, pätkä lippalakkia, vieressä joku pikkupissis. Kun se natiainen sitä siinä kylmäaseman pihalla rääkkäsi, veivasi ja väänsi, pelkäsin, että se laite kaatuu. Tuli mieleen, että kun tuo kaveri saa kortin, todennäköisesti se kietoo sen käytetyn takavetobemarinsa jonkun puunrungon ympärille. Toivottavasti ei.
 
Ihan ensimmäiseksi mopoautojen omistajat/tulevat omistajat kuuluisi pistää teoria sekä inssi kokeeseen (myös jotkut vanhemmat autoilijat). Kolmio ja stop-merkit ei ole mennyt perille, koska merkin takaa tullaa ihan surutta. En sano, että kaikki tekisi niin mutta satakunnan alueella n.70% mopoautoilijoista ei noudata liikennemerkkejä tai ei välitä. Viikon aika 4 kertaa veinasi tulla mopoauto prätkän kylkeen kun ei katsonut liikennemerkkejä. Myös autoilijat tekevät tätä. Erityisesti pistää silmään nuoret kuskit, joilla on jäätävä velka tuunatusta autosta tai vanhempien auto lainassa. Eivät noudata liikennesääntöjä ja luulevat ehtivänsä eteen. Mutta jokainen tyylillään, enkä siitä en ala kenenkään kanssa kiistelemään.
 
Back
Ylös